Schemat organizacyjny | Forma prawna | Statut | Zamówienia publiczne
WNIOSKI
Zadania
Zadania Powiatowej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Nakle:1. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej.
2. Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grupy ryzyka.
3. Terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań destruktywnych.
4. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodzin.
5. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej.
6. Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
7. Pomoc rodzinom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów.
8. Wspomaganie wychowawczeji edukacyjnej funkcji szkoły. Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Nakle realizuje zadania poprzez:
I. Diagnozę:
1. Diagnoza trudności i niepowodzeń szkolnych.
2. Diagnoza dojrzałości szkolnej.
3. Diagnoza szczególnych uzdolnień.
4. Diagnoza zawodoznawcza.
5. Diagnoza przyczyn problemów emocjonalnych i trudności wychowawczych.
6. Diagnoza logopedyczna.
7. Diagnoza dzieci z wadą wzroku, słuchu i z autyzmem.
8. Diagnoza opóźnień i zaburzeń rozwojowych dzieci.
9. Badania przesiewowe narządów zmysłów (wzroku i słuchu) na terenie Poradni i szkół.
II. Terapię i poradnictwo:
1. Terapia pedagogiczna dzieci z trudnościami w nauce (szczególnie z dysleksją).
2. Terapia logopedyczna.
3. Terapia zaburzeń emocjonalnych dzieci i trudności wychowawczych.
4. Socjoterapia.
5. Poradnictwo zawodowe.
6. Terapia grupowa dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
7. Terapia indywidualna dzieci z autyzmem.
8. Grupa wsparcia rodziców dzieci z autyzmem.
9. Zajęcia wspomagające rozwój psychomotoryczny dziecka w wieku 4-6 lat.
10. Zajęcia wspierające rozwój emocjonalny dzieci z wykorzystaniem metody Weroniki Sherborne.
11. Zajęcia w czasie ferii zimowych:
- Ćwiczenia P. Dennisona – dla dzieci klas I-III sz. podst.
- W świecie Wyobraźni i Twórczości – zajęcia rozwijające wyobraźnię i twórcze myślenie dla dzieci kl. IV – V Sz. Podst.
- „Rozwój przez zabawę. Mamo, Tato pobaw się ze mną”.
- Warsztaty rozwoju osobistego dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych.
III. Konsultacje, mediacje w szkołach i placówkach oraz na terenie Poradni.
IV. Interwencje kryzysowe.
V. Punkt konsultacyjny dla młodzieży i rodzin w kryzysie.
VI. Psychoedukacja, pedagogizacja, zajęcia warsztatowe dla rodziców, dzieci i młodzieży i nauczycieli
1. Rodziców:
- Dojrzałość szkolna. Jak przygotować dziecko do rozpoczęcia nauki w szkole.
- Postawy rodzicielskie i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka i rodziny.
- Problemy adaptacyjne dzieci w wieku przedszkolnym i rozpoczynających naukę w kl. I szkoły podstawowej
- Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci
- Pomagamy dziecku w wyborze zawodu.
- Szkoła – Dom – Dwa światy, jeden cel
- Agresja – Objawy, przyczyny i sposoby zapobiegania
- Moje dziecko jest nadpobudliwe czy nazbyt aktywne – to co rodzice powinni wiedzieć o nadpobudliwości psychoruchowej.
- Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu.
- Rola wolontariatu w wychowywaniu dzieci i młodzieży.
- „Młodzi XXI wieku” – na podstawie Raportu „Polska 2030” Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
- Znaczenie wczesnej interwencji logopedycznej i pedagogicznej dla udanego startu dziecka w procesie edukacji.
- „Mamo, Tato-poznajcie mój świat” (dla rodziców dzieci 0-3lat).
2. Nauczycieli:
- Jak w szkole pomóc dziecku przeżywającemu chorobę lub śmierć bliskiej osoby.
- Profilaktyka stresu i zapobieganie wypaleniu zawodowemu u nauczycieli.
- Komunikacja interpersonalna warunkiem dobrej współpracy zespołu nauczycieli.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów.
- Ryzyko dysleksji. Specyficzne trudności w uczeniu się.
- Stres a funkcjonowanie szkolne i emocjonalne uczniów.
- Mój uczeń ma trudności – wsparcie emocjonalne dla ucznia.
- Łagodzenie konfliktów w szkole w pracy z młodzieżą.
- Agresja – objawy, przyczyn i sposoby zapobiegania.
- Zapobieganie samobójstwom wśród młodzieży.
- Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci.
- Wstępne rozpoznanie zespołu Aspergera. Wsparcie uczniów w szkole z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu ścieżki kariery zawodowej.
- Dziecko z wadą słuchu w szkole.
3. Dla dzieci i młodzieży:
- Pomoc w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania ścieżki kariery zawodowej – poradnictwo indywidualne i grupowe.
- Promocja zdrowia i zdrowego stylu życia (profilaktyka uzależnień, zajęcia antystresowe, zajęcia przeciwdziałające agresji, zajęcia kształtujące umiejętności relaksacyjne i podnoszące samoocenę uczniów).
- Grupy wsparcia, grupy socjoterapeutyczne dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.
- Warsztaty Rozwoju Osobistego dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych
- Zajęcia psychoedukacyjne i podnoszące umiejętności społeczne, zdolności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, zajęcia integracyjne.
- Techniki szybkiego uczenia się, treningi twórczości, twórcze myślenie.
- Wzmacnianie motywacji do nauki.
-„Bajkowe spotkania” – cykliczne spotkania dzieci w wieku przedszkolnym.
- Matura bez stresu – zajęcia dla uczniów klas III szkół ponadgimnazjalnych.
- „Wejście na rynek pracy (uczniowie ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych).
Poradnia współdziała z innymi instytucjami świadczącymi specjalistyczną pomoc dzieciom, młodzieży oraz rodzicom.
W poradni działa, na zasadach określonych w odrębnych przepisach zespół orzekający o potrzebie kształcenia specjalnego oraz potrzebie indywidualnego nauczania.
Wytworzył: Dyrektor PPPP (15 marca 2004)
Opublikował: Mirosław Dyks (15 marca 2004, 12:14:25)
Ostatnia zmiana: Arkadiusz Szczepański (27 marca 2012, 14:51:05)
Zmieniono: oferta Poradni
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 4892