2007 r. | 2006 r. | 2005 r. | 2004 r.
Protokół z XIV Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią.
PROTOKÓŁ Nr XIV/2011z obrad XIV Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
odbytej dnia 21 grudnia 2011 r. w godz. od 12.00 do 15.00.
w Nakielskim Ośrodku Kultury.
Ad. 1/
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, o godzinie 12.00 otworzył obrady XIV Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią. Powitał radnych i zaproszonych gości.
Ad. 2/
Stwierdzenie quorum.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w obradach uczestniczy 20 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał i decyzji.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał projekt porządku obrad
XIV Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią.
Porządek obrad
XIV Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
w dniu 21 grudnia 2011 roku, godz. 12.00
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu z XIII Sesji Rady.
4. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym.
5. Uchwalenie wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012-2032:
ü odczytanie opinii Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy
o projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Powiatu w Nakle nad Notecią na 2012 r.,
ü dyskusja,
ü odczytanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012 -2032,
ü głosowanie uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012 -2032.
6. Uchwalenie budżetu powiatu na 2012 rok:
ü odczytanie opinii Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie opinii o projekcie budżetu Powiatu w Nakle nad Notecią na 2012 rok,
ü prezentacja projektu budżetu Powiatu na 2012 rok,
ü odczytanie opinii i wniosków Komisji Budżetu i Finansów do projektu budżetu Powiatu na 2012 rok,
ü dyskusja,
ü odczytanie projektu uchwały budżetowej,
ü głosowanie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2012.
7. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) przyjęcia planu pracy Rady Powiatu na 2012 rok,
b) zatwierdzenia planów pracy stałych komisji Rady Powiatu,
c) skargi Pani Karoliny Konkol,
d) postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego na żądanie Wojewody Kujawsko-Pomorskiego,
e) zasad przyznawania diet radnym Rady Powiatu w Nakle nad Notecią oraz nieetatowym członkom Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią,
f) wskazania osoby do reprezentowania Powiatu Nakielskiego w organach Stowarzyszenia „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk”,
g) zmieniająca uchwałę w sprawie wysokości opłat za usuwanie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia
od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu,
h) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2011,
i) określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2011.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
10. Wnioski i oświadczenia radnych.
11. Wolne wnioski.
12. Zakończenie obrad.
Ad. 3/
Przyjęcie protokołu z XIII Sesji Rady.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, poinformował, iż osobiście zapoznał się z protokołem XIII Sesji Rady Powiatu i nie wnosi w tym zakresie uwag. Przypomniał, że protokół wyłożony był do wglądu w Biurze Rady.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią nie wniosła uwag do protokołu i w obecności 20 radnych jednogłośnie przyjęła go.
Ad. 4/
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwał Rady oraz z działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym /sprawozdania stanowią załączniki do protokołu sesji/.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania do sprawozdania Pana Starosty.
Pan Tomasz Miłowski, Radny Rady Powiatu, poprosił o uszczegółowienie informacji zawartej w pkt 2 posiedzenia Zarządu Powiatu w dniu 5 grudnia 2011 roku. Przypomniał, iż chodzi o porozumienie z dyrektorem Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej im. kmdr. Bolesława Romanowskiego w Nakle nad Notecią, dotyczącego kierunków kształcenia zawodowego. Poprosił, aby Pan Starosta przybliżył, o jakie kierunki kształcenia chodzi. Nadmienił, iż dotarła do niego informacja, że w jednym przypadku były jakieś problemy.
Pani Anna Maćkowska, Radna Rady Powiatu, poprosiła o uszczegółowienie informacji zawartej w pkt 2 posiedzenia Zarządu Powiatu w dniu 12 grudnia 2011 roku. Powiedziała, że chodzi o ogłoszenie konkursu na kandydata na stanowisko Dyrektora Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nakle nad Notecią. Stwierdziła, iż rozumie, iż jest to związane z tym, że Pani Krystyna Wegner-Kowalska przechodzi na emeryturę.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, potwierdził ten fakt.
W tym miejscu Pani Radna Anna Maćkowska w imieniu dyrektorów szkół podstawowych i wszystkich placówek gminnych podziękowała Pani Dyrektor Krystynie Wegner-Kowalskiej za wieloletnią współpracę.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, ustosunkował się do wypowiedzi Pana Radnego Tomasza Miłowskiego. Powiedział, iż w dniu 5 grudnia 2011 roku Zarząd Powiatu podjął uchwałę w sprawie zawarcia porozumienia pomiędzy Zarządem Powiatu w Nakle nad Notecią a dyrektorem Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej im. kmdr. Bolesława Romanowskiego w Nakle nad Notecią, dotyczącego kierunków kształcenia zawodowego. Stwierdził, iż chodzi tutaj kierunki kształcenia w zawodzie: ślusarz, mechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej. Zaznaczył, że do rozstrzygnięcia została jeszcze jedna kwestia: chodzi o utworzenie technikum logistycznego. Pan Starosta powiedział, że poprosili Dyrektora szkoły o uzupełnienie materiałów w tym zakresie. Wyraził nadzieję, że wkrótce te materiały zostaną dostarczone i Zarząd będzie mógł podjąć ostateczną decyzję w przedmiotowej sprawie. Podkreślił, iż Powiatowa Rada Zatrudnienia zaopiniowała wniosek Rady Pedagogicznej i Dyrektora Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej pozytywnie (wszystkie kierunki kształcenia uzyskały pozytywną opinię).
Ad. 5/
Uchwalenie wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012-2032:
ü odczytanie opinii Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Bydgoszczy o projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Powiatu w Nakle nad Notecią na 2012 r.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, poprosił Panią Skarbnik
o przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu w Nakle nad Notecią na 2011 rok.
Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, odczytała uchwałę Nr 17/WPF/2011 Składu Orzekającego Nr 1 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 12 grudnia 2011 roku w sprawie opinii o projekcie uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Nakielskiego na lata 2012-2032 (wpływ do Starostwa Powiatowego w Nakle nad Notecią dnia 15 grudnia 2011 r.), która stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Pani Skarbnik nadmieniła, że powyższa uchwała znajduje się na stronie biuletynu informacji publicznej w zakładce budżet. Dodała, że została ona przekazana poszczególnym stałym komisjom Rady Powiatu w Nakle nad Notecią.
ü dyskusja
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, otworzył dyskusję.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, w imieniu Zarządu Powiatu przedstawił autopoprawkę do projektu uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012-2032. Poinformował Radę Powiatu o dokonanych przez Zarząd Powiatu zmianach w związku z uwagami przedstawionymi przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Bydgoszczy w kwestii zapisów w samej uchwale. Dodał, że powyższe zostało uwzględnione w przekazanej radnym Rady Powiatu autopoprawce. Pan Starosta przedstawił zmiany uwzględnione w autopoprawce:
„1) W załączniku Nr 1 do projektu uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012-2032 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2012-2032, dokonuje się zmian określonych w załączniku Nr 1 do niniejszej uchwały,
2) Paragraf 4 otrzymuje brzmienie: „§ 4 Uchyla się uchwałę Nr IV/34/2011 Rady Powiatu
w Nakle nad Notecią z dnia 26 stycznia 2011 roku w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2011-2020 wraz ze wszystkimi zmianami.”
3) Paragraf 5 otrzymuje brzmienie:„§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Nakle nad Notecią”
4) Paragraf 6 otrzymuje brzmienie: „§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia
2012 r.””
Następnie Pan Starosta podkreślił, że pozostałe zapisy w projekcie przedmiotowej uchwały nie ulegają zmianie. Zaznaczył, że są to kosmetyczne zmiany, sugestie Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Nie było pytań do przedmiotowego projektu uchwały.
ü odczytanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012 -2032
ü głosowanie uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012 -2032
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały
z uwzględnieniem autopoprawki, a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych przy 16 głosach „za”,
0 głosach „przeciw” i 4 głosach „wstrzymujących się” podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012-2032, która zapisana została w rejestrze uchwał pod Nr XIV/117/2011.
Ad. 6/
Uchwalenie budżetu powiatu na 2012 rok:
ü odczytanie opinii Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Bydgoszczy w sprawie opinii o projekcie budżetu Powiatu w Nakle nad Notecią na 2012 rok
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, poprosił Panią Skarbnik
o przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu Powiatu w Nakle nad Notecią na rok 2012.
Pani Edyta Mulik Skarbnik Powiatu, odczytała uchwałę Nr 17/P/2011 Składu Orzekającego Nr 1 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 12 grudnia 2011 roku w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej Powiatu Nakielskiego na 2012 rok (wpływ do Starostwa Powiatowego w Nakle nad Notecią dnia 15 grudnia 2011 r.), która stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Pani Skarbnik nadmieniła, że powyższa uchwała znajduje się na stronie biuletynu informacji publicznej w zakładce budżet. Dodała, że została ona przekazana poszczególnym stałym komisjom Rady Powiatu w Nakle nad Notecią.
ü prezentacja projektu budżetu Powiatu na 2012 rok
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, poprosił Panią Skarbnik
o przedstawienie prezentacji projektu budżetu Powiatu na 2012 rok.
Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, przedstawiła projekt budżetu Powiatu na 2012 rok. Wystąpienie Skarbnika stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, podziękował za wystąpienie Pani Skarbnik, a następnie poprosił Starostę Nakielskiego o przedstawienie autopoprawki do projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2012.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, w imieniu Zarządu Powiatu przedstawił autopoprawkę do projektu budżetu powiatu nakielskiego na 2012 rok. Nadmienił, iż autopoprawka jest z dnia dzisiejszego. Zaakcentował, że dokonuje się zmian w projekcie budżetu powiatu nakielskiego na 2012 rok zgodnie z wytycznymi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy poprzez wyeliminowanie z paragrafu 4 zapisu o przeznaczeniu rezerwy ogólnej na wydatki bieżące i jednocześnie zwiększa się rezerwę ogólną o kwotę 436.500 zł. Dokonuje się również uzupełnienia zapisów dotyczących limitów zobowiązań z tytułu kredytów, pożyczek zaciąganych na sfinansowanie planowanego, przejściowego deficytu i pokrycie wcześniej zaciągniętych zobowiązań kredytowych. Zmianie ulega paragraf 11 dotyczący trybu wejścia w życie uchwały. Dokonano uszczegółowienia zapisów w załączniku inwestycyjnym w zakresie źródeł finansowania budowy sali gimnastycznej w Karnowie oraz w Szubinie. Najistotniejsza zmiana dotyczy kwestii zmniejszenia kwoty planowanego kredytu o 100.000,00 zł i wprowadzeniu w przychody kwoty nadwyżki budżetowej, która przeznaczona zostanie na pożyczki dla stowarzyszeń w 2012 roku. Zmiana ta ma bezpośredni związek ze zmianą prognozy kwoty długu prezentowaną w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej powiatu nakielskiego na lata 2012-2032.
ü odczytanie opinii i wniosków Komisji Budżetu i Finansów do projektu budżetu Powiatu na 2012 rok
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, poprosił o przedstawienie opinii i wniosków Komisji Budżetu i Finansów do projektu budżetu powiatu nakielskiego na 2012 rok. Pan Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że Pan Zenon Grzegorek, Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów nie jest obecny na XIV Sesji Rady Powiatu. Dodał, że jest to nieobecność usprawiedliwiona. Poprosił Pana Leszka Gutkowskiego, Członka Komisji Budżetu i Finansów o przedstawienie powyższej opinii.
Pan Leszek Gutkowski, Członek Komisji Budżetu i Finansów, odczytał opinię Komisji Budżetu i Finansów z dnia 29 listopada 2011 r. w sprawie projektu budżetu powiatu na rok 2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
ü dyskusja
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, otworzył dyskusję.
Pan Antoni Zbylut, Radny Rady Powiatu, odczytał opinię Klubu Radnych SLD z dnia 21.12.2011 r. w sprawie budżetu Powiatu na rok 2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu pobierz (175kB) .
Pan Tomasz Miłowski, Radny Rady Powiatu, przedstawił stanowisko Klubu Radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego z dnia 21 grudnia 2011 r. w sprawie projektu budżetu powiatu nakielskiego na 2012 rok, które stanowi załącznik do niniejszego protokołu pobierz (1388kB) . Dodał, że niniejszemu projektowi uchwały towarzyszy autopoprawka, a jej m. in. kwota 436.500 zł, która jest przenoszona do rezerwy budżetowej. Pan Radny Miłowski wypowiedział się jako Przewodniczący Komisji Edukacji, Promocji i Sportu mówiąc, że Komisja żałuje, że błąd czy przeoczenie, które spowodowało, że do dyspozycji pojawiła się taka kwota, która przez Zarząd Powiatu jest przenoszona w prosty sposób do rezerwy budżetowej, a nie wskazuje się jej na któreś z zadań przedstawionych we wnioskach, które między innymi składał Klub Radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Pan Andrzej Kinderman, Wicestarosta Nakielski, przedstawił stanowisko Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej RP Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 21 grudnia 2011 r. w sprawie projektu budżetu Powiatu Nakielskiego na rok 2012, które stanowi załącznik do niniejszego protokołu pobierz (575kB) .
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, podkreślił, iż ma zaszczyt w imieniu Porozumienia Obywateli Powiatu Nakielskiego oraz Radnej Prawa i Sprawiedliwości - Pani Anny Maćkowskiej odnieść się do projektu budżetu. Wniósł zastrzeżenia. W budżecie budzi zastrzeżenie wsparcie w wysokości 200.000 zł najważniejszej inwestycji dla powiatu dotyczącej obejścia północ-południe Nakła nad Notecią. Powiedział, że oczywiście teraz mają dylemat, bo oczekiwali, że Pan Burmistrz Miasta i Gminy Nakła nad Notecią odniesie się do interpelacji złożonej przez Niego na ostatniej sesji. Pan Radny Mikietyński stwierdził, że kwota sugeruje, że nie wierzy się w to, że ta inwestycja powstanie. Inwestycja ta ma wynieść ok. 50.000.000 zł. Zaś wsparcie gminy Nakło nad Notecią w takiej wysokości jest naprawdę skromne. Pan Radny podkreślił, że to nie jest tylko wsparcie dla gminy Nakło nad Notecią, to nie jest też wsparcie dla jednej z gmin kosztem innych. Poprosił, aby pamiętać o rozwoju powiatu nakielskiego. Zapytał – a dlaczego? Następnie wskazał jedną z najważniejszych firm na terenie naszego powiatu, a jednocześnie bardzo ważną dla regionu. Pan Radny ma na myśli firmę wchodzącą w skład korporacji „Cukier Polski”. Podał także firmę zajmującą się transportem na dużą skalę naszego kraju. Dodał, że także dotyczy to inwestycji zagranicznych. Zaznaczył, że są zdziwieni, iż to wsparcie jest na takim poziomie. Następnie Pan Radny Mikietyński, zwrócił uwagę na to, że ich zdziwienie budzi wsparcie tylko w wysokości 5.000 zł poszczególnych spółek wodnych. Pan Radny Mikietyński, wspomniał, że Pan Starosta tłumaczył, z czego to wynika, ale nie bardzo takie wyjaśnienie ich satysfakcjonuje. Rzekomo wiadomo, jak ważne zadania i jak ważną rolę spełniają te spółki wtedy, kiedy muszą dbać o kulturę gruntów rolnych. Ponadto, jeśli chodzi o wsparcie organizacji pozarządowych jest kwota 150.000 zł plus 100.000 zł na pożyczki, które będą zwrócone. Ma nadzieję, że jeśli będzie taka możliwość, to Zarząd Powiatu będzie wspierać te organizacje, ponieważ to jest ważna rzecz, aby środowisko się integrowało, aby wykazywało własną inicjatywę. Zresztą widać to, jeśli chodzi o Stowarzyszenie dla Krajny i Pałuk, że są środki, ale trudno tymi środkami gospodarować, ponieważ organizacje nie mają na tyle własnych zasobów, aby można było realizować zadania, a następnie otrzymać wsparcie. Pan Radny Mikietyński zaznaczył, że są przekonani i wierzą, że nakłady, które obecnie są na drogi, to w trakcie roku będą mogły ulec zwiększeniu (z doświadczenia to wie). Jednocześnie powiedział, że z satysfakcją przyjmują kontynuację przez obecny Zarząd Powiatu i koalicję inwestycji, zresztą wspólnych bardzo istotnych dla poszczególnych środowisk i to należy przyjąć z satysfakcją. Na zakończenie swej wypowiedzi Pan Radny Mikietyński zaakcentował, że w Klubie nie wprowadza się dyscypliny. Dodał, że każdy radny analizując przedmiotowy budżet będzie kierował się własnym zdaniem przy głosowaniu w dniu dzisiejszym nad projektem budżetu powiatu na 2012 rok.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, podkreślił, że wypowiadali się Przewodniczący poszczególnych Klubów. Zapytał, czy są jeszcze jakieś głosy.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, wspomniał, że wprawdzie Pan Przewodniczący Klubu PSL przedstawił stanowisko Klubu, ale chciałby kilka słów powiedzieć z racji tego, że będąc radnym uczestniczył w poprzednich Zarządach Powiatu od początku powstania powiatu. Pan Radny Bagnerowski myśli, że z racji zdobytego doświadczenia może kilka słów powiedzieć. Nadmienił, że obecnie nie jest członkiem Zarządu Powiatu. Uważa, że rolą radnego jest to, aby powiedzieć kolegom będącym w Zarządzie Powiatu i mieszkańcom Powiatu Nakielskiego, aby wiedzieli, czego mogą od radnych oczekiwać, a z kolei radni czego mogą oczekiwać od Zarządu Powiatu. Pan Radny zaakcentował, że jako Klub Radnych zawsze kierowali się racjonalnym i zdrowym rozsądkiem. Dodał, że zawsze podchodzili do budżetu czy do decyzji w ten sposób, że dokonywali oceny efektów. Odniósł się do przyjęcia podobnego budżetu w porównaniu do obecnego projektu budżetu na 2012 rok, z wyjątkiem poprzedniej kadencji, gdzie poprzednia koalicja podjęła budżet proinwestycyjny. Pan Radny Bagnerowski, zauważył, że w poprzednich okresach było dużo spokoju ze względu na to, że budżet mało-proinwestycyjny był budżetem do pogodzenia zarówno jednej jak i drugiej strony. Uważa, że rozwój powiatu na pewnym etapie nie był taki, jakiego oczekiwali wyborcy. Zaakcentował, że właśnie rozwój powiatu nastąpił w poprzedniej kadencji. Wspomniał, że tylko 5 radnych jest nowych w tej kadencji w porównaniu do poprzedniego składu Rady Powiatu. Nie chce dzisiaj krytykować i pokazywać, jak koledzy radni odnosili się do budżetu, w którym znajdowali gdzieś kwoty 5 zł, 30 zł lub też podejmowali tematy związane z zadłużeniem powiatu, co bardzo było lansowane przy budżecie. Podkreślił, że powyższym nie chce się dzisiaj zajmować. Zdaniem Pana Radnego Bagnerowskiego powyższe kwestie nie służyły wówczas rozwojowi powiatu. Nadmienił, że krytyka była szalona. Wspomniał o wtórowaniu regionalnych gazet, czemu się nie dziwi, bo poczytalność wzrastała dzięki artykułom pt.: „Miliony utopione w przystani”, „Rozpoczęło się totalne zadłużenie powiatu nakielskiego”, „Zagłosowało dwunastu zdrajców”. Dodał, że Gazeta Pomorska napisała artykuł pt. „Mamy długi i co z tego”, w którym Pan Radny Bagnerowski zwrócił uwagę na słowa „i co z tego”. Podkreślił, że zdaniem ekonomistów powiat w tym czasie się rozwijał, bo na drogi w jednym roku było ok. 20.000.000 zł, w drugim ok. 10.000.000 zł zrobiono inwestycje oświatowe. W tym momencie można powiedzieć, że poprzedni Zarząd Powiatu prowadził politykę proinwestycyjną. Stwierdził, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby powiat się rozwijał. W związku z tym chciał prosić, żeby tak działać, aby mieszkańcy powiatu byli zadowoleni. Pan Radny Bagnerowski zaznaczył, że pomimo krytyki, zadłużenia powiatu, mieszkańcy stwierdzili jednak, że były podejmowane dobre inwestycje, łącznie z przystanią. Uważa, że dzisiaj powiat ma możliwości większych inwestycji, o czym także dyskutują radni czasem na komisjach czy między sobą. Poprosił, aby przyjąć jego słowa w taki sposób, że radni nie są tylko po to, aby być radnymi powiatowymi, ale po to, aby zmieniać ten powiat. Zwrócił uwagę na to, że każdy może zmieniać inaczej, bo może zmiany są bardziej potrzebne w Mroczy, a może i w Szubinie, niektórzy sądzą, że w Nakle nad Notecią, albo tak jak on widzi potrzeby w gminie Kcynia odnośnie inwestycji drogowych. Uważa, że te zmiany powinny następować mocniej. Sądzi, że jest taka możliwość. Nie zgadza się ze stwierdzeniem, że obecnie powiat ma znikome możliwości inwestycji. Pan Radny Bagnerowski zwrócił się z prośbą o przeanalizowanie programu inwestycyjnego ze względu na to, że przychody planowane są na poziomie ok. 70.000.000 zł, a na koniec roku okazuje się, że przychody oscylują w wysokości ok. 82.000.000 zł, co zauważał podczas pracy w Zarządzie Powiatu przez poprzednie lata. Sądzi, że taka rozbieżność wynika albo z nietrafienia albo z tego, że nie zamierza się tak dużo zaplanować i później można środki mieć w rezerwie. Pan Radny Bagnerowski chciałby, aby dochody powiatu były szacowane na miarę możliwości. Zdaje sobie sprawę z tego, że tak jak w firmie nie zawsze wszystko, co się zaplanuje, wyjdzie.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, odniósł się do wystąpień w sprawie projektu budżetu powiatu na 2012 rok. Pan Starosta podkreślił, że jest bardzo ugodowy i spokojny człowiek, o czym radni wiedzą. Nadmienił, że na niektóre zarzuty nie będzie odpowiadał złośliwie, tylko posłuży się pewnymi argumentami. Jedno, co mądrze powiedział Pan Radny Miłowski w imieniu Klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego, to jest stwierdzenie, że jest to moment szczególnej odpowiedzialności. Z tym zdaniem i stanowiskiem Pan Starosta zupełnie się zgadza. Pan Starosta zaakcentował, że Zarząd Powiatu podchodząc do konstrukcji budżetu na rok 2012 taką odpowiedzialnością musiał się wykazać. Proponowana w projekcie budżetu kwota zaciągniętego kredytu, to jest maksymalna kwota, jaką Starostwo Powiatowe może sobie pozwolić na zaciągnięcie. Pan Starosta wyjaśnił, dlaczego. Nadmienił, że również w dniu dzisiejszym została podjęta uchwała (autopoprawka) na temat zmiany wieloletniej prognozy finansów publicznych, gdyż wszyscy wiedzą, że od 2014 roku będzie inaczej liczony dług publiczny z budżetu roku 2013, 2012 i 2011. Pan Starosta zwrócił uwagę na to, że maksymalny wskaźnik zadłużenia, jaki może mieć powiat nakielski w roku 2014 jest to 7,47%. Według prognozy finansów, które przygotowali, uwzględniając zaciągnięty kredyt w roku przyszłym, to ten wskaźnik będzie wynosił 7,42%. Pan Starosta zaakcentował, że to jest już niebezpieczny sygnał, niebezpieczny znak, że dłużej zaciągać kredytów za bardzo powiat nie może. Dodał, że wszystko jest spowodowane nowymi przepisami, nowymi zasadami. Pan Starosta podkreślił, iż nie ukrywa, że tak Zarząd Powiatu zaplanował inwestycje, żeby skończyć te rozpoczęte w roku 2010 i w 2011, bo należy je skończyć. Pan Starosta uważa, że to jest potrzebne i konieczne. Należy również wskazać, że niektóre wskaźniki przyjęte do budżetu, szczególnie wskazania przez Ministra Finansów opiewały na wzrost PKB 4,5%. Dodał, że jest tu mowa o subwencji oświatowej, wyrównawczej. Pan Starosta podkreślił, że już wiadomo, iż nastąpiła zmiana – korekta budżetu państwa tylko na 2,5%. Prędzej, czy później wszyscy o tym mówią, że należy się spodziewać pod koniec pierwszego kwartału, może w drugim kwartale, korekty subwencji dla wszystkich samorządów, w tym samorządu powiatowego w Nakle nad Notecią. Wówczas będziemy mówili o zmniejszeniu subwencji oświatowej, będziemy mówili o zmniejszeniu subwencji wyrównawczej. Pan Starosta powiedział – „obym się po prostu pomylił”. Pan Starosta chciałby, aby takiego zmniejszenia subwencji nie było, gdyż to pozwala w jakiś sposób znaczny pracować. Pan Starosta zaznaczył, iż są przygotowywane kolejne zmiany, które wejdą w przyszłym roku, jeżeli chodzi o ustawę o finansach publicznych, która bezpośrednio będzie dotykać wszystkie samorządy. Pan Starosta ma tutaj na myśli takie kwestie, jak wprowadzenie mechanizmu ograniczonego deficytu sektora samorządowego, który funkcjonowałby od 2012 roku. Pan Starosta zaznaczył, że jest to coś nowego, które mówi o prognozie finansów publicznych. Następnie ma być kwestia utrzymania limitów 60% długu jednostek samorządu terytorialnego z tym, że wyłączałoby się tylko zaciąganie kredytów na inwestycje unijne. Pan Starosta podkreślił, że powyższe trochę ratuje, bo jeśli pokażą się jakieś środki finansowe, z których można by skorzystać na inwestycje, to wtedy zaciągnięta pożyczka, czy kredyt, nie wchodzi do liczenia tego długu publicznego. Pan Starosta zwrócił uwagę, że w przyszłym roku będzie potrzeba płacić zwiększoną o 2% składkę zdrowotną, co jeszcze nie jest uwzględnione w projekcie budżetu. Pan Starosta i Zarząd Powiatu stoi na stanowisku, że to, co przygotowali w przedmiotowym projekcie budżetu na rok 2012 jest zrobione z wielką odpowiedzialnością i z przeanalizowaniem całej sytuacji. Pan Starosta dodał, że nie wykazuje się na razie w dochodach, bo są złożone aplikacje o wnioski unijne, które na dzień dzisiejszy przeszły pierwszy etap, ale na razie nie można ich wykazywać w projekcie budżetu do póki nie zapadnie decyzja. Pan Starosta nadmienił, że w powyższej kwestii jest mowa o kwocie przynajmniej 3.000.000 zł na wykluczenie cyfrowe. Pan Starosta podkreślił, że wszystko będzie wprowadzane w trakcie roku budżetowego. Pan Starosta uważa, że chyba wszyscy są zgodni, że rozpoczęte inwestycje, które zostały rozpoczęte wcześniej należy skończyć, gdyż to tylko przedraża wszystkie zadania. Nawet 6,6 mln zł na drogi powiatowe, to nie jest mały wysiłek. W porównaniu z ubiegłymi dwoma latami, to faktycznie mogłoby się wydawać, że to jest mało, ale takie są możliwości na dzień dzisiejszy naszego budżetu. Pan Starosta następnie powiedział, że jeszcze jest jedna kwestia. Podkreślił, że nie zakładają, że kwota ok. 436.000 zł, która została przeniesiona do rezerwy, nie zostanie przeznaczona na inwestycje drogowe. Ta pomyłka nastąpiła, jeśli chodzi o drogi. Wspomniał, że w tym roku były także robione przesunięcia, były dokładane środki finansowe. Pan Starosta zwrócił uwagę na to, że teraz na szczęście mamy taką zimę, a nie inną, bo może będzie można przesunąć środki na zadania pilne w drogownictwie. Pan Starosta podkreślił, że Zarząd Powiatu jest otwarty na takie sprawy i kwestie. Zarząd Powiatu zdaje sobie sprawę z tego, że drogi są ważne. Pan Starosta zapewnił, że każda złotówka, która będzie możliwa na wydatkowanie tych inwestycji oczywiście będzie wydana. Pan Starosta zdaje sobie sprawę, że jest kwestia, która droga, gdyż to zawsze było problemem, czy zrobić tą drogę, czy ewentualnie inną i to zawsze będzie „kością niezgody”. Pan Starosta podkreślił, że już kiedyś wspominał, że można te środki, które są do dyspozycji, przerzucić po 100.000 czy 200.000 zł na każdą drogę i powie się wówczas, że sprawa w jakiś sposób jest zakończona, ale z punktu widzenia Pana Starosty należy drogi po prostu skończyć. Pan Starosta mówi o dwóch drogach: Rynarzewo-Małe Rudy oraz dokończenie odcinka drogi od Kcynia w kierunku Smogulca, konkretnie od Chwaliszewa do Smogulca (w 2012 r. będzie trzecim rokiem inwestycji). Nie na wszystko, gdzie powiat aplikował o środki, otrzymał wsparcie. Pan Starosta wspomniał, że chciano wspomóc tą drogę środkami ze schetynówki, ale niestety zabrakło jednego punktu, aby te środki pozyskać. Pan Starosta zaakcentował, że to byłoby jakieś ułatwienie. Pan Strata zaznaczył, że zmieniły się zasady dofinansowania. Do tej pory było 50 na 50%, a od tej chwili jest dofinansowanie tylko w wysokości 30%, a 70% musi być środków własnych. Biorąc całokształt spraw związanych z prognozami finansowymi Zarząd Powiatu uważa, że ten budżet, który został zaplanowany jest zarówno bezpieczny jak i przygotowany z odpowiedzialnością, żeby w dalszym ciągu były realizowane inwestycje: drogowe, oświatowe. Pan Starosta odniósł się do jeszcze jednej kwestii. Zdaje sobie sprawę z tego, że powinno być więcej środków na organizacje pozarządowe, na leczenie kasztanowców, na spółki wodne, na utylizację azbestu. Pan Starosta zaznaczył, że chciałoby się naprawdę dać każdemu więcej, ale zwrócił uwagę na to, że są jednym z nielicznych samorządów powiatowych, który przekazuje dotacje na spółki wodne nawet w województwie kujawsko-pomorskim. Czy to jest duża, czy mała kwota, to trudno powiedzieć? Zaakcentował, że spółki wodne mogą ubiegać się o środki z innych źródeł, nie tylko ze środków powiatów. Pan Starosta sądzi, że dla spółek wodnych kwota 5.000 zł jest znaczącą kwotą. Pan Starosta poprosił radnych Rady Powiatu o przyjęcie projektu budżetu na 2012 rok. Na zakończenie wypowiedzi Pan Starosta wspomniał o publikacji „Wspólnoty” w kwestii zadłużenia z września czy z października 2011 r., gdzie jest analiza zadłużenia samorządów powiatowych. Powiat nakielski, jeśli chodzi o zadłużenie na koniec roku 2010 jest na 22 miejscu najbardziej zadłużonych powiatów na terenie całego kraju.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, powiedział – ad vocem Pan Radny Tomasz Miłowski.
Pan Tomasz Miłowski, Radny Rady Powiatu, podkreślił, że nie będzie polemizował
i szczegółowo odnosił się do całej wypowiedzi Pana Starosty. Pan Radny Miłowski powiedział, że jeżeli tak ważny jest indywidualny wskaźnik zadłużenia przy nowym podejściu do deficytu, to trzeba podkreślić, że to zależy od proporcji deficyt do dochodów. Jeżeli dochody kształtuje się niezmiennie pomimo tego, że co roku one znacząco wzrastają w stosunku do planu, że udział w podatku dochodowym od osób fizycznych wzrasta też o określone kwoty, a patrząc na prognozę, to w 2014 roku dochody – kwota 81.650 zł, a w następnym roku 81.500 zł, czyli planuje się spadek. Pan Radny Miłowski powiedział, że przecież jest waloryzacja, inflacja, są pewne wzrosty i te środki będą większe. Pan Radny Miłowski zaakcentował, że od tego będzie zależeć możliwość wzięcia kredytu. Następnie zwrócił uwagę na inny szczegół, a mianowicie na kwestię subwencji. Nadmienił, że subwencja będzie podlegać korekcie. Zapowiedź subwencji jest w wysokości subwencji ostatecznej na rok 2011. Jeżeli mamy o 88 uczniów mniej w naszych szkołach prowadzonych przez powiat nakielski, to wiadomo, że subwencja będzie podlegała zmniejszeniu, ale dlatego też namawia do takiego patrzenia, iż może warto wydać kilkadziesiąt tysięcy złotych dodatkowo. Nie ukrywa, że nie satysfakcjonują go odpowiedzi na zapytania, że tak - są środki w budżetach szkół. Pan Radny Miłowski podkreślił, że chodzi tu o jakąś szczególną promocję, żeby te szkoły, które przy niżu demograficznym ogarniającym cały nasz kraj mogą spowodować, że jednak przyjadą do nas uczniowie spoza granic powiatu nakielskiego i na nich powiat otrzyma tą subwencję, to warto zdaniem Pana Radnego Miłowskiego zaryzykować te kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy złotych na dodatkową promocję. Pan Radny wyraził ostatnie zdanie odnośnie tego zadłużenia, które Pan Starosta przypomniał (ranking). Pan Radny Miłowski powiedział, aby pamiętać, że z kwoty 30.000.000 zł zadłużenia jest kwota 18.000.000 zł zobowiązań, które powiat przejął w określonym czasie w związku z zaniechaniem czy brakiem reakcji na zadłużanie się placówek szpitalnych. Dodał, ze o tym należy pamiętać. Wspomniał, że pozostałe środki to kredyt, który na pewno przyniósł efekty w postaci zmodernizowanych dróg, na których jest mniej wypadków i co także przyczynia się do mniejszej kwoty na utrzymanie pozimowe. Nie ma łatania dziur, bo jest nowy asfalt.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, zgodził się z tym, że budżet należy planować rozsądnie, ale dodał, że trzeba być kreatywnym, co widzimy chociażby w porównaniu zasad finansowania. Pan Radny Mikietyński podkreślił, że gdyby w poprzedniej kadencji nie przygotowali się i nie byli tak zdeterminowani, żeby wchodzić w schetynówki w miarę możliwości, to by powiat nie miał tego dofinansowania 50 na 50%. Zdaniem Pana Radnego Krzysztofa Mikietyńskiego atrakcyjność dofinansowania w wysokości 30% spada, gdyż 70% wkładu własnego to bardzo duże nakłady dla samorządu. Następnie odniósł się do rankingu Wspólnoty. Zapytał, czy powiat stracił płynność? Udzielił odpowiedzi, że nie. Dodał, że to wszystko rozumie. Zaakcentował, że Zarząd Powiatu kieruje i będzie rozliczny za budżet. Dodał, że rządzący mają swoje określone warunki i założenia, które realizują. Dodał, że opozycja swoim zdaniem wskazuje pewne niedoskonałości tego budżetu. Podkreślił, że nie jest to złośliwe. Zaznaczył, że nad wyraz opozycja jest spokojniejsza w porównaniu z poprzednią, o czym miał okazje wspomnieć Pan Radny Ryszard Bagnerowski przypominając tytuły artykułów.
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że jeśli rzeczywiście w ostatnich latach ubiegłej kadencji samorząd powiatowy zaciągał kredyty, to nie na niepotrzebne rzeczy, tylko na naprawdę istotne dla radnych i mieszkańców powiatu, na rozwiązanie bardzo ważnych problemów. To był szpital, to było ratowanie szpitala, o czym dzisiaj zapomina się. Dodał, że działalność szpitala trzeba na bieżąco korygować i monitorować. Natomiast następna sprawa to drogi.
Zapytał, jak te drogi wyglądały? Następnie dodał, że jeszcze dzisiaj jest sporo takich odcinków. Pan Radny Sabaciński podkreślił, że gdyby nie tymi środkami pożyczonymi, kredytowanymi nie były modernizowane drogi, to one by się rozpadały. Trzeba było je zrobić. Gdyby nie było tych środków, tych pożyczek, tych schetynówek i innych źródeł – np. RPO, to na tych drogach nie dałoby się jeździć, bo po prostu był taki stan. Pan Radny zaakcentował, że o tym trzeba pamiętać, że dzięki kredytom, pozyskanym środkom i innym dochodom można było je przeznaczyć na ratowanie służby zdrowia, na ratowanie dróg, a nie na zachcianki. Pan Radny Sabaciński podkreślił, że powiat nakielski nie stracił płynności. Dzisiaj powiat nakielski się rozwija i powinien się rozwijać. Jest przekonany, że będzie dalej się rozwijać. Poprosił, aby „nie siać taniej propagandy”, że kredyty, które były zaciągane przez poprzedników, powodują teraz, że trzeba je spłacać – oczywiście trzeba też spłacać. To tak do końca nie wygląda, że teraz nie można dalej inwestować i dalej się rozwijać.
Pani Anna Maćkowska, Radna Rady Powiatu, wspomniała, że Pan Starosta powiedział, że Zarząd Powiatu będzie pamiętał o drogach. Pani Radna ma nadzieję, że Zarząd Powiatu będzie pamiętał o wsparciu gminy Nakło nad Notecią, jeśli obwodnica Nakła będzie realna. Poprosiła, aby powyższe mieć na uwadze, gdyż ta inwestycja jest bardzo ważna nie tylko dla Nakła, ale i dla powiatu.
Pan Antoni Zbylut, Radny Rady Powiatu, powiedział, że ma wniosek formalny do Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych. Zaproponował, aby na każdej z dróg zrobić tabliczkę
z imieniem i nazwiskiem osoby z poprzedniego Zarządu Powiatu, która przyczyniła się do powstania konkretnej drogi. Wówczas będą pamiętać o takich faktach.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, stwierdził, iż dyskusja zaczyna zmierzać w złym kierunku. Podkreślił, iż nigdy nie mówił, że zaciągnięte kredyty zostały źle spożytkowane. Powiedział, iż kredyty te zostały przeznaczone na inwestycje, ale z pewnością mają wpływ na stan zadłużenia i na możliwości realizowania pewnych zadań inwestycyjnych (bynajmniej w tym roku). Oznajmił, iż wszystko dokładnie przeliczyli i aby realizować inwestycje, żeby nie było stagnacji, mogą sobie pozwolić na kredyt nieco ponad 9.000.000,00 zł. Stwierdził, iż to powinno być chyba najistotniejsze w tej całej dyskusji. Pan Starosta zaznaczył, że na przyszły rok po prostu nie mogli wziąć większego kredytu, nawet o złotówkę.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Radnego Antoniego Zbyluta prosił, aby te imienne tabliczki były estetyczne.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, podziękował Panu Staroście
za rzeczową odpowiedź. Stwierdził, że to, co zostało dzisiaj przedstawione, nie było przedstawione po to, aby sobie wymieniać tabliczki na drogach. Po prostu chodziło o to, aby powiat nakielski mógł w przyszłości rozwijać się. Zaznaczył, iż taki cel przyświecał większości osób występujących w sprawie budżetu powiatu nakielskiego na rok 2012. Pan Radny powiedział, że będąc przez tyle lat w samorządzie, dość mocno przeżywał poszczególne reformy. Wspomniał, iż są w strukturach, które powstały kilkanaście lat temu (w administracji, oświacie i innych jednostkach organizacyjnych). Stwierdził, że jeżeli Pani Skarbnik musi szukać oszczędności, a takowych nawet powinna szukać, aby było więcej pieniędzy na inwestycje, to potrzebna jest pewna reforma. Zaznaczył, iż wszyscy sobie z tego zdają sprawę. Stwierdził, iż nawet zaczyna się już wymieniać pewne symptomy odnośnie tego, w jakim kierunku to powinno iść. Zwrócił uwagę, że jeżeli w państwie jest kryzys, to mówi się o oszczędnościach i reformie. Pan Radny Ryszard Bagnerowski powiedział, że jeżeli w Powiecie w tej kadencji nie przeprowadzą jednej z podstawowych reform, a może i dwóch reform, to będą mieli problem. Zaznaczył, iż dwie reformy jest ciężko zrealizować. Do tej pory nie udało się zrealizować dwóch reform w jednej kadencji. Stwierdził, iż trzeba robić reformy chociażby etapami. W tym miejscu zwrócił uwagę na słowa byłego Starosty Pana Tomasza Miłowskiego. Przyznał, że problem jest, ponieważ swego czasu przejęli zadłużenie szpitali. Oznajmił, iż problem byłby poważniejszy, gdyby tak, jak w innych powiatach, inwestowali w szpital, który dalej by się zadłużał. Wówczas nie byłoby inwestycji na drogach, w oświacie itd. Pan Radny powiedział, iż czas jest na kolejną reformę. Jaka to będzie reforma, to zależy już od decyzji rządzących. W kontekście budżetu stwierdził, iż nie mogą tylko patrzeć i szukać gdzie, komu „ściąć” lub ograniczyć inwestycje. Podkreślił, iż jako opozycja naprawdę dążą do tego, aby powiat się rozwijał. Stwierdził, iż radni Polskiego Stronnictwa Ludowego z pewnością będą wspierać reformę, jeżeli Zarząd uzna, że takowa jest potrzebna.
Pani Beata Danielewska-Szymczak, Radna Rady Powiatu, nawiązała do wypowiedzi Pani Radnej Anny Maćkowskiej, w której poruszona została kwestia 400.000,00 zł. w rezerwie budżetowej. Przypomniała, że Pani Radna Maćkowska poprosiła, aby w tym kontekście pamiętano o gminie Nakło nad Notecią. Pani Radna Danielewska-Szymczak poprosiła, aby pamiętać o tym, że największa inwestycja drogowa w powiecie nakielskim w 2011 roku miała miejsce właśnie na terenie gminy Nakło nad Notecią. W związku z powyższym poprosiła o to, aby dysponując rezerwą, pamiętać również, że w gminie Szubin w 2011 roku nie był wykonany ani jeden metr bieżący dróg, mimo że ta gmina wraz z gminą Kcynia ma najwięcej dróg w stanie fatalnym (drogi te wymagają natychmiastowego remontu).
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zamknął dyskusję na temat projektu budżetu powiatu nakielskiego na 2012 rok.
ü odczytanie projektu uchwały budżetowej
ü głosowanie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2012
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały,
a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2012, która zapisana została
w rejestrze uchwał pod Nr XIV/118/2011.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, podziękował radnym za jednogłośne przyjęcie budżetu powiatu na rok 2012. Stwierdził, iż jest taka stara prawda: „gdzie się dzieli środki, to zawsze są jakieś różnice zdań i poglądów.” Podkreślił, iż Zarząd, uwzględniając taką wolę całej Rady w zakresie głosowania nad budżetem na rok 2012, będzie brał pod uwagę wszystkie głosy i opinie zgłaszane na sesji w dniu dzisiejszym oraz na posiedzeniach poszczególnych Komisji.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zarządził 30 minut przerwy
w obradach sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią.
Po wznowieniu obrad Rada Powiatu przystąpiła do procedowania nad projektami kolejnych uchwał.
Ad. 7/
Podjęcie uchwał w sprawie:
a) przyjęcia planu pracy Rady Powiatu na 2012 rok
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pan Tomasz Miłowski, Radny Rady Powiatu, imieniu Klubu Radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego poprosił, aby w planie pracy Rady w miesiącu lutym obok „Informacji Kierownika Powiatowego Biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Nakle nad Notecią o stanie realizacji zadań jednostki” dopisać: „Informacja Przewodniczącego Powiatowej Izby Rolniczej, Członka Zarządu Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej na temat aktualnej sytuacji w rolnictwie”. Pan Radny powiedział, iż powiat nakielski jest powiatem głównie o charakterze rolniczym. W związku z tym zależy im, aby pojawiła się możliwość wystąpienia przedstawiciela samorządu rolniczego. Stwierdził, iż Przewodniczący Powiatowej Izby Rolniczej na sesji miałby możliwość zapoznania radnych ze stanem rolnictwa w powiecie nakielskim na tle województwa kujawsko-pomorskiego.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, poprosił Panią Mecenas o opinię prawną w sprawie wniosku, który zgłosił Pan Radny Tomasz Miłowski. Stwierdził, iż wydaje mu się, że Rada Powiatu powinna ten wniosek przegłosować.
Pani Elżbieta Manicka, Radca Prawny, powiedziała, że wniosek ten powinien być przez Radę przegłosowany.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, poddał pod głosowanie wniosek Pana Radnego Tomasza Miłowskiego w sprawie umieszczenia w planie pracy Rady Powiatu na rok 2012 w miesiącu lutym dodatkowego tematu: „Informacja Przewodniczącego Powiatowej Izby Rolniczej w Nakle nad Notecią o sytuacji rolnictwa w powiecie nakielskim i w województwie kujawsko-pomorskim.”
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych jednogłośnie przyjęła wniosek.
Więcej pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały,
a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu na 2012 rok, która zapisana została
w rejestrze uchwał pod Nr XIV/119/2011.
b) zatwierdzenia planów pracy stałych komisji Rady Powiatu
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, poprosił kolejno Przewodniczących
poszczególnych stałych komisji Rady Powiatu o przedstawienie planów pracy Komisji na 2012 rok.
Pan Kazimierz Gręda, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, przedstawił plan pracy Komisji na 2012 rok /plan pracy stanowi załącznik do protokołu sesji/.
Pan Leszek Gutkowski, Członek Komisji Budżetu i Finansów, z upoważnienia Przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów, Pana Zenona Grzegorka, przedstawił plan pracy Komisji na 2012 rok /plan pracy stanowi załącznik do protokołu sesji/.
Pani Halina Gliszczyńska, Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska, przedstawiła plan pracy Komisji na 2012 rok /plan pracy stanowi załącznik do protokołu sesji/.
Pan Tomasz Miłowski, Przewodniczący Komisji Edukacji, Promocji i Sportu, przedstawił plan pracy Komisji na 2012 rok /plan pracy stanowi załącznik do protokołu sesji/.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały,
a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia planów pracy stałych komisji Rady Powiatu, która zapisana została w rejestrze uchwał pod Nr XIV/120/2011.
c) skargi Pani Karoliny Konkol
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały,
a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie skargi Pani Karoliny Konkol, która zapisana została w rejestrze uchwał pod
Nr XIV/121/2011.
d) postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego na żądanie Wojewody Kujawsko-Pomorskiego
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały,
a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego na żądanie Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, która zapisana została w rejestrze uchwał pod Nr XIV/122/2011.
e) zasad przyznawania diet radnym Rady Powiatu w Nakle nad Notecią oraz nieetatowym członkom Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały,
a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych przy 19 głosach „za”,
0 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę w sprawie zasad przyznawania diet radnym Rady Powiatu w Nakle nad Notecią oraz nieetatowym członkom Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią, która zapisana została w rejestrze uchwał pod
Nr XIV/123/2011.
f) wskazania osoby do reprezentowania Powiatu Nakielskiego w organach Stowarzyszenia „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk”
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały,
a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych przy 18 głosach „za”,
0 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę w sprawie wskazania osoby do reprezentowania Powiatu Nakielskiego w organach Stowarzyszenia „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk”, która zapisana została w rejestrze uchwał pod Nr XIV/124/2011.
g) zmieniająca uchwałę w sprawie wysokości opłat za usuwanie pojazdu
z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów
w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały,
a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie wysokości opłat za usuwanie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu, która zapisana została w rejestrze uchwał pod
Nr XIV/125/2011.
h) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2011
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, powiedział, iż w dniu dzisiejszym Zarząd Powiatu wniósł autopoprawkę do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2011. Zwrócił uwagę, iż jest to związane z koniecznością podjęcia przez Zarząd Powiatu w dniu 15 grudnia 2011 roku uchwały zmieniającej budżet na 2011 rok. Wyjaśnił, iż Wojewoda Kujawsko-Pomorski zwiększył dotację celową w rozdziale 85156 o kwotę 289.289,00 zł. z przeznaczeniem na opłacenie składek za osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku. Termin opłacenia składek przypada na 15 dzień miesiąca. Podkreślił, że podjęcie uchwały Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią było konieczne w celu terminowego opłacenia zobowiązania.
Więcej pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały,
a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2011, która zapisana została w rejestrze uchwał pod Nr XIV/126/2011.
i) określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2011
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, zapytał, czy są pytania lub uwagi do tego projektu uchwały.
Pytań i uwag nie było.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, odczytał treść projektu uchwały,
a następnie poddał go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2011, która zapisana została w rejestrze uchwał pod Nr XIV/127/2011.
Ad. 8/
Interpelacje i zapytania radnych.
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że jego interpelacja dotyczy Nowego Szpitala w Nakle i Szubinie. Szczególnie chodzi mu o placówkę w Szubinie. Przypomniał, iż swego czasu obie placówki zostały przekształcone w jeden organizm. Stwierdził, iż w związku z tym połączeniem baza lokalowa również musiała ulec zmianie. Zaplanowano więc szereg prac remontowych, adaptacyjnych, budowlanych. Następnie zaplanowano harmonogram realizacji tych prac, tj. terminy itd. Pan Radny powiedział, iż z roku na rok te prace opóźniały się, harmonogram realizacji prac nie był przestrzegany (terminy ulegały zmianie, były przesuwane z roku na rok). Przypomniał, iż prace remontowo-adaptacyjne dotyczyły oddziału ginekologicznego i położniczego oraz oddziału chirurgii (na początku miały być zaadaptowane pomieszczenia na oddział położniczy i ginekologię). Stwierdził, iż rzeczywiście takie prace odbyły się, choć nastąpiło w tym zakresie ponad dwuletnie opóźnienie. Pan Radny Zbigniew Sabaciński powiedział, iż w tej chwili jest taka sytuacja, że ekipa budowlana wyszła z tych pomieszczeń i od około czterech miesięcy stoją one puste, nic się tam nie dzieje. Stwierdził, iż oddział ginekologiczny ma takie warunki jakie ma. Podkreślił, iż mimo to cieszy się dobrą opinią. Lekarze i pielęgniarki oddziałowe robią wszystko, aby pacjentki czuły się dobrze i bezpiecznie, mimo, że na oddziale jest ciasno. Zwrócił uwagę, iż po remoncie powierzchnia
oddziału miała ulec powiększeniu, polepszyć miał się standard. Oznajmił, iż z dużym opóźnieniem, ale jednak ten remont rozpoczęto. Pan Radny powiedział, iż nie rozumie sytuacji, z którą mają do czynienia w tej chwili. Stwierdził, iż w zasadzie nie wie, czy ten remont ostatecznie został zakończony, czy nie. Wie jednak, że ekipy budowlanej tam już nie ma, pomieszczenia stoją puste. W związku z powyższym zapytał, co dalej z tą sprawą. Następną kwestię, którą podniósł Pan Radny Zbigniew Sabaciński, również dotyczyła Nowego Szpitala w Nakle i Szubinie. Powiedział, że gdyby dzisiaj śmigłowiec miał zabrać chorego ze szpitala w Szubinie, to niestety nie jest w stanie tego zrobić. Po prostu śmigłowiec nie ma gdzie wylądować. Zwrócił uwagę, że na działce należącej do Powiatu Nakielskiego, przyległej do szpitala, gdzie lądować ma śmigłowiec, miesiąc temu został wykonany wykop. Niestety, mimo interwencji w tej sprawie, do dnia dzisiejszego nie usunięto ziemi z tego wykopu. Pan Radny zapytał, dlaczego jest taka sytuacja. Zaznaczył, iż kierownictwo szpitala wiedziało o tej kwestii. Trzecia sprawa, którą poruszył Pan Radny Sabaciński również dotyczyła Nowego Szpitala w Nakle i Szubinie. Stwierdził, iż nie wie jaka jest polityka, a dokładnie kto podejmuje decyzje, tj. czy decyzję musi podjąć Grupa Nowy Szpital, czy może tu na miejscu kierownictwo szpitala ma w tym zakresie jakieś kompetencje. Wyjaśnił, iż chodzi mu o niebywałą sytuację na oddziale chirurgicznym, gdzie jest tylko jeden termometr rtęciowy (uszkodzony jest termometr elektroniczny). Zwrócił uwagę, że jeden taki termometr kosztuje około 200,00 zł. Powiedział, że nie wie, kto powinien podjąć decyzję w sprawie zakupu tego termometru. Pan Radny oznajmił, iż mimo, że personel poinformował kierownictwo o sytuacji, to niestety nie ma w tym zakresie żadnego odzewu. Zaznaczył, że ktoś powiedział nawet, że nie ma tego w planie zakupów. Stwierdził, iż tak być nie powinno. Powiedział, iż takie sprawy powinny być załatwiane od ręki. Wiadomo przecież, że sprzęt się zużywa, psuje itd. Pan Radny Zbigniew Sabaciński nadmienił, że termometr nie jest sprzętem typu rentgen, tomograf itp., który jest drogim sprzętem, a więc nie powinno być z tym większego problemu. Podkreślił, iż mimo, że taka informacja dociera do dyrekcji szpitala, to nie ma na to żadnej reakcji. Dodał, że jeżeli zepsuje się ten ostatni termometr, to chyba będzie trzeba przykładać rękę do czoła, aby zbadać czy pacjent ma gorączkę. Ostatnia kwestia, którą podjął Pan Radny Sabaciński również dotyczyła Nowego Szpitala w Nakle i Szubinie. Pan Radny powiedział, iż rozumie, że przedstawiciele Nowego Szpitala w Nakle i Szubinie mają swoje obowiązki. Jednajże poprosił, aby przedstawiciel Nowego Szpitala w Nakle i Szubinie był obecny na sesji podczas punktu obrad dotyczącego interpelacji i wniosków radnych (nie muszą oni uczestniczyć w całej sesji). Powiedział, iż tak jak w tej chwili, może pojawić się jakieś pytanie dotyczące szpitali. Zwrócił uwagę, iż nie zawsze Pan Starosta, czy członkowie Zarządu są w stanie udzielić odpowiedzi na zadane pytania.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, powiedział, iż rozumie, że teraz nie jest okres remontów dróg. Można jednak dokonywać napraw dróg, ponieważ są ku temu sprzyjające warunki pogodowe. Przyznał, iż w tej chwili akurat nastąpił pierwszy dzień z zimową aurą. Pan Radny zwrócił się z prośbą, aby zrewidować stan dróg na terenie całego powiatu (chodzi o dziury w jezdni). Powiedział, iż dziury w drogach, które w tej chwili są, zagrażają bezpieczeństwu. Nadmienił, iż nie jest fachowcem w tej dziedzinie, ale wie, że jest metoda przykrywania dziur w okresie zimowym przy sprzyjających warunkach pogodowych (metoda na zimno). Stwierdził, iż chodzi o to, aby można było jakoś przejechać tymi drogami. Pan Radny oznajmił, iż chciałby, aby szczególną uwagę zwrócono na drogi na terenie gminy Kcynia, których stan jest taki, że dziury wybijają się bardzo szybko. Druga sprawa, którą poruszył Pan Radny Ryszard Bagnerowski, dotyczyła organizacji spotkań świątecznych. Powiedział, iż szanuje autorytet Pana Burmistrza Nakła nad Notecią i Pana Starosty. Stwierdził, iż jest zdania, że spotkania ludzi łączą, mimo różnic (np. w sprawie budżetu powiatu). Oznajmił, iż w rozmowach „przy kawie” można wiele rzeczy podjąć i dalej jako radny pracując wspólnie tworzyć i rozwijać powiat. Pan Radny wyjaśnił, iż ma tutaj na myśli spotkanie, które zawsze się odbywało. Stwierdził, iż tradycja jest bardzo ważną sprawą. Powiedział, iż myśli, że w tym roku będzie miało miejsce wspólne spotkanie zarówno Gminy jak i Powiatu. Zwrócił uwagę, że nie zawsze ma ono swoje uroki. Pan Radny Bagnerowski oznajmił, iż jest tak, że z Gminą trzeba współpracować. Zwrócił się z prośbą do Pana Starosty i Pana Przewodniczącego, aby wzięli pod uwagę to, że jednak Powiat ma swoje problemy, a nie zawsze udaje się spotkać w silniejszym gronie, tj. wraz z tymi, którzy są w jednostkach organizacyjnych Powiatu. Zwrócił uwagę, że taki dzień jest raz w roku. Stwierdził, że jeżeli nawet są wszyscy razem, to i tak dzielą się na gminy, ponieważ tak naprawdę mało się znają. Przypomniał, iż ktoś nawet zasugerował, że należałoby wyjeżdżać do poszczególnych gmin, aby raz w roku zobaczyć się na uroczystym spotkaniu. W związku z powyższym Pan Radny poprosił, aby przemyślano to, czy nie warto byłoby, żeby uczcili zakończenie roku jako jednostka samorządu powiatowego i jeszcze bliżej ze sobą rozmawiali. Stwierdził, iż może się to przyczynić do tego, że będą ten powiat jeszcze bardziej rozwijać.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, stwierdził, iż wydaje mu się, że ta ostatnia sprawa powinna być poruszona w ramach wniosków i oświadczeń radnych.
Ad. 9/
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, ustosunkował się do złożonych interpelacji. Powiedział, że jeżeli chodzi o interpelacje Pana Radnego Zbigniewa Sabacińskiego, to odpowiedzi na nie powinien udzielić ktoś z Zarządu Nowego Szpitala w Nakle i Szubinie lub Pani Dyrektor. Stwierdził, iż myśli, że na początku stycznia takowa zostanie udzielona na piśmie. Nadmienił, iż te trzy sprawy dotarły do nich innym kanałem. Zaznaczył, iż odpowiedź w zakresie kwestii poruszonych przez Pana Radnego Sabacińskiego będzie przekazana wszystkim radnym. Następnie Pan Starosta ustosunkował się do interpelacji Pana Radnego Ryszarda Bagnerowskiego. Powiedział, że jeżeli chodzi o kwestię łatania dziur, to na sesji jest obecny Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, który jest specjalistą w tym zakresie. Stwierdził, iż metody łatania dziur mogą być różne. Pozostaje jedynie kwestia tego, czy o tej porze roku można takie działania podejmować. Oznajmił, iż z pewnością Pan Dyrektor usłyszał sugestię Pana Radnego i weźmie to pod uwagę, tzn. jeżeli tylko będą możliwości, to dziury na drogach będą łatane. Pan Starosta powiedział, że jeżeli chodzi o drugą kwestię, którą poruszył Pan Radny Bagnerowski, to rozumie, że generalnie chodzi o robienie spotkań opłatkowo-noworocznych w ramach samego samorządu powiatowego i dyrektorów jednostek organizacyjnych. Stwierdził, iż tą sugestię wezmą pod uwagę. Zaznaczył, iż w tym roku nie da się już tego zrobić, ponieważ zaproszenia na uroczystość zostały już wysłane. Przypomniał, iż spotykają się 30 grudnia o godzinie 12.00.
Ad. 10/
Wnioski i oświadczenia radnych.
Pani Beata Danielewska-Szymczak, Radna Rady Powiatu, podziękowała Panu Bartoszowi Lamprechtowi, Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych, za uzupełnienie oznakowania przy drodze powiatowej w Chomętowie. Stwierdziła, iż obyło się bez interpelacji w tej sprawie.
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, powiedział, iż chciałby wyrazić swoje zadowolenie z tego, że na kalendarzu na rok 2012 Powiat Nakielski promuje przystań wodną na rzece Noteć w Nakle nad Notecią.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, przypomniał, iż na poprzedniej sesji zwrócili się do Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska z prośbą o wyrażenie stanowiska w sprawie wniosku Koalicji „Polska Wolna od GMO” o podjęcie uchwały popierającej rezolucję Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie ogłoszenia obszaru Województwa Kujawsko-Pomorskiego strefą wolną od organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO). W związku z powyższym poprosił Panią Halinę Gliszczyńską, Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska o przedstawienie tego stanowiska.
Pani Halina Gliszczyńska, Radna Rady Powiatu, odczytała stanowisko Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Nakle nad Notecią w sprawie wniosku Koalicji „Polska Wolna od GMO” o podjęcie uchwały popierającej rezolucję Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie ogłoszenia obszaru Województwa Kujawsko-Pomorskiego strefą wolną od organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO) /stanowisko stanowi załącznik do protokołu sesji/.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, poprosił Radę Powiatu o przegłosowanie ww. stanowiska Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, zapytał, dlaczego mają głosować, skoro twierdzi się, że Rada nie ma kompetencji ww. zakresie.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, powiedział, iż tutaj chodzi jedynie o stanowisko Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska, nic więcej. Wyjaśnił, iż właśnie dlatego, że Rada Powiatu nie jest władna do zajmowania stanowiska ww. kwestii, powinni przegłosować stanowisko Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych przy 18 głosach „za”,
0 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących” przyjęła stanowisko Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
w sprawie wniosku Koalicji „Polska Wolna od GMO” o podjęcie uchwały popierającej rezolucję Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie ogłoszenia obszaru Województwa Kujawsko-Pomorskiego strefą wolną od organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO).
Ad. 11/
Wolne wnioski.
Pan Tadeusz Sobol, Starosta Nakielski, w imieniu własnym, jak i całego Zarządu Powiatu złożył wszystkim radnym życzenia w związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia. Przy okazji przypomniał, że na dzień 30 grudnia 2011 roku zaplanowane jest uroczyste spotkanie. Stwierdził, że wówczas będzie okazja ku temu, by złożyć życzenia noworoczne.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, poinformował radnych, że na jego ręce wpłynęło pismo od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego dotyczące podjęcia uchwały w sprawie pełnienia przez Starostę Nakielskiego funkcji wiceprezesa Zarządu Powiatowego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych /pismo stanowi załącznik do protokołu sesji/. Stwierdził, iż takowa uchwała została podjęta w dniu dzisiejszym. Ponadto poinformował radnych o życzeniach świątecznych i noworocznych, które wpłynęły na jego ręce. Na koniec w imieniu Rady Powiatu złożył życzenia świąteczne wszystkim mieszkańcom powiatu nakielskiego.
Ad. 12/
Zakończenie obrad.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Rady Powiatu, podziękował radnym i zaproszonym gościom za udział w sesji. Poinformował, iż kolejna sesja odbędzie się 25 stycznia 2012 roku.
PRZEWODNICZĄCY RADY
ARTUR MICHALAK
Protokołowały:
Iwona Lewandowska
Katarzyna Stałowska
Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu (21 grudnia 2011)
Opublikował: Iwona Lewandowska (26 stycznia 2012, 10:47:48)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 646