2007 r. | 2006 r. | 2005 r. | 2004 r.
Protokół z XXIII Sesji Rady Powiatu Nakielskiego z 24 października 2012 r.
PROTOKÓŁ NR XXIII/2012
z obrad XXIII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
odbytej dnia 24 października 2012 roku w godz. od 12.00 do 14.10
w Nakielskim Ośrodku Kultury.
Ad. 1/
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, o godzinie 12.00 otworzył obrady XXIII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią. Powitał radnych i zaproszonych gości.
Ad. 2/
Stwierdzenie quorum.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał projekt porządku obrad XXIII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią.
Porządek obrad
XXIII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
w dniu 24 października 2012 roku, godz. 12.00
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu z XXII Sesji Rady.
4. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym.
5. Informacja o oświadczeniach majątkowych złożonych Staroście Nakielskiemu.
6. Informacja o oświadczeniach majątkowych złożonych Przewodniczącemu Rady Powiatu
w Nakle nad Notecią.
7. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu nakielskiego za rok szkolny 2011/2012.
8. Stan dróg powiatowych i wojewódzkich na terenie Powiatu Nakielskiego.
9. Stan środowiska naturalnego na terenie powiatu nakielskiego na podstawie monitoringu prowadzonego przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
10. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) statutu Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej Typu Rodzinnego w Rozwarzynie,
b) statutu Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej Typu Rodzinnego w Paulinie,
c) przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dla obiektów zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków nie stanowiących własności Powiatu Nakielskiego,
d) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012 – 2032,
e) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego
na rok 2012.
11. Interpelacje i zapytania radnych.
12. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
13. Wnioski i oświadczenia radnych.
14. Wolne wnioski.
15. Zakończenie obrad.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są uwagi
do przedstawionego porządku obrad.
Uwag nie było.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych jednogłośnie przyjęła zaproponowany porządek obrad.
Ad. 3/
Przyjęcie protokołu z XXII Sesji Rady.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią nie wniosła uwag do protokołu i w obecności
20 radnych jednogłośnie przyjęła go.
Ad. 4/
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwał Rady oraz z działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym /sprawozdania stanowią załączniki
do protokołu sesji/.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi
do sprawozdania Pana Starosty.
Pani Anna Maćkowska, Radna Rady Powiatu, powiedziała ma pytanie dotyczące posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 8 października 2012 roku (chodzi o pkt 4, w którym zapisane jest, że Zarząd Powiatu podjął uchwałę w sprawie cyklicznych konkursów). Stwierdziła, że tych konkursów jest bardzo dużo i dotyczą one różnych przedsięwzięć. Pani Radna oznajmiła, iż chciałaby się dowiedzieć, w jaki sposób są one finansowane. Zapytała, czy w tym zakresie są ustalone jakieś konkretne zasady. Po porostu chciałaby uzyskać informację, od czego zależy wielkość dofinansowania danego przedsięwzięcia.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, powiedział, że w ww. zakresie zasady funkcjonują od 2-3 lat. Wyjaśnił, że Zarząd podejmuje decyzje o dofinansowaniu tych zadań – jest przeznaczana kwota 300,00 zł. na nagrody. Stwierdził, że kwota ta jest zapisana w budżecie na rok 2013.
Więcej pytań i uwag nie było.
Ad. 5/
Informacja o oświadczeniach majątkowych złożonych Staroście Nakielskiemu.
Ad. 6/
Informacja o oświadczeniach majątkowych złożonych Przewodniczącemu Rady Powiatu w Nakle nad Notecią.
Ad. 7/
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu nakielskiego za rok szkolny 2011/2012.
Pan Tomasz Miłowski, Radny Rady Powiatu, stwierdził, iż jako Przewodniczący Komisji Edukacji, Promocji i Sportu chciałby powiedzieć kilka słów na ww. temat. Oznajmił, że ten obszerny materiał Komisja analizowała na swym posiedzeniu w dniu 19 października 2012 roku. Przyznał, że materiał przygotowany przez Wydział Edukacji stanowi bardzo dobry, bogaty obraz działalności szkół powiatowych. Pan Radny Miłowski powiedział, że na podstawie tego materiału można porównać aktywność poszczególnych szkół. Stwierdził jednak, że Komisja Edukacji, Promocji i Sportu ma na przyszłość jeden mały wniosek. Chodzi o to, aby wystandaryzować narzędzia. Oznajmił, iż w tej chwili nie wiadomo, czy aktywność poszczególnych szkół jest tak zróżnicowana, czy być może dyrektorzy inaczej zrozumieli postawione przed nimi zadania. Podkreślił, iż w tym zakresie są dość duże różnice. Jeszcze raz zaznaczył, że w tej sytuacji warto wystandaryzować narzędzia. Ponadto, jego zdaniem, warto przeprowadzić więcej analiz porównawczych z konkretnymi wnioskami. Pan Radny Tomasz Miłowski stwierdził, że pewien niepokój budzi informacja dotycząca zdawalności egzaminu maturalnego. Oznajmił, że ta sytuacja powtarza się co roku. Zwrócił uwagę na fakt, że co roku jest grupa osób, która w ogóle nie przystępuje do egzaminu maturalnego. Powiedział, że zdawalność określona w procentach mówi o tym jak wypadł egzamin, ale tylko tych ludzi, którzy przystąpili do egzaminu. Jeszcze raz podkreślił, że jest spora grupa uczniów, którzy do egzaminu maturalnego nie podchodzą. Pan Radny Miłowski powiedział, że w skali kraju średnia zdawalność egzaminów maturalnych wynosi 86%. W województwie kujawsko-pomorskim wskaźnik ten wynosi 80,5%, a w powiecie nakielskim 77%. Stwierdził, że nie jest to zły wynik, ale mógłby być lepszy. Poinformował, że patrząc na ogół są w środku stawki (na 23 powiaty i miasta na prawach powiatu, w 12 jednostkach jest wyższa średnia, w 9 niższa, a w powiecie żnińskim jest na takim samym poziomie jak w powiecie nakielskim). Oznajmił, że są oczywiście szkoły, które mają szczególnie wysoki wskaźnik zdawalności egzaminów maturalnych, np. I Liceum Ogólnokształcące im. B. Krzywoustego w Nakle nad Notecią (98%). Pan Radny powiedział, że niepokój budzi również zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Stwierdził, że w ubiegłym roku Klub Radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego złożył zestaw wniosków dotyczących informacji o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu nakielskiego. Przypomniał, że wnioskowali wówczas m.in. o opracowanie strategii radykalnej poprawy wyników egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe absolwentów szkół prowadzonych przez Powiat Nakielski. Oznajmił, że na złożone wnioski otrzymali odpowiedź. W odpowiedzi tej zawarta jest następująca informacja: „opracowaniem radykalnej poprawy wyników egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe zajmują się dyrektorzy przedmiotowych szkół przy udziale organu sprawującego nadzór pedagogiczny”. Pan Radny Tomasz Miłowski powiedział, iż z pewnością rolą organu prowadzącego jest to, aby te działania wspierać lub taki plan działań egzekwować. Stwierdził, że z egzaminami potwierdzającymi kwalifikacje zawodowe jest różnie, ale są takie przypadki, które budzą niepokój, np.: w Technikum Żeglugi Śródlądowej zdawalność kształtuje się na poziomie 41%, w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. S. Staszica w Nakle nad Notecią (Technikum Handlowe) zdawalność wynosi 54,95%, w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Łokietka w Lubaszczu (technik prac biurowych) – 14%, w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. W. Witosa w Samostrzelu (technik architektury krajobrazu) – 21%, w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. prof. E. Chroboczka w Szubinie (Technikum Ekonomiczne) – 50%. Pan Radny oznajmił, iż średnia zdawalność w województwie kujawsko-pomorskim wynosi 63%. Stwierdził, iż warto te informacje przedstawiać, warto je porównywać, robić wszystko, tym bardziej, że są zapowiedzi, że w następnej perspektywie finansowej szkolnictwo zawodowe będzie mocno wspierane. Zaznaczył, że powinni to wykorzystać. Na koniec Pan Radny Miłowski powiedział, że jako komisja merytoryczna chcieliby, aby organ prowadzący nie występował jako „wydawca” materiałów przygotowanych przez szkoły, ale jako kreator polityki oświatowej. Chodzi o to, aby w zakończeniu takiego materiału były przedstawione kierunki działań (z punktu widzenia Zarządu Powiatu), ocena, analiza porównawcza, wpływ różnych czynników i ewentualnie metody poprawy wyników. Wspomniał o odpowiednim współdziałaniu
z nadzorem pedagogicznym.
Pan Andrzej Kinderman, Wicestarosta Nakielski, powiedział, że przed chwilą zostały poruszone istotne problemy oświatowe. Stwierdził, iż w tym miejscu chciałby nieco szerzej omówić niektóre z nich. Zaznaczył, że chodzi zwłaszcza o zagadnienia związane z absolwentem. (zał. pobierz (784kB) )
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, stwierdził, iż nie chciał zajmować w tym temacie głosu, ale Pan Wicestarosta poruszył temat, który budzi zainteresowanie nie tylko jego, ale i tych osób, które pracują w oświacie. Powiedział, iż mówi się o różnych reformach, tj. o takich, które mają poprawić życie osób dorosłych i dzieci. Zaznaczył, że bardzo mało mówi się o tym, że należałoby zrobić reformę w zakresie szkolnictwa. Zwrócił uwagę, że większość twierdzi, że wprowadzenie gimnazjów nie było udaną reformą. Oznajmił, że w tej sytuacji warto byłoby zastanowić się nad tym, czy nie powrócić do systemu, w którym dziecko po szkole podstawowej podejmowałoby dalej naukę w szkole zawodowej, średniej technicznej itd. Pan Radny powiedział, że młodzież szybciej podejmowałaby decyzję co do swojego wykształcenia, szybciej zdobywałaby zawód. Stwierdził, że jako samorząd nie mogą tego systemu zmienić. Powinni jednak taką informację przekazywać posłom, których znają. Podkreślił, iż może być tak, że aktualnie obowiązujący system oświatowy jest jedną z przyczyn, że bezrobocie jest coraz większe.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, nawiązując do słów Pana Wicestarosty oraz radnych zabierających głos na temat oświaty, polecił wszystkim materiał przygotowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Nakle nad Notecią pt. „Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie nakielskim za 2011 rok”.
Więcej pytań i uwag nie było.
Ad. 8/
Stan dróg powiatowych i wojewódzkich na terenie Powiatu Nakielskiego.
Pan Zenon Grzegorek, Radny Rady Powiatu, potwierdził, iż materiał był dyskutowany na posiedzeniu Komisji. Stwierdził, że dowiedział się wiele na ten temat. Powiedział, iż z przedmiotowego materiału dowiedzieli się m.in., że w latach 2009-2012 nastąpiło znaczne przyspieszenie i zwiększenie wykonywanych prac modernizacyjnych i remontowych, co spowodowało, że jest o wiele więcej odcinków dróg o stanie technicznym akceptowalnym przez użytkowników (klasa A i B – nawierzchnia bitumiczna bez zastrzeżeń). Pan Radny zapytał, czy w latach następnych to przyspieszenie nadal będzie miało miejsce, czy jest to w ogóle możliwe. Następnie zwrócił uwagę na pewną informację zawartą w materiale: cyt. „Wiele odcinków dróg powiatowych głównie o nawierzchni gruntowej nie spełnia wymogów art. 6a ustawy o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 roku, tzn. nie stanowią połączeń miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedziby gmin między sobą.” Pan Radny Zenon Grzegorek powiedział, iż z materiału wynika, że utrzymanie i rozwój ww. kategorii dróg to jeden z podstawowych obowiązków powiatu. W związku z powyższym zadał pytanie: „jak Powiat radzi sobie z sytuacją, w której wiele odcinków dróg wymaga natychmiastowej naprawy, a wiadomo, że większość z nich nie jest robiona”. Zapytał, jak się to ma do kwestii wypełnienia przez powiat podstawowych obowiązków. Zwrócił uwagę, że utrzymanie tych dróg w dobrym stanie jest najbardziej kapitałochłonne. Jeszcze raz zapytał, w jakim stanie są te drogi, czy są one przejezdne, czy są może jakieś ograniczenia.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, powiedział, że w materiale przygotowanym przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Nakle nad Notecią wskazane są drogi bitumiczne, które wymagają odnów i poszerzenia. Stwierdził, że w każdej gminie są takie drogi. Oznajmił, iż Pan Dyrektor pewnie wskazał te najgorsze odcinki dróg. Zwrócił uwagę,
że w materiale wskazana jest ilość kilometrów dróg, które wymagają odnowy lub poszerzenia. Pan Radny poprosił, aby przy podejmowaniu decyzji odnośnie remontów dróg wzięto również pod uwagę wkład poszczególnych gmin. Wyjaśnił, iż chodzi o to, aby mieszkańcy poszczególnych gmin odczuwali, że w danym roku jakaś inwestycja zostanie chociażby rozpoczęta (najlepiej byłoby jednak, aby została ona ukończona). Następnie Pan Radny Bagnerowski zwrócił się do Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich. Powiedział, że w miejscowości Szczepice jest skrzyżowanie, które jest bardzo niebezpieczne. W tym miejscu podziękował Panu Staroście, który wystosował w tej sprawie pismo do Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Przypomniał, że dokumentacja na modernizację tego skrzyżowania została opracowana już kilka lat temu. Do Szczepic przyjechała wówczas specjalna komisja (był tam nawet radny wojewódzki). Z przeprowadzonych oględzin otrzymali protokoły. Niestety stało się tak, że przed samymi Szczepicami inwestycja zatrzymała się. Pan Radny poinformował, że w dniu dzisiejszym znowu doszło do wypadku w Szczepicach. Stwierdził, iż nie wie, czy można coś jeszcze powiedzieć, aby w końcu wykonano modernizację tego skrzyżowania. Na koniec Pan Radny poruszył jeszcze kwestię przystanku autobusowego w miejscowości Szczepice. Powiedział, iż w tej kwestii otrzymał odpowiedź od Z-cy Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich. Przypomniał, że przystanek autobusowy w Szczepicach został przeniesiony z bardzo niebezpiecznego miejsca w bardziej realne, ale również niebezpieczne. Zwrócił uwagę, że nie ma tam ani zatoczki, ani chodnika. W zasadzie przystanek jest „w szczerym polu”. Pan Radny Bagnerowski oznajmił, iż w tej kwestii od dwóch lat toczy się dyskusja prawdopodobnie między Gminą Kcynia a Zarządem Dróg Wojewódzkich. W tym miejscu jeszcze raz przywołał fakt, iż otrzymał w tym względzie odpowiedź od Z-cy Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich. W piśmie tym zawarta jest następująca informacja: cyt. „W odpowiedzi na pismo dotyczące poprawy bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 241 z drogą gminną w miejscowości Szczepice informujemy, że podtrzymujemy stanowisko zawarte w piśmie ZDW.T1b.507-52/12 z dnia 31.05.2012 r. tzn. że po opracowaniu przez gminę projektu na budowę zatok, chodnika oraz przejścia dla pieszych i otrzymaniu dokumentacji projektowej od gminy tut. zarząd dołoży wszelkich starań, aby inwestycję zrealizować w priorytetowym terminie”. Pan Radny powiedział, że to pismo przedstawił na zebraniu wiejskim Wiceburmistrzowi Kcyni. W odpowiedzi na to Pan Wiceburmistrz stwierdził, że to już dawno zostało zrealizowane. Pan Radny Bagnerowski stwierdził, iż w tej sytuacji nie wie, w czym tkwi przeszkoda, że ta inwestycja nie jest realizowana, a tym samym ludziom stojącym na tym feralnym przystanku nadal zagraża duże niebezpieczeństwo. Oznajmił, że jeżeli przedstawiciel Zarządu Dróg Wojewódzkich dzisiaj nie jest w stanie udzielić na ten temat konkretnej odpowiedzi, to chciałby otrzymać odpowiedź na piśmie. Zaznaczył, iż chciałby wiedzieć, jaka jest prawda, ponieważ Pan Burmistrz twierdzi, że Gmina Kcynia spełniła swoje obowiązki. Z drugiej strony dysponuje pismem Zarządu Dróg Wojewódzkich z dnia 01.08.2012 r., które świadczy o czymś zupełnie innym. Nadmienił, że sprawa toczy się już dwa lata. Poprosił Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich, aby ta sprawa została wyjaśniona. Pan Radny powiedział, że w tej chwili zbliża się zima i w takich warunkach na tym przystanku stać nie można. Podkreślił, że mieszkańcy zaczynają już myśleć nad tym, jak ten przystanek przenieść z powrotem tam gdzie był.
Pan Tomasz Miłowski, Radny Rady Powiatu, powiedział, że w materiale przygotowanym przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Nakle nad Notecią zawarte są dobre informacje. Stwierdził, iż niewątpliwie dobrą informacją jest to, że w 2012 roku 16 km dróg powiatowych podlegało zabiegom modernizacyjnym. Zwrócił uwagę, że Powiat ma 335 km dróg bitumicznych. Niestety 21,7% dróg o nawierzchni bitumicznej ma stan krytyczny i wymaga natychmiastowego remontu. Oznajmił, że te 20% to prawie 70 km dróg. W tej sytuacji, jeżeli będą modernizować drogi w takim tępie, jak to robią teraz, to będzie to trwało jeszcze 5 lat. Podkreślił, że jest to 5 lat na zmiany i likwidację zagrożeń, o których w materiale wspomina Dyrektor Lamprecht. Pan Radny powiedział, że warto inwestować, warto szukać środków na takie inwestycje. Stwierdził, iż na posiedzeniu Komisji dowiedział się, że przez kilka lat na remonty cząstkowe przeznaczali z budżetu powiatu 450.000,00 zł. Dzięki temu, że w ostatnich latach zmodernizowano ponad 100 km dróg, jako Powiat osiągnęli lepsze wyniki na tle województwa. Podkreślił, że wydatki na remonty cząstkowe zwiększyły się o prawie 250.000,00 zł. Oznacza to, że warto inwestować, nawet kosztem kredytu. Oznajmił, iż wiadomo jest, że nikt nie da go za darmo, odsetki trzeba zapłacić. Pan Radny Miłowski powiedział, że zyskiem jest to, że nie trzeba przeznaczać co roku środków na łatanie tych samych dziur. Stwierdził, iż może rodzić się pytanie: „skąd brać na to pieniądze?” Wiadomo przecież, że środków na ten cel jest wciąż za mało. Oznajmił, iż stąd jego pytanie do Pana Starosty, który jest przedstawicielem Powiatu Nakielskiego w Związku Powiatów Polskich. Zapytał, czy Związek Powiatów Polskich podejmuje jakieś działania w celu pozyskania większych środków na remonty dróg lokalnych. Stwierdził, iż specjalista od dróg Pan Adam Furgalski na łamach gazety „Rzeczpospolita” informuje, że sugeruje Ministrowi Transportu przejęcie pod skrzydła swojego resortu Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, w ramach którego powstają tzw. „schetynówki”. Pan Radny Miłowski powiedział, iż wiedzą o tym, że na te „schetynówki” była ograniczona kwota (zmniejszono udział). Podkreślił, że siłą samorządu warto walczyć o to, aby ten Narodowy Programu Przebudowy Dróg Lokalnych podtrzymać. W przeciwnym razie nigdy nie „dogonią” potrzeb. Nadmienił, że jeżeli mowa jest o drogach powiatowych, to w zasadzie mówi się generalnie o drogach, ponieważ część środków wydawana jest jako partycypacja na działania wspólne (nie koniecznie chodzi tutaj o drogi należące do Powiatu Nakielskiego). Nawiązując do tematu, który od czasu do czasu pojawia się na sesji – chodzi o bezpieczeństwo w Nakle nad Notecią – odczytał fragment wniosku Klubu Radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego do budżetu na 2013 rok: cyt. „Zainicjowanie i dofinansowanie zadania – „Kompleksowa zmiana organizacji ruchu w Nakle nad Notecią” (współdziałanie z gminą i województwem). Znaczące opóźnienia w realizacji zadania – budowa północno-południowego obejścia Nakła i zapowiadane etapowanie inwestycji wymuszają podjęcie radykalnych, sprzężonych działań zapewniających wzrost bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników dróg w stołecznym mieście powiatu. W planie działań powinny znaleźć się: budowa sygnalizacji świetlnych w wytypowanych, adekwatnych, newralgicznych miejscach miejskiego systemu drogowego, nowe usytuowanie przejść dla pieszych, program konsekwentnego egzekwowania przepisów przez upoważnione podmioty i inne.” Pan Radny stwierdził, iż mówi tutaj o współpracy, ponieważ warto próbować wyegzekwować środki z samorządu województwa kujawsko-pomorskiego. Wspomniał tutaj o odcinku drogi wojewódzkiej nr 241, który stanowi tranzyt przez centrum miasta Nakło nad Notecią. Nawiązując do tematu dróg wojewódzkich na terenie powiatu nakielskiego, zwrócił się do Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich. Oznajmił, iż pierwsza sprawa dotyczy ronda w Paterku. Przypomniał, że powstało ono dzięki współpracy trzech samorządów (zaangażowanie środków powiatowych i gminnych było bardzo małe, tj. po 12.500,00 zł. na dokumentację). Podkreślił, że w zasadzie całość realizacji zadania wziął na siebie właściciel dróg wojewódzkich, tj. samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Pan Radny powiedział, że ww. rondo z pewnymi poprawkami funkcjonuje coraz lepiej. Stwierdził, że użytkownicy dróg chwalą to rozwiązanie, mimo delikatnych usterek. Zapytał przedstawiciela Zarządu Dróg Wojewódzkich, jakie są ustalenia odnośnie zagospodarowania ronda. Oznajmił, że kiedy próbuje wyegzekwować, aby na rondzie w Paterku pojawiła się jakaś roślinność lub jakieś dodatkowe zabezpieczenie przed wjeżdżaniem na pewne elementy tego ronda, to podmioty wzajemnie „przerzucają się” twierdzeniami w tym zakresie. Zaznaczył, że ostatnio w Gminie Nakło nad Notecią powiedziano mu, że będzie jeszcze robiony projekt przez województwo i dlatego nie ma jeszcze na rondzie obsadzenia roślinnością. Pan Radny Tomasz Miłowski zwrócił jeszcze raz uwagę na wniosek Klubu Radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego do projektu budżetu na 2013 rok. Powiedział, że ponownie prosi o współdziałanie trzech samorządów – chodzi o wybudowanie ścieżki rowerowo-pieszej Chrząstowo – Naklo nad Notecią. Wyjaśnił, iż temat ten był sygnalizowany już wcześniej. Stwierdził, że przy realizacji tego zadania jak najbardziej wskazana jest, a właściwie wręcz potrzebna, współpraca samorządów. Chodzi o to, aby te około 1,5 km newralgicznej drogi było zrobione tak, żeby było tam bezpiecznie (przejście
w postaci ścieżki).
Pan Bartosz Lamprecht, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, ustosunkował się do kwestii podniesionych przez Pana Radnego Zenona Grzegorka. Powiedział, że jeżeli chodzi o drogi klasy D (stan awaryjny nawierzchni), to ich zadania polegają na remoncie cząstkowym, tzn. chodzi o uzupełnianie ubytków. Poza tym miejsca te są oznakowywane znakami ostrzegawczymi, ograniczenia prędkości. Chodzi głównie o to, aby kierowcy poruszający się tymi odcinkami dróg mieli zapewnione w miarę bezpieczne warunki przejazdu. Pan Dyrektor powiedział, że jeżeli chodzi o utrzymanie rozwoju sieci dróg powiatowych, to są potrzebne dwa czynniki, tj. środki finansowe i przygotowanie inwestycji. Stwierdził, że jeżeli chodzi o przygotowanie inwestycji, to nie widzi w tej kwestii problemu. Podkreślił, iż wszystko zależy od tego, czy będą na to środki finansowe. Jeżeli tylko środki finansowe zostaną zabezpieczone, to rozwój sieci dróg powiatowych zostanie podtrzymany. Nadmienił, że na temat środków finansowych więcej powiedzieć może Pani Skarbnik.
Pan Janusz Dąbka, Kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Tucholi, poinformował, że niestety Pan Dyrektor Kielnik nie mógł przybyć na dzisiejszą sesję Rady Powiatu w Nakle nad Notecią. W tej sytuacji to on został oddelegowany i postara się udzielić informacji na temat dróg wojewódzkich na terenie powiatu nakielskiego. Pan Kierownik Janusz Dąbka powiedział, że przez teren powiatu nakielskiego przebiegają cztery drogi wojewódzkie. Podkreślił, że podstawową funkcją drogi wojewódzkiej jest połączenie między miastami. Oznajmił, iż łączna długość dróg wojewódzkich na terenie powiatu nakielskiego wynosi 91 km i 353 m. Pan Dąbka poinformował, że jemu jako Kierownikowi Rejonu Dróg Wojewódzkich w Tucholi podlega bieżące utrzymanie dróg. Natomiast, jeżeli chodzi o inwestycje, to więcej na ten temat może powiedzieć Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich lub jego Zastępca. Powiedział, że pod Rejon w Tucholi podlega 272 km dróg wojewódzkich. Największa część przebiega właśnie przez teren powiatu nakielskiego. Zwrócił uwagę, że na terenie powiatu nakielskiego przebudowane jest aż 84% dróg wojewódzkich (najwięcej z całej sieci). Stwierdził, że do przebudowy zostało jeszcze 14 km (chodzi o połączenie z powiatem sępoleńskim – kierunek na Mroczę i wlot na teren województwa). Następnie Pan Kierownik Dąbka odniósł się do kwestii kontynuowania inwestycji na drogach. Powiedział, że pewnie przebudowa dróg w latach następnych nie będzie realizowana z takim nasileniem, jak to miało miejsce do roku 2012. Stwierdził, iż kryzys jest wszędzie, dotyka również inwestycji drogowych. Oznajmił, iż liczą na drugą transzę środków z Unii Europejskiej. Zaznaczył, że właśnie dzięki środkom unijnym udało się dotąd przebudować tak sporą ilość dróg. Nadmienił, iż mają już przygotowane projekty (Rejon w Tucholi ma trzy duże projekty). Wyjaśnił, że jeden z nich jest praktycznie gotowy już od 4 lat – chodzi o połączenie powiatu nakielskiego z powiatem sępoleńskim (do wykonania zostało tylko 6 km). Podkreślił, że w tym roku wykonali tam powierzchniowe utrwalenie. Pan Kierownik poinformował, że dokumentacja na realizację inwestycji jest przygotowana. Wartość wynosi 15.000.000,00 zł. Zwrócił uwagę, że powierzchniowe utrwalenie nawierzchni zostało tam wykonane już po raz trzeci (w zeszłym roku wyniosło to 1.180.000,00 zł.). Stwierdził, iż ma nadzieję, że 3-4 lata to wytrzyma. Następnie Pan Kierownik Janusz Dąbka wymienił zadania, które wykonano terenie powiatu nakielskiego. Powiedział, że w Paterku na rondzie wykonali tzw. opaskę kamienną. Wyjaśnił, że zrobili to, ponieważ uzyskali informację, że kierowcy nie dostosowywali prędkości przy wjeździe na rondo i rozjeżdżali tam krawężniki. Przy tej okazji wspomniał, że w Tucholi jest rondo (tzw. „doniczka”), gdzie postawili kamienie granitowe na wysokość 60 cm. Wskutek tego zabiegu skończyło się najeżdżanie na rondo. Jeżeli jednak kierowca wjedzie na rondo ze zbyt dużą prędkością, to odbije się od tego zabezpieczenia. Stwierdził, że niestety tego rozwiązania nie można zastosować w Paterku, ponieważ jest tam pomnik. W tej sytuacji wykonano tam wspomnianą opaskę. Niestety widać, że kierowcy, którzy za szybko wjadą na rondo jadą po tej opasce. Następnie Pan Kierownik Janusz Dąbka odniósł się do kwestii nasadzeń, o które zapytał Pan Radny Miłowski. Oznajmił, iż są w kontakcie z Urzędem Gminy. Stwierdził, że to nasadzenie wykonane byłoby wcześniej, ale osobiście prosił o wstrzymanie tego, ponieważ na rondzie miała być położona kamienna opaska. Wyjaśnił, że przed położeniem tej opaski nasadzenie roślinności nie byłoby zasadne. Powiedział, że najprawdopodobniej do końca roku Gmina wykona nasadzenie roślin na rondzie w Paterku. Pan Kierownik powiedział, że jeżeli chodzi o samo bieżące utrzymanie dróg, to ich budżet kształtuje się na poziomie 2.200.-2.400.000,00 zł. Odnosząc się do kwestii poruszonej przez Pana Radnego Bagnerowskiego, zapewnił, że jest przygotowana dokumentacja na realizację pięciu zatok autobusowych na terenie powiatu nakielskiego. Stwierdził, że jeszcze w tym roku, jeśli warunki pogodowe na to pozwolą, zostaną wykonane dwie zatoki autobusowe, tj. na drodze nr 241 w miejscowości Studzienki i na drodze nr 246 w miejscowości Wieszki. Poinformował, że w przyszłym roku planują wybudować zatokę w Grzecznej Pannie, Paterku i Kcyni. Zaznaczył, że zostanie to wykonane, jeżeli zostaną na to przydzielone środki w przyszłorocznym budżecie. Pan Janusz Dąbka powiedział, że jeżeli chodzi o przystanek w Szczepicach, to z tego co wie, to Urząd Gminy Kcynia miał przygotować dokumentację na to zadanie. Stwierdził, że jeżeli ta dokumentacja będzie, to ma nadzieję, że Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich znajdzie środki finansowe i zatoka autobusowa w Szczepicach zostanie wybudowana. Następnie odniósł się do kwestii samej lokalizacji tego przystanku. Oznajmił, że lokalizacja danego przystanku nie wynika z tego, że oni od tak chcą sobie to zrobić. Po prostu są przepisy, które określają w jakiej odległości od skrzyżowania taki przystanek może być zlokalizowany, może być wybudowana zatoka autobusowa. Przyznał, że nie wszystkim mieszkańcom może to odpowiadać, ale tak musi być. Zapewnił, że jeżeli tylko w Szczepicach powstanie typowa zatoka autobusowa, to ludzie przyzwyczają się do tej lokalizacji, tym bardziej, że zostanie tam wybudowany chodnik. Na koniec Pan Kierownik ustosunkował się do sprawy niebezpiecznego skrzyżowania w Szczepicach, o którym wspomniał Pan Radny Bagnerowski. Przyznał, że w tej sprawie wypowiadała się specjalna komisja. Poinformował,
że w tym zakresie został zgłoszony do opracowania audyt bezpieczeństwa. Stwierdził, że ten audyt bezpieczeństwa wykaże, co należałoby zrobić. Zaznaczył, że jeżeli będzie taka potrzeba, to zostanie ono przebudowane. Nadmienił, że na dzień dzisiejszy trudno powiedzieć, kiedy to nastąpi. Dodał, że dobrze zna Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich i wie, że będzie on robił wszystko, aby skrzyżowanie w Szczepicach zostało przebudowane.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, powiedział, że jeżeli chodzi o kwestię tego przystanku w Szczepicach, gdzie sprawa między Gminą Kcynia a Zarządem Dróg Wojewódzkich dyskutowana jest już dwa lata, to chciałby otrzymać informację na piśmie. Stwierdził, że przedstawił dzisiaj tą sprawę dość obszernie. Jeszcze raz zwrócił uwagę, że Zarząd Dróg Wojewódzkich wskazuje na fakt, iż czekają na opracowanie dokumentacji przez Gminę Kcynia. Oznajmił, iż z pisma, które otrzymał wynika, że jeżeli Zarząd Dróg Wojewódzkich otrzyma stosowną dokumentację z Gminy, to ruszy z inwestycją. Pan Radny powiedział, iż chciałby mieć informację na ww. temat na piśmie, ponieważ jest to winien mieszkańcom miejscowości Szczepice. Stwierdził, iż może być tak, że będą zmuszeni czekać dalsze dwa lata, aby ten przystanek powstał. Nadmienił, że w dniu dzisiejszym miał miejsce tam wypadek – człowiek został potrącony przez autobus. W tej sytuacji zapytał, kto może czynić starania, aby w Szczepicach przy drodze wojewódzkiej nr 241 został postawiony radar do pomiaru prędkości. Stwierdził, iż sam tam mieszka i wie, że tam nie da się żyć. Oznajmił, iż mówi o tym, ponieważ chodzi mu o bezpieczeństwo dzieci, które chodzą do szkoły. Pan Radny Bagnerowski powiedział, że jak na razie nie ma dobrej woli, aby tę sprawę załatwić. Zapytał, jak można było dojść z inwestycją do miejscowości i przerwać ją tuż przed nią, a dalej za Szczepicami zrobić dalej drogę aż do Kcyni. Stwierdził, że środek, tzn. Szczepice (najbardziej niebezpieczne miejsce), zostawiono na ładnych parę lat. Zwrócił uwagę, że są tam aż trzy sołectwa, dwa sklepy i szkoła.
Pan Janusz Dąbka, Kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Tucholi, powiedział, że nie odpowie na to, jaka była polityka poprzednich dyrektorów. Stwierdził, iż wie, że Pan Dyrektor Kielnik w zeszłym roku obiecał, że powstaną zatoki autobusowe na terenie powiatu nakielskiego. Oznajmił, iż jego zadaniem, jako kierownika Rejonu Dróg w Tucholi było wytypować miejsca, gdzie te zatoki mają być wybudowane. Wyjaśnił, że przy wykonywaniu przebudowy dróg te zatoki nie powstały, ponieważ nie mieli terenu. Po prostu drogi zostały przebudowane w ramach istniejącego pasa drogowego. Nie było więc miejsca na wybudowanie zatok. Pan Kierownik Dąbka powiedział, że w tym celu powstał tzw. ZRID (wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Dzięki temu można przejąć grunty i wybudować, np. zatokę. Stwierdził, iż w tej sytuacji do końca przyszłego roku wybudują pięć zatok przy drogach, które zostały na terenie powiatu nakielskiego już przebudowane. Zapewnił, że jeżeli otrzymają stosowną dokumentację z Gminy Kcynia, to w Szczepicach zatoka również powstanie. Nawiązując do prośby Pana Radnego Bagnerowskiego (chodzi o udzielenie pisemnej odpowiedzi na temat przystanku w Szczepicach), oznajmił, że przekaże sprawę Panu Dyrektorowi Kielnikowi.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, zapytał o kwestię postawienia radaru przy drodze wojewódzkiej w miejscowości Szczepice.
Pan Janusz Dąbka, Kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Tucholi, powiedział, że z tego co się orientuje, to tego typu sprawami zajmuje się Straż Gminna. Stwierdził, iż samo ustawienie leży teraz w gestii Ministerstwa Transportu Drogowego (chodzi o drogi krajowe). Oznajmił, iż w tym konkretnym przypadku należałoby się raczej zwrócić do Komendy Powiatowej Policji o wzmożenie kontroli w tamtym rejonie. Zwrócił uwagę, że przy drodze wojewódzkiej w miejscowości Szczepice jest umieszczony znak ograniczający prędkość. Niestety nie każdy kierowca się do tego stosuje. Podobnie nic nie da samo ustawienie znaku „kontrola radarowa”. Poza tym stawiając taki znak, trzeba mieć pewność, że minimum raz w tygodniu fotoradar będzie tam umiejscowiony.
Pan Zenon Grzegorek, Radny Rady Powiatu, powiedział, że stosunkowo niedawno była wykonywana nawierzchnia na drodze wojewódzkiej w Mroczy. Niestety zauważył, że w tej chwili są tam już same „łaty”. Zapytał, co się dzieje z tą nawierzchnią. Stwierdził, że wygląda to bardzo nieestetycznie. Zwrócił uwagę, że jadąc w stronę Szubina widać, że nawierzchnia wygląda dobrze, nic się z nią nie dzieje. Niestety w przypadku drogi wojewódzkiej na terenie Mroczy jest inaczej. Pan Radny zapytał, czy jest to może wina wykonawcy. Stwierdził, iż chciałby wiedzieć, co się tam dzieje.
Pan Janusz Dąbka, Kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Tucholi, powiedział, że czasokres przebudowy dróg wynosi 8-12 lat. Stwierdził, że natężenie ruchu jest różne. Poza tym oni nie przebudowują drogi od podstaw. Po prostu dokładają, wzmacniają nawierzchnię. Niestety w wyniku tych działań wygląda to tak a nie inaczej. Pan Kierownik oznajmił, że dzisiaj np. przejeżdżał przez miejscowość Bysław, gdzie droga była robiona 10 lat temu i Więcbork, gdzie droga była robiona 9 lat temu. Niestety te nawierzchnie już kwalifikują się do kolejnej przebudowy. Zwrócił uwagę, że w mieście jest większe natężenie ruchu. Oznajmił, że w przypadku Mroczy chodzi pewnie o ulicę Kościuszki. Stwierdził, że tam była położona nawierzchnia o grubości 8-10 cm. Wyjaśnił, że w tej chwili, jeżeli są robione przebudowy, jest kładziona nawierzchnia grubości do 20 cm. W związku z tym teraz powinno być inaczej. Podsumowując, powiedział, że było to robione na tyle, na ile pozwalały im środki finansowe.
Pan Zenon Grzegorek, Radny Rady Powiatu, zapytał, czy nie można byłoby zrobić innej nawierzchni, ponieważ są różne kolory. Stwierdził, że niestety wygląda to bardzo brzydko.
Pan Janusz Dąbka, Kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Tucholi, powiedział, że jeżeli było to robione, to dodano lepiszcze (…). Zaznaczył, że nie była to przebudowa, lecz wzmocnienie nawierzchni. Przypomniał, że czasokres remontu dróg wynosi 10-12 lat. Stwierdził, iż zdarza się, że już po 7 latach nawierzchnia drogi wygląda nienajlepiej. Wpływ
na to ma m.in. natężenie ruchu. Do tego dochodzą warunki pogodowe.
Więcej pytań i uwag nie było.
Ad. 9/
Stan środowiska naturalnego na terenie powiatu nakielskiego na podstawie monitoringu prowadzonego przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
Pan Zenon Grzegorek, Radny Rady Powiatu, przyznał, że jest to dobry materiał i można z niego dowiedzieć się o wielu rzeczach. Stwierdził, iż w materiale zawarta została informacja, że powiat nakielski należy do klasy C. Zwrócił uwagę, że jest to najmniej korzystna klasa. Powiedział, że powiat nakielski został tak niekorzystnie oceniony ze względu na przekroczenia poziomów dopuszczalnych stężeń pyłu zawieszonego, w którym jest dużo metali ciężkich itp. Podkreślił, że nie prowadzi się monitoringu odnośnie promieniowania elektromagnetycznego. Pan Radny oznajmił, iż na podstawie monitoringu rzek stwierdzono, że bardzo zanieczyszczona jest rzeka Noteć. Poza tym na terenie powiatu zanotowano przekroczenie obowiązujących norm w zakresie emisji hałasu. Gleby również są zanieczyszczone (m.in. pestycydami). Pan Radny Grzegorek powiedział, że chyba wszyscy wiedzą, że Powiat podejmuje działania związane z ochroną środowiska np. dotacje na usuwanie azbestu, dotacje na ochronę kasztanowców. Zapytał, czy jako Powiat mogą zrobić coś więcej, jeżeli chodzi o działania związane z ochroną środowiska. Chodzi o to, aby poprawić stan środowiska na terenie powiatu nakielskiego, ponieważ jak na razie w tej kwestii nic się nie poprawia, nadal jest źle, niekorzystnie.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, powiedział, że do zmiany środowiska w Nakle nad Notecią niezbędna jest obwodnica miasta. Zapytał, jak aktualnie wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o przygotowania do budowy tej obwodnicy. Jeszcze raz podkreślił, iż obwodnica jest jednym z elementów, który może na korzyść zmienić stan środowiska. Zwrócił uwagę, że to pojazdy bardzo zanieczyszczają powietrze w Nakle nad Notecią.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, w pierwszej kolejności ustosunkował się do pytania, z którym zwrócił się Pan Radny Ryszard Bagnerowski. Stwierdził, że jeżeli chodzi o budowę obejścia miasta Nakło nad Notecią, to jako Powiat zrobili to co mogli zrobić, tj. została wydana decyzja środowiskowa, pozwolenie na budowę. Poinformował, że w tej chwili jest jeszcze kwestia wyceny gruntów i nieruchomości pod obwodnicę. Oznajmił, iż te kwestie należy uregulować chcąc przystąpić do realizacji inwestycji. Pan Starosta powiedział, iż myśli, że na początku przyszłego roku Gmina Nakło nad Notecią ogłosi przetarg na budowę obwodnicy. Zaznaczył, że inwestycja ta ma być etapowana. I etap budowy ma obejmować odcinek od wiaduktu do drogi powiatowej, tj. ul. Potulickiej. Stwierdził, że wszystko rozbija się o środki finansowe. Gdyby Gmina dysponowała wystarczającą ilością środków finansowych (przy różnych rodzajach konfiguracji finansowania), to realizowałaby całość inwestycji od razu, ponieważ jest to korzystniejsze rozwiązanie. Pan Starosta powiedział, że niestety sytuacja jest jednak taka a nie inna i najprawdopodobniej przetarg zostanie ogłoszony na całość, ale inwestycja będzie realizowana etapami. Stwierdził, że tylko tyle może powiedzieć na temat tej inwestycji. Oznajmił, iż faktem jest, że wybudowanie obejścia miasta Nakło nad Notecią wpłynie na znaczną poprawę środowiska
w mieście. Potwierdził, iż przejazd tak dużej ilości samochodów przez centrum miasta stanowi główną przyczynę zanieczyszczenia środowiska. Nadmienił, że na wyniki badania poziomu zanieczyszczeń ma wpływ jeden punkt pomiarowy. Zwrócił uwagę, że jest on usytuowany w najgorszym punkcie miasta, tj. przy skrzyżowaniu ulic: ks. P. Skargi i Bydgoskiej. Przypomniał, że na ten temat dyskutowali już w ubiegłym roku. Pojawiły się sugestie, aby takie punkty pomiarowe były zlokalizowane w kilku miejscach w mieście. Pan Starosta powiedział, że jeżeli obliczyliby średnią z tych kilku punktów, to nie byłoby aż tak źle. Stwierdził, że o zakwalifikowaniu do kategorii C decyduje fakt przekroczenia wskaźników zanieczyszczeń. Wyjaśnił, że jeżeli chociaż jeden czynnik jest poniżej pewnego poziomu, to od razu spada się do tej kategorii C. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy pozostałe wyniki są bardzo dobre. Pan Starosta powiedział, że to jest wszystko co może w tej chwili powiedzieć na ten temat. Wyjaśnił, iż z przyczyn osobistych nie mogła być obecna na sesji Pani Alicja Woźna, Dyrektor Wydziału Środowiska. Zapewnił, że Panu Radnemu zostanie udzielona odpowiedź na piśmie.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zarządził 15 minut przerwy w obradach sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią.
Po wznowieniu obrad Rada Powiatu w Nakle nad Notecią przystąpiła do procedowania nad projektami uchwał.
Ad. 10/
Podjęcie uchwał w sprawie:
a) statutu Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej Typu Rodzinnego w Rozwarzynie
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały, a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 19 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie statutu Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej Typu Rodzinnego w Rozwarzynie, która zapisana została w rejestrze uchwał pod Nr XXIII/276/2012.
b) statutu Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej Typu Rodzinnego w Paulinie
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały, a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 19 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie statutu Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej Typu Rodzinnego w Paulinie, która zapisana została w rejestrze uchwał pod Nr XXIII/277/2012.
c) przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dla obiektów zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków nie stanowiących własności Powiatu Nakielskiego
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały, a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 19 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dla obiektów zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków nie stanowiących własności Powiatu Nakielskiego, która zapisana została w rejestrze uchwał pod Nr XXIII/278/2012.
d) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012 – 2032
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, przedstawił autopoprawkę Zarządu Powiatu do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012 – 2032 /uchwała Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią Nr XC/318/2012 z dnia 24 października 2012 roku w sprawie wniesienia autopoprawki do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012-2032 skierowanej do rozpatrzenia przez Radę Powiatu w Nakle nad Notecią na sesji w dniu 24 października 2012 roku stanowi załącznik do niniejszego protokołu sesji/.
Więcej pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały, a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 19 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012-2032, która zapisana została w rejestrze uchwał pod Nr XXIII/279/2012.
e) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2012.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, przedstawił autopoprawkę Zarządu Powiatu do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego
na rok 2012 /uchwała Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią Nr XC/319/2012 z dnia 24 października 2012 roku w sprawie wniesienia autopoprawki do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2012 skierowanej do rozpatrzenia przez Radę Powiatu w Nakle nad Notecią na sesji w dniu 24 października 2012 roku stanowi załącznik do niniejszego protokołu sesji/.
Więcej pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały, a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 19 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2012, która zapisana została w rejestrze uchwał pod Nr XXIII/280/2012.
Ad. 11/
Interpelacje i zapytania radnych.
Pani Anna Maćkowska, Radna Rady Powiatu, powiedziała, że osoby przyjeżdżające na msze święte do kościoła Św. Wawrzyńca w Nakle nad Notecią poprosiły o rozważenie możliwości zmiany oznakowania na ul. Sadowej przy Urzędzie Skarbowym oraz przy Sądzie Rejonowym. Wyjaśniła, że obecnie jest tam zakaz parkowania i zatrzymywania się. Stwierdziła, że rozumie taki zakaz w dni robocze. Pani Radna poprosiła, aby pojawiła się informacja, że na ww. odcinku drogi zakaz parkowania pojazdów nie obowiązuje w niedziele i święta lub zakaz ten obowiązuje tylko w dni robocze. Oznajmiła, że w tej chwili miejsc do parkowania w tamtym rejonie jest bardzo mało. Kierowcy wykorzystują każde miejsce, aby zaparkować jak najbliżej kościoła. Stwierdziła, iż nie dziwi ją to, że Policja co jakiś czas pojawia się i sprawdza prawidłowość parkowania pojazdów. Podkreśliła, że ludzie parkują na poboczu przy chodniku i wtedy faktycznie łamią prawo (mandaty są uzasadnione). Pani Radna Maćkowska powiedziała, że w tej sytuacji można byłoby rozważyć to, aby zakaz parkowania pojazdów na ul. Sądowej obowiązywał tylko w dni robocze. Stwierdziła, iż sama często tam przyjeżdża i parkuje samochód w okolicach kościoła. Oznajmiła, iż z tego co wie, to nie dochodziło tam do wypadków, stłuczek itp. Zaznaczyła, że kierowcy jeżdżą tam uważnie. Nadmieniła, że między jedną a drugą mszą jest duża przerwa, a więc można się tam swobodnie poruszać. Jeszcze raz poprosiła o rozważenie możliwości odpowiedniego oznakowania wskazanych miejsc. Chodzi o to, aby w czasie mszy świętej można było zaparkować samochód przy chodniku na ul. Sądowej, tj. przy budynku Urzędu Skarbowego oraz Sądu Rejonowego.
Ad. 12/
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Ad. 13/
Wnioski i oświadczenia radnych.
Nie było.
Ad. 14/
Wolne wnioski.
Pan Przemysław Kozłowski, Sołtys Grzecznej Panny, podziękował Panu Staroście, radnym Rady Powiatu oraz Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych za położenie nowego dywanika asfaltowego w miejscowości Grzeczna Panna. Powiedział, że droga powiatowa została zrobiona dobrze. Przypomniał, że były tam problemy z drzewami – gałęzie zahaczały o pojazdy, uszkadzając lakier. Stwierdził, że Pan Dyrektor Lamprecht tą sprawę też natychmiast załatwił. Pan Sołtys podkreślił, że ani on, ani mieszkańcy Grzecznej Panny nie mają żadnych zastrzeżeń ww. zakresie. Jeszcze raz podziękował za wykonanie drogi w Grzecznej Pannie. Nadmienił, że mieszka tam dużo osób niepełnosprawnych i droga w poprzednim stanie stanowiła dla nich poważne utrudnienie, zagrażała bezpieczeństwu.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, powiedział, że ma do przekazania Radzie kilka ważnych informacji. Pierwszą z nich stanowi pismo, w którym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nakle nad Notecią zawiadamia, że dokonał analizy oświadczeń majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia. Pan Przewodniczący oznajmił, że informacja w sprawie oświadczeń majątkowych dostępna jest do wglądu w Biurze Rady. Kolejne pismo, o którym poinformował Radę Pan Przewodniczący, dotyczyło również oświadczeń majątkowych (chodzi o oświadczenia składane wojewodzie, tj. oświadczenie majątkowe Starosty Nakielskiego i oświadczenie majątkowe Przewodniczącego Rady Powiatu w Nakle nad Notecią). Pan Przewodniczący stwierdził, że to pismo również dostępne jest do wglądu w Biurze Rady. Kolejna informacja dotyczyła pisma Pani Kamili Marosz. Pan Przewodniczący powiedział, że pismo to ma znamiona skargi. Wyjaśnił, iż chodzi tutaj o skargę na Dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Kcyni. Stwierdził, iż w tej chwili powinni zdecydować co z tym pismem zrobić dalej. Zaproponował, aby Rada skierowała pismo Pani Kamili Marosz do Komisji Rewizyjnej. Nadmienił, iż kwestię tą konsultował już z Radcą Prawnym Starostwa. W tym miejscu Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie ww. wniosek.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 19 radnych przy 16 głosach „za”, 0 głosach „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących się” skierowała sprawę do Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Nakle nad Notecią.
Następnie Pan Przewodniczący poinformował Radę o pismach w sprawie GMO, które wpłynęły drogą e-mailową od Pani Jadwigi Łopaty, laureatki Nagrody Goldmana. Wyjaśnił, że nadawca pism prosi, aby powiat nakielski był powiatem wolnym od GMO. Pan Przewodniczący przypomniał, że swego czasu Komisja Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Nakle nad Notecią wypracowała stanowisko w tej sprawie, które później przyjęli jako oświadczenie całej Rady. W tej sytuacji zapytał, czy jako Rada podtrzymuję to stanowisko, czy może będą pracować nad nowym oświadczeniem w sprawie GMO.W tym miejscu Pan Przewodniczący odczytał treść oświadczenia Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 21 grudnia 2011 roku dotyczące Stanowiska Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 30 lutego 2005 r. w sprawie ogłoszenia obszaru Województwa Kujawsko-Pomorskiego strefą wolną od upraw genetycznie zmodyfikowanych organizmów (GMO) /pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu sesji/.
Po odczytaniu oświadczenia Pan Przewodniczący zapytał Radnych, kto jest za tym, aby tej treści stanowisko przesłać nadawcy dwóch ww. pism w sprawie GMO.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 19 radnych przy 17 głosach „za”, 1 głosie „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się” podtrzymała oświadczenie dotyczące kwestii GMO (oświadczenie to zostanie wysłane nadawcy pism w sprawie GMO – Pani Jadwidze Łopata).
Pan Artur Michalak Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że kolejne pismo, które wpłynęło na jego ręce, dotyczy trasy S-5. Stwierdził, że informację w tym zakresie przesłał im Departament Dróg i Autostrad w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej /pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu sesji/. Wyjaśnił, że jest to odpowiedź na Apel Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 26 września 2012 roku w sprawie budowy drogi ekspresowej S-5.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, powiedział, że odpowiedź ta stanowi bardzo istotną informację. Stwierdził, iż daje ona obraz tego, co dalej będzie czynione. Poprosił, aby treść tej odpowiedzi została opublikowana na stronie internetowej Powiatu. Oznajmił, że mieszkańcy powiatu nakielskiego powinni mieć możliwość zapoznania się z tym pismem. Pan Radny poprosił również, aby oprócz tej odpowiedzi opublikowany został również sam Apel Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 26 września 2012 roku dotyczący budowy drogi ekspresowej S-5.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, poparł wniosek Pana Radnego Bagnerowskiego. Poprosił również, aby Apel Rady Powiatu wraz z odpowiedzią został przekazany do Urzędu Miejskiego w Szubinie w celu opublikowania. Podkreślił, iż gmina Szubin jest żywotnie zainteresowana tematem drogi ekspresowej S-5 (trasa ta przebiega przez teren tej gminy). Na koniec Pan Przewodniczący poinformował Radę o przeprowadzeniu przez zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Nakle nad Notecią kontroli w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Wyspiańskiego w Szubinie. Stwierdził, że protokół z ww. kontroli jest do wglądu w Biurze Rady.
Ad. 15/
Zakończenie posiedzenia.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, podziękował radnym i zaproszonym gościom za udział w sesji. Nadmienił, iż następna sesja planowana jest na dzień 28 listopada 2012 roku. Sesja grudniowa w związku z okresem świątecznym zostanie przyspieszona i odbędzie się najprawdopodobniej 19 grudnia 2012 roku. Dodał, iż planuje,
że pierwsza sesja w nowym roku odbędzie się 30 stycznia. Na tym Pan Przewodniczący zakończył obrady.
PRZEWODNICZĄCY RADY
ARTUR MICHALAK
Protokołowała:
Iwona Lewandowska
Katarzyna Stałowska
Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu (24 października 2012)
Opublikował: Iwona Lewandowska (29 listopada 2012, 07:42:30)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 652