2007 r. | 2006 r. | 2005 r. | 2004 r.
PROTOKÓŁ XXXI
PROTOKÓŁ Nr XXXI/2008
z obrad XXXI Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
odbytej dnia 26 listopada 2008r. w godz. od 10.00 do 12.20
w Nakielskim Ośrodku Kultury.
Ad. 1 i 2/
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak,
o godzinie 10.00 otworzyła obrady XXXI Sesji Rady Powiatu i po powitaniu radnych i gości oświadczyła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w obradach uczestniczy 20 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał i decyzji. Nieobecny był Pan Dawid Rzeski, Radny Rady Powiatu. Pani Przewodnicząca powitała również przedstawicieli, którzy jednocześnie uświetnili przedmiotową sesję wystawą, a mianowicie przedstawicieli służb socjalnych (Warsztaty Terapii Zajęciowej z Mroczy, z Kcyni, z Szubina, z Nakła nad Notecią). Poinformowała, iż w przerwie będzie można zobaczyć wystawione prezentacje
i porozmawiać z przedstawicielami służb socjalnych.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt porządku obrad sesji:
Porządek obrad XXXI Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią w dniu 26 listopada 2008 roku, godz. 10.00.
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu z XXX Sesji Rady.
4. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym.
5. Stan dróg powiatowych i wojewódzkich na terenie powiatu nakielskiego.
6. Informacja o realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej, rodzin zastępczych, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych oraz funkcjonowania Rodzinnych Domów Dziecka i Warsztatów Terapii Zajęciowej na terenie powiatu nakielskiego.
7. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) przyjęcia „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Nakielskim na lata 2008-2015”,
b) wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości od Gminy Nakło nad Notecią,
c) zmieniająca Uchwałę Nr XXI/123/2007 Rady powiatu w Nakle nad Notecią
w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na 2008 rok.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
10. Wnioski i oświadczenia radnych .
11. Wolne wnioski.
12. Zakończenie obrad.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, zapytała, czy są uwagi do porządku obrad XXX Sesji.
Nie było uwag ani pytań.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie przyjęła porządek obrad sesji.
Ad. 3/
Przyjęcie protokołu z XXX Sesji Rady Powiatu.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, poinformowała, że osobiście zapoznała się z protokołem XXX Sesji Rady Powiatu i nie wnosi uwag. Przypomniała, że protokół wyłożony był w Biurze Rady Powiatu do wglądu.
Rada Powiatu nie wniosła uwag do protokołu i w obecności 20 radnych jednogłośnie przyjęła go.
Ad. 4/
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu
w okresie międzysesyjnym.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, przedstawił sprawozdanie
z wykonania uchwał Rady oraz sprawozdanie z działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym /sprawozdania stanowią załączniki do protokołu/.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, zapytała, czy są pytania.
Nie było pytań.
Ad. 5/
Stan dróg powiatowych i wojewódzkich na terenie powiatu nakielskiego.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, podkreślił, iż radnym została przedstawiona informacja o stanie dróg powiatowych. Pan Starosta zwrócił uwagę na kilka elementów. Powiat Nakielski liczy ponad 400 km dróg powiatowych, które nie są
w najlepszym stanie. Zaznaczył, iż czynione są starania, by te drogi były rzeczywiście chociażby w takim stanie technicznym, by ta poprawa następowała z roku na rok.
Z przygotowanej informacji wynika, że powiat w 2009 roku chce znacząco podnieść nakłady finansowe na drogi powiatowe. W roku 2008 przeznaczono jedynie 1.500.000 zł (tyle tylko można było). W 2009 roku planuje się około 6 mln zł, a do tego trzeba wziąć pod uwagę również pomoc finansową Gminy Szubin w wysokości 0,5 mln zł. W tym miejscu Pan Starosta podziękował samorządowi szubińskiemu, Radzie Miejskiej
w Szubinie, Burmistrzowi Szubina, za to, że wspólnie będą realizować zadania drogowe
w Powiecie Nakielskim dla mieszkańców Powiatu Nakielskiego. Pan Starosta zapewnił, iż jednocześnie czynią starania, by pozyskać środki z tzw. „schetynówki” – Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych. Pan Starosta uważa, że z tego źródła również powiat pozyska środki. Dodał, że oczekują na rozstrzygnięcie w trybie konkursowym. Powiat Nakielski złożył dwa wnioski i zdaniem Starosty będą one pozytywnie rozpatrzone przez komisję. Pan Starosta stwierdził, że będą w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego też w trybie konkursowym pozyskać środki na kolejną drogę i tam planują 750 tysięcy zł. Gdyby wszystkie plany zostały zrealizowane, to Pan Starosta ma nadzieję, że będzie to kwota ok. 9.000.000 zł na drogi w roku 2009. Oprócz tego powiat liczy na dalszą współpracę samorządów, bo już dzisiaj na posiedzeniu Zarządu Powiatu rozmawiano o pomocy. Pan Kazimierz Gręda, Radny na posiedzeniu Komisji Edukacji, Promocji i Sportu też zgłaszał wniosek dotyczący drogi z Sadek do Radzicza i być może Pan Wójt Gminy Sadki wraz z samorządem gminnym też przystąpi do współpracy w 2009 roku po to, by drogi w powiecie były lepsze. Dodał, że z optymizmem patrzą w przyszłość dróg powiatowych.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, powiedział, że o tym, iż trzeba rządzącym patrzeć na ręce, a nawet czasem krytykować, to taka zasada w ustroju demokratycznym obowiązywała i obowiązuje. Jednak trzeba również zauważyć sprawy, które są podejmowane przez radnych, przez Zarząd Powiatu. Powiedział o propozycjach budżetowych, które radni otrzymali. Dodał, że komisje będą opiniować projekt budżetu powiatu nakielskiego na 2009 rok. Zwrócił uwagę na propozycje w projekcie budżetu dotyczące inwestycji dróg. Podkreślił, iż to nie jest tak, że ten Zarząd Powiatu, radni Rady Powiatu nie myślą o drogach powiatowych. Stwierdził, iż jest zupełnie inaczej. Podkreślił, iż Zarząd Powiatu musi myśleć o całym rozwoju powiatu, wśród czego znajdują się drogi powiatowe. Stwierdził, iż Zarząd Powiatu taką decyzję podjął zwiększając w stosunku do roku poprzedniego trzykrotnie kwotę inwestycji. Poinformował, iż decyzje, które Zarząd Powiatu podjął są decyzjami bardzo ważnymi. Poprosił, aby to zostało przekazane, że środki zostały wypracowane z budżetu powiatu nakielskiego, a nie jeszcze ze środków pozabudżetowych, które są planie do pozyskania. Nie jest tak zupełnie, że oprócz innych inwestycji, które powiat nakielski planuje można środki przerzucić na inwestycje drogowe. Jednym z takich elementów jest dyskusja nad budową przystani. Otóż wczoraj Radny Pan Bagnerowski przeczytał artykuł w gazecie regionalnej bydgoskiej informujący o tym, że Prezydent Bydgoszczy otrzymał wysoką notę wyprzedzając innych prezydentów właśnie dlatego, że podjął działania na rzece Brda, gdzie przywrócono „rzekę do życia”. Uważa, że powiat również powinien myśleć o tym, by rzeka Noteć była jednym z elementów Nakła i Powiatu Nakielskiego. Podkreślił, iż należy rzetelnie powiedzieć mieszkańcom Powiatu Nakielskiego, że te pieniądze, które nawet nie zostaną wykorzystane, to nie można ich przeznaczyć na drogi, dlatego zostały podjęte inne działania w postaci obligacji, żeby zabezpieczyć zapotrzebowanie na drogi. Natomiast tamte środki nie mogą być przeznaczone na drogi Powiatu Nakielskiego. Stwierdził, iż pod tym kątem chciał swoją wypowiedź przedstawić, ponieważ czasami idzie dyskusja, dlaczego obligacje, dlaczego nie inwestuje się (szczególnie niektóre media tak podają) w drogi, a są środki na inne inwestycje.
Pan Tadeusz Sobol, Radny Rady Powiatu, powiedział, że nie będzie mówił o rzece Noteć, bo to jest zupełnie inny, odrębny temat. Skupił się na przedstawionej informacji o stanie dróg powiatowych. Oczywiście jako radni posiadają taką informację i nie powinno się na ten temat dyskutować, bo wiadomo jak to wygląda. Wspomniał o tym, czego może Pan Starosta w swojej wypowiedzi nie uwypuklił, a co jest w informacji zapisane, że sieć dróg powiatowych na terenie powiatu nakielskiego należy uznać za będącą w stanie najwyższego zagrożenia. Jest to prawda. I tutaj chyba wszyscy są zgodni, że należy z tymi drogami coś zrobić. Podkreślił, iż osobiście się cieszy, bowiem nieraz na sesji czy to na początku tego roku czy ubiegłego roku, kiedy był konstruowany budżet wnioskował, aby większe środki przeznaczać na drogi powiatowe. Dobrze, że jest taka szansa. Podkreślił, iż będzie głosował za takim budżetem, gdzie gro środków inwestycyjnych będzie właśnie przeznaczone na drogi powiatowe. Z informacji wynika, że po dokonaniu takiej oceny stanu nawierzchni wg Systemu Oceny Stanu Nawierzchni (SOSN) w Powiecie Nakielskim mamy w A klasie tylko 9,6 km dróg na ponad 400 km dróg powiatowych. Wyjaśnił, że A klasa to są drogi o nawierzchni bez zastrzeżeń. Wspomniał, że w klasie Ci D tj. prawie 260 km. Jest usatysfakcjonowany, że Zarząd Powiatu podjął taką decyzję i w budżecie planuje środki na odnowienie dróg powiatowych – na remonty. Podkreślił, że za tym zawsze będzie głosował. Uważa, że dyskusji na komisjach podlegać będzie kwestia, które drogi w pierwszej kolejności.
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, w wypowiedzi nawiązał do przedmówców. Wszyscy się zgadzają z tym, że trzeba na drogi powiatowe przeznaczyć środki i te inwestycje przeprowadzić. Natomiast nawiązując do wypowiedzi Radnego Pana Ryszarda Bagnerowskiego powiedział, że chodzi o rzetelność, że rzeczywiście zadania powiatu są szerokie i jako Rada, Zarząd tak to postrzegają, tak też przystępują do realizacji tych zadań. Podkreślił, iż to nie jest tak, że jak to i nieraz w mediach, bo różnie jest przedstawiane w środowisku lokalnym, że są drogi w złym stanie, a oni tego nie widzą. Wspomniał, że minęły dwa lata 24 listopada 2008 roku III kadencji działalności samorządu powiatowego i wiadomo, jak to wyglądało od samego początku. Zajęli się w pierwszej kolejności przekształceniami szpitali. Wiadomo, jak to wygląda w skali ogólnopolskiej. Nie można tego tematu jakoś ruszyć. Mimo takich różnych „za i przeciw” jakoś w powiecie się to udało. Podkreślił, że jest wiele do zrobienia. Zaznaczył, iż muszą na bieżąco kontrolować, zwracać uwagę na sprawy, zauważać co dobre i prostować jeszcze te złe, które są. Pan Sabaciński powiedział, że są po posiedzeniu Rady Nadzorczej. Od 1 stycznia 2008r. do końca września 2008r. obydwa szpitale wypracowały ok. 1,5 mln zł zysku więc już pod tym względem ten cel został osiągnięty, ponieważ szpitale się nie zadłużają. Z zysków są wykonywane prace remontowe, zakupywany jest sprzęt itd. Za miesiąc na sesji zapewne zakończymy likwidację Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nakle nad Notecią. Sukcesywnie są spłacane należności, zaległości, dług. Myśli, że przyszedł czas, aby znaleźć też i środki na drogi i te środki w budżecie – właściwie propozycja – znalazły się. Jest to sporo środków, ponieważ natychmiast trzeba ratować drogi powiatowe z bezpieczeństwem o ich użytkownikach. Podkreślił, iż również są użytkownikami dróg. Podkreśl, że chodzi o taką rzetelność w codziennym naszym przekazie, w życiu, że to nie jest tak, że jakiegoś tematu nie widzą, że przedtem nie widzieli tych dróg, że dopiero teraz te środki się znalazły, ale wybrali priorytety, którym była służba zdrowia, a dalszym priorytetem drogi i inne zadania. Poprosił o rzetelne przekazywanie informacji. nie mówny o tym, czego nie ma. Podkreślił, żeby nie mówić o tym, że jak się wybuduje przystań, to nie wybuduje się dróg. Zaznaczył, iż są to odrębne tematy.
Pan Tomasz Miłowski, Wicestarosta Nakielski, powiedział, że chciałby wypełnić taką lukę, która powstaje w związku z tym, że nie przyjęli zaproszenia przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich i Urzędu Marszałkowskiego, ponieważ dzisiejsza informacja dotyczy dróg powiatowych, ale również i stanu dróg wojewódzkich. Pan Wicestarosta przypomniał, że 1,5 roku temu – prawie dwa lata temu – Zarząd Powiatu przygotował memoriał w sprawie dróg wojewódzkich przebiegających przez Powiat Nakielski i z satysfakcją odnotownoi, że zadania w nim zapisane są wykonywane systematycznie. 30 października 2008 roku uroczyście w Paterku zostało podpisane trójstronne porozumienie: Gmina Nakło nad Notecią, Powiat Nakielski oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich na wspólne wykonanie ronda w Paterku na rozwidleniu dróg 241 i 246. Pan Wicestarosta podkreślił, że jest to bardzo niebezpieczne miejsce. Zaznaczył, iż udział finansowy Powiatu Nakielskiego jest w wysokości 12,5 tysiąca zł i Gminy Nakło nad Notecią również w wysokości 12,5 tysiąca zł. Natomiast całą resztę pozostałych kosztów bierze na siebie Zarząd Dróg Wojewódzkich. Dodał, że to zadanie będzie realizowane – przynajmniej z porozumienia wynika, że dokumentacja ma być przygotowana do końca czerwca, natomiast zadanie będzie realizowane w 2010r. Już czynione są starania, żeby ten okres przyśpieszyć, ponieważ na wiosnę 2009r. rusza duży remont kolejnej drogi wojewódzkiej Nr 241 przecinający cały Powiat Nakielski od północy na południe. Już można zauważyć pewne zmiany na drodze Nakło – Paterek, gdzie zostały wycięte prawie wszystkie drzewa, czyli ta droga staje się bezpieczniejsza. Przy okazji również w projekcie budżetu uwzględniamy 100.000 zł oraz Gmina Nakło nad Notecią 100.000 zł na kontynuację budowy ścieżki rowerowo-pieszej. Podkreślił, że są to również względy bezpieczeństwa. Pan Wicestarosta powiedział, że bardzo poważnie są zaawansowane prace na drodze wojewódzkiej Nr 247 Szubin – Kcynia. Są tam sfrezowane te najtrudniejsze odcinki, są wycięte drzewa. To tyle, jeśli chodzi o drogi wojewódzkie. Pan Wicestarosta powrócił do tematu dróg powiatowych. Otóż w tej informacji Pan Dyrektor Bartosz Lamprecht podaje kwoty, jakie planuje się na odnowę znaków drogowych. Podkreślił, iż nie jest to często odnowa wynikająca z upływu czasu tylko niestety z dewastacji. Wykorzystując radio i media Pan Wicestarosta zaapelował zwłaszcza do ludzi młodych, bowiem wiadomo, iż młodzi ludzie wyładowują swoje emocje podyskotekowe najczęściej gdzieś robiąc „bałagan”. Wspomniał, iż na ścieżce rowerowo-pieszej zniknęły barierki. Uszanujmy to, co jest robione dla bezpieczeństwa. Również cenna jest taka informacja, że jest wykonywany przez Zarząd Dróg Powiatowych takie oczekiwanie dotyczące usuwania drzew przy drogach. Ponad 300 drzew usunięto. Wiemy, jakie tragedie są, niedawno dotyczyły mieszkańca Nakła nad Notecią. Uważa, że jest to dobry kierunek. Skierował ponadto apel do naszych służb o kontrole na drogach powiatowych, przewoźników też z naszych kopalni. Trochę się zdziwiliśmy, jak był materiał na temat ochrony środowiska i zasobów naturalnych. Na terenie Powiatu Nakielskiego jest 11 kopalni, żwirowni. Ten ciężki sprzęt wpływa na stan dróg powiatowych. Oczywiście rozmawiano z podmiotem, który chce kolejną żwirownię otworzyć przy drodze Nr 1948. Pan Wicestarosta uważa, że tam te względy zostaną zachowane i inwestor się zobowiąże do zmodernizowania odcinka drogi.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodniczący Rady Powiatu, podziękowała p.o. Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Nakle nad Notecią, Panu Bartoszowi Lamprechtowi, za przygotowanie ciekawej i rzetelnej informacji na temat stanu dróg.
Ad. 6/
Informacja o realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej, rodzin zastępczych, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych oraz funkcjonowania Rodzinnych Domów Dziecka i Warsztatów Terapii Zajęciowej na terenie powiatu nakielskiego.
Pani Ewa Kistowska, Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Społecznej w Nakle nad Notecią, powiedziała, że informacja o działalności Centrum oraz realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej wynika z zapisu art. 112 ustawy o pomocy społecznej. Informację taką Dyrektor Centrum jest zobowiązany składać Radzie Powiatu raz w roku. Przedstawiona informacja w zakresie ww. dotyczy działalności jednostek pomocy społecznej utworzonych na podstawie ustawy o pomocy społecznej. To są następujące jednostki: Centrum Pomocy Rodzinie w Nakle nad Notecią, Dom Pomocy Społecznej w Nakle nad Notecią, Środowiskowy Dom Samopomocy w Nakle nad Notecią, Rodzinny Dom Dziecka w Rozwarzynie, Rodzinny Dom Dziecka w Paulinie oraz Punkt Interwencji Kryzysowej w Nakle nad Notecią. Są również tutaj obecni przedstawiciele jednostek, które działają na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Są to: Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Nakle nad Notecią, Warsztat Terapii Zajęciowej w Nakle nad Notecią, Warsztat Terapii Zajęciowej w Szubinie oraz Warsztat Terapii Zajęciowej w Mroczy. Postanowiono przygotować prezentację. Otóż pomoc społeczna na terenie Powiatu Nakielskiego również obchodzi swoje 10-lecie. Dodała, że sporo jednostek powstało przez te 10 lat. Niektóre mogłyby już wcześniej powstać, ale dzięki działalności powiatu wszystkie te jednostki, które dzisiaj się prezentują, tj. dzieło wspólne przez 10 lat. Ma nadzieję, że może nie w takim trybie, ale nadal będą się rozwijać i będą powstawać kolejne instytucje, które są bardzo potrzebne na terenie Powiatu Nakielskiego. Wszystkie informacje, które zostały przedstawione w opracowaniu dotyczącym pomocy społecznym są opracowane przez dyrektorów i kierowników poszczególnych jednostek, które się prezentują. Pani Kistowska wspomniała o przedstawieniu propozycji przyjęcia w dniu dzisiejszym strategii, która również określa dalsze działania w zakresie pomocy społecznej. Jest to temat dotyczący bezpośrednio już spraw związanych ze strategią. Jeśli są pytania o szczegóły działalności poszczególnych jednostek, to są na sesji obecni wszyscy dyrektorzy i kierownicy jednostek, które działają. Zaznaczyła, iż te jednostki prezentują się w sposób troszeczkę inny niż do tej pory przyjęty. Sądzi, że jest co podziwiać.
Pan Tomasz Miłowski, Wicestarosta Nakielski, odniósł się do pewnego fragmentu tych opracowań, czyli realizacji zadań i strategii. Wspomniał, iż ma przed sobą od Pani Minister Fedak materiał dotyczący najważniejszych działań Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na najbliższe miesiące i tu jest taki rozdział w ten sposób zatytułowany „Budowa kompleksowego sytemu wspierania rodziny oraz systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem”. Uważa, że jest to temat, który powinno się poruszać już dzisiaj, ponieważ ten kompleksowy system pieczy zastępczej nad dzieckiem ma mieć zupełnie inne priorytety niż dotychczas. Najpierw przede wszystkim mówi się o profilaktyce i pracy z rodziną i zupełnie nowym podejściu do organizacji systemu rodziny instytucjonalnej pieczy zastępczej. Pan Wicestarosta z informacji uzyskanej od Pani Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Społecznej wie, że jest realizowany na terenie Powiatu Nakielskiego program, akcja „Rodziny zastępcze potrzebne od zaraz”. Powiedział, że jest siedmiu kandydatów do prowadzenia rodzin zastępczych czy rodzinnych domów dziecka. Szkolenie trwa. Mówi o tym akurat w tym momencie, ponieważ wczoraj medialnymi stały się takie informacje dotyczące fragmentu tych planów, żeby do 2020 roku będą zlikwidowane wszystkie domy dziecka. Będzie to następowało etapami, ale już w 2010 nie będzie najmłodszych dzieci w domach dziecka, czyli dzieci do 7-go roku życia. Wspomina o tym dlatego, że część naszych najmłodszych mieszkańców jest w tego typu placówkach opiekuńczo-wychowawczych, dlatego apel i wniosek i do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i do wszystkich osób zainteresowanych tą problematyką, żebyśmy byli przygotowani na przyjęcie tych dzieci na terenie Powiatu Nakielskiego, ponieważ jak czytamy w strategii pomoc ma być jak najbliżej miejsca zamieszkania. Na sali są obecne Panie Dyrektorki Rodzinnych Domów Dziecka. Wiemy, że udało się stworzyć te rodzinne domy dziecka i chcą, aby tych placówek było więcej. Podkreślił, że znikają domy dziecka. Są tam 10-tki tysięcy dzieci i trzeba już dzisiaj już myśleć o stworzeniu warunków, by te dzieci miały gdzie wrócić.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, powitała przybyłego na sesję Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich, Pana Kazimierza Chojnackiego.
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że skoro są przy tej tematyce, to pozwoli sobie zapoznać zebranych z treścią pisma, które dotarło od Stowarzyszenia Kulturalnego im. Praksedy Lemańskiej, które ma swoją siedzibę w miejscowości Wiry koło Poznania. Pan Radny krótko wyjaśnił co to jest za stowarzyszenie. Powiedział, że Stowarzyszenie Kulturalne im. Praksedy Lemańskiej jest organizacją elitarną, której członkami są osoby wybitne, stosujące zasadę pomocy bliźniemu, w tym szczególnie osobom chorym i potrzebującym. Od kilkunastu lat Stowarzyszenie jest organizatorem wielu imprez. Jedną z nich jest impreza „Ordery Radości”. Impreza ta odbywa się w Teatrze Wielkim w Poznaniu na przełomie lutego i marca każdego roku. Kapituła składa się z wielkich autorytetów, m.in. Krystyny Łybackiej (Minister Edukacji Narodowej i Sportu), Alicji Rezich-Modlińskiej, Leszka Sikorskiego (Ministra Zdrowia), prof. Adama Sandauera i innych osób skupionych wokół fundacji. Stowarzyszenie Kulturalne im. Praksedy Lemańskiej przyznaje wyróżnienia osobom, które w sposób wybitny wsławiły się w czynieniu dobra dla drugiego człowieka. Pełni role koordynatora pracy z niepełnosprawnymi na terenie kraju. Prowadzi też Ośrodek Dydaktyczno-Rehabilitacyjny „Wychowanie przez sztukę” w Wirach, do którego przyjeżdżają studenci i terapeuci z ośrodków uniwersyteckich. Pan Radny Sabaciński powiedział, że pismo od tego Stowarzyszenia wpłynęło na ręce Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią. Przytoczył fragmenty tego pisma /pismo stanowi załącznik do protokołu/. Pan Radny po zapoznaniu zebranych z pismem powiedział, że zobaczą jak się to dalej potoczy. Jeszcze raz podkreślił, że ten order przyznawany jest na przełomie lutego i marca. Pan Radny zaznaczył, iż rzeczywiście Powiat możne pochwalić się bardzo szeroką działalnością na rzecz osób niepełnosprawnych, potrzebujących pomocy. Stwierdził, iż jako samorząd mogą być zadowoleni z tego, że są w naszym środowisku ludzie, którzy oddają swoje serce ludziom potrzebującym i niepełnosprawnym. Chodzi tutaj m.in. o Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Pan Radny Sabaciński powiedział, że uczestniczy w komisji, która przyznaje dotacje w ramach funduszu PFRON i widzi jak ta praca wygląda. Stwierdził, że jest to naprawdę trudne zadanie. Mimo wszystko, fachowość i kompetencje tych osób powodują to, że ta praca staje się pełna i efektywna. Pan Radny wywołał w tym temacie również takie jednostki jak: Urząd Pracy, Dom Pomocy Społecznej. Zaznaczył, że ostatnio brali udział w uroczystości obchodów Dnia Pracownika Socjalnego, na której byli przedstawiciele różnych placówek, m.in. Warsztatów Terapii Zajęciowej, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej. Pan Radny Sabaciński stwierdził, że jego zdaniem bardzo szeroko zakrojone są działania na rzecz osób potrzebujących i niepełnosprawnych. W imieniu wszystkich podziękował tym jednostkom za ich rzetelną i pełną zaangażowania pracę. Nawiązując do podziękowań Pani Przewodniczącej za materiały odnośnie stanu dróg, powiedział, że takie podziękowania rzeczywiście należą się Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych, Panu Bartoszowi Lamprechtowi oraz wszystkim pracownikom tejże jednostki, ponieważ w ramach tych środków, które posiadają, podejmują wiele starań i działań, żeby drogi były bezpieczne, żeby pobocza były na bieżąco porządkowane itd. Pan Radny powiedział, że te podziękowania należą się im, zwłaszcza, że w takim codziennym życiu „obrywają”, bo trudno jest ogarnąć tyle kilometrów dróg i poboczy. Zaznaczył, że trzeba kiedyś powiedzieć „dziękuję, a nie tylko krytykować i wytykać”.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że z zainteresowaniem wysłuchał całej inicjatywy. Stwierdził jednak, że ma pewną prośbę. Chodzi o to, aby pisma, które dotyczą Rady były za pośrednictwem Pani Przewodniczącej udostępniane wszystkim radnym, ponieważ po to jest Biuro Rady, aby można było się z takim czymś zapoznać. Zaznaczył, że w tej chwili zapewne kilka ważnych informacji mu ucieknie, ponieważ tematy się mieszały. Jeszcze raz podkreślił, aby Pani Przewodnicząca starała się o to, by każdy radny mógł odczytać, ponieważ jest to bardzo ważna inicjatywa.
Ad. 7/
Podjęcie uchwał w sprawie:
a) przyjęcia „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Nakielskim na lata 2008-2015”
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, podziękowała za przygotowanie przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie bardzo ciekawego i obszernego materiału. Poprosiła o wypowiedź dyrektora jednostki, Panią Ewę Kistowską.
Pani Ewa Kistowska, Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, powiedziała, że wymogi wprowadzenia strategii określa ustawa o pomocy społecznej. Opracowanie i realizacja Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspieranie osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka, następuje po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami. Pani Dyrektor powiedziała, że niniejsza strategia przygotowana była we współpracy z gminami z terenu powiatu. Dodatkowo statut poddano konsultacji w zakresie przedstawionych celów oraz zadań i ich realizacji w poszczególnych obszarach problemowych. Zaznaczyła, że wszystkie obszary i zadania zostały zaakceptowane. Powiedziała, że dodatkowo obowiązek posiadania strategii nakłada na Powiat Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, uzależniając możliwość udziału Powiatu w procesie aplikowania o środki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego programu operacyjnego „Kapitał Ludzki”. Pani Dyrektor podkreśliła, iż posiadanie strategii pozwoli na ubieganie się o środki na realizację programu: „Aktywna integracja dla mieszkańców powiatu nakielskiego” a szczególnie grup, dla których realizatorem projektu jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Do tych grup należą: osoby niepełnosprawne, usamodzielniający się wychowankowie z rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz cudzoziemcy. Pani Kistowska powiedziała, że w opracowaniu strategii zostały również zawarte elementy, które były wskazane przez organizacje pozarządowe działające szczególnie na rzecz osób niepełnosprawnych. Zaznaczyła, że tych organizacji jest sporo. Ich szczególna troska o tą grupę osób została uwzględniona w tejże strategii, a wcześniej, tzn. w 2004 roku w programie, który został przyjęty również przez Radę Powiatu Nakielskiego. Pani Dyrektor powiedziała, że program ten dotyczył wsparcia dla osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Zaznaczyła, że strategia odnosi się do szerszej grupy osób. Stwierdziła, iż bez tego dokumentu będzie im trudno, ponieważ są tam nakreślone ogólne cele i zadania. Dodała, że wiele inicjatyw, które będą podejmowane dalej na terenie powiatu nakielskiego, śmiało będzie można realizować na podstawie tej strategii i dodatkowo pozyskiwać środki z funduszy zewnętrznych.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała, czy są uwagi i pytania do tej uchwały.
Nie było.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Nakielskim na lata 2008-2015”, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXI/209/2008.
b) wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości od Gminy Nakło nad Notecią,
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała, czy są uwagi i pytania do tej uchwały.
Pan Antoni Zbylut, Radny Rady Powiatu, powiedział, że ma jedno pytanie odnośnie tej uchwały. Zaznaczył, że w uzasadnieniu jest wyszczególniona cena. Zapytał, czy to wyceniał rzeczoznawca, czy może burmistrz „ z sufitu” napisał tą wycenę.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, powiedział, że tej wyceny dokonał rzeczoznawca.
Pan Antoni Zbylut, Radny Rady Powiatu, poprosił o odpis pierwszej strony. Chodziło o nazwisko rzeczoznawcy.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych przy 19 głosach „za” i 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości od Gminy Nakło nad Notecią, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXI/210/2008.
c) zmieniająca Uchwałę Nr XXI/123/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 28 grudnia 2007 roku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na 2008 rok
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, w imieniu Zarządu Powiatu zgłosił autopoprawkę Zarządu do projektu uchwały Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 26 listopada 2008 roku zmieniającej Uchwałę Nr XXI/123/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 28 grudnia 2008 roku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na 2008 rok. Pan Starosta powiedział, że sprawa jest dość oczywista i za chwilę przedstawi ją Pani Skarbnik. Zaznaczył jednak, iż wiadomo, że pod koniec roku spływają środki finansowe. Stąd właśnie ta autopoprawka. Nie chcą po prostu tych środków przetrzymywać przez cały miesiąc. Pan Starosta poprosił Przewodniczącą Rady Powiatu o przerwę, by radni mogli zapoznać się z treścią autopoprawki.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zarządziła 20 minut przerwy.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, po przerwie wznowiła obrady sesji. Poprosiła Panią Skarbnik o przedstawienie autopoprawki.
Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, przedstawiła treść autopoprawki /autopoprawka stanowi załącznik do protokołu/.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, powiedział, że jego pytania dotyczą pkt. 4 i pkt. 7 autopoprawki. Po pierwsze – chce, aby Pani Skarbnik albo Przewodniczący Zarządu Powiatu wyjaśnił kwestię, jakich składników majątkowych dotyczy kwota sprzedaży, gdzie Powiat ma uzyskać 50.000,00 zł. za Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kaczorach. Zapytał również, kto jest nabywcą tego ośrodka. Drugie pytanie dotyczyło pkt. 7. Pan Radny powiedział, iż jest tam zapisane, że „dokonuje się zwiększenia środków finansowych w rozdziale 85195 Pozostała działalność w paragrafie 4210 – zakup materiałów i wyposażenia w zawiązku z potrzebą zakupu wyposażenia na potrzeby realizowania ustawowych zadań z zakresu ochrony zdrowia”. W związku z powyższym zapytał, co ma być kupione, jakie jest źródło finansowania tych zakupów i jakie ma być przeznaczenie. Poprosił również o podanie kwoty, ponieważ nie ma jej w tekście autopoprawki.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, powiedział, że jeżeli chodzi o składniki majątkowe w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kaczorach, to przypomina, że taki ośrodek był w dyspozycji Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej. Stwierdził, że grunty były najpierw własnością lasów, a później Gminy Kaczory. Zaznaczył, że znajdujące się tam budynki, które są w bardzo różnym stanie, tzn. od dobrego do stanu mocno niezadowalającego, w części drewniane mocno spróchniałe, w części także murowane, były własnością Powiatu. Powiedział, że te właśnie budynki zostały sprzedane Gminie Kaczory. Zaznaczył, że stroną był Wójt Gminy Kaczory. Następnie Pan Starosta odniósł się do kwestii zakupu z zakresu ochrony zdrowia. Powiedział, że chodzi tutaj o sprzęt, który może być użyczony szpitalowi. Stwierdził, że Zarząd planuje, by w momencie zakończenia remontu, który ma miejsce w szpitalu nakielskim – zaznaczył, że w tej chwili został zakończony remont w części ginekologicznej, a przed świętami ma zakończyć się remont w części chirurgicznej – przeznaczyć kwotę około 10.000,00 zł na sprzęt. Dodał, że mają to być łóżka lub inny sprzęt, który będzie dokładnie omówiony ze szpitalem, tzn. z lekarzami pracującymi na oddziale ginekologicznym i chirurgicznym.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie. Zaznaczyła, że trzech radnych zwolniło się z powodu ważnych spraw.
Rada Powiatu w obecności 17 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości od Gminy Nakło nad Notecią, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXI/211/2008.
Ad. 8/
Interpelacje i zapytania radnych.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, powiedział, że na XXIII sesji Rady Powiatu złożył interpelację dotyczącą odwodnienia w ciągu drogi powiatowej Nr 1950 Rynarzewo – Łabiszyn. Dodał, że jest to ul. Strażacka w Rynarzewie. Pan Radny powiedział, iż dostał odpowiedź od Pana Starosty, że studzienka chłonna, która tam jest, będzie oczyszczona. Stwierdził, że zostanie również rozważona możliwość drugiej studni chłonnej. Pytanie Pana Radnego brzmiało następująco: „czy studzienka, która już tam istnieje, została oczyszczona.” Powiedział, że zbliża się sezon, kiedy wody na drodze będzie więcej. Tak więc powinna ona być udrożniona. Drugie pytanie Pana Radnego Michalaka dotyczyło również problemu odwadniania. Powiedział, że w tej chwili jest wykonywana spora inwestycja, tzn. budowa chodnika i wjazdów na ul. Dąbrowskiej. Stwierdził, że wobec powyższego istnieje konieczność wybudowania drugiej studzienki chłonnej. Pan Radny powiedział, iż zdaje sobie sprawę z tego, że jakieś oszczędności w budżecie Zarządu Dróg Powiatowych są, wobec czego prosi o wybudowanie tejże studzienki. Zaznaczył, że jest to zgodne z odpowiedzią na poprzednią interpelację. Dodał, iż wkrótce woda zacznie zalewać posesje mieszkańców i oni z pewnością zwrócą się do firm ubezpieczeniowych, a te dalej zwrócą się do zarządzającego drogą. Pan Radny Michalak powiedział, że jego zdaniem lepiej będzie wydać to na studzienkę, niż na odszkodowania. Następna interpelacja Radnego dotyczy również drogi Nr 1950. Chodzi o parking, który jest projektowany w ciągu drogi powiatowej przed Zespołem Szkół w Rynarzewie. Pan Radny Michalak powiedział, iż bardzo się cieszy, że Urząd Miejski w Szubinie podjął tą inicjatywę, która zgłoszona była na zebraniu wiejskim w Rynarzewie w dniu 28 maja 2008 roku. Podkreślił jeszcze raz, że ten parking powstanie w ciągu drogi powiatowej. Dlatego też jest to nasza sprawa. Pan Radny powiedział, że zapoznał się z projektem tego parkingu i uważa iż ta koncepcja, która tam powstała jest niewystarczająca. Stwierdził, że nie zapewni to poprawy bezpieczeństwa dzieci. Koncepcja ta polega tylko na tym, że na obecnym parkingu nastąpi utwardzenie, czyli planowane jest jedynie utwardzenie już istniejącej wysepki. Pan Radny Michalak powiedział, że skoro Powiat ma współfinansować tą inwestycję w formie części materiału budowlanego, to chciałby, aby zadbano o kompleksowe rozwiązanie, tzn. o przesunięcie ogrodzenia szkoły w stronę placu przed szkołą, zaplanowanie wjazdów i wyjazdów z zatoki, aby to było zrobione z myślą o bezpieczeństwie, a nie tylko prowizorycznie. Jako przykład podał szkołę w Białych Błotach. Stwierdził, że jest to chyba rozwiązanie wzorcowe. Jest tam bardzo bezpiecznie, dzieci mają miejsce, w którym mogą wejść do autobusu. Pan Radny poprosił o zmianę projektu, który już powstał – zaznaczył, że jest to chyba koncepcja projektu. Poprosił, by było to rozwiązanie kompleksowe. Zaznaczył, że należy to zrobić przy współpracy z Urzędem Miejskim w Szubinie.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, powiedział, że ma interpelację do Zarządu Powiatu. Poprosił, by udzielono mu odpowiedzi pisemnej. Zaznaczył, że interpelacja ta nawiązuje do odpowiedzi i do zmian, które przed chwilą zostały dokonane w uchwale budżetowej. Dotyczy ona zwiększenia środków finansowych na zakup wyposażenia dla nakielskiego szpitala. Pan Radny zaznaczył, że w tej chwili jest to może kwota niewielka, bo kwota 10.000,00 zł, ale jest projekt, tak jak to przedstawił Pan Starosta, żeby to było przekazane w formie umowy użyczenia – stwierdził, że tak to przynajmniej zrozumiał. W związku z powyższym zawnioskował, żeby rozpatrzyć inną możliwość. Chodzi o to, by podejmować działania, aby zarówno ten sprzęt, który będzie kupiony za te pieniądze, jak również ten sprzęt, który jak wiadomo spółka dzierżawi od Powiatu Nakielskiego – zaznaczył, że są to dość znaczące kwoty, ponieważ w 2006 roku był zakupiony dla szpitala sprzęt za kwotę około 1.000.000,00 zł i był to nowy sprzęt – stanowiły wkład. Pan Radny Napierała powiedział, żeby podjąć działania w kierunku, by problem ten rozwiązywać kompleksowo i żeby te nakłady, które czyni Powiat Nakielski powodowały zmianę umowy spółki i zwiększenie udziałów Powiatu w tejże spółce. Zaznaczył, iż wiadomo, że w tej spółce Powiat ma bardzo znikome udziały. Nawiązał do ostatnich doniesień związanych z reformą służby zdrowia Pani Minister Kopacz. Powiedział, że idą one w tym kierunku, że jednak Powiaty powinny mieć w spółkach czy też w szpitalach, które będą mieściły się na ich terenie, znacznie wyższe udziały.
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że chciałby krótko odnieść się do tego, co powiedział Pan Radny Napierała. Stwierdził, że należy przedstawić informację społeczeństwu. Zaznaczył, że majątkiem samorządu powiatowego jest szpital (budynki i wyposażenie). Pan Radny powiedział, że jeżeli chodzi o udział Powiatu w spółce, to wiadomo, że 450.000,00 zł to jest udział podmiotu zewnętrznego. Te 18% do pozostałego udziału, którym dysponuje (…) Zapytał, jak to się ma do majątku, którym dysponuje Powiat, czyli budynki, wyposażenie. Zaznaczył, że to jest główny majątek, to jest wartość. Przypomniał, że spółka nie jest właścicielem majątku. Jest ona podmiotem zarządzającym. Pan Radny Sabaciński powiedział, że jeżeli weźmie się proporcje wartości majątku, jaki posiada Powiat, to jak się do tego mają udziały. Zaznaczył, że wówczas jest to rzetelna informacja. Stwierdził, że trzeba mówić w ten sposób, że udziały udziałami i udział w zarządzaniu, trzeba mówić o własności jaką jest szpital i jego wyposażenie. Jeżeli zaś chodzi o rozwiązania dotyczące sprzętu ruchomego, to w tej chwili jest on dzierżawiony i użytkowany przez spółkę, jest precyzowana umowa dzierżawy, gdzie wynajmujący odpowiada za ten sprzęt, tzn. odpowiada za jego naprawy, modernizację itd. Pan Radny powiedział, że była kiedyś mowa o tym, czy nie warto byłoby odsprzedać ten sprzęt, ponieważ ulega on dewaluacji, tzn. traci wartość, wchodzi sprzęt nowej generacji. Stwierdził, że to wszystko jest w trakcie. Obecnie trwa aktualna wycena sprzętu, ponieważ po likwidacji SP ZOZ-u w Nakle, czyli tej formalno-prawnej likwidacji, Powiat przejmie wszystko na siebie i dlatego też jest potrzebna ta aktualna wartość sprzętu. Podkreślił, że to, co Pan Radny Napierała powiedział jest istotne. Stwierdził, że trzeba będzie się zastanowić, czy dalej ma był ta forma dzierżawy sprzętu ruchomego, czy może zdecydować się na odsprzedaż. Są to sprawy do rozważenia. Pan Radny Sabaciński powiedział, że na ten temat ma swój pogląd, natomiast wie, że jeżeli chodzi o te wszystkie akty prawne, które proponuje Rząd, to wynika z nich to, że stoją na stanowisku takim, żeby majątek był w rękach samorządowców. Zaznaczył, że w powiecie nakielskim tak właśnie się dzieje. Jeżeli zaś chodzi o większość czy mniejszość udziałów, to też jest to sprawa dyskusyjna. Stwierdził, że żaden podmiot zewnętrzny nie chce godzić się na mniejszościowe udziały, ponieważ chce przez ileś lat funkcjonować, chce inwestować, a wiadomo, że w samorządzie sytuacje ulegają zmianie, co oznacza „niepewność jutra”. Dlatego też trudno dziwić się podmiotom zewnętrznym, że chcą mieć udziały większościowe. Pan Radny powiedział, iż na ten temat trwa dyskusja i myśli, że jeżeli chodzi o nasz samorząd, to zagrożenia nie ma. Natomiast w świetle różnych luk prawnych i może pewnego niedoprecyzowania jak mają działać zakłady opieki zdrowotnej w formie spółek prawa handlowego, każdy samorząd musi sobie na bieżąco regulować te sprawy tak, aby nie było jakichś zagrożeń i żeby placówki działały sprawnie na rzecz pacjentów.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, powiedział, że jego intencja jest prosta, ale jeżeli Pan Radny Sabaciński wywołuje dyskusję, to równie dobrze można podać inne argumenty. Stwierdził, że w momencie zawiązywania umowy spółki o takiej, a nie innej strukturze, czyli z tak dużym większościowym udziałem podmiotu zewnętrznego, kwota 450.000,00 zł rok czy 2 lata temu miała inne znaczenie, niż ma dzisiaj. Podkreślił, że zawarcie takiej umowy spółki skutkuje na wiele lat i udziałów w spółce nie zmienia się. Powiedział, że ma tu na myśli oczywiście strukturę udziałów. Pan Radny Napierała powiedział, że podobnie te pieniądze, udziały, które zostały wówczas włożone przez podmiot zewnętrzny, ulegają pewnej inflacji. Podobnie dzieję się w przypadku sprzętu, tzn. w określonym momencie miał on określoną wartość, a co roku jest odpis amortyzacyjny, jest swego rodzaju zużycie. Podkreślił, że w tym przypadku ta struktura udziałów jest wyjątkowo niekorzystna. Pan Radny powiedział, że związku z powyższym, dzierżawiąc sprzęt spółce, trzeba mieć na uwadze, że ten sprzęt traci na wartości, a dzierżawa, jakakolwiek by ona nie była, pewnie nie stanowi wartości odtworzeniowej. Zaznaczył, że tutaj się poniekąd zgadza, ponieważ w tym wszystkim jest cel wyższy. Stwierdził, jednak, że gdyby jako Powiat podjęto takie działania, aby aportem wnieść do spółki te wartości, które są na dany dzień, to można by mieć większy wpływ na jej działalność. Pan Radny Napierała powiedział, że nie będzie dyskutował z Panem Radnym o tym, czy Powiat ma mieć więcej niż 50%, bo rzeczywiście jest tak, że podmioty zewnętrzne nie chcą wówczas wchodzić w spółkę. Stwierdził, że zostawia to na boku. Zaznaczył, że jest jednak ta druga granica wynikająca z Kodeksu Spółek Handlowych, która mówi, że lub udziałów powodują, iż ten udziałowiec, który ma tak zdecydowaną ilość udziałów decyduje praktycznie o wszystkim. Pan Radny Napierała powiedział, że zgłaszając interpelację na tym etapie właśnie to miał na uwadze. Zaznaczył, że jeżeli już Pan Radny Sabaciński mówi o majątku, to tutaj jest drugi problem, który według jego stanu wiedzy, w pewnym momencie wypłynie. Chodzi tutaj o nakłady spółki na rzecz majątku. Pan Radny powiedział, że jeżeli Powiat jest właścicielem majątku, a spółka czyni duże nakłady – zaznaczył, że w tej chwili tak właśnie jest. Wyjaśnił dalej, że tych nakładów nie czyni Powiat, lecz robi to spółka na majątku Powiatu i poniekąd w pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że po trosze spółka staje się również właścicielem tego majątku. Podkreślił, że tak właśnie jest, ponieważ gdyby nawet zrezygnować z usług podmiotu zarządzającego (tak to określił wcześniej Pan Radny Sabaciński), to wówczas będzie trzeba te wszystkie nakłady zwrócić. Zapytał, czy tak nie jest.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, powiedział, że nie.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, powiedział, że w takim razie prosi o wyjaśnienie tej sprawy. Zaznaczył, że chciałby to otrzymać na piśmie, ponieważ nie chce dzisiaj wywoływać dyskusji.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, powiedziała, że zamyka dyskusję.
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, powiedział, iż nie zamykałby tej dyskusji, ponieważ to, że coś zostanie między nimi wyjaśnione na piśmie, to nie załatwia sprawy. Zaznaczył, że jest sesja transmitowana przez radio i społeczeństwo powinno wiedzieć. Stwierdził, że nie chcą dzisiaj dyskutować w punkcie dotyczącym interpelacji, ponieważ będzie prawdopodobnie temat sesyjny o służbie zdrowia i wówczas wyjaśni się to dokładnie. Pan Radny Sabaciński powiedział, że z tego co wie, to Pan Starosta chciałby się ustosunkować do sprawy ponoszonych nakładów przez spółkę, np. remonty itd. Zaznaczył, że chciałby powiedzieć tylko jedno, a mianowicie; że od samego początku jako samorząd prowadzą dyskusję odnośnie przekształceń szpitalnych. Stwierdził, że to są tylko dyskusje. Pan Radny powiedział, że chciałby jednak odnieść się do faktów. Podkreślił, iż faktem jest, że chyba w 2005 czy też 2006 roku, tzn. gdy był przekształcany szpital w Szubinie i samorząd miał 100% udział w spółce, spółka upadła. Z kolei to przekształcenie, które zaproponował obecny Zarząd, doprowadziło do tego, że szpitale przestały się zadłużać, wypracowały zyski, modernizują się, inwestują w sprzęt. Pan Radny Sabaciński powiedział, że odnosi się tylko do faktów, jaka skuteczność była przedtem, a jaka jest dzisiaj. Stwierdził, że społeczeństwo też to powinno wiedzieć. Zaznaczył, że przy 100% udziale i gdy samorząd podjął próbę przekształcenia szpitala w Szubinie, to doszło do upadku szpitala, a teraz szpitale są po prostu połączone w jedno. Ma on wspólne struktury, dzisiaj nie generuje już długów. Dodał, że są pewne mankamenty, ale starają się na bieżąco to korygować i eliminować. Pan Radny Sabaciński powiedział, że to są fakty. Zaznaczył jednak, że dyskusję nad tym, jak to wszystko powinno wyglądać, należy prowadzić dalej.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, powiedział, iż faktem jest, że spółka w Szubinie formalnie nie upadła.
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że formalnie nie.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, powiedział, że on był za tym, aby ona upadła.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, powiedział, iż faktem jest, że ze względu na różne koncepcje związane ze sposobem prywatyzacji szpitali, będą różne zdania. Stwierdził, że trzymając się faktów, to spółka w Szubinie nie upadła. Zaznaczył, iż jest to logiczne, że ona nie upadła, ponieważ została ona wzmocniona podmiotem zewnętrznym. Pan Radny odniósł się również do kwestii nakładów. Powiedział, że jeśli podmiot zewnętrzny ponosi nakłady na majątku powiatu, to w przypadku rozwiązania umowy ma prawo do zwrotu tej wartości w takiej samej wysokości jak ma udziały. W przypadku dzierżawy po określonym czasie ma prawo pierwokupu. Wówczas te nakłady może zaliczyć na poczet przyszłej ceny.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, stwierdził, że chciałby powiedzieć jedno zdanie, aby dobrze zrozumiał go Pan Radny Sabaciński. Podkreślił, że jego wcześniejsza wypowiedź odnośnie tego, że był za upadkiem spółki, jest ze znakiem zapytania. Stwierdził, że gdyby rozważać stronę formalno-prawną istnienia spółki im. Janusza Korczaka w Szubinie i jej przeszłości pod katem finansowym, to krok drugiego przekształcenia – zaznaczył, że tak było zrobione w Więcborku i wszyscy zdają sobie z tego pewnie sprawę – odcinałby pewien balast roszczeń finansowych. Pan Radny Napierała powiedział, że nie o tym dzisiaj rozmawiali. Zaznaczył, że postawił zupełnie inny problem.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, powiedziała, że zamyka dyskusję na ten temat. Stwierdziła, że w przyszłości będą musieli się zastanowić nad tym, o czym dzisiaj była mowa. Zaznaczyła, że trzeba będzie zaczekać i zobaczyć jakie decyzje w tym temacie zapadną „na górze”. Chodzi tutaj o ewentualne możliwości zwrotu za poniesione wcześniej nakłady.
Ad. 9/
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, w pierwszej kolejności odniósł się do interpelacji Pana Radnego Michalaka. Powiedział, że dwie pierwsze interpelacje będą skierowane do Pana Bartosza Lamprechta, Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych. Pan Starosta stwierdził, iż na tą chwilę może powiedzieć tyle, że rzeczywiście istnieje problem odprowadzania wód i udrożniania budowanych czy modernizowanych dróg. Zaznaczył, że jest to kwestia przyszłościowa. W tej chwili nie można mówić o roku 2008, a to ze względu na to, że nie ma środków finansowych, a poza tym, już jest nie ta pora roku, by można było takie działania rozpoczynać. Pan Starosta powiedział, że będzie to pewnie rozpatrywane w 2009 roku. Zaznaczył, iż zasadne jest stwierdzenie takie, że przy modernizacji trzeba zrobić dobrze i tu zgadza się z Panem Radnym Micvhalakiem. Następnie Pan Starosta odpowiedział na interpelację odnośnie parkingu. Stwierdził, iż trzeba pamiętać o tym, że dotyczy to nas tylko w tym zakresie, gdzie Powiat jest właścicielem gruntów. W tym przypadku jest to pas drogowy. Po określeniu szerokości tego pasa drogowego przez służby Pana Dyrektora Lamprechta, będzie wiadomo, jaki może być ewentualny udział Powiatu. Pan Starosta podkreślił, że jest to również kwestia przyszłości, czyli roku 2009. Jeżeli zaś chodzi o samo przesunięcie ogrodzenia szkolnego, to jest przekonany, iż jest to teren szkoły, czyli leży to w gestii Gminy Szubin i z nią też trzeba rozmawiać. Na koniec Pan Starosta odniósł się do interpelacji złożonej przez Pana Radnego Sławomira Napierałę. Stwierdził, że tak jak Pan Radny prosił, odpowiedź będzie udzielona na piśmie. Zaznaczył, iż dopowie w tej kwestii jedną rzecz, a mianowicie: w ramach spółki Powiat jako udziałowiec potrafi rozmawiać ze spółką. Powiedział, że wszystkie działania są wypracowane na podstawie partnerstwa, mimo tego że udział Powiatu jest mniejszościowy. Pan Starosta powiedział, że Powiat nie prowadzi inwestycji w tych szpitalach. Są prowadzone tylko remonty, a te dwie sprawy trzeba rozróżnić. Dodał, że przychyla się do tych zdań, że spółka w Szubinie nie upadła. Zaznaczył, że spółka była upadająca i taka jest prawda. Pan Starosta powiedział, że skuteczność obecnego samorządu w przypadku szpitali jest znacznie większa i sądzi, że przysłużyli się dobrze społeczeństwu powiatu nakielskiego, ponieważ obydwa szpitale zostały uratowane przed niechybnym upadkiem. Stwierdził, że nie chce tego tematu rozwijać, ponieważ o tym była mowa już wielokrotnie. Zaznaczył jednak, iż trzeba pamiętać, że działania tego Zarządu i tej Rady Powiatu doprowadziły do uratowania tych szpitali.
Ad. 10/
Wnioski i oświadczenia radnych.
Nie było.
Ad. 11/
Wolne wnioski.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, powiedział, że chciałby przeprosić dyrektorów wydziałów i jednostek oraz kierowników referatów Starostwa za przesunięcie terminu posiedzenia Komisji Edukacji, Promocji i Sportu. Jednocześnie podziękował za przygotowanie bardzo obszernych materiałów. Następnie podziękował kolejno: Wydziałowi Organizacyjnemu, Referatowi Promocji i Pozyskiwania Środków z Funduszy Zewnętrznych, Powiatowemu Zespołowi do Spraw Orzekania Niepełnosprawności, Zarządowi Dróg Powiatowych, Powiatowemu Urzędowi Pracy, Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Domowi Pomocy Społecznej i Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie. Pan Radny Michalak powiedział, że 1 grudnia 2008 roku, tzn. w poniedziałek na posiedzeniu Komisji wrócą do tych tematów. Stwierdził że, aby nie zaburzać pracy wydziałów i referatów, nie jest konieczne, by ich przedstawiciele przybywali na posiedzenie Komisji. Pan Radny podkreślił, że materiał jest ciekawy, ponieważ dotyczy współpracy Powiatu z jednostkami samorządu gminnego.
Ad. 12/
Zakończenie obrad.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, podziękowała radnym i zaproszonym gościom za udział w sesji i zakończyła obrady.
PRZEWODNICZĄCY RADY
MAŁGORZATA WALERYŚ-MASIAK
Protokołowały:
Iwona Lewandowska
Katarzyna Stałowska
Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu (26 listopada 2008)
Opublikował: Iwona Lewandowska (29 grudnia 2008, 14:28:10)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 974