2007 r. | 2006 r. | 2005 r. | 2004 r.
PROTOKÓŁ XIII
PROTOKÓŁ Nr XIII/2007
z obrad XIII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią odbytej
dnia 13 czerwca 2007r. w godz. od 16.00 do 17.30
w sali konferencyjnej Komendy Powiatowej
Państwowej Straży Pożarnej w Nakle nad Notecią.
ad. 1i2/ Przewodnicząca Rady Powiatu P. Małgorzata Waleryś-Masiak o godzinie 16.00 otworzyła obrady XIII Sesji Rady Powiatu i po powitaniu radnych i gości oświadczyła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w obradach uczestniczy 21 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał i decyzji.
Przewodnicząca Rady odczytała projekt porządku obrad sesji.
Porządek obrad XIII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią w dniu 13 czerwca 2007 roku, godz. 16.00.
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu XII Sesji Rady.
4. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym.
5. Podjęcie uchwał w sprawie :
a) odwołania Pana Krzysztofa Poskrop ze stanowiska Powiatowego Rzecznika
Konsumentów w Nakle nad Notecią,
b) zmieniająca uchwałę Nr VIII/56/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 28
marca 2007r. w sprawie podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i
społecznej dla Powiatu Nakielskiego na rok 2007,
c) powołania składu osobowego Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym
Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Likwidacji w Szubinie,
d) ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości jednego punktu
dla potrzeb płacowych, pracowników administracji i obsługi szkół oraz placówek
oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Nakielski,
e) zmiany budżetu powiatu nakielskiego na 2007 rok.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
8. Wnioski i oświadczenia radnych .
9. Wolne wnioski.
10. Zakończenie obrad.
Pani Przewodnicząca zapytała, czy są uwagi do porządku obrad XIII Sesji.
Nie było uwag.
ad.3/
Przyjęcie protokółu z XII Sesji Rady Powiatu .
Przewodnicząca Rady poinformowała, że osobiście zapoznała się z protokołem XII sesji Rady Powiatu i nie wnosi uwag. Przypomniała, że protokół wyłożony był w Biurze Rady Powiatu do wglądu.
Rada Powiatu nie wniosła uwag do protokołu i w obecności 21 radnych 18 „za” i 3 głosach „wstrzymujących” przyjęła go.
ad.4/
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz z działalności Zarządu
w okresie międzysesyjnym.
Starosta Nakielski przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwał Rady oraz sprawozdanie z działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym /sprawozdania stanowią załączniki do protokołu/. Pan Starosta przedstawił dodatkowe informacje z działalności w okresie międzysesyjnym /informacje stanowią załącznik do niniejszego protokołu/.
Ad.5/ Podjęcie uchwał w sprawie :
a) odwołania Pana Krzysztofa Poskrop ze stanowiska Powiatowego Rzecznika
Konsumentów w Nakle nad Notecią,
Pani Przewodnicząca zapytała, czy są uwagi?
Nie było uwag.
Pani Przewodnicząca odczytała treść projektu uchwały.
Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie projekt uchwały.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie odwołania Pana Krzysztofa Poskrop ze stanowiska Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Nakle nad Notecią, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XIII/85/2007.
b) zmieniająca uchwałę Nr VIII/56/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 28
marca 2007r. w sprawie podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i
społecznej dla Powiatu Nakielskiego na rok 2007,
Pani Przewodnicząca zapytała, czy są uwagi?
Pan Radny Sobol powiedział, że to nie są uwagi do uchwały. Dodał, że na Komisji Edukacji i Sportu była analizowana ta uchwała. Na tej komisji również była poruszona pewna kwestia, która wiąże się bezpośrednio z przesunięciem proponowanych środków, a mianowicie Pan Radny Sobol sygnalizował, że zdejmuje się kwotę 20 tys. zł z zadania przeznaczonego na dofinansowanie rozpoczęcia działalności gospodarczej przez osoby niepełnosprawne, a dodaje się dodatkową kwotę na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych. Tak się składa, że w tym roku ta kwota została zapisana w budżecie i rozdysponowana. Z tego co wie Pan Radny Sobol, to część osób otrzymała już odpowiedź odmowną, w ramach tych środków - 295 tys. zł nie można było wszystkiego zrealizować. Padła również odpowiedz na zadane przez Pana Radnego Sobola pytanie, jeżeli by ta kwota została przesunięta, a konkretnie jest to propozycja, aby dofinansować uczestnictwo dzieci ze Szkoły Specjalnej w Szubinie, gdzie co roku korzystają i aby mogli również w tym roku pojechać. Pan Radny ma pytanie, bowiem rodzi się pewna wątpliwość, część osób uzyskała odpowiedź negatywną z powodu braku środków na dofinansowanie. A tu pojawia się wniosek ze Szkoły Specjalnej w Szubinie i ma być dofinansowanie tego turnusu. To będzie dziwnie spostrzegane. Dlatego Pan Radny składa wniosek, aby opracować na przyszły rok jakieś zasady korzystania z tego zadania. Jeżeli tych środków jest mało, a osób składających wniosek jest coraz więcej po prostu trzeba wprowadzić pewne zasady, czyli ta osoba, która korzystała w tym roku, to żeby na przyszły rok nie mogła brać udziału.
Pani Przewodnicząca powiedziała, że ma pomysł odnośnie tych środków, aby zastanowić się czy w niektórych przypadkach nie spróbować tej rehabilitacji prowadzić na bazie ośrodków rehabilitacyjnych, które są na miejscu, więc odpadało by wyżywienie i zakwaterowanie. W związku z tym więcej osób mogło by uzyskać te świadczenia rehabilitacyjne, a część to pewnie musiała by być leczona na tych turnusach. To co Pan Radny Sobol zauważył to myśli Pani Przewodnicząca, że jest to słuszna uwaga i sprawa jest ta do rozważenia i wprowadzenia w życie.
Pan Radny Mikietyński powiedział, że ma pewną wątpliwość, czy można przesunąć środki na określony podmiot, bo rozumie, że został zakończony konkurs dotyczący tych środków, że w tym roku nie ma regulaminu?
Pan Radny Napierała powiedział, że rozumiejąc Pana Radnego Sobola przesuwa się kolejne środki na turnusy rehabilitacyjne, bo tak to rozumie Pan Radny Napierała, że na rehabilitację osób niepełnosprawnych. Pan Radny Napierała ma sugestię, że należało by wrócić przede wszystkim do tych wniosków, które nie były zrealizowane i zostały złożone wcześniej w tym roku przez osoby ubiegające się i spełniające oczywiście wymagania. Pan Radny Napierała tak to zrozumiał, że jest grupa osób, która z braku środków nie otrzymała dofinansowania, a teraz mają być przesunięte środki, aby dofinansować wyjazd młodzieży ze Szkoły Specjalnej w Szubinie.
Pan Starosta poprosił, aby w jego imieniu zastępca Dyrektora Pani Katarzyna Leśniewska wyjaśniła Radnym wszystkie zagadnienia, ponieważ była taka możliwość zadawania pytań na posiedzeniach komisji, ale dziwnym trafem wszystkie komisje trwały około 15 minut.
Pan Radny Sobol powiedział, że te same pytanie zadawał na posiedzeniu komisji przedstawicielom.
Pani Katarzyna Leśniewska – zastępca Dyrektora PCPR, powiedziała, że sytuacja wygląda w ten sposób, że większość osób niepełnosprawnych skorzystało z tego dofinansowania i faktycznie, tych pieniędzy w tym roku było tyle ile w całym roku ubiegłym na ten cel, ale wniosków było bardzo dużo. Z racji tego, że nie przyjęli jeszcze zasady, która zgodnie z wolą Komisji Edukacji Promocji i Sportu będzie zrealizowana, czyli uczestnictwo w turnusach będzie możliwe raz na dwa lata. W tej chwili tego nie było i zostały rozpatrywane wnioski w kolejności ich wpływu. Szkoła Specjalna w Szubinie faktycznie pech chciał, że indywidualne wnioski dzieci tej szkoły wpłynęły bardzo krótko przed tym kiedy te pieniądze na ten cel już zostały wykorzystane. Podkreśliła, że jest to często jedyna szansa dla tych dzieci, żeby skorzystać z rehabilitacji, wypoczynku. Są to dzieci najczęściej z rodzin ubogich i każdego roku udawało się, aby korzystali z tego wyjazdu. W tej chwili jest sytuacja taka, iż jest tyle wniosków indywidualnych, że te środki się skończyły. Dlatego jest prośba o przesunięcie tych środków na ten konkretny cel dla tych czternastu uczniów tej Szkoły Specjalnej w Szubinie. Pani Leśniewska odniosła się do wypowiedzi Pani Przewodniczącej, „my nie możemy tych środków dysponować na rehabilitacje w miejscu zamieszkania wykluczając wyjazd na turnus. Dlatego, że wszystkie ośrodki, które ubiegają się o możliwość organizowania turnusów rehabilitacyjnych muszą mieć wpis do rejestru Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Nie ma innej możliwości, jeżeli organizator takich turnusów nie posiada takiego wpisu do rejestru, wówczas my nie mamy możliwości dofinansowania takiego wyjazdu”.
Pan Radny Mikietyński powiedział, „że chciałby sprostować wypowiedz Pana Starosty, iż jego komisja trwała osiem minut. Ale jeżeli Pan Radny Sobol zgłosił w tej chwili uwagi to naturalną rzeczą, że kiedy są wątpliwości to zadaje się pytania to nie jest nic dziwnego”.
Pani Przewodnicząca odczytała i poddała pod głosowanie projekt uchwały.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych 19 „za” i 2 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę zmieniająca uchwałę Nr VIII/56/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 28 marca 2007r. w sprawie podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej dla Powiatu Nakielskiego na rok 2007, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XIII/86/2007.
c) powołania składu osobowego Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym
Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Likwidacji w Szubinie,
Pani Przewodnicząca poprosiła o zgłaszanie kandydatur.
Pan Radny Rusin zgłosił kandydaturę Pana Radnego Bagnerowskiego.
Pani Przewodnicząca zapytała Pana Radnego Bagnerowskiego o zgodę.
Pan Radny Bagnerowski wyraził zgodę.
Pani Radna Szłapa zgłosiła kandydaturę Pana Radnego Michalaka.
Pan Radny Michalak wyraził zgodę.
Pani Radna Domżała zgłosiła kandydaturę Pana Radnego Rusina.
Pan Radny Rusin wyraził zgodę.
Pani Przewodnicząca poprosiła Pana Mecenasa o poradę prawną. Czy jak będzie się głosować na poszczególnych kandydatów, to czy jest potrzeba głosować odrębnie na każdego z nich, czy jednocześnie na wszystkie?
Pan Mecenas powiedział, że jeżeli nie ma więcej kandydatów i jest tyle kandydatów ile miejsc, to można wstawić te nazwiska w miejsca wykropkowane w projekcie uchwały i wówczas w procedurze nie trzeba głosować odrębnie na każdego z kandydatów.
Pani Przewodnicząca zapytała Radnych, czy wyrażają zgodę na ten sposób głosowania przedstawiony przez Mecenasa.
Nie było uwag.
W trakcie czytania projektu uchwały przez Panią Przewodnicząca głos zabrał Pan Mecenas, który zwrócił uwagę na to, że w projekcie jest jeszcze jedno miejsce wykropkowane ( brak określenia terminu pierwszego posiedzenia Rady Społecznej).
Pani Przewodnicząca zaproponowała datę i godzinę – 15.06.2007r., o godzinie 16.00.
Pani Przewodnicząca zapytała, czy są jakieś inne propozycje?
Pan Radny Michalak poprosił o zmianę terminu na – 18.06.2007r., o godzinie 16.00.
Więcej uwag nie było.
Pani Przewodnicząca przystąpiła do odczytania projektu uchwały i poprosiła Radnych, aby w miejsce wykropkowane wstawili nazwiska członków oraz termin posiedzenia Rady Społecznej.
Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie projekt uchwały.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie powołania składu osobowego Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym
Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Likwidacji w Szubinie, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XIII/87/2007.
d) ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości jednego punktu
dla potrzeb płacowych, pracowników administracji i obsługi szkół oraz placówek
oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Nakielski,
Pani Przewodnicząca zapytała, czy są uwagi?
Nie było uwag ani pytań.
Pani Przewodnicząca odczytała i poddała pod głosowanie projekt uchwały.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości jednego punktu dla potrzeb płacowych, pracowników administracji i obsługi szkół oraz placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Nakielski, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XIII/88/2007.
e) zmiany budżetu powiatu nakielskiego na 2007 rok,
Pani Przewodnicząca poprosiła Pana Skarbnika o odczytanie projektu uchwały. Zapytała, czy są uwagi lub pytania do Pana Skarbnika.
Nie było uwag ani pytań.
Pan Skarbnik odczytał projekt uchwały.
Pani Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 21 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę Nr VII/49/2007 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 28 lutego 2007 roku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na 2007 rok , która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XII/89/2007.
Ad.6/ Interpelacje i zapytania radnych.
Pan Radny Bagnerowski powiedział, że otrzymał odpowiedź na interpelację odnośnie kursowania busów między Nakłem a Paterkiem. Pan Bagnerowski nie jest zadowolony z odpowiedzi, ponieważ jego intencją i treścią interpelacji była przyczyna, że ta komunikacja tworzy duże korki z braku rozkładu jazdy. Władza gminna nic nie poczyniła w tym kierunku i nie odpowiedziała na pytania Radnego. Natomiast na inne pytania Burmistrz odpowiedział w sposób bardzo oględny, dlatego Pan Radny wraca do tej interpelacji i prosi o ponowne zwrócenie się do władz gminnych, aby te jednostki, które obsługują na trasie Nakło – Paterek uzupełniły ten rozkład jazdy. Jest to jedyny kurs w powiecie gdzie nie można rozplanować rozkładu jazdy, wszystkie inne jednostki w powiecie między Nakłem, Mroczą, Szubinem i Kcynią posiadają rozkład jazdy, akurat tylko na tym odcinku nie ma już od kilku lat rozkładu jazdy. Pan Radny pyta z czym to się wiąże i prosi o odpowiedź.
Pan Radny Rzeski powiedział, że jego zapytanie jest związane ze stanem dróg. Chodzi o możliwość zajęcia się tematem wykoszenia chwastów, które wyrastają na drogach przy krzyżówkach. Jest to sprawa związana z zagwarantowaniem bezpieczeństwa. „Jadąc tą drogą Kcynia – Szubin dochodzi do sytuacji, że przy krzyżówce nie widać całkowicie samochodów, które zjeżdżają z tej samej drogi”. Pan Radny Rzeski prosił, aby wystosować pismo do wójtów, burmistrzów, czy do Zarządu Dróg Wojewódzkich, bo chodzi o wszystkie drogi nie tylko o powiatowe.
Pan Radny Sobol nawiązał do sprawozdania z działalności Starosty z Zarządu Powiatu. W informacjach dodatkowych Pan Starosta poinformował o spotkaniu w dniu 08.06.2007r., które się odbyło w Toruniu w sprawie projektów kluczowych poszczególnych etapów postępowania. Pan Radny zadał pytanie do Pana Starosty o ile jest możliwe udzielenie odpowiedzi, aby poinformował ile projektów zostało zgłoszonych z terenu powiatu, gmin i czego one dotyczyły?
Pan Radny Gutkowski powiedział, iż „chciałby z uporem maniaka ponaglić sprawę drogi wojewódzkiej, która łączy Szubin i jest przeznaczona do remontów”. Otrzymał odpowiedz na interpelacje, że ta droga jest cały czas cząstkowo remontowana. Natomiast od zimy nadal występują tam dziury, przejeżdżając Pan Radny Gutkowski zauważył zgryzienia na poboczach, ale sam środek i część jezdni gdzie występują te dziury od zimy są nie zrobione. Dodał, że jest to droga bardzo kolizyjna i w ubiegłym tygodniu doszło do śmiertelnego wypadku, gdzie dwie osoby zginęły na miejscu, a trzecia walczy o życie w szpitalu. Dlatego Pan Radny Gutkowski chciałby, aby Pan Starosta i Zarząd wystąpił z konkretnym pismem ponaglającym i uwzględniając również tragedie wypadku, może ta informacja wpłynie i przyspieszy tok tych prac. Z tego co Pan Radny się orientuje to został ogłoszony przetarg, natomiast dany wykonawca nie wyraża chęci, aby w tym roku rozpocząć pracę remontowe tej drogi dlatego, że dopiero na przyszły rok mają być zapewnione te stałe fundusze. W tej sytuacji jeszcze ten rok stan tej drogi się nie zmieni, więc prosi o ponaglenie, ale już w zaostrzonej interpelacji, aby stan nawierzchni drogi uległ zmianie.
Pan Radny Rusin powiedział, że jego interpelacja dotyczy przyznania materiałów na budowę chodnika przy drodze powiatowej na trasie Kcynia – Grocholin. Jest to około 350m bieżących od ulicy Słonecznej do ostatnich zabudowań w ciągu tej drogi. Panu Radnemu Rusinowi chodzi o polbrug, obrzeża krawężników i dokończenia chodnika w Chwaliszewie na odcinku około 70m bieżących. Pan Radny jest po wstępnej rozmowie z Panem Burmistrzem Kcyni, który się zobowiązał wyasygnować odpowiednie fundusze na robociznę i pozostałe materiały budowlane.
Ad.7/ Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Pan Starosta powiedział, że dzisiejsze zapytania, interpelacje zdominowała tematyka dróg. Odpowiadając w kolejności zgłoszeń Panu Radnemu Bagnerowskiemu. Pan Starosta powiedział, iż ponownie zwróci się z pismem do Pana Burmistrza Zenona Grzegorka w sprawie rozkładu jazdy. I jednocześnie jest pewien problem związany również z komunikacją oraz z rozwiązaniami drogowymi, które leżą w gestii Zarządu Dróg Wojewódzkich. O tych sprawach więcej powie w jego imieniu Pan Wicestarosta, który uczestniczył w rozmowach z Panem Dyrektorem Dróg Wojewódzkich.
Jeżeli chodzi o zapytanie Pana Radnego Rzeskiego odnośnie wykoszenia chwastów to takie zalecenie zostało wydane wcześniej Panu Dyrektorowi Pacholskiemu, który posiada harmonogram i od dnia 02.06.07r. trwają wykoszenia na poszczególnych drogach i poboczach. Ten harmonogram obejmuje wszystkie drogi powiatowe zaczynając od tych, które są najbardziej uczęszczane oraz te miejsca na, które Pan Radny Rzeski zwrócił uwagę, a mianowicie te, które stanowią niebezpieczeństwo, czyli skrzyżowania, zakręty. Na takich drogach wykoszenia będą w pierwszej kolejności. Jeżeli chodzi o drogi wojewódzkie, to również Pan Wicestarosta będzie mówił o tym temacie.
Odpowiadając na pytanie Pana Radnego Sobola odnośnie spotkania w Toruniu rzeczywiście można powiedzieć, że spotkanie było dość interesujące, ale jednocześnie było związane z przedstawieniem harmonogramu. Tan harmonogram był już przedstawiany Wysokiej Radzie i na pewno wszyscy Radni wiedzą o co chodzi. Cała procedura jest przeciągnięta do miesiąca grudnia, czyli zgodnie z tym o czym była mowa wcześniej nie należy się spodziewać środków finansowych w tym roku, bo taki jest harmonogram i procedura. Jeżeli chodzi o projekty kluczowe z powiatu nakielskiego, to został przedstawiony duży projekt kluczowy, który obejmuje zadania poszczególnych gmin. Odbyły się konsultacje z Burmistrzami i Wójtami, każdy z włodarzy przedstawił zagadnienia dotyczące projektów np. w gminie Szubin za ważny punkt podano strefę inwestycyjną położoną przy drodze krajowej Nr 5 w miejscowości Kowalewo. W gminie Mroczy podano tereny inwestycyjne położone w Konstantowie, również Żurawia jest przykładem dla gminy Kcynia. Natomiast w gminie Nakło przykładem jest miejscowość Paterek, tereny położone w dawnej, a właściwie nie dawnej, bo jeszcze w strefie ekonomicznej i do tego należy dołączyć kwestie połączeń drogi to daje całość projektu kluczowego. W międzyczasie zostały wysłane karty projektów. Dotyczą one trzech dróg w tym również drogi powiatowej Nakło – Bydgoszcz przez Potulice jak i portu śródlądowego w Nakle przy ZSŻŚ im. Kmdr. Bolesława Romanowskiego. Następnie została wysłana karta projektu dotycząca terenu sportowo – rekreacyjnego. To jest jego nazwa, ale głównie chodzi o salę gimnastyczną przy ZSP im. Stanisława Staszica w Nakle. Pan Starosta otrzymał korespondencję od Pana Marszałka dotyczącą zaproszenia wszystkich Starostów, Burmistrzów i Wójtów na spotkanie. I ono ma na celu dalsze wyjaśnienie w kwestii procedury.
W przypadku odpowiedzi Pana Radnego Gutkowskiego droga 246 jest to droga wojewódzka, z którą już od ośmiu lat samorząd się męczy. Już poprzednie Zarządy cały czas monitowały do Zarządu Dróg Wojewódzkich o fatalnym stanie tej drogi. Na tej drodze miało miejsce kolejny wypadek śmiertelny. Te wydarzenia jeszcze bardziej wskazują na to, żeby ta droga była zrobiona jak najszybciej, wraz z pozbawieniem drzew przy tej drodze.
W odpowiedzi na zapytanie Pana Radnego Rusina w sprawie chodnika przy drodze powiatowej w Kcyni. Kwestia polega na tym, iż trzeba znaleźć środki finansowe na finansowanie tych materiałów, a stan techniczny wykaże, ile tych metrów wyjdzie. Pan Starosta nie potrafi na dzień dzisiejszy powiedzieć, ile tych środków by się znalazło, ale będzie czynił starania, żeby chociaż uzyskać część środków na kostkę, ewentualnie na piasek, czy cement w przypadku budowy chodnika. Nie wyklucza Pan Starosta, gdyby te środki się znalazły, to wówczas można by było jeszcze w tym roku niewątpliwie przystąpić do tej inwestycji. Podobna sytuacja występuje w Chwaliszewie, również składają wnioski Rady Sołeckie. Natomiast trzeba pamiętać, że okres wnioskowania do budżetu już dawno minął, ale Pan Starosta to wszystko rozumie i składane w chwili obecnej wnioski będą brane pod kątem budżetu przyszłorocznego. Tak to należy rozumieć, aby te środki zabezpieczyć.
Pan Radny Zbylut „powiedział, że chciałby się odnieść do wypowiedzi Pana Starosty z uwagi na to, że strefa ekonomiczna w kraju to jest w zasadzie walka o uzyskanie czegość takiego jak strefy ekonomicznej. Jest to działanie Urzędu Marszałkowskiego i Wojewody Kujawsko – Pomorskiego w sferze Ministerstwa. Mówi się, że na podstawie strefy ekonomicznej w Nakle, należy to wyjaśnić społeczeństwu, iż jest to strefa ekonomiczna, ale w rozumieniu lokalnym, ona nie ma nic wspólnego ze strefą ekonomiczną. Ponieważ przedsiębiorstwa zewnętrzne, czyli zagraniczne zabijają się o strefę ekonomiczną.
Pan Starosta powiedział, że Pan Radny Zbylut ma całkowitą rację, oczywiście Pan Starosta mówił w kategoriach określających strefę ekonomiczną i wie czym ona jest. Pan Starosta mówił o strefie ekonomicznej dlatego, że ona tak ogólnie została przyjęta w Nakle i na terenach przyległych. „Jaki to jest ewenement w skrócie mówi się, że jest to strefa ekonomiczna”. Został podpisany list intencyjny skierowany do Pana Burmistrza Ignacego Pogodzińskiego i Pan Burmistrz stara się podstrefę w gminie Szubin przy drodze krajowej Nr 5 i tam rzeczywiście ma powstać ta strefa ekonomiczna i będzie ona z prawdziwego zdarzenia. W ten sposób była ona tworzona i ukazała się w materiałach przygotowanych przez Zarząd bądź Burmistrza i właśnie w ten sposób było ukazane jako strefa ekonomiczna i tak to należy rozumieć.
Pan Wicestarosta powiedział, że w dniu 06.06.2007r. doszło do tragicznego wypadku, o którym była już mowa wcześniej na drodze wojewódzkiej Nr 246 łączącej Szubin z Paterkiem. Na miejscu wypadku zgineło dwóch mieszkańców Paterka 36 letnia kobieta i jej 18 letni syn, którzy zostali pogrzebani na cmentarzu w Paterku, zaś trzecia osoba wypadku walczy o życie w szpitalu w Bydgoszczy. Trudno mówić o tej drodze. Tak jak Pan Starosta zauważył ten temat poruszany jest bardzo długo i wreszcie rysują się same fakty. W dniu 25.06.2007r. Zarząd Wojewódzki zorganizował przetarg na wykonawcę nawierzchni modernizacji drogi, która będzie polegała na poszerzeniu do szerokości 6 metrów, zrobienia poboczy i przystanków autobusowych oraz zatoczek. Pan Wicestarosta wraz z Panem Radnym Sabacińskim udali się po informację do Dyrekcji Dróg Wojewódzkich: „kiedy i jak długo trzeba jeszcze czekać na rozpoczęcie remontu tej drogi i wreszcie do ilu jeszcze nieszczęść musi dojść”. Za kilka dni upływa termin zgłaszania potencjalnych odwołań, prawdopodobnie tych odwołań nie będzie. Firma z Kobylarni będzie wykonywała modernizację tej drogi wojewódzkiej. Przetarg się odbył. Opiewa na kwotę ponad 19 mln. zł, ponieważ jest mowa o modernizacji tej drogi od 2 km do 16 km, czyli od zakrętu za Paterkiem do Szubina przy cmentarzu. Niestety Zarząd Wojewódzki dysponuje środkami finansowymi na 1 km drogi remontowej w tym roku. Na tej drodze została wycięta aleja kasztanowców, ale z braku środków finansowych na samym zakręcie zostawiono cztery drzewa i właśnie w to czwarte drzewo uderzył samochód w owym wypadku. Na początku tego roku Zarząd Powiatu wystosował memoriał do Zarządu Dróg Wojewódzkich w sprawie dróg wojewódzkich przebiegających przez Powiat Nakielski. Jest to bardzo spektakularny materiał obudowany dokumentacją zdjęciową jak faktycznie te drogi wyglądają. Nie chciał by Pan Wicestarosta wracać do tego, ale „§ 4 sprawy dodatkowe: usunięcia zadrzewienia rosnącego w pasie drogowym dróg wojewódzkich przebiegających przez teren Powiatu Nakielskiego w odległości mniejszej niż 2,5 metra bieżącego od krawędzi jezdni”. W 2006r. na 16 wypadków drogowych w ciągach dróg wojewódzkich przebiegających przez teren Powiatu Nakielskiego 6 wypadków zakończyło się uderzeniem w drzewo. W odpowiedzi na zapytanie Pana Radnego Gutkowskiego były przeprowadzone rozmowy na temat utrzymania bieżącego dróg wojewódzkich oraz o rosnących wysoko trawach na poboczach ( zapytanie Radnego Rzeskiego), które są bardzo niebezpieczne. Pan Wicestarosta powiedział, że „otrzymano zapewnienie, że trzeba wnioskować do Rejonu Dróg w Tucholi w sprawie tematyki drogowej, na pewno takie pismo zostanie wystosowane po to, żeby uniknąć kolejnych nieszczęść drogowych”. Pan Wicestarosta chciałby przytoczyć temat trochę przyjemniejszy, ale oczywiście nie ma ono porównania z tym zestawieniem. W dniu 06.06.2007r. przez Nakło przepływał flis notecki, który prowadził statek ze ZSŻŚ im. B. Romanowskiego pod nazwą Władysława Łokietka. Pan Wicestarosta powiedział, że „gościli w Powiecie Nakielskim siedem jednostek niemieckich o czym trzeba tu wspomnieć”. Dodał, że trzech członków Zarządu uczestniczyło w rejsie konferencyjnym polegającym na tym, że ziszcza się pomysł orędownika, a mianowicie przywrócenia dróg wodnych w rejonie Kanału Bydgoskiego. Pan Andrzej Kończyk prosił o zorganizowanie dwudziesto osobowej grupy i faktycznie udało się zorganizować tą grupę. Są to przedstawiciele wszystkich gmin leżących nad Kanałem Bydgoskim. Na tym też rejsie wysunęła się idea utworzenia parku kulturowego kanału Bydgoskiego. W tym temacie można zahaczyć o ustawę o ochronie zabytków. Jest to szansa na pozyskiwanie środków finansowych na reaktywowanie tej drogi oraz zinwentaryzowania wszystkich ważnych rzeczy w rejonie Kanału Bydgoskiego. Dzień następny to był dzień pod nazwą Bydgoski Jarmark Wodny. Uczestniczyli przedstawiciele Powiatu Nakielskiego tzn. Pani Kierownik Referatu Promocji i Pozyskiwania Środków z Funduszy Zewnętrznych Katarzyna Łukaszczyk oraz przedstawiciel Nadleśnictwa Szubin wraz ze ZSŻŚ im. B. Romanowskiego, organizując stoisko, na którym promowana była szkoła i teren Powiatu Nakielskiego. Głównym kontekstem było promowanie odbywającego się zapisywania do klas pierwszych przy ZSŻŚ w Nakle. Są zainteresowani, aby w szkole zostały utworzone dwie pierwsze klasy o tym profilu.
Ad.8/ Wnioski i oświadczenia radnych.
Pan Radny Mikietyński powiedział, iż zgłaszał chęć udziału w rozmowie dotyczącej o czym mówił Pan Starosta, a mianowicie o strefie ekonomicznej. Strefa ta jest Nadnoteckim Parkiem Przemysłowym. Jest to pierwszy etap tego parku, który został zrealizowany i zamknął się kwotą 500 tys. zł. Pan Radny stwierdził, iż bardzo dobrze, że jest kolejny etap rozpoczęty, bo mają powstać 33 działki od hektara do 800 metrów i przynajmniej inwestorzy będą mogli na tym terenie stawiać własne obiekty. Jeżeli chodzi o drugą sprawę to Pan Radny Mikietyński chciałby podziękować, już wcześniej dziękował Panu Staroście, ale również bardzo dziękuje Panu Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych odnośnie usunięcia suchych gałęzi z drzew. „Był to pewien problem, bo jak widać pogoda ostatniego czasu lubi płatać figle, ale udało się ten problem zrealizować. Następne podziękowania Pan Radny Mikietyński skierował do Pana Radnego Zbigniewa Sabacińskiego za załatwienie transportu dla pensjonariusza Domu Pomocy Społecznej. Pan Radny Mikietyński podkreślił, iż bardzo fajnie, że zostało to zrealizowane, bo przynajmniej ten pensjonariusz mógł pojechać na turnus rehabilitacyjny.
Pan Radny Sabaciński powiedział, że chciałby złożyć wniosek formalny dotyczący tematu drogi Szubin – Nakło. Były podejmowane apele w pierwszej i drugiej kadencji, aby ta droga jak najszybciej została zmodernizowana. Ponieważ mówi się, że jest to „droga śmierci”, dlatego Pan Radny Sabaciński myśli, aby taki wniosek został sformułowany i podpisany przez Zarząd Powiatu oraz za pośrednictwem Pani Przewodniczącej w imieniu Rady Powiatu, aby takie pismo wpłynęło do Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz do Marszałka. Trzeba podjąć wszystkie możliwe działania, które spowodowałyby jak najszybszą modernizację tej drogi. Wiadomo, że w tym roku są środki finansowe na 1 km drogi. Jednak pojawiła się wersja poprzednia , aby wykonawca jakby wykonał tą pracę i te należności byłyby uregulowane w przyszłym roku. Pan Radny Sabaciński nie orientuje się, czy są realne takie możliwości, bo trzeba powiedzieć, że są to duże koszty około 19 mln zł. Można by było spisać jakąś umowę z daną firmą, ale mówi się o dużych kosztach i niewiadomo, czy dana firma by podjęła się tego zadania, bo mogłoby to doprowadzić do upadku firmy. Ta droga jest rzeczywiście jedną z najniebezpieczniejszych dróg w Polsce. Pan Sabaciński podkreślił, że „często społeczeństwo myśli i mówi, że jest to droga powiatowa, nam jako samorządowcom i Radnym Powiatowym właśnie z tego tytułu obrywa się”. A jak wiadomo jest to droga wojewódzka leżąca na terenie Powiatu Nakielskiego. Obowiązkiem Rady Powiatu jest aby te drogi były w jak najlepszym porządku i przede wszystkim, żeby nie zagrażały życiu. Dlatego Pan Radny postawił wniosek formalny, aby Zarząd Powiatu i Rada Powiatu złożyła taki wniosek, żeby chociaż zabezpieczyć środki finansowe na pobocza i wyciąć te wszystkie drzewa, które zagrażają życiu.
Pani Przewodnicząca powiedziała, że wcześniejsze wypowiedzi Radnych Rady Powiatu świadczyły o tym, że tak samo myślą i przegłosowanie wniosku Pana Radnego Sabacińskiego jest tylko formalnością, ponieważ wszyscy się zgadzamy, żeby ta droga była jak najszybciej zrobiona.
Pan Radny Zbylut powiedział, że w tym temacie jest zorientowany, ponieważ rozmawiał z Panem Burmistrzem Szubina, odnośnie tematyki remontowej drogi. Może powiedzieć, iż w zasadzie winna leży po stronie całego ustawodawstwa z uwagi na to, że wybierając kontrahenta w ramach przetargu wystąpiły trzy firmy i trzeba było wybrać tą z najniższą ofertą. A najniższa oferta jest niższa od oferty tej najwyższej o ponad 3,5mln zł i właśnie przez to rozgrywa się cały problem finansowania. Pan Radny myśli, że w tempie administracyjnym trzeba to załatwić, ponieważ przetarg jest już rozstrzygnięty w tej sprawie. Problem jest tego typu w jaki sposób sfinansować tą budowę, jeżeli wygrała firma, która nie posiada środków finansowych na ten cel. Z tego co Pan Radny się orientuje ta firma posiada środki finansowe na około 1mln zł to praktycznie wystarczy na kawałeczek ścieżki między Godzimierzem, a Szubinem. Gdyby to była firma solidna, czyli ta firma, która wygrała „stronak” to podejrzewa Pan Radny Zbylut, że już by się rozpoczęła budowa tej drogi. Natomiast w tej chwili sądzi, żeby należało wystąpić z postępowaniem administracyjnym przez Radę Powiatu. Takie jest zdanie Pana Radnego Zbyluta.
Pan Radny Bagnerowski powiedział, że są pewne sprawy, które papier przedstawia inaczej, a jeżeli będąc bezpośrednio obecnym przy niektórych uchwałach i decyzjach. „Mówi się, że to już trwa osiem lat - pisząc, bądź podejmując jakieś uchwały. Jednak nie zdarzyło się, aby reprezentacja Radnych Rady Powiatu uczestniczyła w Sesji Wojewódzkiej, bądź w Sesji Sejmiku Województwa z odpowiednio przygotowaną petycją. Wówczas możliwość jest powiedzenia i przedstawienia całej sytuacji danego problemu i zainteresowania Radnych oraz całego sejmiku, aby wreszcie problem został rozwiązany, który być może nie został przez papier uwidoczniony. „W związku z tym Pan Radny Bagnerowski proponuje, aby Pani Przewodnicząca w miarę możliwości i czasu przygotowała odpowiednią petycję (apel) i poinformowała tych Radnych, którzy by mogli reprezentować nasz Powiat w tak trudnej sprawie jak tematyka dróg wojewódzkich”. Uważa Pan Radny Bagnerowski, że to by było konkretne rozwiązanie, bo tak jak wcześniej wspominał papier nie odzwierciedli tego wszystkiego, co się dzieje na miejscu. Nawet ludzka śmierć na papierze odbierana jest inaczej, niż jeżeli przedstawiona przez samych mieszkańców , którzy tą tragedie przechodzą. Trzeba podkreślić, iż Radni Rady Powiatu również przechodzą tą tragedie, bo przecież, to są mieszkańcy naszego powiatu.
Pani Przewodnicząca podała wniosek formalny Pana Radego Sabacińskiego pod głosowanie.
Wniosek został przyjęty jednogłośnie w obecności 21 Radnych Rady Powiatu.
Pani Przewodnicząca podała wniosek Pana Radnego Bagnerowskiego pod głosowanie.
Wniosek został przyjęty jednogłośnie w obecności 21 Radnych Rady Powiatu.
Pan Radny Michalak powiedział, że jako przewodniczący Komisji Edukacji Promocji i Sportu, chce wyjaśnić do końca wątpliwości związane z przesunięciem środków na dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych. Komisja wnioskowała o stworzenia zasad i monitorowała o przyznanie dofinansowania uczestnictwa osób niepełnosprawnych i opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych. W przyszłym roku i w następnych taki monitoring ma nadzieje Pan Radny Michalak, że powstanie na wniosek komisji. Jak widać te wątpliwości, które zgłaszali Radni na dzisiejszej Sesji pojawiły się już podczas posiedzenia komisji. Wspólnie korzystając z doświadczenia członków komisji, którzy są już w Radzie Powiatu poraz drugi stwierdzono, że należy w przyszłości kontrolować osoby, żeby nie doszło do żadnych nadużyć. Dodał, że warto czasami spojrzeć na protokoły z posiedzeń komisji przynajmniej można wyjaśnić daną sytuację. Pani Przewodnicząca dodała, „że nie chodzi o nadużycia, a po prostu kto pierwszy ten lepszy. Ci ludzie umieją korzystać z danego momentu, dlatego że jeden turnus kończą, a już piszą wniosek o następny. Pan Radny Rzeski powiedział, że w uzupełnieniu do wypowiedzi Pana Radnego Bagnerowskiego, dotyczącego wniosku by Radni uczestniczyli w Sesjach Wojewódzkich. Pan Radny Rzeski sądzi, „że lepszym pomysłem byłoby, gdyby nasza reprezentacja w postaci Zarządu Powiatu była w kontakcie z Marszałkiem”.
Ad.9/ Wolne wnioski.
Nie było.
Ad.10/ Zakończenie obrad.
Pani Przewodnicząca Małgorzata Waleryś–Masiak podziękowała radnym i zaproszonym gościom za udział w sesji i zakończyła obrady.
PRZEWODNICZĄCY RADY
MAŁGORZATA WALERYŚ-MASIAK
Protokołowała:
Barbara Chlebek
Wytworzył: Przewodniczący Rady (13 czerwca 2007)
Opublikował: Iwona Łokietek (4 lipca 2007, 11:35:20)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2505