Budżet na rok 2005 | Budżet na rok 2006 | Budżet na rok 2007
Budżet na rok 2008 | Realizacja budżetu | Budżet na rok 2009
Budżet na rok 2010 | Budżet na rok 2011 | Ogłoszenia | Budżet na rok 2012
Budżet na rok 2013 | Budżet na rok 2014
Zasady finansowania
Ustawa z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz.U.Nr 155, poz.1014) reguluje zasady gromadzenia dochodów publicznych, planowania, dysponowania środkami publicznymi oraz sposób finansowania deficytu budżetowego. Ponadto zawiera regulacje dotyczące sprawozdawczości budżetowej. Ustawa określa tryby i terminy opracowywania przez jednostki projektów planów finansowych, opartych na przyjętych w projekcie ustawy budżetowej dochodach i wydatkach oraz ograniczenie ilości tytułów, w ramach których mogą funkcjonować środki specjalne jednostek budżetowych. Zatwierdzone przez kierowników jednostek budżetowych i zweryfikowane przez dysponentów części budżetowych lub zarządy jednostek samorządu terytorialnego projekty planów finansowych stanowią podstawę gospodarki finansowej jednostki budżetowej w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie uchwalonego budżetu.
Dochodami powiatu są:
1. dochody własne
2. subwencja ogólna
3. dotacja celowa z budżetu państwa
Dochodami powiatu mogą być:środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, inne środki określone w odrębnych przepisach.
Źródłami dochodów własnych powiatu są:
- wpływy z opłat stanowiących dochody powiatu, uiszczanych na podstawie odrębnych przepisów,
- dochody uzyskiwane przez powiatowe jednostki budżetowe powiatu oraz wpłaty od powiatowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych powiatowych jednostek budżetowych,
- dochody z majątku powiatu,
- spadki, zapisy i darowizny na rzecz powiatu,
- dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych w odrębnych przepisach,
- 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrbne przepisy nie stanowią inaczej,
- odsetki od pożyczek udzielanych przez powiat, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej,
- odsetki od nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochody powiatu,
- odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych powiatu, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej,
- dotacje z budżetu innych jednostek samorządu terytorialnego,
- inne dochody należne powiatowi na podstawie odrębnych przepisów,
- udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze powiatu wynosi 10,25%,
- wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, od podatników tego podatku, posiadających siedzibę na obszarze powiatu, wynosi 1,40%.
Subwencja ogólna dla powiatu składa się z:
- część oświatowa subwencji ogólnej
- część wyrównawcza subwencji ogólnej
- część równoważąca subwencji ogólnej.
o Przeznaczeniu środków otrzymanych z tytułu subwencji ogólnej decyduje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w ustawach, w szczególności na zadania własne jednostek samorządu terytorialnego, zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, zadania przyjęte przez jednostki samorządu terytorialnego do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określona przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Różnica między dochodami a wydatkami budżetu stanowi odpowiednio nadwyżkę budżetu lub deficyt budżetu samorządu terytorialnego.
Za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu odpowiada zarząd powiatu. Zarządowi powiatu przysługuje wyłączne prawo:
- zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, a w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
- emitowania papierów wartościowych, w ramach upowaznień udzielonych przez radę powiatu,
- dokonywania wydatków budżetowych,
- zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu,
- dysponowania rezerwą budżetu powiatu,
- blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą.
Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna. Wymóg jawności jest spełniony w szczególności przez:
- jawność debaty budżetowej,
- opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu powiatu,
- przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu powiatu,
- ujawnienie sprawozdania zarządu ze swoich działań.
Wytworzył: Edyta Mulik (23 stycznia 2004)
Opublikował: Edyta Mulik (23 stycznia 2004, 12:16:23)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 19127