2007 r. | 2006 r. | 2005 r. | 2004 r.
Protokół XXV
PROTOKÓŁ Nr XXV/2008z obrad XXV Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
odbytej dnia 30 kwietnia 2008r. w godz. od 10.00 do 14.10
w Nakielskim Ośrodku Kultury.
Ad. 1 i 2/
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, o godzinie 10.00 otworzyła obrady XXV Sesji Rady Powiatu i po powitaniu radnych i gości oświadczyła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w obradach uczestniczy 21 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał i decyzji.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt porządku obrad sesji.
Porządek obrad XXV Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią w dniu 30 kwietnia 2008 roku, godz. 10.00.
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu z XXIV Sesji Rady.
4. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym.
5. Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu w 2007 roku oraz podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu:
- sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu,
- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej dotycząca sprawozdania z wykonania budżetu,
- opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu,
- wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium,
- opinia składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej dotycząca wniosku
Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium,
- dyskusja,
- podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu w
Nakle nad Notecią za wykonanie budżetu powiatu za 2007 rok.
6. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla młodocianych pracowników, wchodzącej
w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Nakle nad Notecią,
b) wyrażenia zgody na zawarcie przez Powiat Nakielski umowy współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego z terenu województwa kujawsko-pomorskiego (powiatami) w sprawie przystąpienia i realizacji projektu „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic jakości usług edukacyjnych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego” oraz wyrażenia zgody na pełnienie przez Powiat Toruński funkcji koordynatora zadań wynikających z tej umowy,
c) zmiany uchwały, dotyczącej założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Kcyni,
d) przystąpienia Powiatu Nakielskiego do tworzonego Stowarzyszenia „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk” oraz udzielenie pełnomocnictwa Pani/Panu ……………………………. do pełnego reprezentowania Powiatu w Stowarzyszeniu „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk”,
e) zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Likwidacji w Szubinie za 2007 rok,
f) zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nakle nad Notecią w likwidacji za 2007 rok,
g) zmieniająca Uchwałę Nr XXI/123/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 28 grudnia 2007 roku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na 2008 rok.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
9. Wnioski i oświadczenia radnych.
10. Wolne wnioski.
11. Zakończenie obrad.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, zapytała, czy są uwagi do porządku obrad XXV Sesji.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, złożył formalny wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu 6a dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla młodocianych pracowników, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Nakle nad Notecią. Pan Mikietyński umotywował swój wniosek tym, że radni nie zostali zapoznani z negatywną opinią Powiatowej Rady Zatrudnienia. Ponadto powstanie tej szkoły może mieć wpływ na funkcjonującą sieć szkół, gdyż charakter proponowanego kierunku jest podobny do tego, który jest oferowany w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Lubaszczu.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, złożył formalny wniosek o przerwę.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, ogłosiła 15-tową przerwę.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, po przerwie wznowiła obrady sesji.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, poddała wniosek Pana Radnego Mikietyńskiego.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych przy 8 głosach „za”, 12 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym” odrzuciła wniosek Pana Mikietyńskiego.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, powiedziała, iż porządek obrad XXV sesji pozostaje bez zmian.
Ad. 3/
Przyjęcie protokołu z XXIV Sesji Rady Powiatu.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, poinformowała, że osobiście zapoznała się z protokołem XXIV Sesji Rady Powiatu i nie wnosi uwag. Przypomniała, że protokół wyłożony był w Biurze Rady Powiatu do wglądu.
Rada Powiatu nie wniosła uwag do protokołu i w obecności 21 radnych jednogłośnie przyjęła go.
Ad. 4/
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwał Rady oraz sprawozdanie z działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym /sprawozdania stanowią załączniki do protokołu/. Pan Starosta dodał, iż odbyło się jeszcze jedno posiedzenie Zarządu Powiatu w dniu 30 kwietnia 2008r. (na którym podjęta została autopoprawka do projektu uchwały Nr XXV/ /2008 Rady Powiatu z dnia 30 kwietnia 2008 roku w sprawie założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla młodocianych pracowników, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Nakle nad Notecią).
Pan Tadeusz Sobol, Radny Rady Powiatu, powiedział, że Zarząd Powiatu w dniu 14 kwietnia 2008r. podjął uchwałę w sprawie obniżenia stawki czynszu najmu za korzystanie z pomieszczenia w budynku stanowiącym własność Powiatu Nakielskiego. Podkreślił, iż o tej uchwale nie było zmianki w sprawozdaniu z posiedzeń Zarządu. Poprosił przybliżenie, czego to dotyczy i o co chodzi.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, powiedział, że uchwała Zarządu Powiatu z 14 kwietnia 2008r. w sprawie obniżenia stawki czynszu najmu za korzystanie z pomieszczenia w budynku stanowiącym własność Powiatu Nakielskiego dotyczy faktu takiego, że do Zarządu Powiatu zwróciły się trzy podmioty:
a) Klubu Żołnierzy Rezerwy Ligii Obrony Kraju w Nakle nad Notecią,
b) Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Bydgoszczy,
c) Powiatowego Inspektora Weterynarii w Nakle nad Notecią,
z prośbą, by samorząd powiatowy przychylił się do ich wniosku i nie naliczał im czynszu. Te trzy jednostki mają swoje pomieszczenia w piwnicach. Zarząd Powiatu podjął taką decyzję, że podmioty będą opłacały czynsz w wysokości 1 zł za m2. Są to pomieszczenia w granicach 20-30 m, czyli czynsz będzie wynosił ok. 20-30 zł m-nie. Pan Starosta dodał, że to jest najniższa stawka.
Ad.5 / Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu w 2007 rok oraz podjęcie
uchwały w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu:
- sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu
Pani Danuta Roza, Skarbnik Powiatu, zaakcentowała, że sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu nakielskiego za 2007 rok zostało dostarczone w terminach przewidzianych przepisami, mianowicie w terminie do 20 marca 2008 do Regionalnej Izby Obrachunkowej i na ręce Przewodniczącej Rady Powiatu w Nakle nad Notecią. Wyjaśniła, iż przedmiotowe sprawozdanie zostało dostarczone wszystkim radnym
i zainteresowanym. Pani Skarbnik odniosła się w ogólnym skrócie do wykonania budżetu za 2007 rok. Przedstawiła ogólne sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu nakielskiego za 2007 rok.
Uchwalony przez Radę Powiatu budżet na 2007r. po zmianach przewidywał realizację dochodów w kwocie 51.558.649 zł, dochody wykonane wynosiły 52.693.997,96 zł, co stanowi 102,2 %. Planowane dochody własne na kwotę 12.078.556 zł wykonano
w kwocie 13.216.443,87 zł, co stanowi 109,4 % planu.
Uchwalony przez Radę Powiatu plan wydatków budżetowych na 2007 rok po zmianach dokonywanych w trakcie roku przewidywał kwotę 52.693.997,96 zł, wydatki zrealizowano w wysokości 50.348.661,69 zł, co stanowi 95,2 % planu.
Na realizację zadań inwestycyjnych planowano kwotę 2.899.500 zł, co stanowi 5,5 % ogółu planowanych wydatków. Wydatki stanowiły kwotę 1.996.591,78 zł, tj. 68,86 % planowanych wydatków na inwestycje. Pani Skarbnik zaznaczyła, że w przypadku niskiego wykonania planu zadań inwestycyjnych zaważyło niewykonanie wydatków w zakresie zadania inwestycyjnego pod nazwą budowa sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. S. Staszica w Nakle nad Notecią.
Wydatki na obsługę długu wyniosły na plan 550.000 zł, wykonano kwotę 506.235,98 zł, tj. 92 % planu. W tym: odsetki od kredytów 449.857,43 zł, od pożyczek 56.378,55 zł.
W 2007 roku Powiat Nakielski dokonał zgodnie z warunkami umów spłat kredytów
i pożyczek w wysokości 1.827.666 zł, z czego na kredyty przypada kwota 1.429.214 zł, na pożyczki 398.452 zł. Źródłem spłaty powyższych zobowiązań były: wolne środki
z rozliczenia kredytów z lat poprzednich w wysokości 1.294.034,75 zł oraz bieżąca nadwyżka budżetowa w wysokości 533.631,25 zł.
Plan budżetowy na 2007 rok zakładał wynik ujemny – deficyt budżetowy w wysokości 1.300.000 zł, który planowano pokryć kredytem bankowym. W listopadzie 2007r. zaciągnięto kredyt długoterminowy w wysokości 1.300.000 zł na sfinansowanie deficytu budżetowego z przeznaczeniem na pokrycie ujemnego wyniku finansowego i przejętych zobowiązań SP ZOZ w Szubinie w likwidacji.
Ostatecznie budżet powiatu za 2007 rok zamknął się nadwyżką budżetową w wysokości 2.345.336,27 zł. (wpływ na taki wynik z jednej strony miał wpływ środków pomocowych w wysokości 826.526,58 zł na zadanie (inwestycyjne – drogowe) sfinansowane w 2006 roku, z drugiej strony niewykonane zaplanowane wydatki inwestycyjne – budowa sali ).
W związku z takim ostatecznym kształtem budżetu kwota pobranego kredytu w 2007 roku w całości stanowi wolne środki do wykorzystania w przyszłorocznym budżecie. Wygospodarowane wolne środki wynoszą 3.111.705,02 zł.
Zadłużenie Powiatu na koniec 2007 roku wynosi 11.189.443 zł, co stanowi 21,2 % uzyskanych dochodów. Z kwoty tej zobowiązania z tytułu kredytów ( Powiat obsługuje 3 kredyty długoterminowe ) wynoszą 9.906.508 zł, z tytułu pożyczek zaciągniętych na zadania ekologiczne w WFOŚiGW w Toruniu ( 5 pożyczek ) 1.282.935 zł.
- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej dotycząca sprawozdania
z wykonania budżetu
Pani Danuta Roza, Skarbnik Powiatu, przedstawiła opinię (uchwała Nr 16/S/2008
z dnia 18 kwietnia 2008r.) Regionalnej Izby Obrachunkowej (RIO) dotyczącą sprawozdania z wykonania budżetu za 2007r. RIO pozytywnie zaopiniowała przedmiotowe sprawozdanie (opinia stanowi załącznik do protokołu).
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, chciał zadać pytanie do odczytanej przez Panią Skarbnik opinii.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady, powiedziała, iż pytania zgodnie z porządkiem obrad będzie można zadawać w punkcie dyskusja.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że w opinii podana jest informacja, iż 18 kwietnia 2008r. dosłano do RIO informację dodatkową do stanowiska Komisji Rewizyjnej. Zapytał, jaka to komisja taką opinię sporządziła i przesłała.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady, poinformowała ponownie, iż pytania zgodnie z porządkiem obrad będzie można zadawać w punkcie dyskusja.
- opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Pan Piotr Rusin, odczytał opinię i sprostowanie do opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu za 2007 rok. Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za 2007 rok (opinia
i sprostowanie stanowi załącznik do protokołu).
- wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Pan Piotr Rusin, przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu. Komisja Rewizyjna wnioskowała o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu (wniosek stanowi załącznik do protokołu).
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, zgłosił formalny wniosek o przerwę 15-minutową w związku ze zmianą treści opinii i o zwołanie posiedzenia Komisji Rewizyjnej.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady, poprosiła Pana Bartosza Rakoczego, mecenasa o wyjaśnienie.
Pan Bartosz Rakoczy, Radca Prawny, powiedział, że, jeżeli Pan Radny o taką przerwę wnioskuje, to zdaniem mecenasa z uwagi na to, że są wątpliwości (które się pojawiły w treści dokumentu), to przerwa jest jak najbardziej wskazana.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, ogłosiła 15-minutową przerwę.
W czasie przerwy odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, po przerwie wznowiła obrady sesji.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, poprosiła Pana Piotra Rusina, Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przekazanie stanowiska Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Pan Piotr Rusin, odczytał uchwałę Komisji Rewizyjnej z dnia 30 kwietnia 2008 roku w sprawie zaaprobowania zmian w punkcie 5 dokonanych przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej w dniu 17 kwietnia 2008 roku do opinii Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Nakle nad Notecią o wykonaniu budżetu Powiatu Nakielskiego za 2007 rok z dnia 2 kwietnia 2008 roku.
§ 1. Komisja Rewizyjna aprobuje zmiany dokonane w dniu 17 kwietnia 2008 roku do opinii Komisji Rewizyjnej z dnia 2 kwietnia 2008 roku.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 17 kwietnia 2008 roku.
- opinia składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej dotycząca wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium
Pani Danuta Roza, Skarbnik Powiatu, przedstawiła opinię składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej (uchwała Nr 16/Kr/2008 z dnia 18 kwietnia 2008 roku) dotyczącą wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu za 2007 rok. RIO uznała wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Nakle nad Notecią w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu za 2007 rok jako prawidłowy
w świetle obowiązujących przepisów prawa (opinia RIO stanowi załącznik do protokołu).
- dyskusja
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, otworzyła dyskusję nad rozpatrzeniem sprawozdania z wykonania budżetu za 2007 rok.
Pan Tadeusz Sobol, Radny Rady Powiatu, powiedział, że gdyby popatrzeć na wykonanie budżetu po stronie dochodów i wydatków uwzględniając tylko kwotę wykonania, to praktycznie nie powinno się mieć żadnych zastrzeżeń. Chociaż dla Pana Radnego Sobola wykonanie wydatków w wysokości 95,2% wydaje się niskie, ale na to ma wpływ jedna zasadnicza kwestia. We wszystkich samorządach i chyba również
w samorządzie naszym powiatowym zazwyczaj, kiedy konstruowany jest budżet, walczy się o jak najwięcej środków na inwestycje. W budżecie na 2007 rok na inwestycje przeznaczono ponad 5% środków, ale uwzględniając wykonanie tylko w tym samym punkcie, jeżeli chodzi o inwestycje jest bardzo niskie. Chyba żadnego samorządu nie stać na to, żeby przy tak niskich nakładach na inwestycje było takie wykonanie w wysokości ok. 69%. Pan Sobol pytał się na posiedzeniu Komisji Edukacji, Promocji i Sportu
o przyczyny niewykonania tego punktu. Wiadomo, że wpływ na to miało niewydatkowanie środków przeznaczonych na budowę sali sportowej przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. S. Staszica w Nakle nad Notecią. Pan Sobol zwrócił uwagę, że w miesiącu kwiecień, maj ubiegłego roku, kiedy było wiadomo, że prawdopodobnie nie będzie środków z Unii Europejskiej, żeby te środki uruchomić i przeznaczyć na inne zadania inwestycyjne. Przypomniał, iż nie raz wspominał o większych nakładach na drogi powiatowe. Jeżeli była taka sytuacja, można byłoby te środki wykorzystać w roku ubiegłym, przeznaczyć na inwestycje drogowe. Takie jest zastrzeżenie Pana Radnego Sobola w tymże punkcie. Podkreślił, że nie ma zastrzeżeń do wykonania pozostałych zadań budżetu. Podkreślił, że inwestycje powinny być „oczkiem w głowie” każdego samorządowca, bo to ważne zadanie, które samorządowcy realizują dla społeczeństwa, tym bardziej, że kwota nie była mała – była to kwota 900.000 zł. Pan Sobol biorąc pod uwagę opinię RIO i opinię Komisji Rewizyjnej , jeśli chodzi o ten punkt, to Pan Sobol nie może się z tym zgodzić. Dodał, że jeżeli chodzi o głosowanie nad udzieleniem absolutorium, to w tym przypadku wstrzyma się od głosowania.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, powiedział, że w tej samej kwestii (co Radny Pan Sobol) chciałby przypomnieć, iż już w styczniu i lutym Komisja Budżetu
i Finansów zwracała uwagę na praktyczną niemożność wykonania tej inwestycji i w tym zakresie, jeśli chodzi o kwotę 900.000 zł na budowę sali gimnastycznej. Następnie przypominano o tym jeszcze niejednokrotnie. Dodał, że osobiście składał wnioski na kolejnych sesjach o przesunięcie tych środków na budowę drogi. Podkreślił, iż ziściło się to, co niektórzy radni przewidywali, a z czym Zarząd Powiatu, a szczególnie Pan Starosta nie chciał się zgodzić. Pan Napierała zaakcentował, iż w ubiegłym roku za te pieniądze można było zrobić znacznie dłuższy odcinek drogi (zmodernizować) – wnioskował
o drogę nr 1926 Nakło-Bydgoszcz - niż w tym roku, biorąc pod uwagę wzrost kosztów. Zdaniem Pana Napierały jest to dość poważny problem, jeśli chodzi o wykonanie budżetu za 2007 rok.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu (Przewodniczący Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej), odczytał stanowisko Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu o następującej treści:
„W imieniu Klubu Radnych PO chcę pozytywnie zaopiniować wniosek Komisji Rewizyjnej o udzieleniu absolutorium Zarządowi Powiatu.
Politykę finansową Zarządu uważamy za odpowiedzialną, konsekwentną i wyrażającą jasną wizję rozwoju powiatu. Zarząd działał w bardzo trudnych warunkach wynikających z ogromnych wierzytelności generowanych wcześniej przez szpitale
w Szubinie i w Nakle. Mimo to zaproponował budżet proinwestycyjny i prorozwojowy. Remontowano drogi powiatowe i budowano chodniki. Cieszy fakt, że coraz więcej pieniędzy trafia do szkół i organizacji pozarządowych, także z funduszy zewnętrznych. Beneficjentami są tu bezpośrednio mieszkańcy powiatu: uczniowie i społeczności lokalne.
Klub Radnych Platformy Obywatelskiej w całości zagłosuje za udzieleniem absolutorium Zarządowi Powiatu za rok 2007.”
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, zabrał głos w dyskusji. Wypowiedź pana Starosty stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Więcej uwag i pytań w przedmiotowym temacie nie było.
- podjęcie uchwały w sprawie absolutorium
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w wyniku głosowania jawnego w obecności 20 radnych na sali przy 16 głosach ,,za” i 4 głosach „wstrzymujących” Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXV/161/2008 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 30 kwietnia 2008 roku w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią za wykonanie budżetu powiatu za 2007 rok.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, podkreśliła, iż Rada Powiatu udzieliła absolutorium Zarządowi Powiatu za 2007 rok. Złożyła gratulacje Zarządowi Powiatu.
Ad. 6/
Podjęcie uchwał w sprawie:
a) założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla młodocianych pracowników, wchodzącej
w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Nakle nad Notecią
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, powiedział, że na posiedzeniu w dniu 30 kwietnia 2008 roku Zarząd Powiatu podjął uchwałę w sprawie autopoprawki do projektu uchwały Nr XXV/ /2008 Rady Powiatu z dnia 30 kwietnia 2008 roku w sprawie założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla młodocianych pracowników, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Nakle nad Notecią. Powiedział, że autopoprawka dotyczy § 1. Wobec powyższego §1 uchwały otrzymuje brzmienie: „Zakłada się z dniem 1 września 2009 Zasadniczą Szkołę Zawodową w Nakle nad Notecią dla młodocianych pracowników, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Nakle nad Notecią”. Pan Starosta powiedział, że pozostałe paragrafy pozostają bez zmian.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu powiedział, iż tak się składa, że procedura zakładania szkół wymaga kilku dokumentów. Oprócz wniosku Rady Pedagogicznej, dyrektora szkoły, opinii Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty, w skład tych dokumentów wchodzi również opinia Powiatowej Rady Zatrudnienia w Nakle nad Notecią wyrażona w formie uchwały. Pan Napierała zaznaczył, że nie poinformowano ich przede wszystkim na Komisji o tym, że taka opinia jest negatywna. Zapis był lakoniczny, a mianowicie: że jest opinia. Powiedział, że podkreślono pozytywną opinię Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty. Pan Napierała powiedział, że zwrócił na to uwagę. Stwierdził, że potwierdzono jego wątpliwości. Przedstawiciel Wydziału Edukacji powiedział, że jest negatywna opinia Powiatowej Rady Zatrudnienia. Pan Radny Napierała powiedział, że taką opinie otrzymał. Zwracając się do Pana Starosty powiedział, że dziwi go jednak inny fakt, bo pewnie dociekano uzasadnienia tej opinii. Powiedział, że uchwała Powiatowej Rady Zatrudnienia jest wyrażona w sposób bardzo krótki, a mianowicie: że opiniuje się wniosek w sprawie założenia tej szkoły negatywnie. Pan Napierała stwierdził, że z reguły powinno być tak, że jeśli uznaje się za zasadne argumenty składającego wniosek, to opiniuje się pozytywnie. Natomiast jeśli z tymi argumentami – w tym wypadku Powiatowa Rada Zatrudnienia – się nie zgadza, to powinna to w jakimś stopniu przedstawić i poinformować Zarząd Powiatu jak i radnych o tym, dlaczego opiniuje tę uchwałę negatywnie. Pan Napierała poprosił o wyjaśnienie tej sytuacji.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu powiedział, iż widział, że była Pani Dyrektor Szkoły Ponadgimnazjalnej w Lubaszczu. Poprosił aby mogła wypowiedzieć swoje zdanie w tej sprawie, czy to może negatywnie rzutować. Stwierdził, że Pani Dyrektor tyle godzin czekała. Zaznaczył, że dla radnych to też byłoby istotne, ponieważ trzeba sobie zdawać sprawę, że prędzej czy później (…).
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu zwracając się do Pani Przewodniczącej powiedział, że prosi o odpowiedź na jego pytanie.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski udzielił odpowiedzi na pytanie Pana Radnego Napierały. Powiedział, że oczywiście zwróci się do Przewodniczącej Powiatowej Rady Zatrudnienia, Pani Anieli Bobrowskiej o udzielenie odpowiedzi na piśmie na prośbę Pana Radnego. Pan Starosta powiedział, że dzisiejsza autopoprawka jest elementem, który jest skutkiem wczorajszego spotkania z dyrekcją i członkami rady pedagogicznej Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Lubaszczu. O spotkaniu Starosta informował w trakcie składania sprawozdania. Spotkanie odbyło się w obecności Pana Wicestarosty Tomasza Miłowskiego, Członka Zarządu Pana Zbigniewa Sabacińskiego oraz Dyrektora Wydziału Edukacji Pani Ewy Szłapy. Rada Pedagogiczna przedstawiła sugestie. Na tym spotkaniu Pani Dyrektor szkoły, jak również członkowie Rady Pedagogicznej prosili o prolongowanie uchwały za rok (2009r.). Pan Starosta powiedział, że ta prośba została przez Zarząd wysłuchana i przyjęta.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu powiedziała, że ta autopoprawka jest wynikiem rozmów, które zostały przeprowadzone w dniu wczorajszym z dyrekcją szkoły w Lubaszczu.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu powiedział, że mieliby okazję poznania zdania Pani Dyrektor, gdyby Pani Przewodnicząca pozwoliła.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu wyraziła zgodę na zabranie głosu przez Panią Dyrektor Szkoły Ponadgimnazjalnej w Lubaszczu.
Pani Dalila Szarszewska, Dyrektor Szkoły Ponadgimnazjalnej w Lubaszczu podziękowała za możliwość zabrania głosu. Powiedziała, że chciałaby bardzo krótko przedstawić argumenty, które wysuwa grono pedagogiczne z Lubaszcza. Pani Dyrektor powiedziała, że ich szkoła również ma ten profil kształcenia, czyli szkołę zawodową kształcącą pracowników młodocianych. Zaznaczyła, że powielanie tego kierunku spowoduje rozdrobnienie kształcenia zawodowego. Stwierdziła, że tutaj widzą problem jeżeli chodzi o jakość kształcenia. Zgrupowanie w jednej szkole kształcenia zawodowego może w przyszłości pozwoli również na realizowanie kształcenia teoretycznego zawodowego, ponieważ do tej pory, kiedy klasa jest złożona z uczniów kształcących się w wielu zawodach, to muszą oni jeździć na kursy. Pani Dyrektor powiedziała, że kształcenie na terenie szkoły pozwoliłoby dostosować profil kształcenia i poszczególne zagadnienia do lokalnego rynku pracy, a nawet do konkretnych przedsiębiorców. Zaznaczyła, że w tym zakresie mają dość duże doświadczenie. Mają wielu absolwentów, którzy dzisiaj działają na rynku pracy, wielu przedsiębiorców aktywnie działających, zatrudniających i kształcących już ich obecnych uczniów. Później ci przedsiębiorcy zatrudniają tych uczniów. Pani Dyrektor podkreśliła, że tutaj mają spore doświadczenie. Dodała, iż myśli, że efekty również. Pani Dalila Szarszewska powiedziała, że utworzenie tej szkoły w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Nakle spowoduje z jednej strony rozdrobnienie, a drugiej strony ich szkoła w pełni zaspakaja zapotrzebowanie rynku na tego typu kształcenie. Powiedziała, że pozwoliła sobie przejrzeć dane Powiatowego Urzędu Pracy i jeżeli chodzi o tą grupę zawodową, czyli zarejestrowanych bezrobotnych z wykształceniem zawodowym, to ta grupa stanowi na dzień dzisiejszy drugą co do wielkości wśród bezrobotnych. Pierwszą grupę stanowią ludzie z wykształceniem podstawowym, gimnazjalnym bądź niepełnym podstawowym lub gimnazjalnym. Pani Dyrektor powiedziała, że utrzymuje się tendencja zniżkowa. Coraz mniej jest zarejestrowanych bezrobotnych z tym wykształceniem. Niemniej jednak na dzień dzisiejszy ich szkoła jest w stanie przyjąć nie tylko wszystkich, którzy się do nich na dzień dzisiejszy zgłaszają, czyli absolwenci gimnazjów, ale również tych, którzy też podejmą decyzję. Pani Dyrektor powiedziała, że jeżeli chodzi o bazę szkoły, to są przygotowani na większą nawet liczbę klas szkoły zawodowej niż jest to do tej pory. Powiedziała, że jako grono pedagogiczne, nie widzą przesłanek ekonomicznych do utworzenia tej szkoły. Stwierdziła, że utworzenie nowej szkoły w żaden sposób nie pomniejszy kosztów związanych z oświatą Powiatu Nakielskiego. Dodała, że ich zdaniem wręcz powiększy te koszty, ponieważ będzie konieczność zatrudnienia w nowej szkole kierownika praktyk zawodowych, który będzie nadzorował i organizował te praktyki szkolne. W związku z powyższym jest to dodatkowy koszt. Pani Dyrektor powiedziała, iż na koniec chciałaby podkreślić obawy nauczycieli o pracę. Powiedziała, że odchodzenie uczniów z ich szkoły spowoduje jeżeli nie zmniejszenie wymiaru godzin, to później w konsekwencji utratę pracy. Wiadomo, że rynek oświatowy nie jest w tej chwili rynkiem chłonnym. Stwierdziła, że raczej nauczyciele odchodzą ze szkół. Taka właśnie sytuacja jest już w gimnazjach, że tych nauczycieli jest tak dużo. Dodała, że pewnie taka sytuacja dotrze kiedyś do nich i w ten sposób szukanie innych możliwości zatrudnienia będzie trudne. Pani Dyrektor zaznaczyła, że w przypadku ich szkoły są dwa małżeństwa, gdzie powolne odchodzenie uczniów do innych szkół (tworzonych takich samych szkół) może spowodować utratę pracy i możliwości utrzymania dla całej rodziny. Pani Dalila Szarszewska powiedziała, że właściwie była przygotowana na skierowanie prośby i apelu do radnych, aby przemyśleć tą decyzję i prosić o przesunięcie o rok decyzji. Stwierdziła, że ten rok pozwoli wypracować jakąś koncepcję sieci szkół, koncepcję skonsultowaną, taką która będzie zaspakajać zapotrzebowanie kształcenia zawodowego na lokalnym rynku pracy, która będzie zaakceptowana przez wszystkie zainteresowane podmioty.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu powiedziała, iż myśli, że w świetle tego co powiedziała Pani Dyrektor Szkoły, wychodząc naprzeciw jej prośbom i prośbom całego grona pedagogicznego, będą tą uchwałę podejmować.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu powiedział, że ma pytanie do Pana Starosty. Stwierdził, że Zarząd zapoznawał się z opinią Powiatowej Rady Zatrudnienia i jeżeli to uzasadnienie, o które pytał, Pan Starosta dopiero teraz będzie prosił, to on ma głębokie wątpliwości, ponieważ pomimo tego, że opinii można nie brać pod uwagę, ale w tym wypadku jest ona dość ważnym głosem w dyskusji nad zakładaniem szkoły. Pan Napierała powiedział, że zastanawia się w jaki sposób Zarząd potraktował tą negatywną opinię, nie dociekając jej uzasadnienia.
Więcej pytań nie było.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych przy 12 głosach „za”, 6 głosach „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę w sprawie założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla młodocianych pracowników, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Nakle nad Notecią, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXV/162/2008.
b) wyrażenia zgody na zawarcie przez Powiat Nakielski umowy współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego z terenu województwa kujawsko-pomorskiego (powiatami) w sprawie przystąpienia i realizacji projektu „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic jakości usług edukacyjnych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego” oraz wyrażenia zgody na pełnienie przez Powiat Toruński funkcji koordynatora zadań wynikających z tej umowy
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, powiedział, iż treść autopoprawki jest znana radnym, ponieważ była rozdawana na posiedzeniach komisji. Wyjaśnił, iż miasto Włocławek wycofało się z tego projektu, co spowodowało problem dla pozostałych wszystkich samorządów, które biorą udział w tym projekcie. Pan Starosta dodał, ze pierwotnie były 23 samorządy, a po wycofaniu jednego zostały 22. Podkreślił, iż w takiej sytuacji, jak powiat nakielski znajdują się pozostałe samorządy, które będą wprowadzać teraz autopoprawki albo będą zmieniać uchwałę, jeśli taką już podjęli. Pan Starosta odczytał treść autopoprawki, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Starosta po odczytaniu autopoprawki dodał, że ta uchwała jest ważna, bowiem jest to kolejny etap pozyskiwania środków zewnętrznych po 68.000 zł, które otrzymamy w ramach projektu Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. To było działanie 9.2. Pan Starosta podkreślił, iż teraz dochodzi 210.190 zł, czyli w tej chwili powiat nakielski ma zagwarantowaną kwotę na prawie 280.000 zł ze środków zewnętrznych. Pan Starosta zaakcentował, iż jest miesiąc kwiecień, a już powiat pozyskuje środki zewnętrzne.
Pytań nie było.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Powiat Nakielski umowy współpracy
z jednostkami samorządu terytorialnego z terenu województwa kujawsko-pomorskiego (powiatami) w sprawie przystąpienia i realizacji projektu „Edukacja szansą na przyszłość. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług w województwie kujawsko-pomorskim” oraz wyrażenia zgody na pełnienie przez Powiat Toruński funkcji koordynatora zadań wynikających z tej umowy, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXIV/163/2008.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, ogłosiła półgodzinną przerwę i zaprosiła radnych i gości na poczęstunek z okazji udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, po przerwie wznowiła obrady sesji.
c) zmiany uchwały, dotyczącej założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Kcyni
Pani Przewodnicząca zapytała o uwagi i pytania.
Nie było.
Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 17 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały, dotyczącej założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Kcyni , która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXV/164/2008.
d) przystąpienia Powiatu Nakielskiego do tworzonego Stowarzyszenia „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk” oraz udzielenie pełnomocnictwa Pani/Panu ……………………………. do pełnego reprezentowania Powiatu w Stowarzyszeniu „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk”
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poprosiła o zgłaszanie kandydatur.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, zgłosił kandydaturę Pana Tomasza Miłowskiego na reprezentanta samorządu powiatowego w Stowarzyszeniu.
Więcej kandydatur nie zgłoszono.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała, czy Pan Tomasz Miłowski, Wicestarosta Nakielski wyraża zgodę.
Pan Tomasz Miłowski, Wicestarosta Nakielski, wyraził zgodę.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poddała pod głosowanie kandydaturę Pana Tomasza Miłowskiego.
Rada Powiatu w obecności 17 radnych jednogłośnie przyjęła kandydaturę Pana Tomasza Miłowskiego.
Pytań do projektu uchwały nie było.
Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 17 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia Powiatu Nakielskiego do tworzonego Stowarzyszenia „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk” oraz udzielenie pełnomocnictwa Panu Tomaszowi Miłowskiemu do pełnego reprezentowania Powiatu w Stowarzyszeniu „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk”, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXV/165/2008.
e) zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Likwidacji w Szubinie za 2007 rok
Pani Przewodnicząca zapytała o uwagi i pytania.
Nie było.
Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 17 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Likwidacji w Szubinie za 2007 rok, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXV/166/2008.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, podziękował Panu Mariuszowi Piotrkowskiemu, Likwidatorowi SP ZOZ w Szubinie, Wiceburmistrzowi Szubina, za dzielną i ciężką pracę. Była to praca bezbłędna, mrówcza, trudna. Praca ta wymagała dużo spokoju, dużo wyjaśnień, perswazji wszystkim wierzycielom i tym zadaniom sprostał Pan Mariusz Piotrkowski, były Likwidator w Szubinie. Współpraca z Zarządem Powiatu Nakielskiego i całym samorządem powiatowym układała się bardzo dobrze. Zarząd Powiatu był informowany o wszystkich działaniach i planach, które przygotowywał Pan Likwidator. Pan Starosta dodał, że są wdzięczni jako samorząd powiatowy za wielki trud i pracę, która została wykonana wzorowo.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, podziękowała również Panu Likwidatorowi Antoniemu Zbylutowi, który jako pierwszy policzył długi w szpitalu w Szubinie i wykonał również olbrzymią pracę, żeby wszystko uporządkować i za to również podziękowała.
Pan Mariusz Piotrkowski, Likwidator SP ZOZ w Szubinie i Wiceburmistrz Szubina, serdecznie podziękował za ocenę. Nie spodziewał się aż takiej wysokiej oceny. Uważa, że ona nie powinna być taka wysoka. Pan Piotrkowski powiedział, że kończymy coś co było trudne i ciężkie do zrealizowania. Wspólnie wychodzimy z tego z twarzą. Wspólnie pracowaliśmy nad tym sukcesem (mówił w imieniu własnym i byłego likwidatora), tego sukcesu nie byłoby bez Zarządu, radnych. Wszyscy odnieśliśmy sukces, bardzo dobrze współpracowało się. Uważa, że następny proces przekształceń też uda się dokończyć i w końcu w naszym powiecie będzie taka służba zdrowia, na jaką zasługują mieszkańcy.
f) zatwierdzenia i sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nakle nad Notecią w likwidacji za 2007 rok
Pani Przewodnicząca zapytała o uwagi i pytania.
Nie było.
Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 17 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nakle nad Notecią w likwidacji za 2007 rok, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXV/167/2008.
g) zmieniająca Uchwałę Nr XXI/123/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 28 grudnia 2007 roku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na 2008 rok
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że chodzi o punkt drugi w uchwale, gdzie:
dochody majątkowe w wysokości 727.340,00 zł, w tym:
- dochody ze sprzedaży majątku – 727.340,00 zł.
Zadał to pytanie, dlatego, iż z uzasadnienia wynika, że na tą kwotę składa się kwota 600.000 zł, (która jest w uchwale Zarządu Powiatu) i prawdopodobnie kwota 127.340 zł, którą otrzymano na podstawie umowy zawartej pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy w Toruniu a Powiatowym Urzędem Pracy w Nakle nad Notecią o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dodał, iż wprowadza to pewne zamieszanie. Dodał, że przyjmując taką sytuację, to wynika z tego, że powiat wypracował takie dochody sprzedając majątek. Podkreślił, iż faktycznie za 600.000 zł dokonano takiej sprzedaży, natomiast kwota 127.340 zł wskazuje, że też zostało sprzedane, a okazuje się, że w wysokości 127.340 zł powiat otrzymał dotację. Zapytał, czy nie lepiej byłoby rozbić kwotę 727.340 zł. Podkreślił, iż chodzi o czytelność zapisu.
Pani Danuta Roza, Skarbnik Powiatu Nakielskiego, powiedziała, że jeżeli chodzi o punkt 2 tej uchwały to zgodnie ze zmienioną klasyfikacją, to do dochodów majątkowych włączamy §, który został wprowadzony do tej uchwały i faktycznie dokonuje się podziału dochodów ogółem na: a) dochody majątkowe, gdzie jest kwota 727.340 zł, w tym:
- dochody ze sprzedaży majątku pozostaje kwota 600.000 zł.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że jest to liczone razem.
Pani Danuta Roza, Skarbnik Powiatu Nakielskiego, potwierdziła, iż jest to liczone razem i powiedziała, że można to rozbić.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że celem tego rozbicia byłoby to, by radni rozumieli budżet. Zaznaczył, że w pewnym momencie nie mógł tej kwoty „zgrać”. Poprosił , żeby to uwzględnić, aby była uchwała czytelniejsza, bowiem ktoś może pomyśleć, że zostało sprzedane mienie powiatu. Podkreślił, że jeżeli Pani Skarbnik uzna, że tak jest czytelne, to nie będzie Pan Mikietyński miał uwag.
Pani Danuta Roza, Skarbnik Powiatu Nakielskiego, powiedziała, że propozycja jest taka, by rozbić kwotę.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, powiedziała, że wątpliwość Pana Radnego została wyjaśniona. Powiedziała, że wprowadzenie teraz dodatkowych zapisów jest bez potrzeby, bowiem radni słyszeli wyjaśnienia. Podkreśliła, iż w przyszłości można na to zwrócić uwagę. Zapytała, czy pod względem prawnym można tak zrobić.
Pani Danuta Roza, Skarbnik Powiatu Nakielskiego, powiedziała, że tak.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu, poprosił o 5 minut przerwy, ponieważ ma jedną uwagę, którą chciałby wyjaśnić z Panią Skarbnik, by nie przedłużać obrad sesji.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, ogłosiła 5-tową przerwę.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, po przerwie wznowiła obrady sesji.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała, czy dokonywane będą zmiany w projekcie uchwały.
Nie dokonano żadnych zmian w projekcie uchwały.
Więcej uwag i pytań nie było.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 18 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą Uchwałę Nr XXI/123/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 28 grudnia 2007 roku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na 2008 rok, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXV/168/2008.
Ad. 7/
Interpelacje i zapytania radnych.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu prosił Pana Starostę o ustosunkowanie się do kwestii podnoszonej przez ostatni numer lokalnej prasy. Powiedział, że sprawa dotyczy wysokości kosztów szacunkowych budowy portu – przystani żeglugi na rzece Noteć w Nakle. Pan Napierała powiedział, że w dokumentach są założone szacunkowe koszty inwestycji rzędu 9.000.000,00 zł., ale ostatnio w prasie pojawia się kwota szacunkowa wyliczona przez Urząd Gminy w Nakle. Jest to kwota rzędu 18.000.000,00 zł.
Pan Krzysztof Mikietyński, Radny Rady Powiatu zapytał o chodnik przy drodze powiatowej, który biegnie z Nakła do Występu. Powiedział, że w pewnym momencie przerwano tą inwestycję. Pan Mikietyński powiedział, że jego zdaniem byłoby właściwe gdyby dokończono ją, ponieważ taki chyba był cel tej inwestycji. Dodał, że jest to ważne, ponieważ nie wie, kiedy wychodzi tam pozwolenie, żeby nie trzeba było później od nowa zaczynać. Pan Radny Mikietyński powiedział, że rozmawiał z Panem Radnym Mrozem, który ten temat poruszał na sesji Rady Gminy Nakło i kierował pisma. Poprosił, żeby Pan Starosta ustosunkował się do tego i powiedział, jakie są zamiary Zarządu Powiatu. Pan Mikietyński zapytał również o realizację uchwały dotyczącej obligacji. Trzecie pytanie Pana Radnego Mikietyńskiego dotyczyło przystanku w Olszewce. Powiedział, że wie, iż ma być jakieś spotkanie. Zapytał, czy są jakieś projekty dotyczące tego przystanku czy zatoczki, czy może jest to dopiero wstępne spotkanie.
Pan Leszek Gutkowski, Radny Rady Powiatu powiedział, iż w związku z tym, że czyni się przygotowania do obsługi służby pomocy doraźnej, tzn. pogotowie ratunkowe ma stacjonować również w jednostce ratowniczo-gaśniczej w Szubinie i w Komendzie Powiatowej w Nakle, to chciałby się dowiedzieć na jakim to jest etapie, ponieważ – jak słyszał – w początkowej wersji miało to zacząć funkcjonować z dniem 1 maja 2008 roku. Pan Gutkowski powiedział, że z tego co wie pomieszczenia zarówno w jednostce ratowniczo-gaśniczej w Szubinie jak i w Komendzie Powiatowej w Nakle są przygotowane. W związku z tym zapytał, jak ta sprawa wygląda jeżeli chodzi o sprawy techniczne, organizacyjne. Zapytał również, od kiedy ewentualnie to pogotowie w tych jednostkach ma funkcjonować.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, odniósł się do sprawy wjazdów na nowopowstałe posesje. Powiedział, iż miał sygnały od dwóch sołtysów, że te wjazdy na nowopowstałe posesje nie uwzględniają przepływu wody, tzn. w rowach odpływowych woda zostaje, wylewa się na jezdnię, utrudnia i niszczy drogi powiatowe. Pan Radny Michalak powiedział, iż chciałby prosić o interwencję w tej sprawie. Zaznaczył, iż oczywiście nie w ten sposób, żeby jakoś karać właścicieli tych nowopowstałych posesji, ale ich zdyscyplinować, aby ten przepływ wody został umożliwiony. Stwierdził, iż z tego co się orientuje, to powinna tam być wkopana jakaś rura. Pan Michalak zaznaczył jeszcze raz, że jest to sprawa zgłaszana przez sołtysów i dotyczy konkretnie drogi 1948 w Zamościu.
Pan Jarosław Schulz, Radny Rady Powiatu zgłosił się w podobnej kwestii. Powiedział, że w ubiegłym tygodniu w prasie ukazała się informacja o fatalnym stanie drogi z Witosławia do Rościmina. Pan Radny powiedział, że sprawdził to. Sam się pofatygował i przejechał ten odcinek drogi. Stwierdził, że rzeczywiście stan tej drogi jest co najmniej zły. Dodał, że będzie pewnie wniosek do Zarządu Dróg, aby w ramach działań naprawczych, które po zimie są prowadzone, coś z tą drogą zrobić i żeby ewentualnie sprawę potraktować jako pilną, ponieważ stan tej drogi jest naprawdę fatalny.
Pan Ryszard Bagnerowski Radny Rady Powiatu powiedział, że korzystając z obecności Pana Dyrektora Zarządu Dróg zwraca się o to, aby wszyscy radni otrzymali informację na jakim etapie są w tej chwili naprawy dróg w naszym powiecie. Pan Bagnerowski powiedział, że wielu z radnych spotykając się w terenie z mieszkańcami powiatu nakielskiego otrzymuje informacje, że jest sporo wyrw po zimie. Pan Radny powiedział, iż rozumie, że nie wszystko można było zrobić w ciągu jednego miesiąca. Zaznaczył, że dzisiaj jest okazja, żeby wszyscy mieszkańcy powiatu dowiedzieli się na jakim etapie firma prowadzi naprawy dróg i jak długo to jeszcze potrwa.
Ad. 8/
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, w pierwszej kolejności odpowiedział na interpelację Pana Radnego Napierały, który prosił o wyjaśnienie szacunkowych kosztów budowy portu. Pan Starosta powiedział, że w prasie lokalnej, tzn. w jednym tygodniku jest rzeczywiście napisane, że będzie to 18.000.000,00 zł. Stwierdził, że nie wie skąd autor wziął kwotę 18.000.000,00 zł. Powiedział, że sprawa była konsultowana z Burmistrzem Nakła Panem Zenonem Grzegorkiem i z Wiceburmistrzem Panem Andrzejem Krupińskim. Pan Starosta powiedział, że na początku sesji czytał w sprawozdaniu, że wraz z Panem Wicestarostą Tomaszem Miłowskim i Wiceburmistrzem Andrzejem Krupińskim udali się do Torunia w sprawie dróg. W czasie jazdy do Torunia rozmawiali m.in. o porcie. Powiedział, że gdy był przygotowywany projekt, to szacunkowo koszty określono na 9.000.000,00 zł. Zaznaczył, że było to robione mniej więcej półtora roku temu. W związku z tym koszty robocizny były inne i koszty materiałów też były inne. Pan Starosta powiedział, iż nie należy jednak sądzić, że wzrost nastąpi o 100%. Dodał, iż mają zagwarantowane na liście indykatywnej 5.400.000,00 zł. Wiadomo, że trzeba poszukiwać środków zewnętrznych. Pan Starosta powiedział, że takie też czynione są starania, co Starosta w sprawozdaniu przedstawił.
W dalszej kolejności Pan Starosta udzielił odpowiedzi na interpelacje Pana Krzysztofa Mikietyńskiego. Powiedział, że jeśli chodzi o chodnik z Nakła do Występu, to na ten temat rozmawiał z nim nie tylko Pan Radny Mróz, ale również Pan Radny Kiersznicki z Rady Powiatu, Pan Radny Matczuk, Pan Radny Swiątek i nie tylko. Pan Starosta zaznaczył, iż trzeba pamiętać, że część robót, która została wykonana – chodzi o chodniki w Występie – zostały one tak wykonane, że w tej chwili gdyby ułożono warstwę bitumiczną, to niestety chodnik będzie niżej od tejże warstwy bitumicznej. Powiedział, że jest taki odcinek w samym Występie. W związku z tym, żeby nie ponosić kosztów celowym byłoby przejście najpierw z miejscowości Gorzeń aż w kierunku miejscowości Potulice, a potem do Występu i kolejno robić etapami tę inwestycję, czyli przy okazji położenia dywanika bitumicznego układałoby się jednocześnie nowe chodniki. Tam gdzie jest to możliwe robiłoby się odwodnienie tak, aby to wszystko było zgodnie ze sztuką budowlaną. Pan Starosta, w kwestii czy ten odcinek będzie robiony powiedział, że Zarząd Powiatu rozdysponował środki i konsultował tą decyzję z burmistrzami. Powiedział, że jest już odpowiedź burmistrzów i wójta na piśmie, że te 40.000,00 zł., które było przeznaczone na materiał, zostało rozdysponowane na te odcinki chodników przy naszych drogach powiatowych, które zaproponowali. Pan Starosta powiedział, że w gminie Nakło będzie dokończenie chodnika w miejscowości Paterek i położony zostanie chodnik przy naszej drodze powiatowej w miejscowości Karnowo. Pan Starosta zaznaczył, że to jest realizacja na terenie gminy Nakło na ten rok. Następnie Pan Starosta udzielił odpowiedzi na interpelację Pana Radnego Mikietyńskiego odnośnie uchwały o obligacjach. Powiedział, że w tej kwestii dostali jako samorząd informację od Regionalnej Izby Obrachunkowej – jest to uchwała Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 28 kwietnia 2008 roku w sprawie opinii o możliwości wykupu obligacji, które Powiat Nakielski planuje wyemitować w 2008 roku. Skład Orzekający postanowił co następuje: „pozytywnie zaopiniować możliwość wykupu obligacji, które Powiat Nakielski wyemituje w 2008 roku w kwocie 11.000.000,00zł”. W uzasadnieniu Skład Orzekający stwierdza: ”ocena sytuacji finansowej Powiatu w Nakle nad Notecią w oparciu o przedstawione dane wskazuje na możliwości wykupu przez Powiat planowanych emisji obligacji”. Trzecie pytanie Pana Radnego Mikietyńskiego dotyczyło miejscowości Olszewka i zatoki przystanku autobusowego. Pan Starosta powiedział, że rzeczywiście takie pismo wpłynęło do Zarządu Powiatu. Pismo to było podpisane przez dyrektora szkoły w Olszewce, przez Pana Herzberga z Zakładu Rolnego, przez Pana Horodeckiego – właściciela pola golfowego oraz przez sołtysa wsi Olszewka z prośbą o rozważenie wniosku – ewentualnie wtedy, gdy zostaną środki finansowe na realizację tego zadania. Pan Starosta powiedział, że zadanie polegałoby na tym, żeby po prostu zrobić zatoczkę z prawdziwego zdarzenia przy przystanku autobusowym i zagospodarować teren. W Olszewce jest o tyle nietypowa sytuacja, że nasz pas drogowy jest bardzo szeroki, ponieważ sięga od krawędzi jezdni aż do płotu Zakładu Rolnego. Zaznaczył, że to jest taki nietypowy plac, który ma kilkadziesiąt metrów szerokości. Pan Starosta powiedział, że rozmawiał w tej sprawie z Panem Dyrektorem Lamprechtem. Powiedział, że zostanie przygotowana pełna koncepcja, a w przyszłym tygodniu jest umówione spotkanie na terenie Olszewki. Na spotkaniu tym będą rozmawiać jak to zagospodarować i znaleźć środki finansowe w tegorocznym budżecie. Pan Starosta podkreślił, że sprawa Zarządowi jest znana i chcą ją rozwiązać jak najlepiej, z korzyścią dla społeczeństwa Olszewki.
W dalszej części wypowiedzi Pan Starosta udzielił odpowiedzi na interpelację Pana Leszka Gutkowskiego, która dotyczyła ratownictwa pogotowia w Nakle. Stwierdził, że może powiedzieć tylko tyle – zaznaczył, że była o tym mowa na ostatniej sesji – że jak na razie są w tym samym punkcie, tzn. na razie żadnej nowej informacji nie ma. Pan Starosta powiedział, że czynią starania w tym kierunku. Zwracając się do Pana Radnego Gutkowskiego, którego szczególnie interesuje ratownictwo medyczne, powiedział, że on sam doskonale wie, że to nie jest taka prosta sprawa, aby to po prostu z dnia na dzień to załatwić.
Następnie Pan Starosta powiedział, że Pan Radny Michalak wskazywał na zagadnienia związane z posesjami i przepływem wody. Zaznaczył, że Pan Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych jest obecny na sesji. Powiedział, iż jest przekonany, że są to sprawy czysto techniczne, na których się całkowicie nie zna. Zapewnił jednak, że Pan Dyrektor Bartosz Lamprecht jest fachowcem i na pewno sobie z tym poradzi. W związku powyższym Pan Starosta powiedział, że w tej chwili przekazuje interpelację Pana Radnego Michalaka Panu Dyrektorowi.
Pan Andrzej Kinderman, Starosta Nakielski, powiedział, że podobna jest sprawa jeżeli chodzi o interpelację Pana Radnego Schulza, która dotyczy drogi Witosław –Rościmin. Zaznaczył, że jest to sprawa, która dotyczy również interpelacji Pana Radnego Bagnerowskiego. Pan Starosta powiedział, że w sprawie naprawy naszych dróg powiatowych rozmawiał z Panem Dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych, który poinformował go – złożył takie sprawozdanie – że po poprawie warunków atmosferycznych przystąpiono do naprawy dróg na terenie wszystkich gmin. Poinformował, że na terenie wszystkich gmin są obecnie łatane dziury, które niestety są mimo to, że zima była łagodna. Pan Starosta jeszcze raz podkreślił, że ubytki w nawierzchni asfaltowej są w tej chwili likwidowane. Powiedział, iż z relacji Pana Dyrektora Lamprechta wynikało, że wcześniej nie można było na szeroką skalę prowadzić tych napraw, ponieważ były za niskie temperatury. Podkreślił, że w takich warunkach załatanie dziury powodowało, że po krótkim okresie czasu dziura pojawiała się w tym miejscu ponownie. Pan Starosta powiedział, że teraz są bardzo sprzyjające warunki atmosferyczne i termiczne, w związku z czym będzie to lepiej chroniło. Zaznaczył, że Pan Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych mówił, że robi się to na gorąco i wówczas jest to bardziej trwałe. Powiedział, że jest przekonany, iż te drogi będą naprawione, ponieważ rzeczywiście sporo jest tych dróg do naprawienia. Podkreślił, iż już na poprzedniej sesji wspominał, że należałoby się zastanowić nad tym, żeby niektóre drogi, które nie spełniają standardu drogi powiatowej, przekazać ewentualnie gminom. Pan Starosta powiedział, że należy pamiętać o tym, że jest ponad 56 km dróg powiatowych gruntowych. Stwierdził, że niestety w 1999 roku tak powiat „obdarowano”. Zaznaczył, że drogi są ważną sprawą. Powiedział, że w 2007 roku wydano na nie 2.500.000,00 zł, a i w tym roku też nie oszczędza się środków – ponad 3.000.000,00 zł. jest do dyspozycji Zarządu Dróg Powiatowych. Pan Starosta powiedział, że otrzymali od Pana Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych takie zestawienie, a więc tam, gdzie jest to możliwe będą naprawiać, będą podnosić standard dróg, wiedząc, że jest to problem nie tylko dróg powiatowych, ale również dróg gminnych. Zaznaczył, że tak samo jest z drogami wojewódzkimi, z tym, że można optymistycznie spojrzeć, ponieważ drogi wojewódzkie do 2010 roku na terenie powiatu nakielskiego będą wyglądały tak samo „elegancko” jak droga z Szubina, którą powoli kończą. Pan Starosta zapewnił, że drogi wojewódzkie w powiecie nakielskim będą naprawdę wysokiej klasy. Powiedział, iż jest przekonany – zaznaczył, że będą czynili wszelkie starania – aby drogi powiatowe też były lepsze.
Ad. 9/
Wnioski i oświadczenia radnych.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poinformowała radnych o piśmie z Wydziału Nadzoru i Kontroli z dnia 27 marca 2008 roku o ustosunkowanie się do uwag Wicekuratora do uchwał Rady Powiatu w Nakle nad Notecią Nr XXIII/148/2008, Nr XXIII/149/2008 i Nr XXIII/150/2008 z dnia 27 lutego 2008r. Pani Przewodnicząca podkreśliła, iż odpowiedź została przez nią udzielona. Podkreśliła, iż czeka na odpowiedź zwrotną, o której poinformuje radnych na sesji. Pismo z Wydziału i Nadzoru Kontroli oraz odpowiedź stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapoznała radnych z zaproszeniem na Powiatowe Obchody Dnia Strażaka w dniu 1 maja 2008r. Zaproszenie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 10/
Wolne wnioski.
Nie było.
Ad. 11/
Zakończenie obrad.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, podziękowała radnym i zaproszonym gościom za udział w sesji i zakończyła obrady.
PRZEWODNICZĄCY RADY
MAŁGORZATA WALERYŚ-MASIAK
Protokołowały:
Iwona Lewandowska
Katarzyna Stałowska
Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu (30 kwietnia 2008)
Opublikował: Iwona Lewandowska (27 czerwca 2008, 09:12:56)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 905