Strona archiwalna

Starostwo Powiatowe w Nakle nad Notecią informuje, że niniejsza strona nie jest już aktualnie obowiązującym Biuletynem Informacji Publicznej Starostwa, a stanowi jedynie archiwum dotychczasowych informacji.

Jeśli szukają Państwa aktualnych informacji zapraszamy do aktualnie obowiązującej strony Biuletynu Informacji Publicznej pod adresem:

pow-nakielski.rbip.mojregion.info

Protokół z XXXII sesji

                                      PROTOKÓŁ Nr XXXII/2008
                z obrad XXXII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
             odbytej dnia 29 grudnia 2008r. w godz. od 10.00 do 13.30
                                   w Nakielskim Ośrodku Kultury.
 
Ad. 1 i 2/
            Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, o godzinie 10.00 otworzyła obrady XXXII Sesji Rady Powiatu i po powitaniu radnych i gości oświadczyła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w obradach uczestniczy 20 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał i decyzji. Po omówieniu punktu 4 porządku na obrady dotarła Pani Radna Karolina Domżała-Kaczmarek i od tego momentu Rada Powiatu obradowała w pełnym składzie.
            Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt porządku obrad sesji.
                                           
                                                        Porządek obrad
                               XXXII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
                                  w dniu  29 grudnia  2008 roku, godz. 10.00
 
1.    Otwarcie Sesji.
2.    Stwierdzenie quorum.
3.    Przyjęcie protokołu z XXXI Sesji Rady.
4.   Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie    międzysesyjnym.
5.   Uchwalenie budżetu Powiatu na 2009 rok.
6.   Sprawozdanie z prac Komisji Stałych Rady Powiatu za 2008 rok.
7.   Uchwalenie planu pracy Rady Powiatu na 2009 rok.
8.   Podjęcie uchwał w sprawie:
a)    Programu Współpracy na rok 2009 Powiatu Nakielskiego z organizacjami pozarządowymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi działającymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego i ze stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego,
b)    przyjęcia projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nakle nad Notecią,
c)     wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Szubin,
d)    wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej
z budżetu Gminy Mrocza oraz zawarcie w tej mierze umowy,
e)    określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2008,
f)     wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej
i rzeczowej z budżetu Gminy Szubin i zawarcia w tej sprawie umowy pomiędzy Powiatem Nakielskim i Gminą Szubin,
g)    wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej
z budżetu Gminy Kcynia oraz zawarcie w tej mierze umowy,
h)    zawarcia porozumienia z Gminą Nakło dotyczącego powierzenia Powiatowej
i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Nakle nad Notecią wykonywania zadań powiatowej biblioteki publicznej dla Powiatu Nakielskiego,
i)      zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na 2008 rok.
9.    Interpelacje i zapytania radnych. 
10.   Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
11.   Wnioski i oświadczenia radnych.
12.   Wolne wnioski.
13.   Zakończenie obrad.
 
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, zapytała, czy są uwagi do porządku obrad XXXII Sesji.
Nie było.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie przyjęła porządek obrad sesji.
 
 
Ad. 3/
Przyjęcie protokołu z XXXI Sesji Rady Powiatu.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, poinformowała, że osobiście zapoznała się z protokołem XXXI Sesji Rady Powiatu i nie wnosi uwag. Przypomniała, że protokół wyłożony był w Biurze Rady Powiatu do wglądu. 
Rada Powiatu nie wniosła uwag do protokołu i w obecności 20 radnych jednogłośnie przyjęła go.
 
Ad. 4/
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwał Rady oraz sprawozdanie z działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym /sprawozdania stanowią załączniki do protokołu/. Pan Starosta zwrócił uwagę na błąd, który wystąpił w ostatnim wersie sprawozdania. Poprosił radnych, aby w swoich sprawozdaniach poprawili rok 2008 na rok 2009. Pan Starosta przeprosił za zaistniały błąd.
Nie było pytań ani uwag.
 
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, poprosił w imieniu Klubu Radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Radnych Niezrzeszonych o 10 minut przerwy. Poprosił radnych z  koalicji o spotkanie.
 
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, ogłosiła 10-minutową przerwę.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, po przerwie wznowiła obrady sesji.
 
Ad. 5/   Uchwalenie budżetu Powiatu na 2009 rok.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poprosiła Panią Edytę Mulik, Skarbnika Powiatu, o przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Bydgoszczy.
Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, odczytała dwie opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej (Uchwała Nr 2/P/2008 Składu orzekającego Nr 1 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 19 listopada 2008 roku w sprawie: opinii o projekcie budżetu Powiatu w Nakle nad Notecią na 2009 rok; Uchwała Nr 2/Dp/2008 Składu orzekającego Nr 1 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 19 listopada 2008 roku w sprawie: opinii o możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego w projekcie budżetu Powiatu w Nakle nad Notecią na 2009 rok oraz o załączonej do projektu budżetu prognozie kwoty długu), które stanowią załączniki do niniejszego protokołu. Następnie Pani Skarbnik przeszła do prezentacji. Przedstawiła kolejno slajdy, które stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poprosiła Pana Sławomira Napierałę, Przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów, o przedstawienie opinii Komisji Budżetu i Finansów  w sprawie projektu budżetu Powiatu Nakielskiego na 2009 rok.
Pan Sławomir Napierała, Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów, powiedział, że Komisja Budżetu i Finansów Rady Powiatu w Nakle nad Notecią omawiała projekt budżetu Powiatu na rok 2009 na posiedzeniu w dniu 3 grudnia 2008r. i skierowała opinię do Zarządu Powiatu. Pan Napierała odczytał treść opinii, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, otworzyła dyskusję.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, przedstawił kwestie dotyczące projektu budżetu Powiatu na 2009 rok. Wystąpienie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, powiedział, że w imieniu Klubu Radnych Lewica i Demokraci złożył wniosek do projektu budżetu po przeanalizowaniu zapisów
i proponowanych wydatków, aby z działu 750, rozdziału 75075 – Promocja jednostek samorządu terytorialnego przesunąć kwotę 200.000 zł (czyli o tą kwotę obniżyć wydatki na promocję) do działu inwestycyjnego, a mianowicie na zwiększenie o kwotę 200.000 zł, aby zwiększyć zakres robót na drodze Nr 1926 Nakło – Bydgoszcz. Uzasadniając powyższe powiedział, że analizując budżety powiatu nakielskiego na przestrzeni ostatnich trzech lat należy zauważyć, że w 2007 roku na promocję Powiat Nakielski przeznaczył 75.000 zł, w roku 2008 w projekcie budżetu była kwota 95.000 zł, jednak pojawiły się dodatkowe wydatki i praktycznie jest teraz na koniec roku około 130.000 zł – na wykonanie tego zadania. Natomiast jest bardzo wysoki wzrost wydatków czy proponowany wzrost na rok 2009 do kwoty 330.500 zł. Klub uważa, że kwota 130.000 zł, czyli pozostawienie wydatków na poziomie tego roku w przyszłym roku powinno w pełni zabezpieczyć zadania wykonywane w tym zakresie, tym bardziej, że zauważa również znaczący wzrost środków przeznaczonych na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego jak również sport, gdzie mamy kwoty około 130.000 zł, a nawet wyższą na działania promocyjne powiatu w ramach współpracy z organizacjami pozarządowymi. Te pieniądze będą rozdysponowywane w ramach konkursów. Stąd zdaniem Klubu kwotę 200.000 zł można przesunąć i zwiększyć zakres wykonywanego zadania inwestycyjnego. Dodatkowo należy wspomnieć, że Powiat Nakielski ubiegał się na wspomnianą przez Niego inwestycję drogową o środki zewnętrzne. Niestety akurat ten projekt „przepadł” w Urzędzie Wojewódzkim – o ile dobrze treść wskazuje – w konkursie. Jest inne zadanie, które powiat będzie realizował. Pan Napierała, zaznaczył, iż wspomniana droga jest bardzo ważną dla mieszkańców Nakła i okolic, jako alternatywna droga komunikacyjna ze stolicą regionu – z Bydgoszczą, stąd taki wniosek.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, zapytał o różnicę pomiędzy kwotą
w dochodach budżetu, która wynosi 65 698 676 zł, a prognozą dochodów budżetu Powiatu Nakielskiego - wynoszącą 65 689 676 zł. Różnica w otrzymanym projekcie wynosi więc 9 000 zł. W związku z tym Pan Mikietyński poprosił Panią Skarbnik o zweryfikowanie zaistniałej sytuacji, ponieważ według źródeł dochody i prognozy budżetu Powiatu powinny ze sobą współgrać, co w odniesieniu do zaistniałej różnicy świadczyłoby o jakimś błędzie. Wyjaśnienie owego błędu przez Panią Skarbnik pozwoliłoby na zadawanie dalszych pytań.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poprosiła zebranych o dalsze pytania, po czym ogłosi przerwę na prośbę Pani Skarbnik.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, przedstawił kilka uwag związanych
z planowanymi dochodami, jak i wydatkami Powiatu. Powiedział, że jeśli chodzi o dochody
w budżecie, to w rozdziale 756 paragraf 042 - wpływy z opłat komunikacyjnych, jest przyjęty wzrost o 450 000 zł, co w porównaniu z poprzednim budżetem jest wzrostem o 33%. Pan Mikietyński wyraził obawy o zbytni optymizm w obecnej sytuacji gospodarczej kraju – stagnacji przemysłu samochodowego, nie tylko w odniesieniu do nowych samochodów kupowanych w salonach, ale także tych sprowadzanych. Z tego względu Pan Radny wyraził niepokój, że przyjęcie dochodów w budżecie na tak wysokim poziomie potem może skutkować tym, że będą musiały być cięte inwestycje drogowe. Innym przykładem jest przyjęty w planach w rozdziale 75622 § 0010 - podatek dochodowy od osób fizycznych przyjęto wzrost o 872 159 zł. Pan Mikietyński zwrócił uwagę, że w tej sytuacji wysokość tego podatku może być zagrożona, nie w odniesieniu do całego roku 2008 (bo on się przekłada na ten podatek), ale w odniesieniu do końcówki roku, w której może się dziać wiele rzeczy, skutkujących potem mniejszym wpływem z tego podatku. Kolejną poruszoną przez Pana Radnego kwestią był rozdział 85202 Domy Pomocy Społecznej, pojawił się wzrost wpływów z usług o 411 000 zł. Zapytał, czy jest to związane z planowanym podniesieniem kosztów pobytu osób tam mieszkających, a co za tym idzie – będą to również koszty ponoszone niekiedy przez gminy, ale także poszczególne rodziny, które wspierają. Pan Mikietyński poprosił o wyjaśnienie również tej kwestii. Jeśli chodzi o wydatki, zauważalny jest wzrost wynagrodzeń osobowych pracowników o 19% w porównaniu z wydatkami Powiatu Nakielskiego w poprzednim budżecie  - rozdział 75020, § 4010. Wzrost jest dosyć znaczny, tym bardziej że w założeniach była mowa o wzroście rzędu 3,9 – 7%. Poza tym nastąpił wzrost o 227 000 zł na zakup materiałów i wyposażenia. To wzrosty na poziomie 19%. Pan Radny Mikietyński powiedział, że jeśli chodzi o rozdział 75019 Rady Powiatu – podróże służbowe zagraniczne to wzrost jest o 117%, co prawdopodobnie wynika z nawiązania większej współpracy. Również na opłatę z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych wzrost wynosi ponad 100%.  W podsumowaniu Pan Mikietyński stwierdził, że ten wzrost wynagrodzeń około 19% jest bardzo duży i zastanawia się, czy wynika on z tego, że Powiat chce zatrudnić nowych pracowników, czy też może bardziej docenić już zatrudnionych. Ponadto wyraził wątpliwość, czy tak znaczny wzrost w tym okresie jest dobrym rozwiązaniem i z tego względu chce zaproponować pewne przesunięcia, po tym jak Pani Skarbnik naniesie poprawkę i omówi z czego ona wynika.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała czy są jeszcze pytania i uwagi.
Więcej uwag nie zgłoszono.
Pan Andrzej Kinderman Starosta Nakielski powiedział, że zostały zgłoszone wnioski przez dwóch Radnych. Pierwszy z nich, zgłoszony przez Pana Sławomira Napierałę, dotyczył  przeniesienia środków z promocji na modernizacje drogi powiatowej nr 1926. Pan Starosta stwierdził, że droga ta rzeczywiście wymaga zwiększenia tempa i modernizacji, dlatego dobrym rozwiązaniem jest, aby samorząd powiatowy skierował ją pod procedurę konkursową, która będzie miała miejsce w marcu (wnioski mają być składane od pierwszego do ostatniego dnia marca) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Pan Kinderman dodał, że jeżeli Powiat spróbuje poprosić samorząd gminny o dofinansowanie realizacji tego przedsięwzięcia, to dzięki pozyskaniu większej sumy pieniędzy (już nie 200 000 zł, ale w granicach ponad 1 000 000 zł) w ramach wspomnianego konkursu będzie szansa na modernizację nie tylko drogi na trasie Miastowice – Podobowice. Takie rozwiązanie byłoby bardziej korzystne. Pan Starosta podkreślił, że wie, iż samorząd gminny jest również bardzo zainteresowany jak najszybszą realizacją projektu modernizacji owej drogi powiatowej do końca, dlatego jeśliby znalazł środki i wspomógł nimi Powiat, to wspólna z samorządem Gminy Nakło realizacja tego zadania miałaby większy zakres. Natomiast w odniesieniu do wniosku zgłoszonego przez Pana Radnego Mikietyńskiego Pan Starosta stwierdził, że należy wziąć pod uwagę przeprowadzoną analizę merytoryczną, finansową i rachunkową przez Regionalną Izbę Obrachunkową oraz komisję merytoryczną Komisję Budżetu i Finansów, która nie zgłaszała żadnych uwag.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, ogłosiła 15-minutową przerwę.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, po przerwie wznowiła obrady sesji.
Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, odnosząc się do pierwszej uwagi Pana Radnego Mikietyńskiego powiedziała, że w § 075 w załączniku “Prognozowane dochody budżetowe powiatu nakielskiego według źródeł na 2009 rok” powinna widnieć kwota 601.100,00 zł. Pani Skarbnik wyjaśniła, że brakuje kwoty 9.000,00 zł. z rozdziału 85420 § 075 z uwagi na to, że trudno jest wzrokowo wychwycić ten błąd, ponieważ w kwocie ogółem polega on tylko na przestawieniu dwóch cyfr, w związku z czym nie wychwyciła tego błędu. Zaznaczyła, iż dobrze byłoby o takich błędach sygnalizować wcześniej, ponieważ po to wszyscy czytają budżet, aby takie błędy wychwytywać i dzisiaj byłby załącznik poprawiony, nie było by błędu. Podkreśliła, że jest to jej prośba na przyszłość. Następnie odniosła się do uwagi Pana Radnego odnośnie dochodów planowanych w budżecie na rok 2009. Pani Skarbnik powiedziała, że dochody z komunikacji są planowane na poziomie bezpiecznym. Są one planowane na podstawie wykonania z roku 2008. Powiedziała, że dochody Domu Pomocy Społecznej są planowane w sposób następujący: wydatki roku bieżącego po uwzględnieniu procentowego wzrostu dzieli się przez liczbę mieszkańców, liczę miesięcy w roku i planuje się odpowiednio od tego kwoty, dotację, kwotę dochodów własnych. Pani Skarbnik odniosła się również do kwestii wynagrodzeń w rozdziale 75020. Stwierdziła, iż myśli, że Pan Radny liczył tutaj procentem bezpośrednim. Podkreśliła fakt, że wykonanie roku 2008 wykazuje tam pewne oszczędności, ponieważ były duże rotacje pracowników - przytoczyła przykład Wydziału Architektury i Budownictwa. Poza tym są osoby, które przebywały na urlopach macierzyńskich i wychowawczych. Dlatego też widać oszczędności. Pani Skarbnik powiedziała, iż oczywiście w planie na 2009 rok planuje się wzrost wynagrodzeń, ale plan sporządza się na podstawie schematów organizacyjnych uwzględniając również odprawy. Następnie Pani Skarbnik odniosła się do sprawy delegacji zagranicznych w rozdziale 75019 “Rady powiatów” są uwzględnione wyjazdy i plany według prośby Pani Przewodniczącej  i planów w tym zakresie. Na koniec Pani Skarbnik wyjaśniła kwestię dochodów z tytułu PIT-ów (podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych), o którą zapytał Pan Radny Mikietyński. Powiedziała, że udziały w podatkach dochodowych są również planowane według przedstawionych prognoz i wstępnych kwot. Stwierdziła, że nie ma tutaj żadnego zagrożenia, ponieważ wszystkie opinie mówią o tym, że udziały w podatkach będą rosły, wpływy będą większe. Tak więc są one zaplanowane na bezpiecznym poziomie.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, podziękował Pani Skarbnik za wyjaśnienia. Poprosił jednak, by Pani Skarbnik nie obciążała go swoimi błędami, ponieważ to ona odpowiada za budżet, a nie on. Stwierdził, że są wielokrotnie w danym dniu zgłaszane poprawki i też nie do końca można zweryfikować to co jest. Pan Radny powiedział, iż jego zdaniem, jeżeli znajduje się błąd, to należy go wskazać. Zaznaczył, że ten błąd był bezsprzeczny i wynikał prawdopodobnie z tego, że jest to podliczane na tzw. “pieszo”. Dlatego też później okazuje się, że te błędy są nie wychwytywane. Stwierdził, że każdy inny system wychwyciłby te błędy, tak jak to się dzieje przy wprowadzaniu danych. Pan Radny Mikietyński powiedział, że w związku ze swoimi uwagami chciałby zgłosić pewne propozycje dokonania zmian związanych z wydatkami. Stwierdził, że w ten sposób pozyskane środki proponuje przeznaczyć na drogę Bydgoszcz - Nakło przez Potulice. Pan Radny powiedział, że w rozdziale 75020 proponuje zmniejszyć wydatki o 180.000,00 zł. Zaznaczył, że Pan Radny Napierała wspominał o możliwości zmniejszenia z działu 75075. Ponadto Pan Radny Mikietyński zaproponował, by rezerwę zmniejszyć o kwotę 250.000,00 zł.
i z rozdziału 85202 zmniejszyć o kwotę 50.000,00 zł. Zaproponował, by wszystkie te środki przeznaczyć na drogę, o której wspomniał wcześniej.
Pan Tadeusz Sobol, Radny Rady Powiatu, nawiązał do wystąpienia Pana Starosty. Powiedział, iż podziela pogląd Pana Starosty, że doga Potulice - Bydgoszcz wymaga znacznego przyspieszenia. Zaznaczył, że popiera również wniosek Pana Starosty dotyczący wystąpienia w procedurze konkursowej o pozyskanie środków z Programu Operacyjnego na tą drogę. Pan Radny zastrzegł jednak, iż nie ma gwarancji i Pan Starosta w tej chwili też nie może takowej dać, że w postępowaniu konkursowym Starostwo Powiatowe otrzyma dofinansowanie na tą drogę w wyniku rozstrzygnięcia konkursowego. Powiedział, że jeśli chodzi o samorząd gminny, to z pewnością jest on zainteresowany, aby ta droga była jak najszybciej realizowana. Pan Radny Sobol wyraził jednak wątpliwość, czy na dzień dzisiejszy - rok 2009 - Gmina będzie w stanie do tej drogi dołożyć, mając na uwadze rozpoczęcie budowy obejścia południe - północ  obwodnicy Nakła, gdzie finansowanie tego zadania inwestycyjnego jest 50/50. Poza tym zaznaczył, że Powiat dokłada kwotę 100.000,00 zł. na dalszy etap budowy ścieżki rowerowo-pieszej (w projekcie budżetu jest to zapisane). Zadanie to jest realizowane wspólnie z Gminą Nakło. Pan Radny powiedział, że to zadanie powinno być realizowane przez Urząd Marszałkowski, ponieważ jest to droga wojewódzka. Stwierdził, że jednak nie kwestionują tego. Zaznaczył tylko, że ma tutaj pewne wątpliwości. Pan Radny Sobol powiedział, że z drugiej strony zwiększenie kwoty o 200.000,00 zł. na tą drogę pozwoliłoby w postępowaniu konkursowym ubiegać się o znacznie większą kwotę z Programu Operacyjnego.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zarządziła głosowanie wniosków złożonych przez radnych do budżetu na 2009 rok. W pierwszej kolejności głosowaniu poddała wniosek Pana Radnego Sławomira Napierały.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w wyniku głosowania jawnego w obecności 20 radnych przy 8 głosach "za", 11 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym” odrzuciła wniosek Radnego Pana Napierały.
Następnie głosowaniu poddano wniosek Pana Radnego Krzysztofa Mikietyńskiego.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w wyniku głosowania jawnego w obecności 20 radnych przy 7 głosach "za", 12 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym” odrzuciła wniosek Radnego Pana Mikietyńskiego.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, przedstawił w imieniu Klubu Lewica
i Demokraci opinię klubu w sprawie projektu budżetu powiatu na 2009 rok. Powiedział, że analizując projekt budżetu na 2009 rok zwracają uwagę na bardzo wysoki wzrost dochodów budżetu powiatu, co stanowi zagrożenie dla ich wykonania w 2009 roku. Z informacji uzyskanej od Skarbnika Powiatu wynika, że do projektu przyjęto maksymalne wskaźniki przekazane wstępnie przez Ministerstwo Finansów na początku października bieżącego roku o planowanych kwotach poszczególnych części subwencji ogólnej dla powiatu oraz planowanej kwocie dochodów z tytułu udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych na 2009 rok. Przypominają, że rok 2007 i 2008 były bardzo dobrymi latami dla gospodarki, co pośrednio wpływało na zwiększone środki finansowe przekazywane dla samorządów. Obecnie gospodarka światowa przeżywa kryzys. Również w naszym kraju zauważa się pierwsze jego objawy: spadek produkcji, spadek eksportu, konsumpcji, trudności na rynku pracy. Może mieć to istotny wpływ na ostateczne decyzje Ministerstwa Finansów w zakresie wysokości środków, które otrzymają samorządy, w tym nasz powiat. Ponadto maksymalizacja dochodów przy ponad 8.000.000,00 zł. deficytu stanowi zagrożenie dla realizacji założonych zadań inwestycyjnych oraz może bardzo utrudnić wypracowanie w 2009 roku oszczędności na spłatę zobowiązań finansowych w roku 2010. Radni Klubu Lewica i Demokraci informowali Skarbnika Powiatu i przedstawicieli Zarządu podczas obrad komisji o przedstawionych zagrożeniach. Niestety nie zostały one uwzględnione o czym stanowi brak zmian w projekcie w tym zakresie. Biorąc pod uwagę analizę ekonomistów i analityków gospodarczych wyrażają obawy, że w przyszłym roku Rada Powiatu będzie zmuszona do zweryfikowania dochodów w zakresie ich zmniejszania i jednocześnie zmniejszania wydatków na inwestycje, szczególnie te drogowe. W tej sytuacji Klub Radnych LiD wstrzymuje się od wyrażenia poparcia dla projektu budżetu na rok 2009.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poprosiła Panią Skarbnik o odczytanie projektu uchwały budżetowej na 2009 rok. 
Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, odczytała projekt uchwały.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w wyniku głosowania jawnego w obecności 21 radnych przy 14 głosach "za" i 7 głosach "wstrzymujących" podjęła uchwałę nr XXXII/212/2008 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 29 grudnia 2008 roku
w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na 2009 rok.


Ad. 6/
Sprawozdanie z prac Komisji Stałych Rady Powiatu za 2008 rok.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poprosiła Przewodniczących Komisji stałych o przedstawienie sprawozdań z działalności komisji w roku 2008.
Pan Artur Michalak, Przewodniczący Komisji Edukacji, Promocji i Sportu, przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji Edukacji, Promocji i Sportu, które stanowi załącznik do niniejszego protokołu.  Dodając podziękował członkom Komisji Edukacji, Promocji i Sportu za współpracę, Pani Annie Maćkowskiej za wrażliwość, Panu Tadeuszowi Sobolowi za doświadczenie wynikające z wieloletniej pracy w samorządzie, Panu Tadeuszowi Grędzie za wnikliwość. Podzielił się komplementem dotyczącym pracy przedmiotowej komisji, który przedstawił jeden z członków Zarządu Powiatu, że Przewodniczący Komisji Edukacji, Promocji i Sportu zachowuje się czasami jakby był z opozycji. Uznał, że to chyba dobrze, że Komisja śledzi prace Zarządu Powiatu, Starostwa Powiatowego.
Pan Radzisław Panek, Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska, przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska, które stanowi załącznik do niniejszego protokołu. 
Pan Sławomir Napierała, Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów, przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji Budżetu i Finansów, które stanowi załącznik do niniejszego protokołu. 
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdań stałych komisji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią, która została zapisana
w rejestrze uchwał pod Nr XXXII/213/2008.
 
Ad. 7/
Uchwalenie planu pracy Rady Powiatu na 2009 rok.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
              Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, poprosił o uwzględnienie wniosku Komisji Edukacji, Promocji i Sportu dotyczącego przesunięcia na miesiąc październik tematu z września
o treści: „Informacja o stanie szkolnictwa powiatowego.” Zaproponował, by temat z miesiąca październik o treści: „ Sytuacja  na rynku pracy w powiecie nakielskim.” był analizowany we wrześniu. Uzasadniając tą zamianę powiedział, iż dyrektorzy szkół na wrzesień nie są w stanie przygotować wszystkich informacji dotyczących naboru. Informacja jest co prawda na koniec września, ale dyrektorzy muszą to przygotować na początku września. Chodzi o to, by informacja była pełna i satysfakcjonująca. Komisja Edukacji, Promocji i Sportu prosi, by temat dotyczący sytuacji szkolnictwa był analizowany w październiku, a nie we wrześniu.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała Pana Przemysława Ulatowskiego, Dyrektora Urzędu Pracy w Nakle nad Notecią, czy będzie możliwość przesunięcia tematu dotyczącego rynku pracy na miesiąc wrzesień.
              Pan Przemysław Ulatowski, Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Nakle nad Notecią, wyraził zgodę.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poddała wniosek Komisji Edukacji, Promocji i Sportu, pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych jednogłośnie przychyliła się do przedmiotowego wniosku Komisji Edukacji, Promocji i Sportu polegającego na przesunięciu tematu
z miesiąca wrzesień „Informacja o stanie szkolnictwa powiatowego.” na miesiąc październik, z kolei temat z miesiąca październik „Sytuacja na rynku pracy w powiecie nakielskim.” miałby być w miesiącu wrzesień.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały uwzględniając zmianę w załączniku do przedmiotowej uchwały  i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu na 2009 rok, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXII/214/2008.
 
Ad. 8/
Podjęcie uchwał w sprawie:
a)   Programu Współpracy na rok 2009 Powiatu Nakielskiego z organizacjami pozarządowymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi działającymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego
w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego i ze stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego,
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie Programu Współpracy na rok 2009 Powiatu Nakielskiego z organizacjami pozarządowymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi działającymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego i ze stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXII/215/2008.
 
b)   przyjęcia projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nakle nad Notecią,
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nakle nad Notecią, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXII/216/2008.
 
c)    wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Szubin,
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Szubin, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXII/217/2008.
 
d)   wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej
z budżetu Gminy Mrocza oraz zawarcie w tej mierze umowy,
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej z budżetu Gminy Mrocza oraz zawarcie w tej mierze umowy, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXII/218/2008.
 
e)   określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2008,
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poprosiła Pana Andrzeja Kindermana, Starostę Nakielskiego o przedstawienie autopoprawki do przedmiotowego projektu uchwały.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, zgłosił autopoprawkę Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 29 grudnia do projektu uchwały w sprawie określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2008. Dodał, że ta autopoprawka była sygnalizowana wcześniej na komisjach.  Poprosił Panią Skarbnik o odczytanie treści autopoprawki.
Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, przedstawiła autopoprawkę Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 29 grudnia do projektu uchwały w sprawie określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2008, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2008, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXII/219/2008.
 
f)    wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej
i rzeczowej z budżetu Gminy Szubin i zawarcia w tej sprawie umowy pomiędzy Powiatem Nakielskim i Gminą Szubin,
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej
i rzeczowej z budżetu Gminy Szubin i zawarcia w tej sprawie umowy pomiędzy Powiatem Nakielskim i Gminą Szubin, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXII/220/2008.
 
g)   wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej
z budżetu Gminy Kcynia oraz zawarcie w tej mierze umowy,
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie, wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej
z budżetu Gminy Kcynia oraz zawarcie w tej mierze umowy,  która została zapisana
w rejestrze uchwał pod Nr XXXII/221/2008.
 
h)   zawarcia porozumienia z Gminą Nakło dotyczącego powierzenia Powiatowej
i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Nakle nad Notecią wykonywania zadań powiatowej biblioteki publicznej dla Powiatu Nakielskiego,
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zawarcia porozumienia z Gminą Nakło dotyczącego powierzenia Powiatowej
i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Nakle nad Notecią wykonywania zadań powiatowej biblioteki publicznej dla Powiatu Nakielskiego,  która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXII/222/2008.
 
i)     zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na 2008 rok.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poprosiła Pana Andrzeja Kindermana, Starostę Nakielskiego o przedstawienie autopoprawki do przedmiotowego projektu uchwały.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, zgłosił autopoprawkę Rady Powiatu
w Nakle nad Notecią z dnia 29 grudnia do przedmiotowego projektu Dodał, że ta autopoprawka była sygnalizowana wcześniej na komisjach.  Podkreślił, iż czekano na potwierdzenie 400.000 zł, czyli III transzy na budowę sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. S. Staszica w Nakle nad Notecią.
 Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poprosiła Panią Skarbnik o odczytanie treści autopoprawki.
Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, przedstawiła autopoprawkę Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 29 grudnia do przedmiotowego projektu uchwały, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała, czy są  pytania.
              Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że ma pytanie dotyczące kwoty 11.000.000 zł, czyli deficytu. Zapytał, czy cała kwota została wydatkowana w tym roku, czy tylko część tej kwoty jest wydatkowana w tym roku, a pozostała kwota będzie przekazana później na zadania, które tutaj są wymienione.
              Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, powiedziała, że w treści autopoprawki jest przedstawiany plan i przeznaczenie 11.000.000 zł pochodzących z emisji obligacji,
a w sprawozdaniu za cały 2008 rok będzie widać, jak kształtuje się wykonanie, które od planu będzie znacznie mniejsze.
              Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że rozumie, iż całej kwoty 11.000.000 zł prawdopodobnie nie będą wydatkowali. Pan Mikietyński zapytał, czy w  takiej sytuacji nie powinno się zmniejszyć deficytu o tą wielkość, która jest różnicą między tym, co planowano, a tym co praktycznie wykonano.
              Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, powiedziała, że nie ma konieczności zmniejszania deficytu. Są dwa wyjścia z sytuacji. Można środki, które zostaną niewykorzystane przeznaczyć – przejść w nadwyżkę i wolne środki. Podkreśliła, iż rozwiązanie, które proponuje Pan Radny Mikietyński też jest możliwe, ale w miesiącu grudniu na koniec roku wydaje się, że to już niepotrzebne – zmniejszanie deficytu.
              Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, podkreślił, iż przysłuchując się tej dyskusji ma następujące pytanie, czy cała kwota 11.000.000 zł wpłynęła na konto Starostwa Powiatowego w Nakle nad Notecią i czy w związku z tym jednak nie byłoby konieczne, bo jeżeli ona na te zadania nie będzie wykorzystana, to rodzi się pytanie, czy zasadnym było, że aż tak wysoką kwotę w tym roku pobrano choćby z tego powodu, że jeśli pieniądze wpłynęły, no trzeba płacić odsetki.
              Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, powiedziała, że cała kwota 11.000.000 zł wpłynęła na konto Starostwa Powiatowego. Do 31 grudnia środki niewykorzystane są na lokacie terminowej.
              Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, zapytał, jaką część środków wykorzystano.
              Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, powiedziała, że lokata jest w kwocie około 8.000.000 zł.
              Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych przy 15 głosach „za”, 1 głosie „przeciw” i 5 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na 2008 rok,  która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXII/223/2008.
 
Ad. 9/
Interpelacje i zapytania radnych.
Pan Tadeusz Sobol, Radny Rady Powiatu, powiedział, że ma dwie sprawy. Pierwsza sprawa dotyczy niedawno wprowadzonego, a właściwie zmienionego rozkładu jazdy pociągów. Zapytał, czy do Starostwa Powiatowego wpłynęło zapytanie z PKP odnośnie proponowanej zmiany rozkładu jazdy, tak jak to było w latach poprzednich. Zapytał także, czy była udzielona odpowiedź w tej kwestii i jaka to była odpowiedź. Pan Radny Sobol powiedział, że jeżeli uzyska odpowiedź na to pytanie, to będzie miał kolejne pytania w tym zakresie. Drugie pytanie Pana Radnego dotyczyło bezpośrednio służb medycznych, a konkretnie funkcjonowania zespołów ratownictwa medycznego. Zapytał, czy ktoś potrafiłby odpowiedzieć mu na pytanie, ile razy w ciągu dnia czy tygodnia, czy nawet miesiąca karetka stacjonująca w Nakle dowozi pacjentów do innych szpitali, w tym do szpitala w Szubinie. Pan Radny Sobol podkreślił, iż pytanie to podyktowane jest tym, że w miesiącu grudniu był świadkiem wydarzenia, kiedy to na hali sportowej w Paterku doszło do przykrego wypadku. Wówczas to osoba, która zabezpieczała tą imprezę (także opiekę medyczną) chciała wezwać pogotowie, a okazało się że karetki nie ma w Nakle – zaznaczył, iż mogło się zdarzyć, że wyjechała do innego wypadku (Pan Radny nie był tego pewien). Pan Radny Sobol powiedział, że długo trwało zanim przyjechała karetka ściągnięta z Kcyni. Podkreślił, iż dobrze, że było to tylko otwarte złamanie, a nie zawał, bo w przypadku zawału nie byłoby już kogo zabierać do szpitala. Pan Radny przypomniał, że są jednak określone normy odnośnie dojazdu karetki do poszkodowanych. Dlatego też poprosił o udzielenie odpowiedzi w tym zakresie. Powiedział też, że wydaje mu się, iż są jakieś karetki przewozowe i do takiego zlecenia powinna być przynajmniej taka karetka z chociaż jednym ratownikiem, żeby poszkodowanego zabrać do szpitala a nie czekać długi czas na przyjazd karetki z innej miejscowości.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, powiedział, że chciałby złożyć wniosek o wykonanie remontu drogi powiatowej w miejscowości Suchary, tj. na styku dróg 1922 i 1923. Poinformował, że odcinek tej drogi w planach bieżącego utrzymania, po wcześniejszych wnioskach, został doraźnie naprawiony poprzez zasypanie istniejących nierówności i dziur kamieniem. Za to Pan Radny podziękował. Zaznaczył jednak, że intensywny ruch pojazdów, szczególnie rolniczych oraz niekorzystne warunki atmosferyczne spowodowały, że powtórnie pojawiło się wiele nierówności, co stanowi potężne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu na tej drodze. Wydaje się, że każda kolejna naprawa poprzez wyrównanie nierówności nie rozwiąże problemu, a rodzi dodatkowe koszty. Dlatego też Pan Radny złożył wniosek o wykonanie remontu tego odcinka drogi poprzez położenie nowej nawierzchni.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, powiedział, że ma jedną interpelację i zapytanie. Stwierdził, że w związku ze zbliżającym się końcem roku,   sprawy powinny być pozamykane. W związku z powyższym powiedział, że w październiku zgłaszał interpelację dotyczącą wjazdu na drogę krajową nr 5 z drogi powiatowej nr 1950 w Zamościu. Chodziło tam o wykonanie remontu wjazdu na ta drogę, który obecnie jest bardzo utrudniony, szczególnie dla autobusów szkolnych. Pan Radny Michalak powiedział, że zwracał uwagę na to, że są muldy, wybrzuszenia, które powodują, że wjazd na krajową „5” jest bardzo niebezpieczny. Mieszkańcy Zamościa wyrażają się o tym w ten sposób, że muszą uciekać tam przed samochodami jak „króliki do odstrzału”. Pan Radny poprosił Pana Dyrektora Bartosza Lamprechta o wyjaśnienie, czy w tej sprawie coś się ruszyło, ponieważ wie, iż zgłaszał tą sprawę do Zarządu Dróg Krajowych. Zapytał, czy coś udało się uzyskać w tej sprawie. Zapytał również o remont odcinka wokół torów kolejowych. Stwierdził, iż Pan Starosta co prawda wyjaśniał już, że to dotyczy PKP. Zaznaczył jednak, że ten odcinek jest dużo większy, niż samego przejazdu. Pan Radny powiedział, że w tej kwestii także chciałby usłyszeć wyjaśnienia. Pan Radny Michalak zgłosił również zapytanie. Stwierdził, że jest ono skierowane do Pani Dyrektor Wydziału Edukacji. Powiedział, że Urząd Marszałkowski realizuje obecnie program o obserwatoriach astronomicznych przy szkołach ponadgimnazjalnych. Zapytał, czy coś wiadomo na ten temat i czy jest szansa na to, żeby w powiecie nakielskim takie obserwatorium przy szkole ponadgimnazjalnej powstało. Pan Radny zaznaczył, że tych obserwatoriów w naszym województwie ma powstać 12. Powiedział, że z tego co wie, to liceum w Żninie będzie posiadać takie obserwatorium. Zapytał wiec, czy jest szansa na to, aby powiat nakielski także takie obserwatorium posiadał. Pan Radny Michalak powiedział, iż wszyscy wiedzą, że w naszym powiecie działa towarzystwo astronomiczne. Mamy więc ku temu powody, aby takie obserwatorium przy naszej powiatowej szkole ponadgimnazjalnej powstało. Podkreślił, że ma powstać 12 obserwatoriów, a jest 19 powiatów. Jeszcze raz zapytał, czy jest  jakaś szansa, by to uzyskać.
Pan Leszek Gutkowski, Radny Rady Powiatu, odniósł się również do kwestii drogi nr 5, ale chodziło mu o odcinek w kierunku do Łabiszyna. Powiedział, że na drodze nr 5 Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poczyniła duże nakłady, zrobiła dużo przebudów, zamontowała sporo fotoradarów, sygnalizacje świetlne, ostrzeżenia itd. Stwierdził jednak, że Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chyba nie prowadzi statystyki gdzie na tej drodze jest najwięcej zdarzeń drogowych, ponieważ tak, jak już kiedyś interpelował, skrzyżowanie drogi nr 5 z drogą nr 1950 w kierunku Łabiszyna należy do bardzo niebezpiecznych. Zaznaczył, że nie ma tam żadnego pasa dla pojazdów zjeżdżających. Jest to na łuku drogi. Ponadto ruch w kierunku Łabiszyna jest coraz większy, tym bardziej, że teraz został wyremontowany most i dużo TIR-ów robi sobie objazdy w kierunku Piechcina, Barcina po cement i wapno. Pan Radny Gutkowski powiedział, że jest tam bardzo duże niebezpieczeństwo, jest bardzo dużo kolizji. Często zdarzają się uderzenia w tył samochodu. Zaznaczył, że rozmawiając z kierowcami, którzy chcą tam skręcić słyszy, że gdy widzą z tyłu szybko jadący pojazd, to jadą dalej i dopiero na rynku w Rynarzewie skręcają, ponieważ jest tam bardzo duże zagrożenie wypadku. Pan Radny powiedział, iż zdarzyło się, że kilka samochodów przewróciło się tam próbując uniknąć uderzenia w tył pojazdu. Jest tam wysoka skarpa i samochody przewracały się na łąki. Pan Radny Gutkowski powiedział, że Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jakoś tego nie zauważyła. Stwierdził, że porobiła jakieś wysepki, zwolnienia, pozakładała solary, natomiast skrzyżowanie zostało tam „sierotą”. Zaznaczył, że właśnie tam, gdzie jest najwięcej wypadków w ogóle nie wzięto tego pod uwagę. Poprosił, by Pan Starosta wystosował odpowiednie pismo w tej sprawie i zwrócił uwagę na to, że jest tam taka potrzeba, by był tam pas zjazdowy, żeby nie kolidowało to z ciągłością ruchu.
Pan Piotr Rusin, Radny Rady Powiatu, zgłosił interpelację w sprawie remontu drogi powiatowej, tj. odcinka od szosy Kcynia – Wągrowiec - Poznań w kierunku Damasławka. Powiedział, że jest to odcinek około 800 – 900 metrów. Stwierdził, że Gmina Wapno wykonała kapitalny remont swojego odcinka drogi, natomiast odcinek należący do Powiatu Nakielskiego jest w bardzo złym stanie. Poprosił, by ten odcinek drogi powiatowej został w przyszłym roku zrobiony.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, powiedział, że przysłuchując się kwestiom, które są tutaj poruszane, tzn. kwestie na temat dróg krajowych w powiecie, to należy wspomnieć o drodze krajowej nr 10. Pan Radny stwierdził, że wszyscy cieszyli się, że po wieloletnich zabiegach zostanie rozwiązany problem zjazdu z drogi krajowej nr 10 w miejscowości Minikowo. Jednak przyglądając się jakości wykonania (pojawiły się pewne nierówności, których wcześniej nie było), ale przede wszystkim celowi tego rozwiązania, to wydaje się, że nie będzie on spełniony. Zaznaczył, że tam chodziło przecież głównie o zjazdy (również prawoskręty) do miejscowości Minikowo w kierunku parkingów, które są tworzone na międzynarodowe targi AGRO-TECH. Podkreślił, że tego póki co nie widać. Pan Radny Napierała powiedział, że zostały wykonane bardzo delikatne, krótkie zatoki dla pojazdów zjeżdżających z tej drogi, które na pewno w żaden sposób nie przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa dla odbywających się w Minikowie różnego rodzaju spotkań, imprez i targów, również takich o zasięgu międzynarodowym. Pan Radny powiedział, że to jest jedna kwestia. Stwierdził, że drugą kwestią jest to, iż rzeczywiście na drogach krajowych, nie tylko w naszym rejonie, ale również w innych rejonach kraju, jak się jeździ widać jesienią jakiś dziwnie wzmożony ruch. Zaznaczył, że dziwi go to, ponieważ od wielu lat, kiedy mówi się o drodze krajowej nr 10, mieszkańcy, każde kolejne władze gminy lub powiatu ubiegały się o poprawę działań na obwodnicy. Pan Radny powiedział, iż zawsze było mówione, że sygnalizacji świetlnej nie można tam umieścić. Stwierdził, iż nagle okazuje się, że można. Powiedział, że podobna sytuacja jest w miejscowości Trzeciewnica. Na wylocie tej miejscowości znajduje się cmentarz, przy którym niejednokrotnie stoją dziesiątki samochodów. Jest to problem wszystkim znany. Pan Radny Napierała powiedział, że od wielu lat – zaznaczył, iż sam też zna te odpowiedzi Zarządu Dróg Krajowych – mówi się, że tam nic nie można zrobić. Stwierdził, iż przyglądając się zakresowi prac, które w tej chwili są prowadzone na drogach krajowych w różnych miejscowościach (montowanie spowalniaczy ruchu, solarów, różnego rodzaju sygnalizacji świetlnej), uważa, że środki są. Podkreślił, że jest tylko potrzeba chęci, aby do tego zadania przystąpić. Pan Radny stwierdził, że oby nie było to później wykonywanie takiego zadania w następstwie takich tragedii, jakie były w okolicach Rynarzewa czy Zamościa. Zaznaczył, że tam problem swego czasu był bardzo podobny. Powiedział, że musiały się wydarzyć potężne tragedie, żeby te decyzje były pozytywne. Dodał, iż jego zdaniem tutaj również Zarząd Dróg Krajowych mógłby troszeczkę spojrzeć na potrzeby, na bezpieczeństwo mieszkańców tej miejscowości.
 
Ad. 10/
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Pan Andrzej Kinderman Starosta Nakielski powiedział, że z końcem roku jest bardzo dużo interpelacji i postara się odpowiedzieć w kolejności na zadane pytania. Na pytanie Pana Tadeusza Sobola, które dotyczyło rozkładu jazdy pociągów, Pan Starosta wyjaśnił, że nie otrzymano z PKP żadnego oficjalnego pisma ani informacji dotyczących proponowanego rozkładu. Pan Kinderman powiedział również, że około 2 miesiące temu zgłosiła się do Starostwa osoba prywatna, która była zainteresowana rozkładem jazdy. Złożyła ona konkretne propozycje, które zostały wysłane m.in. do PKP. Jeśli chodzi o uwagi, to wielu z nich nie uwzględniono, mimo iż były one bardzo słuszne, bo dotyczyły odpowiedniego skomunikowania pociągów i autobusów kursujących na trasie z Nakła do Bydgoszczy. Zwłaszcza powrót pracowników do Nakła był utrudniony do tego stopnia, że trzeba było czekać ponad godzinę na dworcu na kurs powrotny. Jeżeli chodzi o drugie pytanie, dotyczące karetki znajdującej się przy szpitalu, Pan Starosta wyjaśnił, że zespół ratowniczy powinien wyjeżdżać i  wyjeżdża do zgłoszonych wypadków. Pan Kinderman wyraził nadzieję, że wszystkie te wyjazdy są w uzasadnionych przypadkach. Natomiast jest jeszcze karetka o charakterze przewozowym i ona właśnie przewozi te osoby, które należy przewieźć do szpitala. Zaznaczył jednak, że trudno na dzień dzisiejszy jest mu odpowiedzieć ile jest takich wyjazdów, dlatego będzie pytał dyrektora szpitala, aby przedstawił te dane. W odpowiedzi na pytanie Pana Radnego Sławomira Napierały, dotyczące drogi powiatowej w Sucharach,  Pan Starosta stwierdził, że deklaracja jest składana już po raz kolejny, dlatego Zarząd Powiatu zna tą sytuację. Pan Kinderman wyraził przekonanie, iż można ją rozwiązać w ten sposób, że po realizacji przetargu w roku 2009 (a jest wola by ogłosić go jak najwcześniej) pewnie z tych 6 000 000 zł pozostanie trochę środków i będzie można je skierować na te drogi, które nie są aż tak długie, by koszt był bardzo wysoki – właśnie z tych oszczędności miałyby być one wykonane. Pan Starosta nawiązał w tym miejscu do interpelacji Pana Piotra Rusina, która też dotyczyła drogi powiatowej w kierunku do Damasławka. Sprawa ta również jest znana i Pan Kinderman wyraził opinię, że może ona być realizowana na takiej samej zasadzie, jak miało to miejsce w tym roku 2008, kiedy to została dokończona inwestycja na drodze w Pińsku, gdzie najpierw planowano zrobić tylko odcinek, a w końcu z tych oszczędności zrobiono więcej. Plany ujęcia tych inwestycji na obu drogach w przyszłym roku są, według Pana Starosty, bardzo realne. Miałoby to nastąpić w miesiącu czerwcu, najpóźniej lipcu, kiedy to po przetargach możliwa będzie do określenia wysokość kwoty. Następnie można by szybko ogłosić kolejne przetargi, więc wykonanie przypadłoby na miesiąc wrzesień – październik, czyli w warunkach pogodowych, w których temperatura jeszcze sprzyja położeniu nawierzchni bitumicznej. Pan Starosta dodał, że w odniesieniu do tej kwestii można też rozpatrywać pomoc samorządów, bowiem np. w Sucharach zauważalna jest duża aktywność Pani Sołtys, Rady Sołeckiej i Koła Gospodyń Wiejskich. Tak więc mieszkańcom należy sie, aby droga była lepszej jakości, dlatego też będzie wystosowane pytanie do Pana Burmistrza Zenona Grzegorka z prośbą o możliwość pomocy finansowej – wówczas można by też zrobić większy odcinek drogi, który by zadawalał mieszkańców Suchar. Kolejna sprawa, omówiona przez Pana Kindermana, dotyczyła drogi krajowej nr 10 czy 5. Pan Starosta powiedział, że nie jest to w gestii Powiatu, a samorząd powiatowy może jedynie poprosić i to właśnie czyni. Przypomniał także, iż rozwiązanie, które zostało wykonane w Minikowie było zgłaszane przez samorząd powiatowy już dość długo, również osobiście były wysyłane pisma w imieniu Zarządu Powiatu do Ministra Infrastruktury, ale pisma te wracały niestety z powrotem do Zarządu Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy. W podsumowaniu Pan Starosta dodał, że rozwiązanie techniczne, które wykonano nie jest zadowalające. Jeżeli zaś chodzi o kwestię dotyczącą parkingu przy cmentarzu w Trzeciewnicy, pisma również były wysyłane do Ministerstwa Infrastruktury i do Dyrektora Zarządu Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, skąd informacje przekazano do głównego oddziału w Bydgoszczy. W odpowiedzi, która nadeszła, napisano, że parkingu tego nie można wybudować, mimo że jest to w pasie drogowym „10”, który jest dosyć szeroki. Odpowiedź negatywną uzasadniono tym, iż jest to na wzniesieniu i na łuku. Pan Starosta dodał jednak, że aktualnie łuku i wzniesienia tam już nie ma, wiec proponuje się ewentualnie przenieść ten parking przy cmentarzu na drugą stronę drogi, co nie jest (według niego) zbyt dobrym rozwiązaniem, ponieważ chodzi przecież o to, aby wszyscy użytkownicy samochodów wysiadali bezpośrednio przy cmentarzu, a nie musieli przechodzić na drugą stronę tak ruchliwej drogi. Powiat będzie jednak czynił dalsze starania, odbyły się już rozmowy z Panem Bartoszem Lamprechtem – Dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych w Nakle nad Notecią, aby zrobić zdjęcia, które mają wykazać, że miejsce pod planowany parking nie jest na łuku ani na wzniesieniu. Pan Artur Michalak również pytał o drogę krajową nr 5. Pan Starosta przypomniał, że nie jest to w gestii Powiatu, ale odpowiednie pisma będą wystosowane. Jak dotąd nie było żadnego sygnału od Pana Bartosza Lamprechta, Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Nakle nad Notecią, o tym jak wygląda sytuacja, ale będzie to monitowane, tym bardziej że wjazd z nakielskiej drogi powiatowej na drogę krajową nr 5 w Zamościu jest niebezpieczny – jest na wzniesieniu, na łuku i przed mostem. Taki splot niekorzystnych warunków rzeczywiście wymaga poprawienia i po ostatniej interpelacji Pana Radnego Michalaka Pan Starosta osobiście był i widział to miejsce. Należy postarać się o przyśpieszenie tej sprawy. Odnośnie rozwiązań sprawy nieczynnych szlaków kolejowych kolei wąskotorowych, Pan Starosta powiedział, że również rozmawiał z panem Dyrektorem Lamprechtem o drodze w rejonie torów kolejowych i jeżeli będzie zgoda PKP na wejście na ten teren, to nastąpi rozpoczęcie prac. Do chwili obecnej Starostwo nie otrzymało takiej zgody, chociaż pismo zostało wysłane już ponad półtora miesiąca temu. Natomiast w kwestii zagadnienia dotyczącego programu obserwatoriów astronomicznych, na który to został ogłoszony konkurs przez Urząd Marszałkowski, Pan Kinderman stwierdził, że jest szansa na takie obserwatorium. Jeżeli w szkole będzie zainteresowanie uczniów by takie obserwatorium powstało, ich udział będzie w ramach oferty konkursowej Urzędu Marszałkowskiego będzie znaczący i przy minimalnym wkładzie samorządu powiatowego, to zainteresowania uczniów będzie można w ten sposób realizować. Pan Starosta poprosił Panią Ewę Szłapę, Dyrektor Wydziału Edukcji, o to żeby rozeznała, jakie są kryteria związane z procesem rozstrzygania tego konkursu. Pan Starosta, Andrzej Kinderman,  powiedział, że Pan Radny Leszek Gutkowski również pytał o drogę krajową nr 5. Jest to podobna sprawa do wcześniejszych i po konsultacjach z Panem Dyrektorem Lamprechtem zostanie wystosowane odpowiednie pismo do Zarządu Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Bydgoszczy. Pan Starosta dodał, że Panu Radnemu Piotrowi Rusinowi w sprawie realizacji drogi powiatowej do Damasławka już odpowiedział. Droga ta, podobnie jak w Sucharach, może być realizowana już w 2009 roku, wykorzystując środki, które prawdopodobnie zostaną po przetargach.
Pan Jan Kominiak, Radny Rady Powiatu, nie zgłaszał żadnych dróg, bowiem były zgłaszane w roku 2008 i 2007, ponieważ uważa, że one w dalszym ciągu są aktualne. Miał na myśli Gminę Sadki. Stwierdził także, że ten kto mówi dużo na sesji o drogach, ten ma od ręki to realizowane. Pan Radny tego nie rozumie.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, ustosunkowując się do wypowiedzi Pana Radnego Kominiaka powiedział, że Starostwo również przymierza się do realizacji odcinka
w Radziczu – jest to odcinek drogi powiatowej, który dzisiaj nie jest pokryty dywanikiem asfaltowym i jest to około 50-70 m. Plan realizacji tego projektu również wypada na 2009 rok, tym bardziej że są to krótkie odcinki. Zgłoszenia w tej sprawie wpłynęły również od Pana Wójta Gliszczyńskiego i proboszcza parafii w Radziczu. Pan Starosta stwierdził, że jest to możliwe do realizacji.
 
Ad. 11/
Wnioski i oświadczenia radnych.
Pan Tomasz Miłowski, Wicestarosta Nakielski, powiedział, że 27 grudnia  br.
w Poznaniu odbyły się obchody 90 rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Jest to wydarzenie historyczne, które dotyczy faktycznie wielu miejsc w Powiecie Nakielskim. Ta 90-ta rocznica będzie obchodzona przez wszystkie gminy i wie, że jest pewien program obchodów. Pan Wicestarosta dodał, że Starostwo współfinansowało powstanie plakatu, który również informuje o tych uroczystościach. Pan Tomasz Miłowski, z uwagi na duże znaczenie tej okrągłej rocznicy, poprosił Radę Powiatu o podjęcie stosownej deklaracji, a następnie odczytał przygotowany przez siebie wzór takiej deklaracji, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Pan Wicestarosta rozmawiał na temat deklaracji z Panem Mecenasem, który potwierdził, że taka forma oddania czci bohaterom Powstania Wielkopolskiego przez Radę Powiatu jest dopuszczalna.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, przedstawił prośbę, o której już kiedyś wspominał, odnośnie tego, aby o sprawach dotyczących całej Rady Powiatu informowała Pani Przewodnicząca. Tak jak w kwestii owego szczytnego celu, jakim jest wystosowanie deklaracji z okazji 90 rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Wyraził również prośbę, by materiały (kopie) przychodziły do wszystkich, tak by wszyscy Radni mieli szansę się wcześniej zapoznać ze sprawą.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poddała deklarację pod głosowanie. Powiedziała, że uwagę Pana Mikietyńskiego przyjęła.
 
Deklaracja została przyjęta w obecności 20 radnych jednogłośnie.
 
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, w nawiązaniu do interpelacji dotyczącej dróg krajowych powiedział, że poprzednie Zarządy również podejmowały różne działania, aby rozwiązać te problemy. Pan Radny jako jeden z przedstawicieli obecnego Zarządu sam uczestniczył w rozmowach z Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy. Dlatego też Pan Sabaciński wyraził przekonanie, że w związku z tymi interpelacjami Zarząd Powiatu będzie aż do skutku podejmować odpowiednie działania tak, aby poprawić bezpieczeństwo mieszkańców Trzeciewnicy, Rynarzewa i Zamościa. Dodał, że może warto by było, aby upoważnić Panią Przewodnicząca, by w imieniu Rady Powiatu skierowała apel w omawianej kwestii do Zarządu Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy. Złożył wniosek w powyższej sprawie.
Pan Tadeusz Sobol, Radny Rady Powiatu, powrócił do tematu o który pytał wcześniej – rozkładu jazdy. Pierwsza kwestia dotyczyła komunikowania się PKS-u i PKP oraz oczekiwania mieszkańców Powiatu na połączenie. Pan Sobol powiedział, że po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy, czas oczekiwania został jeszcze bardziej wydłużony, a nie skrócony. Poza jednym pociągiem pośpiesznym relacji Warszawa-Szczecin wszystkie pozostałe pociągi pośpieszne od połowy grudnia nie zatrzymują się w Nakle nad Notecią. PKP potraktowało Nakło jako typowy przystanek i uważa, że tak sprawa powinna wyglądać. Zdaniem Pana Radnego Sobola, z punktu widzenia pasażerów i dojeżdżających jest to działanie na szkodę mieszkańców. Z drugiej strony jest pewien „plus” takiej sytuacji (powiedział ironicznie), ponieważ te pociągi pośpieszne, które nie zatrzymują się przejeżdżając przez Nakło i ich pasażerowie nie muszą oglądać przez szyby wagonu obskurnego budynku dworca PKP w Nakle nad Notecią. Pan Radny powiedział, że dla miasta powiatowego Nakła nad Notecią, władzom gmin, władzom powiatowym i wszystkim mieszkańcom powinno zależeć, aby ten dworzec wyglądał w sposób właściwy – żeby nawet pociąg „przelatujący” przez Nakło i pasażer wyglądający przez okno mógł powiedzieć, że ta miejscowość ma gospodarzy i wygląda w odpowiedni sposób. Dodał, że wie, iż jest to zadanie PKP, że PKP odbija „piłeczki na wszystkie strony”. Powiedział, iż wnioskuje do Pana Starosty, aby wspólnie z władzami samorządowymi zorganizować spotkanie z PKP i ten problem definitywnie zakończyć i rozstrzygnąć, tym bardziej, że przez Nakło przejeżdża pociąg międzynarodowy relacji Warszawa, czy nawet ze Wschodu do Berlina i przykro mu jako mieszkańcowi Nakła, żeby o nas nie tylko w Polsce, ale i za granicą mówili, że nie jesteśmy gospodarzami.
Pan Piotr Rusin, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej o następującej treści:
„Komisja Rewizyjna wnioskuje o przeprowadzenie analizy wielkości zużycia materiałów biurowych i zaangażowania pracowników oraz o ewentualne wprowadzenie elektronicznego przekazywania sformalizowanej informacji dla radnych. Komisja swój wniosek uzasadnia faktem takim, iż  z uwagi, iż występuje coraz więcej dokumentów dotyczących samego funkcjonowania Rady Powiatu w Nakle nad Notecią jak i materiałów, z którymi zapoznają się radni Rady Powiatu
w Nakle nad Notecią. Zużycie materiałów biurowych (m.in. papier, toner) jak i zaangażowanie pracowników Starostwa Powiatowego w Nakle nad Notecią jest coraz większe, z czym wiążą się większe koszty. Po przeprowadzeniu rzeczowej analizy wniosku, wniosek ten należy wdrożyć bądź oddalić.”
 Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, podkreśliła, że Komisja Rewizyjna wychodzi naprzeciw Jej oczekiwaniom. Zaznaczyła, iż wstępne poczynania, próby zaczęli czynić, żeby przeliczać koszt zużycia tych wszystkich materiałów. Zakłady informatyczne przysłały różne ciekawe propozycje, rozwiązania. Wniosek ten zostanie przeanalizowany. Podkreśliła, iż przedstawi radnym wszystkie te sugestie. Sądzi, że czas na to, aby  poszli o krok do przodu. Stwierdziła, iż ten wniosek jest to poparcie Jej myślenia. Podziękowała za ten wniosek.
Pan Leszek Gutkowski, Radny Rady Powiatu, przekazał optymistyczną informację. Powiedział, że na terenie Powiatu Nakielskiego powstały dwie sale komputerowe. Są to sale komputerowe przy Ochotniczej Straży Pożarnej  w Ślesinie oraz przy Ochotniczej Straży Pożarnej w Rynarzewie. Sale powstały ze środków Komendy Głównej, Zarządu Głównego oraz w większości ze środków z Unii Europejskiej. Sale to są bardzo wysoko wyposażone, bowiem w sprzęt  najnowszy w tej chwili wraz z umeblowaniem, z platformą służącą szkoleniom  na odległość. Także można prowadzić kursy, szkolenia na odległość, internetowe. Ponadto są to sale z rzutnikiem multimedialnym i wszystkimi rzeczami potrzebnymi do szkolenia. Dodał, że jeżeli chodzi o salę Ochotniczej Straży Pożarnej w Rynarzewie, to ona mieści się w obiekcie Zespołu Szkół, ponieważ w straży nie ma miejsca i możliwości, by sprzęt zainstalować. Zaznaczył, iż jest to obopólna korzyść, bowiem z tego będzie mogła korzystać szkoła. Dodał, że jest to miły akcent na koniec roku. Podkreślił, iż od 1 stycznia 2009r. te sale zostaną oficjalnie uruchomione.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, powiedział, że radni otrzymali materiały dotyczące dworców  kolejowych Powiatu Nakielskiego i mapę. Zaznaczył, iż folder jest przepięknie wydany. Podziękował tym, którzy przyczynili się do tego, zwłaszcza, że część tych materiałów jest wydawana ze środków zewnętrznych. Sądzi, że to miły akcent. Zaznaczył, iż jako nauczyciel wiedzy o społeczeństwie ma wreszcie możliwość mówić o urodzie małej ojczyzny. Takich materiałów nie było poprzednio, pojawia się ich coraz więcej. Sądzi, że jest to pozytywny akcent, zwłaszcza jeżeli jest to wydawane nie tylko za nasze pieniądze. Podziękował również w imieniu Komisji Edukacji, Promocji i Sportu. Sądzi, że wiele osób ma również takie wrażenie.
Pan Tadeusz Sobol, Radny Rady Powiatu, powiedział, iż folder o dworcach jest bardzo ładny, szkoda tylko, że   jest czarno-biały. Gdyby był kolorowy, to nie wie, czy byłaby to promocja.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, powiedział, że to jest sepi.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, powiedział, że nie tylko w tym roku minęło 10 lat Powiatu Nakielskiego, ale również 2 lata minęły od momentu, jak zostali wybrani do Rady Powiatu w Nakle nad Notecią. Powiedział,  że o tym jak radni realizowali program, to wyborcy sami to ocenią. Przypomniał, iż działają w koalicji, że przez te dwa lata w tej koalicji nastąpił być może jakiś jeden „zgrzyt”, ale w normalnej rodzinie również występują zgrzyty. Sądzi, że to świadczy o doświadczeniu radnych, którzy zostali wybrani przez swoich wyborców kilkakrotnie. Podziękował kolegom z koalicji, że w czasie różnych trudnych sytuacjach, dyskusjach osiągają porozumienie. Podziękował również kolegom z opozycji, którzy dopingują ich do różnych działań, bowiem taka jest rola opozycji. Złożył życzenia pracownikom Starostwa Powiatowego w Nakle nad Notecią w nadchodzącym roku, by czuli się zadowoleni, przyjemnie, życzył mniej stresów. Pan Bagnerowski będąc w samorządzie stwierdził, że praca urzędnika jest też pracą trudną. Życzył wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, powiedziała, że Pan Radny Ryszard Bagnerowski zdążył Ją wyręczyć. W związku z tym, że porządek obrad został wyczerpany i że jest to 29 grudzień 2008r. Pani Przewodnicząca złożyła życzenia na nadchodzący rok, zdrowia, pomyślności, szczęścia w życiu osobistym, powodzenia w pracy zawodowej i samorządowej, aby razem dalej dzielnie tutaj walczyli o to, by jak najwięcej się i jak najlepiej działo w ojczyźnie, w Powiecie Nakielskim. Podziękowała radnym, pracownikom Starostwa Powiatowego, mediom. Złożyła również życzenia słuchaczom.
 
Ad. 12/
Wolne wnioski.
Nie było.
 
Ad. 13/
Zakończenie obrad.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, podziękowała radnym i zaproszonym gościom za udział w sesji i zakończyła obrady.
 
 
                                                                                        PRZEWODNICZĄCY RADY
 
                                                                                 MAŁGORZATA WALERYŚ-MASIAK
 
 
 
Protokołowały:
Iwona Lewandowska
Katarzyna Stałowska
 
 
 
 
 
 


Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu (28 stycznia 2009)
Opublikował: Iwona Lewandowska (29 stycznia 2009, 13:10:32)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 860

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij