Strona archiwalna

Starostwo Powiatowe w Nakle nad Notecią informuje, że niniejsza strona nie jest już aktualnie obowiązującym Biuletynem Informacji Publicznej Starostwa, a stanowi jedynie archiwum dotychczasowych informacji.

Jeśli szukają Państwa aktualnych informacji zapraszamy do aktualnie obowiązującej strony Biuletynu Informacji Publicznej pod adresem:

pow-nakielski.rbip.mojregion.info

PROTOKÓŁ XVIII

                                                         PROTOKÓŁ Nr XVIII/2007
                             z obrad XVIII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią odbytej
                                   dnia 28 września 2007r. w godz. od 15.00 do 17.00
                                         w sali konferencyjnej Komendy Powiatowej
                                    Państwowej Straży Pożarnej w Nakle nad Notecią.
 
 
 
ad. 1i2/
            Przewodnicząca Rady Powiatu Pani Małgorzata Waleryś-Masiak o godzinie 15.00 otworzyła obrady XVIII Sesji Rady Powiatu i po powitaniu radnych i gości oświadczyła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w obradach uczestniczy 20 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał i decyzji.
           
Przewodnicząca Rady odczytała projekt porządku obrad sesji.
 
                                                 
                                                             Porządek obrad  
 
                                  XVIII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
                      
                                      w dniu 28 września 2007 roku, godz. 15.00
 
    1. Otwarcie Sesji.
    2. Stwierdzenie quorum.
    3. Przyjęcie protokołu XVII Sesji Rady.
    4. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządy w okresie   
        międzysesyjnym.
    5. Sytuacja w szkolnictwie powiatowym.
    6. Stan bezrobocia w Powiecie Nakielskim w roku 2007 i aktywizacja lokalnego rynku
        pracy.
    7. Podjęcie uchwał w sprawie:
a)      skargi Pana Zenona Karolczaka,
b)      ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości jednego punktu dla potrzeb płacowych pracowników Domu Pomocy Społecznej w Nakle nad Notecią,
c)      zmieniająca uchwałę Nr XIII/86/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 13 czerwca 2007 roku w sprawie podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej dla Powiatu Nakielskiego na rok 2007,
d)      ustalenia minimalnych stawek czynszu za korzystanie z nieruchomości, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej stanowiących własność Powiatu Nakielskiego,
e)      upoważnienia Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią do stanowienia o wysokości cen i opłat za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Nakielski,
f)        zmieniająca uchwałę Nr XVI/103/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 29 sierpnia 2007 roku w sprawie określenia trybu postępowania w sprawach o udzielenie dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych nie działających w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczeń oraz sposobu kontroli zleconego zadania,
g)      zmieniająca uchwałę Nr VII/49/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 28 lutego 2007 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Nakielskiego na 2007 rok,
h)      stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.
    8. Interpelacje i zapytania radnych.
    9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  10. Wnioski i oświadczenia radnych.
  11. Wolne wnioski.
  12. Zakończenie obrad.
 
Pani Przewodnicząca zapytała, czy są uwagi do porządku obrad XVIII Sesji.
Nie było.
 
ad. 3/
Przyjęcie protokołu z XVII Sesji Rady Powiatu.
 
Przewodnicząca Rady poinformowała, że osobiście zapoznała się z protokołem XVII Sesji Rady Powiatu i nie wnosi uwag. Przypomniała, że protokół wyłożony był w Biurze Rady Powiatu do wglądu.
Rada Powiatu nie wniosła uwag do protokołu i w obecności 20 radnych przy 20 głosach "za" przyjęła go.
 
ad. 4/
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz z działalności Zarządu
w    okresie międzysesyjnym.
 
Starosta Nakielski przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwał Rady oraz  sprawozdanie z działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym /sprawozdania stanowią załączniki do protokołu/. Pan Starosta przedstawił dodatkowe informacje z działalności w okresie międzysesyjnym /informacje stanowią załącznik do niniejszego protokołu/.
 
Pani Przewodnicząca zapytała, czy są zapytania do sprawozdania Pana Starosty.
 
Pan Sobol zgłosił zapytanie do posiedzenia Zarządu z 17 września 2007 roku odnośnie punktu 9. Poprosił Pana Starostę o przybliżenie o jaką nieruchomość zabudowaną, położoną w Szubinie przy ul. Ogrodowej 3 przeznaczoną do przetargu, chodzi. Drugie pytanie Pana Sobola dotyczyło kwestii związanej z budową basenu krytego zarówno w Nakle jak i Szubinie, i zwiazane było z zadeklarowaniem woli współrealizacji przedmiotu inwestycji. Pan Sobol zapytał, w jakiej to ma być formie.
Pan Bagnerowski na początku swej wypowiedzi zaznaczył, że na jego pytanie odpowiedzi będzie musiał udzielić Pan Wicestarosta. Pan Bagnerowski powiedział, że dwa tygodnie temu odbyła się wizyta w Urzędzie Marszałkowskim odnośnie obwodnicy, która jest istotna dla miasta powiatowego. Dodał, że są ogromne korki na skrzyżowaniu od strony Paterka. Powiedział, iż wie, że są pewne efekty tego spotkania. W związku z tym poprosił, aby  Pan Starosta albo Pan Wicestarosta odpowiedział na pytanie: jak ta wizyta przyczyniła się do rozwiązania tego problemu.
Pan Napierała powiedział, że ma 2 pytania do Pana Starosty. Pytanie pierwsze dotyczyło posiedzenia Zarządu z dnia 17 września 2007 punktu 7. Pan Napierała powiedział, że chciałby usłyszeć jakie są główne zasady w sezonie 2007/2008 zimowego utrzymania dróg powiatowych, czy coś się zmienia i w jakim kierunku Zarząd zamierza pójść. Drugie pytanie dotyczyło posiedzenia Zarządu z dnia 4 września 2007 roku punktu 5. Pan Starosta poinformował w nim, że Zarząd Powiatu zapoznał się z informacją Zarządu Dróg Powiatowych w Nakle o wykonanych inwestycjach na drogach powiatowych. Pan Napierała powiedział, iż chciałby przypomnieć, że na jednej z sesji wiosennych (czerwcowo- lipcowych) składał wniosek o dodatkowe środki na realizację modernizacji drogi 1926. Było to związane z bardzo małym zakresem prac zaplanowanych. W związku z tym wnioskował, aby tak zwiększyć zakres prac, żeby inwestycja została wykonana w całym obrębie miejscowości Gorzeń. Pan Napierała powiedział, że otrzymał wówczas od Pana Wicestarosty – Tomasza Miłowskiego odpowiedź, że jest to wszystko zasadne, ale w pierwszym rzędzie Zarząd będzie protestował przeciwko decyzji Ministerstwa Infrastruktury, ponieważ Powiat otrzymał bardzo małe dofinansowanie do środków, które Powiat na tą inwestycję przeznaczył. Dodał, że później nie było już żadnej konkretnej odpowiedzi dotyczącej tego, czy ta odpowiedź przyszła, czy może ktoś był w tym Ministerstwie, czy te środki wpłynęły. Zaznaczył, że fakty mówią jednak, że zakres prac został zrealizowany w małym stopniu i użytkownicy tej drogi skarżą się, że jeśli już sprzęt i pewne materiały były zwożone i podjęte zostały pewne przedsięwzięcia, to chociaż ten kolejny najgorszy z odcinków na tej drodze mógłby być zrobiony (obręb miejscowości Gorzeń). Pan Napierała powiedział, że wnioskował również o to, żeby w przypadku braku tych środków –  także w przypadku, gdy nie będzie środków z Warszawy – żeby przesunąć z inwestycji powiatowych, które nie będą wykonywane w 2007 roku (w planie inwestycyjnym są takie zadania, gdzie są środki zabezpieczone a nie będą wykonywane). Pan Napierała powiedział, że chciałby uzyskać odpowiedź na to pytanie.
Pan Starosta w pierwszym rzędzie udzielił odpowiedzi na pytania zadane przez Pana Radnego Sobola. Pierwsze pytanie dotyczyło nieruchomości na ul. Ogrodowej 3 w Szubinie. Pan Starosta wyjaśnił, że chodzi tu o budynek, w którym aktualnie mieści się administracja Nowego Szpitala w Nakle i Szubinie oraz siedziba Filii Powiatowego Urzędu Pracy. Zaznaczył, że jest to budynek, który sporo kosztuje jeżeli chodzi o utrzymanie. Dodał, że ten budynek jest planowany do sprzedaży z tego względu, że w tej chwili na terenie Szpitala Szubińskiego odbywają się działania, które mają na celu przeniesienie całej administracji na teren samego szpitala. W ten sposób zostanie opróżniona znaczna część tego budynku. Utrzymanie tego budynku, tj. ogrzewanie - 80 tys. zł rocznie, stanowi duży problem finansowy dla Powiatu Nakielskiego, w przypadku, gdy pomieszczenia w nim zostaną zwolnione. Pan Starosta powiedział, że jednocześnie planuje się, aby Filia Powiatowego Urzędu Pracy przeszła w inne miejsce na terenie Szubina. W kwestii drugiego pytania Pana Sobola Pan Starosta poprosił radnego o przypomnienie zagadnienia.
Pan Sobol powiedział, że drugie pytanie dotyczyło propozycji budowy basenów krytych, a konkretnie chodziło o to, w jakiej formie ma być zadeklarowana współrealizacja.
Pan Starosta powiedział, że to były wstępne rozmowy. Dodał, że ujął je w sprawozdaniu dodatkowym. Pan Starosta powiedział, że spotkali się z Panem Burmistrzem Ignacym Pogodzińskim oraz Panem Burmistrzem Zenonem Grzegorkiem i wyniknęła z tego taka kwestia, że samorząd gminny – w przypadku Gminy Szubin i samorząd gminny – w przypadku Gminy Nakło, chcą się podjąć trudu budowy basenu. Do tego przedsięwzięcia szukają wsparcia ze strony Powiatu. Pan Starosta powiedział, że wyrażono taka wolę, by takie wsparcie wyrazić. Dodał, że wszystko będzie zależało od tego, jak będzie przebiegała rozmowa na temat ewentualnych finansów. Pan Starosta jeszcze raz zaznaczył, że to jest po prostu wstępna rozmowa, która sprowadza się do pewnego wyrażenia woli. Dodał, że na szczegóły  przyjdzie czas w późniejszym okresie. Pan Starosta powiedział, że w ten sposób na dzień dzisiejszy może to określić. To jest po prostu wyrażona wola.
Pan Starosta powiedział, że na pytanie Pana Radnego Ryszarda Bagnerowskiego odpowie Pan Wicestarosta, a jeśli chodzi o pytania Pana Radnego Napierały odnośnie zimowego utrzymania dróg, to najlepiej będzie jak Pan Radny otrzyma cały dokument (w tym miejscu Pan Starosta powiedział, że w poniedziałek dokument ten zostanie Panu Radnemu dostarczony). Pan Starosta zaznaczył, że zasada jest zachowana taka, jak w latach ubiegłych, a więc jest dokonany podział klasyfikacji dróg na stan utrzymania. Są drogi powiatowe, które będą lepiej utrzymywane i gorzej. Cała klasyfikacja jest przedstawiona w dokumencie. Pan Starosta powiedział, że w tej chwili numerami dróg nie będzie operował, ponieważ jest to pewną trudnością, a nie ma żadnego problemu w tym, żeby Pan Radny Napierała otrzymał całą kserokopię. Pan Starosta udzielił również odpowiedzi na pytanie Pana Napierały związane z drogą powiatową i środkami finansowymi. Pan Starosta powiedział, że odbyły się przetargi, z których pozostało trochę pieniędzy. W związku z tym, sumę ok.18 tys. zł przeznaczono na jedną z inwestycji. Była to droga Podobowice, gdzie zrobiono cały kawałek. Natomiast, jeżeli chodzi o zagadnienie dotyczące drogi 1926, a więc drogi powiatowej z Nakła do Bydgoszczy przez Potulice, to zaplanowano tam 400 tys. zł. Pan Starosta powiedział, że dodatkowo starano się  o pozyskanie środków i uzyskano 150 tys. zł.  W sumie jest 550 tys. zł. Pan Starosta powiedział, że tak było zaplanowane i te 550 tys. zł jest wydawane. Na razie jest ponad 400 metrów drogi. Dodał, że w tej chwili można już to zobaczyć. Inwestycja jest w trakcie i będzie ona wykonana o porządnym standardzie. W tej chwili są kładzione krawężniki itp. tak, żeby za te 550 tys. zł zrobić porządną drogę. Pan Starosta powiedział, że można byłoby mówić o potrzebach, a te potrzeby są wielkie. Zaznaczył, że troską każdego radnego powiatowego jest to, aby tych środków było jak najwięcej. Pan Starosta powiedział, iż będą czynione starania, żeby w roku następnym te środki były większe, aby tą inwestycję kontynuować. Na dzień dzisiejszy wszystkie środki są przeznaczone, projekt ten jest realizowany do końca za 550 tys. zł. Dodał, iż zostaje otwarta sprawa do dyskusji, czy środki można przenieść z jednej inwestycji na drugą. Pan Starosta powiedział, że każdy może mieć różne podejście do sprawy związanej z wykorzystaniem środków na taką czy inną inwestycję. Zaznaczył, że Pan Radny Napierała ma spojrzenie nieco inne niż Zarząd Powiatu. Pan Starosta dodał, iż jest taka możliwość, że ma się inne spojrzenie na przeniesienie środków finansowych z jednego zadania na drugie zadanie. Na końcu swej wypowiedzi Pan Starosta poprosił Pana Wicestarostę Tomasza Miłowskiego, by odpowiedział na pytanie Pana Bagnerowskiego.
Pan Sobol zgłosił jeszcze jedno pytanie odnośnie basenu krytego. Zapytał, czy podczas spotkania z Burmistrzem Nakła nad Notecią, na którym została wstępnie zadeklarowana wola współrealizacji inwestycji, była mowa odnośnie przeniesienia lokalizacji basenu z Nakła do Paterka.
Pan Starosta powiedział, że te sprawy były poruszane. Jednak Pan Burmistrz podkreślił, iż została już podjęta uchwała przez Radę Miejską, która na dzień dzisiejszy deleguje Burmistrza do takich działań jakie czyni. Organ stanowiący taką decyzję podjął i na dzień dzisiejszy ona jest obowiązująca.
Pan Napierała – zwracając się do Pana Starosty – powiedział, że nie odpowiedział mu na jego pytanie, ponieważ pamięta dokładnie sesję. Zaznaczył, iż deklarowano, a wręcz zapewniano o tym, że będą składane interwencje w Warszawie. Pan Napierała stwierdził, że Pan Starosta na to pytanie nie odpowiedział. Pan Napierała powiedział, że na tamtej sesji były konkretne wnioski. Dodał, że Pan Bagnerowski przed chwilą zapytał go przez stół, że trzeba wskazać źródło. Pan Napierała stwierdził, że on te źródło wskazywał. Pan Radny zaakcentował, że wszyscy są za budową sali gimnastycznej, ale te pieniądze w tym roku nie będą wykorzystane. Powiedział, iż zwracał uwagę, że w świetle rosnących cen, w świetle inflacji, kiedy pieniądze nie są wykorzystywane w tym roku, to Powiat ponosi wymierne straty z tego tytułu, co stanowi pewną niegospodarność. Pan Napierała dodał, że można byłoby te pieniądze w tym kierunku zagospodarować.
Pan Wicestarosta powiedział, że chciałby nawiązać do pytania Pana Ryszarda Bagnerowskiego, ponieważ rzeczywiście chodzi o istotne rozmowy w Urzędzie Marszałkowskim, które odbyły się 11 września 2007 roku. Stwierdził, że właśnie 11 września 2007 roku  gościli u Pana Zbigniewa Sosnowskiego członka Zarządu, który odpowiada za drogi. Dodał, że rozmawiali z Panem dr Krzysztofem Szrederem Dyrektorem Departamentu Infrastruktury, któremu te tematy podlegają. Pan Wicestarosta powiedział, że przypomnieli jeszcze raz oczekiwania złożone w memoriale dotyczącym dróg województwa, odnośnie drogi wojewódzkiej przebiegającej przez Powiat Nakielski. Efektem tego spotkania był przyjazd przedstawicieli Pani Olgi Kwiatkowskiej z Urzędu Marszałkowskiego oraz przedstawicieli Zarządu Dróg Wojewódzkich 19 września 2007 roku. Pan Wicestarosta powiedział, że objechali wszystkie newralgiczne miejsca na drogach wojewódzkich. Została sporządzona dokumentacja zdjęciowa, zostały pokazane efekty prac na drodze wojewódzkiej nr 246 Paterek – Szubin. Zaznaczył natomiast, że wyrażono niezadowolenie, ponieważ trzykrotnie były wysyłane pisma do Zarządu Dróg Wojewódzkich i nadal stoją przy tej drodze bardzo niebezpieczne drzewa, zwłaszcza na wysokości miejscowości Wieszki. Tak więc, te miejsca zostały pokazane, zostały one sfotografowane i te drzewa mają być usunięte. Pan Wicestarosta powiedział, że poruszając się w stronę Nakła omówiono sprawę potencjalnego ronda w miejscowości Paterek na zbiegu dróg wojewódzkich 241 i 246. Dodał, że w tym przypadku jest taka kwestia, że droga 241 ma wejść do realizacji już w roku 2008 na całym swoim odcinku; w najbliższych latach będzie ona remontowana od Kosowa aż do Szczepic. Pan Wicestarosta powiedział, że chodzi o to, aby w pierwszym rzędzie nastąpiła modernizacja odcinka Nakło – Paterek, ażeby zamknąć całą kwestię bezpiecznego przejazdu między Nakłem a Szubinem, ponieważ postęp prac na drodze Paterek – Szubin jest taki, że być może ta inwestycja zostanie zakończona przed zimą. Chodzi o to, żeby szybko nastąpiła modernizacja tego brakującego jednego odcinka o największym natężeniu ruchu (6,5 tys. pojazdów na dobę) między Nakłem a Paterkiem. Pan Wicestarosta powiedział, że została pokazana również gminno-powiatowo-wojewódzka inwestycja, czyli ścieżka rowerowo-piesza. Została ona oceniona bardzo pozytywnie, gdyż jest to prawdziwa ścieżka; są to prawdziwe parametry ścieżki rowerowo-pieszej, czyli 2,5 szerokości, oznaczenie różnymi kolorami. Zaznaczył, że ścieżka ta bardzo się podobała. Dodał jednak, że ze strony Powiatu nie podoba się to i zostało to wyrażone, iż ta inwestycja jest finansowana głównie przez samorząd powiatowy i gminny, przy nieznacznym tylko udziale właściciela drogi, czyli Zarządu Dróg Wojewódzkich. Pan Wicestarosta poinformował, że na kanwie tego spotkania odbędzie się 1 października 2007 roku (najbliższy poniedziałek) spotkanie z Dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych – Panem Pacholskim. Zostanie przygotowany projekt wniosku Zarządu Powiatu Nakielskiego do Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego o umieszczenie w budżecie na 2008 rok takich dyspozycji jak: droga Nakło – Paterek oraz istotne włączenie się Zarządu Dróg Wojewódzkich w kontynuację budowy ścieżki. Podczas tego spotkania pokazano również fatalne warunki wjazdu do Nakła przez rynek, argumentując trudności tym, że niebawem rozpocznie się sezon cukrowniczy, a po likwidacji cukrowni na południu regionu, cały transport buraków odbywać się będzie przez centrum miasta. Pan Wicestarosta powiedział, że została pokazana ewentualna propozycja obwodnicy Nakła północ – południe, czyli w prawo przed Nakłem w kierunku wschodnim przez łąki jest miejsce między cukrownią a KPEC, gdzie ewentualnie mogłaby ta obwodnica przebiegać z wlotem na wiadukt, który podlegałby modernizacji, czy wręcz budowany byłby nowy wiadukt nad torami. Wskazano również na kwestię przejazdu dalej obwodnicą wschód – zachód. Pan Wicestarosta zaznaczył, iż zdziwił ich fakt, że zarządzający drogą wojewódzką nie bardzo orientują się, jak odbywa się transport ciężkich samochodów na kierunku północ –południe. Dodał, że objechano tą trasę dokładnie, tak jak jadą samochody ciężarowe i okazało się, że jest to wiadome, ponieważ są wykazy, że jeżdżą głównie po drogach miejskich. Wiadomo jak wygląda ul. Gimnazjalna, a przede wszystkim ul. Jackowskiego, Strażacka, Dąbrowskiego, kiedy w korytarzu miedzy ciasną zabudową poruszają się duże samochody. Podobnie jest w kierunku wschodnim wygląda ul. ks. Skargi. Te ulice w ogóle nie są ujęte w tym przebiegu ruchu i dlatego Powiat będzie wnioskować wspólnie z Gminą Nakło o zmiany w tym aspekcie, ewentualnie o partycypowanie w kosztach naprawy tych dróg.  
 
Więcej uwag nie było.
 
Ad. 5/
Sytuacja w szkolnictwie powiatowym.
Nie było uwag.
 
Ad.6/
Stan bezrobocia w powiecie nakielskim w roku 2007 i aktywizacja lokalnego rynku pracy.
 
Pani Przewodnicząca zapytała radnych, czy są uwagi do tego punktu.
 
            Pan Napierała powiedział, że korzystając z obecności Pana Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy chciałby zapytać, żeby przedstawił sytuację bezrobocia w Powiecie Nakielskimi  jak i walki z tym bezrobociem na tle województwa.
            Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy, Pan Adam Horbulewicz, powiedział, że na sesji Rady Powiatu Nakielskiego jest po raz trzeci w ciągu 8 lat odkąd został dyrektorem. W związku z tym, ma możliwość poznania – zaznaczył, że każda z tych wizyt była w innej kadencji – jaka była sytuacja w Powiecie Nakielskim, jeżeli chodzi o rynek pracy, o bezrobocie. Pan Dyrektor rozpoczął od informacji ogólnej dotyczącej województwa, aby lepiej pokazać Powiat. Pan Horbulewicz powiedział, że w tej chwili w województwie jest zarejestrowanych 125 tys. osób bezrobotnych. To jest o 100 tys. mniej niż było w najwyższym stanie bezrobocia. Te 100 tys. osób – Pan Dyrektor zaznaczył, że tak uważa część osób  i podaje część mediów – w całości wyjechało za granicę i dlatego jest mniejsze bezrobocie. Pan Dyrektor Horbulewicz stwierdził, że tak nie jest i ma na to dowody. Jest liczba bezrobotnych i jest tzw. stopa bezrobocia. Stopa bezrobocia to jest wskaźnik, który pokazuje jaka jest sytuacja na rynku pracy. W tej chwili w województwie kujawsko-pomorskim najniższe bezrobocie jest w Bydgoszczy tj. nieco poniżej 7 % stopa bezrobocia. Najwyższe bezrobocie jest w Grudziądzu – 24%. Tak naprawdę są to wskaźniki sytuujące dany powiat w całym województwie. Pan Dyrektor powiedział, że ta rozpiętość, która praktycznie pokazuje, iż w Bydgoszczy jest już do czynienia z rynkiem pracy, gdzie nie ma bezrobocia, ponieważ ono spada systematycznie i różne są wskaźniki, ale stopa bezrobocia 5% to jest bezrobocie sezonowe, które może być zjawiskiem wpływalnym i pokazującym zupełnie inną sytuację na rynku pracy. Ale jest także ten Grudziądz z 24% stopą bezrobocia. Najtrudniejsza jest właśnie ta rozwartość między najniższą a najwyższą, która rośnie. Pan Dyrektor powiedział, że kiedyś ta rozwartość wynosiła niecałe 1:3 a obecnie wynosi przeszło 1:4, czyli, tam gdzie jest lepsza sytuacja gospodarcza, tam ona się zdecydowanie bardziej poprawia, natomiast tam gdzie była zła sytuacja gospodarcza, tam ona się poprawia w sposób niezadawalający. Polityka samorządu województwa przez 8 lat istnienia województwa była taka, że zauważono tą tendencję i Wojewódzki Urząd Pracy proponował i Sejmik to przyjął, że podział środków Funduszu Pracy był taki, że do Bydgoszczy i do Torunia przekazywano mniej pieniędzy, dlatego że tam była zawsze lepsza sytuacja gospodarcza, a więcej przekazywano do powiatów z wysoką stopą bezrobocia. Takim właśnie powiatem był Powiat Nakielski, który przez całe lata miał najgorszą sytuację na rynku pracy, był na ostatnim miejscu. W tej chwili na 20 Powiatowych Urzędów Pracy – według statystyk – Powiat Nakielski jest na 7 miejscu, czyli odbił się od najgorszej sytuacji, w której był wielokrotnie przez wiele lat. Pan Dyrektor zaznaczył, iż oni posługiwali się tym przykładem, że 20 km różnicy między Bydgoszczą a Nakłem pokazuje, że w Bydgoszczy jest rynek pracy, a w Nakle nie ma rynku pracy. Dodał, że coś się jednak zmieniło i to dobrze, że się zmieniło. Zmieniła się sytuacja gospodarcza, pojawili się inwestorzy, pojawiły się fundusze unijne i właśnie to wszystko powoduje, iż można powiedzieć, że ta dramatyczna sytuacja, która była w Powiecie Nakielskim, już minęła i jest nadzieja w tym, że ona się już nie zmieni. Pan Dyrektor powiedział, że w tym roku jest taka sytuacja, której nie było nigdy od momentu, kiedy rozpoczęły działalność Urzędy Pracy, a mianowicie: ponad 50% środków, które są przeznaczone na „bezrobocie”, będzie przekazane na formy aktywne. Nigdy dotąd nie było tak, żeby więcej wydać na formy aktywne a mniej na zasiłki. W tym roku po raz pierwszy zostanie przekroczona bariera 50%. To jest kolejny bardzo dobry wskaźnik, świadczący o tym, że sytuacja poprawia się. Pan Dyrektor powiedział, że nie będzie już mówił o tym, że wielu, mając do czynienia z bezrobotnymi, którzy chodzili w sprawie pracy, prosili o pracę, może teraz powiedzieć, że ma pójść do Urzędu Pracy, ponieważ tam jest oferta, jest praca, jest możliwość podjęcia pracy. Reasumując ocenę gospodarczą, Pan Dyrektor powiedział, że rozwój gospodarczy, wejście Polski do Unii Europejskiej, środki unijne i wyjazdy zagraniczne (w tym miejscu Pan Dyrektor zaznaczył, że ten fakt nie ulega wątpliwości) – to są czynniki, które wpływają na sytuację na rynku pracy. Pan Dyrektor Horbulewicz powiedział, że przy wyjazdach zagranicznych trzeba zaznaczyć, że jest już bardzo wiele dowodów, świadczących o powrocie do Polski. Pan Dyrektor powiedział, że są dwa takie przypadki i odniósł się do artykułu w Gazecie Pomorskiej, który  dotyczył powrotu z Irlandii i z Anglii. Poza tym, odwołał się do Urzędów Pracy obsługujących osoby, które pracowały legalnie za granicą. Po powrocie z zagranicy te osoby wracają do tych Urzędów Pracy, aby uzyskać zasiłek. Napływ tych osób jest ogromny. Z tygodnia na tydzień sytuacja poprawia się. Pan Dyrektor stwierdził, że jest jednak część osób, która chce wrócić do kraju, choć powody tych powrotów nie są jeszcze znane, gdyż jest to zjawisko dość nowe, pojawiające się od 2-3 miesięcy. Zaznaczył, że jest to zjawisko już widoczne. Pan Dyrektor powiedział, jakie w tej chwili są największe problemy na rynku pracy województwa a także powiatu – zaznaczył, że tutaj różnic nie ma. Są to przede wszystkim: bardzo wysokie bezrobocie na wsi, bardzo wysokie bezrobocie długotrwale bezrobotnych, czyli ponad 70% osób zarejestrowanych w Urzędach Pracy są to osoby, które są ponad rok, 2,3,4 lata bezrobotnymi, wzrastająca ilość bezrobotnych kobiet – wraz ze spadkiem ilości bezrobotnych, wzrasta ilość bezrobotnych kobiet, czyli miejsca pracy dla kobiet stają się dramatycznym wyzwaniem dla urzędów i dla pracodawców. Spadła za to ilość młodych bezrobotnych, ale jest to także wynik demografii, ponieważ w tej chwili jest do czynienia z niżem demograficznym. Będzie za to przybywało starszych bezrobotnych. W związku z tym, kolejny problem będą stanowić ludzie tzw. 50 plus (żargon unijny). Pan Dyrektor powiedział, że kończą teraz programy unijne, związane z sektorowym programem operacyjnym i zintegrowanym programem operacyjnym. W każdym powiecie będą organizowane specjalne konferencje, żeby pokazać to, co udało się zrobić władzom samorządowym i Powiatowemu Urzędowi Pracy w zakresie realizacji tego, co dotyczyło bezrobotnych. Pan Dyrektor powiedział, że będzie przygotowanych 20 takich konferencji. Koncepcję realizacji tych konferencji powierzono powiatom, aby same pokazały i odpowiedziały sobie na pytania: co udało się zrobić, co się nie udało, jakie wnioski z tego wynikają. Pan Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy powiedział, że są realizowane jeszcze projekty skierowane do osób zatrudnionych i bezrobotnych w ramach ZPORR, czyli zintegrowanego programu operacyjnego. W tym miejscu Pan Dyrektor wymienił tylko hasła: były kursy językowe, bezpłatne kursy prawa jazdy, kursy zawodowe itp. Zaznaczył, że tego było bardzo dużo i że dotyczyło to również Powiatu Nakielskiego. Dla mieszkańców Powiatu Nakielskiego tego typu kursy były robione przez jednostki z zewnątrz, ale była również aktywność własna powiatu, co wymaga podkreślenia. Pan Dyrektor Horbulewicz pokrótce przedstawił co nas będzie czekać w najbliższych miesiącach i latach, co będzie się działo w nowym okresie programowania. Po pierwsze – z punktu widzenia Wojewódzkiego Urzędu Powiatowego nic nie zapowiada, żeby bezrobocie miało rosnąć. Oczekiwana jest taka dynamika rozwoju gospodarczego, która będzie powodowała, że da się zejść jeszcze niżej ze stopą bezrobocia w województwie i z ilością bezrobotnych. Pan Dyrektor powiedział, że województwo kujawsko-pomorskie nadal przekracza średnią krajową i to właśnie problem wojewódzki. W województwie kujawsko-pomorskim jest o ponad 3 punkty procentowe wyższa stopa bezrobocia niż wynosi średnia kraju. Ambicja województwa jest dojście do tej średniej krajowej, żeby nie być tymi, którzy tworzą wyższą stopę bezrobocia. Po drugie – spadek ilości bezrobotnych nie oznacza mniej pracy dla Urzędu Pracy. To oznacza zupełnie inną pracę. Powiat będzie teraz borykał się z problemami osób długotrwale bezrobotnych, kobiet, ludzi starszych, którzy będą szukali pracy. W Urzędzie Pracy będzie zupełnie inny klient i zupełnie inaczej będzie trzeba z nim pracować. Potrzebni będą psycholodzy, doradcy zawodowi, pośrednicy pracy. Pan Dyrektor powiedział, że tak ma to wyglądać i tak Ministerstwo przewartościowuje pracę Urzędu Pracy, określając standardy, które Urząd ma spełniać. Dodał, że będzie więcej pieniędzy na przeciwdziałanie bezrobociu. W nowym okresie programowania, czyli licząc od 28 września 2007 roku, ponieważ 27 września 2007 roku zostało podpisane porozumienie z Marszałkiem na realizację zadań w nowym okresie programowania, Wojewódzki Urząd Pracy będzie miał do dyspozycji 500 mln. Do tego będą fundusze, które trafią bezpośrednio do każdego powiatu. Pan Dyrektor powiedział, iż nic nie zapowiada tego, że będą one mniejsze niż w roku ubiegłym, czyli przez 7 lat powinno być kolejne setki milionów zł. Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej będzie miał bardzo dużo pieniędzy na wsparcie, którego dotychczas nie było. Wsparcie to dotyczy osób wykluczonych, zagrożonych wykluczeniem społecznym. Również Urząd Marszałkowski będzie miał kolejne setki milionów zł na wsparcie w tym zakresie, który dotyczy osób bezrobotnych lub pracujących. Pan Dyrektor powiedział, że będzie więcej środków, będzie możliwość wsparcia dla pracodawców innego niż dotychczas, a więc takiego, które będzie pomagało przystosować kwalifikacje osób, które nie chcą już podejmować pracy, które robią wszystko, żeby tej pracy nie podjąć, które nadal nie umieją i nie wiedzą jak znaleźć się na rynku pracy. Reasumując, Pan Dyrektor powiedział, że bardzo się cieszy, iż sytuacja generalna w województwie poprawia się, poprawia się w Powiecie Nakielskim. Ocenił, że jest to wynik pracy społecznej, a więc wszystkich – pracodawców, przedsiębiorców, samorządu – prowadzonej przez te wszystkie lata. Wyraził również nadzieję, że pozycja, którą Powiat osiągnął będzie utrwalona. Dodał, że Wojewódzki Urząd Pracy będzie – tak jak dotychczas – wspierał władze Powiatu. Powiat będzie mógł korzystać z ich opracowań, ekspertyz. Wojewódzki Urząd Pracy będzie wspierać Powiat w realizacji wykorzystania środków unijnych. Na koniec, Pan Dyrektor powiedział, że jeśli są do niego pytania, to jest do dyspozycji.
 
Pytań do Pana Dyrektora nie było.
 
            Pan Bagnerowski powiedział, że chce się odnieść do materiału. Zaznaczył, że materiał jest bardzo czytelny. Pan Bagnerowski zwrócił uwagę na podtekst, który napisał Pan Dyrektor Urzędu Powiatowego, a mianowicie: „Misją Powiatowego Urzędu Pracy w Nakle nad Notecią jest pełne i skuteczne rozpoznanie, przewidywanie oraz zaspokajanie potrzeb i oczekiwań klientów.” Pan Bagnerowski stwierdził, iż dobrze, że to hasło jest tutaj włączone, ale jak ogląda tabelę, to wykres wskazuje, że jest jednak około 25%. Dodał, że wszyscy radni mają ten materiał i to potwierdzą. Zaznaczył, że coś jeszcze jednak jest, skoro jest 25%; są pewne tego przyczyny. W związku z tym Pan Radny Bagnerowski zwrócił się do Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy, Pana Przemysława Ulatowskiego z pytaniem: co jest przyczyną tego, że 37% osób po wykształceniu gimnazjalnym i po wykształceniu zawodowym nie ma pracy. Zaznaczył, iż wie, że rolą pracy nie jest kształcić bezrobotnych. Zapytał, co zrobić, aby ci bezrobotni zmienili poziom myślenia przynajmniej na podstawie jakichś kursów. Pan Bagnerowski powiedział, że analizował materiał i widzi, że jest dużo rzeczy robionych, ale nie wszystkie programy „chwyciły”. Analizując następny wykres (wykres nr 2) zapytał, jaką przyczyną w Powiecie Nakielskim jest, że  28% bezrobotnych jest w wieku 25 – 34 lat. Pan Radny stwierdził, że jest to bardzo ciekawe. Dodał, że powinni wiedzieć jako radni i nie tylko, co jest przyczyną takiego stanu rzeczy. Powinny o tym wiedzieć także osoby, w szczególności samorządy gminne, które mogą zmienić pewne sprawy dotyczące bezrobocia. Pan Bagnerowski zgłosił również zapytanie odnośnie wykresu nr 3, która dotyczy czasu pozostawania bez pracy bezrobotnych w Powiecie Nakielskim. Pan Radny zwrócił uwagę na fakt, iż 35% bezrobotnych pozostaje bez pracy przez okres powyżej 24 miesięcy. Zapytał, dlaczego ci bezrobotni tak długo są bez pracy. Co jest przyczyną takiego, że nie podejmują tej pracy albo ją rzucają itd. Pan Bagnerowski – zwracając się do Pani Przewodniczącej –powiedział, że jeżeli jest to możliwe, to chciałby prosić o to,  że być może trzeba w Urzędzie Pracy popracować z grupą pewnych ludzi. Poprosił również o odpowiedź na pytanie: dlaczego są jeszcze takie a nie inne objawy tego bezrobocia. To mogłoby się przyczynić później do wprowadzenia polityki zmniejszania się tego bezrobocia. Na koniec Pan Bagnerowski wyraził przypuszczenie, że może się mylić w tym temacie.
            Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy, Pan Przemysław Ulatowski, odnosząc się do wypowiedzi Pana Radnego Bagnerowskiego powiedział, że ta stopa bezrobocia – zaznaczył w tym miejscu, że opracowanie odnosiło się do 31 sierpnia 2007 roku – odnosi się do miesiąca lipca 2007 roku. Pan Dyrektor Ulatowski powiedział, że faktycznie wtedy stopa bezrobocia w Powiecie Nakielskim wynosiła 24,6%. Z danych, które są dzisiaj, wiadomo, że stopa bezrobocia za miesiąc sierpień wynosi 21,6%. Pan Dyrektor – odpowiadając na trzy kolejne pytania Pana Bagnerowskiego, dlaczego jeszcze tacy ludzie kształtują wizerunek bezrobocia – powiedział, że te grupy, które wskazał Pan Radny, to są grupy tak naprawdę przez długie lata defaworyzowane na rynku pracy. Są to grupy, które mają największe problemy ze znalezieniem się na otwartym rynku pracy. Jednakże cały ten asortyment, wszystkie te możliwości, które są dostępne, są realizowane w Powiatowym Urzędzie Pracy w Nakle nad Notecią. Pan Dyrektor powiedział, że skala tych środków, które są dostępne, powodują, że właśnie w tych grupach najbardziej defaworyzowanych w ostatnich 2 latach notuje się największe spadki. Największe spadki nastąpiły – biorąc pod uwagę wykształcenie osób bezrobotnych – wśród osób z wykształceniem zawodowym i gimnazjalnym. Największy spadek w przeciągu 1 roku, czyli sierpień 2006 rok – sierpień 2007 rok, to jest spadek w grupie osób powyżej 12 miesięcy i 24 miesięcy osób bezrobotnych (wykres nr 3). Pan Dyrektor Ulatowski powiedział, że świadczy to o jednym, a mianowicie: że pracodawcy nie mogą znaleźć potencjalnych pracowników z konkretnymi kwalifikacjami, sięgają więc bardzo głęboko, ponieważ sięgają do osób praktycznie z wykształceniem gimnazjalnym i poniżej, biorąc na siebie cały proces przygotowania tego pracownika. Te wszystkie możliwości wpływają na to, że akurat w tych grupach, najbardziej widoczne są spadki. Taki też jest priorytet na najbliższe lata. Pan Dyrektor powiedział, że trzeba przeorganizować pracę Urzędu Pracy – tak jak to powiedział Pan Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy – z klienta „łatwego”, który jest zarejestrowany w Urzędzie Pracy do 3 miesięcy, na rzecz tych osób bezrobotnych, które są zarejestrowane powyżej 2 lat. Zaznaczył, że niewątpliwie będzie konieczne ponoszenie znacznie większych nakładów finansowych. Będzie znacznie więcej pracy ze strony – przede wszystkim – doradców zawodowych, ponieważ tak naprawdę główną rolą jest przywrócenie wiary we własne możliwości tych osób bezrobotnych i zmotywowanie ich do poszukiwania pracy po bardzo długim okresie zawinionego lub niezawinionego przebywania na statusie osoby bezrobotnej. Pan Dyrektor powiedział, że to wszystko jest przed nimi. Przypomniał też, to co mówił na Komisjach, że nie da się rozwiązać wszystkich problemów, trapiących nakielski rynek pracy, w ciągu jednego roku czy 2 lub 5 lat. To musi być praca długotrwała, a nawet – tak, jak stwierdziła jedna z Pań Radnych – prawie praca organiczna. Na koniec swej wypowiedzi, Pan Dyrektor Ulatowski powiedział, że jeśli nie rozwiał wątpliwości Pana Radnego Bagnerowskiego, to może jeszcze coś uzupełnić.
            Pan Bagnerowski powiedział, że w dalszym ciągu chce się odnieść do tego epitetu, ponieważ to jest bardzo właściwe dla Urzędu Pracy. Jednakże zwrócił uwagę, że Pan Dyrektor Ulatowski zrobił już dużo pracy, zrobił rozpoznanie. Pan Bagnerowski stwierdził jednak, że zbyt mało jest przewidywania, a jeśli chodzi o zaspokajanie potrzeb, to każdy może to ocenić osobiście. Pan Radny zaakcentował, że przewidywanie jest jeszcze potrzebne, ponieważ w sprawozdaniu tego nie ma, a tego oczekuje się od Urzędu Pracy. Dodał, że na temat tego przewidywania można byłoby zrobić jakieś opracowanie, które będzie zawierało informacje odnośnie tego, co i jak można jeszcze zrobić, by zmniejszyć bezrobocie.
            Pan Dyrektor Ulatowski – zwracając się do Pana Bagnerowskiego – powiedział, iż przewidywać można tylko to – biorąc pod uwagę, że sytuacja gospodarcza nie zostanie zachwiana, gospodarka będzie na takim poziomie jak jest teraz – że pod konkretne problemy trzeba przeorganizować całą politykę Urzędu Pracy. Pan Dyrektor stwierdził, że tak naprawdę może przewidywać tyle, że stopa bezrobocia najprawdopodobniej będzie spadać. Pewien jest tego, że zdecydowanie większy nacisk i całą pracę należy położyć na aktywizację osób długotrwale bezrobotnych.
            Pan Bagnerowski – przerywając Panu Dyrektorowi – powiedział, że nie ma nic do tego opracowania. Stwierdził nawet, że został przygotowany bardzo właściwy materiał. Zaznaczył jednak, iż w związku z tym, że użyto tych słów, następny materiał mógłby się przydać, jeżeli Pan Dyrektor udzieliłby odpowiedzi na pytanie: jak Urząd Pracy przewiduje dalsze rozwiązywanie problemu bezrobocia przy pomocy samorządów gminnych. Pan Bagnerowski powiedział, że bez samorządów gminnych, Powiat nie będzie mógł przewidywać.
            Pan Napierała wyraził wątpliwość, czy Pan Radny Bagnerowski rzeczywiście skrupulatnie przeczytał materiał. Powiedział, że formy przewidywania są ujęte w takim zakresie, w jakim Urząd Pracy to może zrobić. Jest to kwestia pewnych działań promujących, działań kształcących, kursów doskonalących, a przede wszystkim działań dających kwalifikacje. Stwierdził, że te formy nie pojawiły się ani dzisiaj, ani wczoraj. Są to działania począwszy od kursów a,b,c poprzez kolejne formy, które skierowane są dla osób bezrobotnych. Pan Napierała powiedział, że można się martwić tylko jednym, a mianowicie: że to bezrobocie pewnie w najbliższych miesiącach aż tak bardzo nie będzie spadało z jednej przyczyny – w tym miejscu zaznaczył, że mówił o tym wcześniej Pan Dyrektor Ulatowski i Pan Dyrektor Horbulewicz – powstaje do zagospodarowania, czyli  pomocy w uzyskaniu pracy grupa osób o najniższych kwalifikacjach, która najtrudniej znajduje się na rynku pracy i gdzie potrzeba znacznie większych środków i działań, żeby takiej osobie pomóc. Pan Napierała zaznaczył, że to jest tylko jeden element. Jest jeszcze drugi element – jak można przewidywać. Przewidywać można przede wszystkim w oparciu o rozwój gospodarczy. Jeśli w Powiecie Nakielskim jest rozwój gospodarczy taki jaki jest, to jeśli chciano by pomóc Urzędowi Pracy w Nakle w tzw. „zwalczaniu” bezrobocia, co jest nieprawdą, ponieważ Urząd nie „zwalcza” bezrobocia, lecz pomaga ludziom w uzyskaniu pracy, to powinno się tworzyć warunki dla inwestorów na terenie Powiatu przy współpracy z gminami. Pan Radny Napierała zaznaczył, że według niego, takim jednym, elementarnym, najważniejszym warunkiem jest budowa obwodnicy północ-południe Nakła. Ta droga spowoduje rozwój gospodarczy terenów południowych gminy w obrębie Paterka. Poza tym, spowoduje ona lepszą komunikację z pozostałymi gminami południowymi. Pan Napierała powiedział, że byli potencjalni inwestorzy, którzy chętnie by już tam inwestowali. Dodał, że już wcześniej były takie deklaracje – gdy burmistrzem był Pan Sobol – ale było jedno pytanie, a mianowicie: jak 30 tirów z konstrukcjami stalowymi ma przejechać dziennie przez Nakło. I to właśnie jest problem. Ten problem nie bierze się z nikąd. Taki właśnie kierunek, równoległy do działań Urzędów Pracy w aspekcie społecznym podejmowała w okresie przedakcesyjnym i na początku akcesji Hiszpania, która postawiła na drogi.
            Pan Bagnerowski powiedział, że każdy może inaczej pojmować znaczenie słowa „przewidywanie”. Zaznaczył, że on właśnie słowo to pojmuje inaczej. Dodał, że Pan Radny Napierała ma tylko jedną rację, ale to już przedstawił wcześniej Pan Wicestarosta Miłowski, który był w Urzędzie Marszałkowskim. Zwrócił uwagę na to, że Zarząd Powiatu podejmuje działania, aby obwodnica Nakła była jednym z głównych elementów, który będzie miał wpływ na bezrobocie. Pan Bagnerowski jeszcze raz zaznaczył, że słowo „przewidywanie” może być różnie odbierane. Stwierdził, iż podtrzymuje to, że Urząd Pracy może jeszcze zadziałać wspólnie z gminami, ponieważ każdy samorząd gminny wie w jakiej kondycji są zakłady pracy na jego terenie, jak się one rozwijają, które miejsca pracy zwiększają się, ile powstaje nowych zakładów pracy itp. Zaznaczył, że to właśnie jest sprawa przewidywania, a samorządy gminne wiedzą to lepiej aniżeli samorząd powiatowy. Pan Bagnerowski stwierdził, że taki wniosek należałoby rozpatrzyć, albo sam Pan Dyrektor może to rozpoznać.
 
 
Ad.7/
Podjęcie uchwał w sprawie:
 
a)      skargi Pana  Zenona Karolczaka,
 
Pani Przewodnicząca zapytała o uwagi i pytania.
Nie było.
Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
 
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie skargi Pana Zenona Karolczaka, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XVIII/106/2007.
 
b)      ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości jednego punktu dla potrzeb płacowych pracowników Domu Pomocy Społecznej w Nakle nad Notecią,
 
Pani Przewodnicząca zapytała o uwagi i pytania.
Nie było.
Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
 
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości jednego punktu dla potrzeb płacowych pracowników Domu Pomocy Społecznej w Nakle nad Notecią, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XVIII/107/2007.
 
c)      zmieniająca uchwałę Nr XIII/86/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z   dnia 13 czerwca 2007r. w sprawie podziału środków z Państwowego Funduszu  Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej dla Powiatu Nakielskiego na rok 2007,
 
Pani Przewodnicząca zapytała o uwagi i pytania.
Nie było.
Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
 
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę  zmieniającą uchwałę Nr XIII/86/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z   dnia 13 czerwca 2007r. w sprawie podziału środków z Państwowego Funduszu  Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej dla Powiatu Nakielskiego na rok 2007, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XVIII/108/2007.
 
 
       d)       ustalenia minimalnych stawek czynszu za korzystanie z nieruchomości,
obiektów   i   urządzeń  użyteczności   publicznej   stanowiących   własność 
                        Powiatu Nakielskiego,
 
 
Pani Przewodnicząca zapytała o uwagi i pytania.
Nie było.
Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
 
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia minimalnych stawek czynszu za korzystanie z nieruchomości, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej stanowiących własność  Powiatu Nakielskiego,  która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XVIII/109/2007.
 
 
e)      upoważnienia  Zarządu  Powiatu  w  Nakle  nad  Notecią  do stanowienia o
                        wysokości  cen  i  opłat  za  korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności     
                        publicznej  w  szkołach  i  placówkach  oświatowych  prowadzonych  przez 
                        Powiat Nakielski,
 
 
Pan Starosta poinformował, iż w podstawie prawnej przy art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1592) po pozycji 1592 brakuje dopisku „ze zmianami”. Poprosił radnych, aby dopisać brakujące słowa.
 
Pani Przewodnicząca zapytała o uwagi i pytania.
 
Pan Mikietyński powiedział, że Pan Starosta zweryfikował błąd i że chodzi o dopisek „z późniejszymi zmianami”.
Pan Starosta potwierdził to.
 
Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
 
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią do stanowienia o wysokości cen i opłat za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez  Powiat Nakielski,  która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XVIII/110/2007.
 
 
 
f)       zmieniająca Uchwałę Nr XVI/103/2007 Rady powiatu w Nakle nad Notecią z  dnia 29 sierpnia 2007 roku w sprawie określenia trybu postępowania w sprawach o udzielenie dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych nie działających w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczeń oraz sposobu kontroli zleconego zadania,
 
 
 
Pani Przewodnicząca zapytała o uwagi i pytania.
Nie było.
Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
 
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę  zmieniającą Uchwałę Nr XVI/103/2007 Rady powiatu w Nakle nad Notecią z  dnia 29 sierpnia 2007 roku w sprawie określenia trybu postępowania w sprawach o udzielenie dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych nie działających w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczeń oraz sposobu kontroli zleconego zadania, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XVIII/111/2007.
 
Pan Napierała w imieniu Klubu Radnych Lewica i Demokraci poprosił o 15 minut przerwy.
Pani Przewodnicząca ogłosiła 15 minut przerwy.
 
Po przerwie Pani Przewodnicząca wznowiła obrady.
 
 
g)      zmieniająca uchwałę Nr VII/49/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z
dnia   28  lutego  2007   roku   w   sprawie   uchwalenia   budżetu   powiatu
                        nakielskiego na 2007 rok,
 
 
Pani Przewodnicząca poprosiła o odczytanie uchwały Pana Skarbnika.
Pan Skarbnik odczytał uchwałę.
Pani Przewodnicząca zapytała o uwagi i pytania.
Nie było.
Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
 
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę Nr VII/49/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 28 lutego 2007 roku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na 2007 rok, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XVIII/112/2007.
 
 
h)      stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.
 
 
Pani Przewodnicząca zapytała o uwagi i pytania.
Nie było.
Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
 
Rada Powiatu w obecności 20 radnych przy 19 głosach „za” i 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę  w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XVIII/113/2007.
 
Pani Przewodnicząca podziękowała wręczając kwiaty Pani Ewie Szłapa za współpracę w Radzie Powiatu i życzyła sukcesów w nowej pracy.
 
Pani Ewa Szłapa podziękowała wszystkim bardzo serdecznie.
 
Ad. 8/
Interpelacje i zapytania radnych.
Nie było.
 
Ad. 9/
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Nie było.
 
Ad. 10/
Wnioski i oświadczenia radnych.
 
Pani Przewodnicząca poinformowała radnych o tym, iż na Jej ręce wpłynęło pismo od Burmistrza w Kcyni dotyczące wniosku o zawarcie porozumienia w sprawie prowadzenia szkół ponadgimnazjalnych przez gminę Kcynia. Pani Przewodnicząca dodała, że radni wcześniej otrzymali materiały w tej sprawie. Powiedziała, że Gmina Kcynia się w ten sposób przypomina.
 
Pan Napierała  powiedział, że jego wypowiedź koresponduje z wnioskiem Pana Burmistrza Kcyni, ponieważ w dniu 27 września 2007 roku odbyło się posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów, a wcześniej była prośba o zaproszenie Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej w Kcyni, do czego Komisja przychyliła się. Później zgłoszono, że z Panem Przewodniczącym przyjedzie grupa radnych, na co również była wyrażona zgoda. Dodał, że był pewien materiał, ale Panowie z Kcyni nie dotarli na posiedzenie Komisji.
Pani Przewodnicząca powiedziała, że w tym dniu w Kcyni odbywała się sesja.
Pan Napierała powiedział, że to jest tylko jeden element. Drugi element jest taki, że z wypowiedzi Pana Wicestarosty Pana Tomasza Miłowskiego, który przedstawił decyzję Zarządu w tej kwestii, wynika, iż póki co, decyzja Zarządu w sprawie wniosku przedstawionego przez Gminę Kcynia jest negatywna.
Na to pytanie Pana Napierały odpowiedź była twierdząca. 
 
 
 
Ad. 11/
Wolne wnioski.
Nie było.
 
Ad.12/
Zakończenie obrad.
 
Pani Przewodnicząca Małgorzata Waleryś–Masiak podziękowała radnym i zaproszonym gościom za udział w sesji i zakończyła obrady.
 
 
 
                                                                  PRZEWODNICZĄCY RADY
 
                                                            MAŁGORZATA WALERYŚ-MASIAK
Protokołowały:
Iwona Lewandowska
Katarzyna Stałowska
 
 
 
 
 
 

Wytworzył: Przewodniczący rady Powiatu (28 września 2007)
Opublikował: Iwona Lewandowska (31 października 2007, 12:15:55)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1447

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij