2007 r. | 2006 r. | 2005 r. | 2004 r.
Protokół XL
PROTOKÓŁ Nr XL/2009z obrad XL Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
odbytej dnia 23 września 2009r. w godz. od 10.15 do 12.40.
w Nakielskim Ośrodku Kultury.
Ad. 1 i 2/
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, o godzinie 10.15 otworzyła obrady XL Sesji Rady Powiatu. Po powitaniu radnych i gości oświadczyła, iż zgodnie
z listą obecności aktualnie w obradach uczestniczy 21 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał
i decyzji.
Uczczono minutą ciszy tragicznie zmarłych górników Kopalni „Wujek-Śląsk”.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, następnie odczytała projekt porządku obrad sesji.
Porządek obrad XL Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią w dniu 23 września 2009 roku, godz. 10.00.
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu z XXXIX Sesji Rady.
4. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym.
5. Sytuacja na rynku pracy w powiecie nakielskim.
6. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) wyrażenia woli przystąpienia przez Powiat Nakielski do „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011”,
b) zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą Rodzinny Dom Dziecka w Paulinie,
c) zmieniająca uchwałę w sprawie nadania statutu dla Rodzinnego Domu Dziecka
w Paulinie,
d) zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia źródeł dochodów własnych i ich przeznaczeniu oraz wskazaniu jednostek budżetowych, które tworzą rachunek dochodów własnych,
e) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2009,
f) ustalenia wynagrodzenia Starosty Nakielskiego.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
9. Wnioski i oświadczenia radnych.
10. Wolne wnioski.
11. Zakończenie obrad.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, poprosiła Radę Powiatu w Nakle nad Notecią o wyrażenie zgody na wprowadzenie do porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli współpracy z Gminą Kcynia w zakresie realizacji inwestycji drogowej. Zarząd Powiatu w Nakle nad Notecią na wczorajszym posiedzeniu skierował pod obrady XL sesji Rady Powiatu ww. projekt uchwały, który wpłynął na ręce Pani Przewodniczącej przed sesją. Pani Przewodnicząca odczytała treść powyższego projektu uchwały, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Powyższy wniosek Pani Przewodnicząca chciała poddać pod głosowanie, ale o udzielenie głosu poprosił Pan Radny Tadeusz Sobol.
Pan Tadeusz Sobol, Radny Rady Powiatu, podkreślił, iż komisje już obradowały. Dodał, iż ma być wprowadzony projekt uchwały, w związku z czym chciał uzyskać informacje, dlaczego taki projekt się ukazuje. Zapytał o uzasadnienie tego projektu, bowiem radni nie otrzymali przedmiotowego projektu uchwały.
Pan Tomasz Miłowski, Starosta Nakielski, poinformował, iż w ostatnich dniach powiat otrzymał pismo – wniosek od Gminy Kcynia o zabezpieczenie pewnej kwoty, a mianowicie 15.000 zł jako udział Powiatu Nakielskiego we wspólnej realizacji w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011, zadania dotyczącego ulicy Libelta w Kcyni. W związku z tym, że przy tej ulicy jest usadowiona jednostka Straży Pożarnej i jednocześnie Ratownictwa Medycznego. W ramach dobrej współpracy międzysamorządowej, która ujawnia się m.in. w tym, że gminy dokładają środki finansowe do remontu dróg powiatowych po to, żeby osiągnąć punkty za kryterium współpracy i żeby te inwestycje mogły być realizowane. Pan Starosta przypomniał o projekcie uchwały będącej w dzisiejszym porządku obrad, a mianowicie projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli przystąpienia przez Powiat Nakielski do „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011”, gdzie Gmina Kcynia i Gmina Szubin przekazują powiatowi po 500.000 zł na wspólne zadania. Pan Starosta podkreślił, iż kwota 15.000 zł, to jest zaledwie część całej kwoty 650.000 zł, za którą ma być realizowana ta inwestycja. Dzięki współpracy jest szansa, bo jest to uchwała intencyjna, żeby samorząd Gminy Kcynia pozyskał środki na remont bardzo ważnej ulicy.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, poprosił o przerwę i możliwość zapoznania się z projektem uchwały w sprawie wyrażenia woli współpracy z Gminą Kcynia w zakresie realizacji inwestycji drogowej.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, ogłosiła 10 minut przerwy.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, po przerwie wznowiła obrady XL Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią. Wspomniała, iż w przerwie radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie wyrażenia woli współpracy z Gminą Kcynia w zakresie realizacji inwestycji drogowej. Zapytała, czy są jeszcze jakieś uwagi.
Nie było więcej uwag.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poddała pod głosowanie wniosek dotyczący wprowadzenia projektu uchwały pod numerem 6g) w sprawie wyrażenia woli współpracy z Gminą Kcynia w zakresie realizacji inwestycji drogowej.
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych jednogłośnie wyraziła zgodę na wprowadzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli współpracy z Gminą Kcynia w zakresie realizacji inwestycji drogowej do porządku obrad jako punkt 6g).
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poddała pod głosowanie porządek obrad XL Sesji Rady Powiatu wraz z wyżej wymienioną zmianą polegającą na dodaniu punktu 6g).
Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w obecności 20 radnych jednogłośnie przyjęła poniższy porządek obrad.
Porządek obrad XL Sesji Rady Powiatu w dniu 23 września 2009r. był następujący:
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu z XXXIX Sesji Rady.
4. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym.
5. Sytuacja na rynku pracy w powiecie nakielskim.
6. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) wyrażenia woli przystąpienia przez Powiat Nakielski do „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011”,
b) zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą Rodzinny Dom Dziecka w Paulinie,
c) zmieniająca uchwałę w sprawie nadania statutu dla Rodzinnego Domu Dziecka
w Paulinie,
d) zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia źródeł dochodów własnych i ich przeznaczeniu oraz wskazaniu jednostek budżetowych, które tworzą rachunek dochodów własnych,
e) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2009,
f) ustalenia wynagrodzenia Starosty Nakielskiego,
g) wyrażenia woli współpracy z Gminą Kcynia w zakresie realizacji inwestycji drogowej.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
9. Wnioski i oświadczenia radnych.
10. Wolne wnioski.
11. Zakończenie obrad.
Ad. 3/
Przyjęcie protokołu z XXXIX Sesji Rady Powiatu.
Przewodnicząca Rady Powiatu, Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, poinformowała, że osobiście zapoznała się z protokołem XXXIX Sesji Rady Powiatu i nie wnosi uwag. Przypomniała, że protokół wyłożony był w Biurze Rady Powiatu do wglądu.
Rada Powiatu nie wniosła uwag do protokołu i w obecności 20 radnych jednogłośnie przyjęła go.
Ad. 4/
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym.
Pan Tomasz Miłowski, Starosta Nakielski, przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwał Rady oraz sprawozdanie z działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym /sprawozdania stanowią załączniki do protokołu/. Pan Starosta dodał kilka słów wyjaśnienia do punktu 2 posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 14 września 2009r., a mianowicie wspomniał, iż uchwały intencyjne w sprawie Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011 muszą być złożone do 30 września 2009r. W związku z tym poproszono Panią Przewodniczącą o przesunięcie sesji o tydzień, aby można było spokojnie te uchwały zawieźć. W związku z czym pojawiła się również prośba wprowadzenia projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli współpracy z Gminą Kcynia w zakresie realizacji inwestycji drogowej do porządku obrad dzisiejszej sesji.
Protokolantki, Katarzyna Stałowska i Iwona Lewandowska, podczas odczytywania przez Pana Starostę ostatniego punktu z posiedzenia z dnia 22 września 2009r. rozdały radnym oświadczenie Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 22 września 2009r., którego treść odczytał Pan Starosta i które stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o pytania do sprawozdania Pana Starosty.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, przedstawił stanowisko Klubu Platformy Obywatelskiej do punktu 6-go posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 22 września 2009r. o poniższej treści:
„W imieniu Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej składam protest przeciwko używaniu nazwisk radnych, a tym samym robienia z tej sprawy, o której mowa, konfliktu personalnego. Jeżeli brak merytorycznej dyskusji na forum Rady, dyskusja przenosi się do mediów i dlatego tak się dzieje.”
Ad. 5/
Sytuacja na rynku pracy w powiecie nakielskim.
Pan Przemysław Ulatowski, Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy, uzupełnił informacje, jakie radni otrzymali w materiale przygotowanym przez Powiatowy Urząd Pracy. Powiedział, że jest kilka wskaźników, które determinują zdecydowanie inną sytuację na rynku pracy, niż była w latach poprzednich. Stwierdził, że jeżeli rozważałoby się sytuację na rynku pracy na podstawie liczby osób bezrobotnych w okresie od stycznia do sierpnia, to w 2007 roku w Polsce bezrobotnych ubyło 540 000, w 2008 roku było mniej bezrobotnych o 400 000, a w 2009 roku przybyło aż 202 000 osób bezrobotnych. Pan Dyrektor powiedział, że w województwie kujawsko-pomorskim w 2007 roku było mniej bezrobotnych o 38 000, w 2008 roku było ich mniej o 24 000, a w 2009 roku niemal o 9 700 osób więcej zarejestrowało się jako bezrobotne. W powiecie nakielskim w 2007 roku było o 2 200 osób bezrobotnych mniej, w 2008 roku o 1 200 osób bezrobotnych mniej, a w 2009 roku bezrobocie wzrosło o 331 osób. Stwierdził, iż szczególnie niepokojącym sygnałem jest to, że bezrobocie wzrasta w miesiącu sierpniu
(o 12 osób). Jest to niewiele, ale trzeba pamiętać, że do tej pory taka sytuacja się nie zdarzała. Pan Dyrektor powiedział, iż porównując sytuację na lokalnym rynku pracy w 2009 roku do sytuacji, jaka była w roku 2008, trzeba zaznaczyć, że obecnie jest o 25% rejestracji osób bezrobotnych więcej (jest to 1 300 osób bezrobotnych). Stwierdził, iż w roku bieżącym jest zdecydowanie mniej wyrejestrowań osób bezrobotnych, czyli mniej bezrobotnych osób podejmuje pracę (w roku 2009 430 mieszkańców powiatu nakielskiego mniej podjęło pracę, niż w roku ubiegłym). Zaznaczył, iż jest o 340 (17%) ofert pracy mniej, niż w roku ubiegłym. W związku z powyższym, sytuacja na rynku pracy, w stosunku do lat ubiegłych, uległa zdecydowanemu pogorszeniu. Oświadczył, że mimo wszystko w tym roku wyrejestrowali aż 165 osób bezrobotnych, które odmówiły podjęcia pracy, podjęcia w ogóle jakiegokolwiek działań aktywizacyjnych odpowiednich do ich kwalifikacji i do zapotrzebowania rynku pracy. Pan Dyrektor powiedział, że z jednej strony jest bardzo trudna sytuacja na rynku pracy, a z drugiej strony zdecydowanie większe środki Funduszu Pracy i Europejskiego Funduszu Społecznego zaangażowane są w aktywizację osób bezrobotnych. Poinformował, że na tą chwilę mają 1.500.000,00 zł. więcej, niż w roku ubiegłym. Porównując okres od stycznia do sierpnia w latach 2008 i 2009, to w roku bieżącym na aktywizację osób bezrobotnych jest wydane 900.000,00 zł. więcej. Mimo to sytuacja na rynku pracy nie poprawia się – wręcz przeciwnie – ulega pogorszeniu. Pan Dyrektor określił, jakie osoby najczęściej tracą pracę. Powiedział, że jeżeli chodzi o powiat nakielski, to nie są to osoby ze zwolnień grupowych (przedsiębiorcy na terenie powiatu nakielskiego nie przewidują zwolnień grupowych). Stwierdził, że jedyne przypadki zwolnień grupowych, które dotknęły mieszkańców powiatu nakielskiego, dotyczą zwolnień w firmach o zasięgu ogólnopolskim. Zaznaczył, że problemem jest nie przedłużanie okresowych umów o pracę. Z tego względu gwałtownie podniósł się współczynnik udziału osób bezrobotnych posiadających prawo do zasiłku do ogółu bezrobotnych (w sierpniu 2008 roku było 1 000 osób bezrobotnych z prawem do zasiłku, czyli co piąty bezrobotny posiadał prawo do zasiłku; w 2009 roku takich osób jest już 1 600, czyli o 60% więcej w stosunku do roku ubiegłego). Stwierdził, że tych osób bezrobotnych jest już ogólnie 30%. Wynika z tego, że osoby rejestrujące się przynajmniej 12 miesięcy w ostatnich 18 miesiącach pracowały bądź prowadziły własną działalność gospodarczą. Pan Dyrektor powiedział, iż udaje im się powoli niwelować dysproporcje, ale niestety aktualna sytuacja nie sprzyja tej niwelacji. Zaznaczył, że niemal 60% osób bezrobotnych stanowią kobiety. Stwierdził, że problem pojawia się, gdy spojrzy się na oferty pracy. Okazuje się bowiem, że 75% ofert pracy adresowanych jest zasadniczo do mężczyzn, czyli tak naprawdę dla kobiet pozostaje tylko 25%. Pan Dyrektor powiedział, że 55% ogółu bezrobotnych zamieszkuje tereny wiejskie. Stąd też kłopot z ewentualnym dotarciem do pracy, kłopoty komunikacyjne itp. Stwierdził, iż te kwestie stanowią niewątpliwie problem lokalnego rynku pracy. Zaznaczył, że dzięki sporemu zaangażowaniu środków finansowych w latach ubiegłych udało się drastycznie zmniejszyć jeden wskaźnik, a mianowicie: długotrwale i wielokrotnie bezrobotnych. Pan Dyrektor powiedział, że dwa lata temu ten wskaźnik wynosił 30-40%. Stwierdził jednak, iż nadal stanowi to problem, ponieważ co piąty mieszkaniec, czyli 22% ogółu bezrobotnych stanowią osoby długotrwale bezrobotne i wielokrotnie bezrobotne. Pan Dyrektor powiedział, że cechą, która niezbyt dobrze świadczy o potencjale bezrobotnych w powiecie nakielskim, jest ich wykształcenie. Co trzeci bezrobotny posiada wykształcenie gimnazjalne bądź niższe. Stwierdził, że jako publiczne służby zatrudnienia nie mają wpływu na proces podejmowania dalszej edukacji, uzupełniania kwalifikacji na poziomie wyższym, niż gimnazjalne. Pan Dyrektor powiedział, że od tego roku mogą dofinansowywać studia podyplomowe (wiadomo, że są one przeznaczone dla osób, które posiadają co najmniej dyplom licencjata). Podsumowując lata ubiegłe stwierdził, że wiele problemów udało się zniwelować. Niestety, w tym roku sytuacja uległa znacznemu pogorszeniu. Pan Dyrektor powiedział, że powiat nakielski nie jest „oazą szczęśliwości” ani „ostatnią czerwoną latarnią”, w której wszystko złe się dzieje. Podkreślił, że jeżeli chodzi o stopę bezrobocia, to w dalszym ciągu utrzymują dość dobrą pozycję w województwie kujawsko-pomorskim (9-10 pozycja od końca, czyli znajdują się w środku stawki). Stwierdził, iż w sąsiednich powiatach również nie dzieje się za dobrze. Powiedział, iż docierają do nich wiadomości o zwolnieniach grupowych, które bezpośrednio ich dotykają. Podkreślił, iż może się to przełożyć na wzrost bezrobocia w naszym powiecie, ponieważ mieszkańcy powiatu nakielskiego pracują na terenie sąsiednich powiatów. Pan Dyrektor powiedział, iż lokalny rynek pracy powiatu nakielskiego jest silnie uzależniony od sytuacji na rynku pracy powiatu bydgoskiego (wielu mieszkańców powiatu nakielskiego podejmuje pracę na terenie powiatu bydgoskiego grodzkiego i ziemskiego). Stwierdził, iż tegoroczna tendencja spowodowała, że te osoby zaczęły tracić pracę. Jeżeli chodzi o prognozę na najbliższe miesiące, to niestety przyjdzie się zmierzyć z charakterystycznym dla okresu zimowego spowolnieniem gospodarczym. Pan Dyrektor powiedział, że nie potrafi ocenić, jakie rozmiary przyjmie bezrobocie w listopadzie czy w grudniu. Stwierdził, iż jest pełen obaw co do liczby bezrobotnych. Zaznaczył, iż będą starali się skutecznie temu zaradzić. Wyjaśnił, iż ich działania będą pewnie ograniczone, ponieważ jeżeli pracodawcy nie będą przekonani o tym, że są warunki sprzyjające budowaniu potencjału poprzez zatrudnienie nowych osób na nowych stanowiskach, to publiczne służby zatrudnienia niewiele będą mogły zrobić, mając nawet środki. Podkreślił, iż ktokolwiek zgłosi się po pomoc, to na pewno nie zostanie odesłany z kwitkiem. Pan Dyrektor Ulatowski powiedział, że jeżeli są do niego jakieś pytania, to chętnie udzieli na nie odpowiedzi.
Pan Tadeusz Sobol, Radny Rady Powiatu, powiedział, że ma do Pana Dyrektora pytanie odnośnie staży pracy, na które oczekuje odpowiedzi na piśmie. Zapytał, ile staży pracy było w 2008r., a ile w 2009r. Stwierdził, iż chciałby uzyskać informacje na temat tego, gdzie te osoby zostały skierowane (chodzi o poszczególne gminy). Pan Radny powiedział, iż chciałby dowiedzieć się, ile w ogóle było wniosków o staż pracy. Zaznaczył, iż chciałby, aby odpowiedź na jego wniosek uwzględniała następujący podział: ile stażystów trafiło do urzędów administracji państwowej, do administracji samorządowej i do pozostałych zgłaszających się.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, poprosiła o zabranie głosu Pana Artura Janasa, Wicedyrektora ds. Rynku Pracy w Toruniu.
Pan Artur Janas, Wicedyrektor ds. Rynku Pracy, podziękował za zaproszenie i oświadczył, iż postara się przekazać istotne informacje w zakresie tego, co dzieje się na lokalnym rynku pracy. Wyraził nadzieję, iż pozwoli to ułatwić podejmowanie decyzji. Powiedział, że przygotowali dla radnych prezentację (zbiór statystyk, danych, wykresów, obrazków) - /materiały zostały rozdane radnym na sesji/. Pan Dyrektor powiedział, że grafiki te pokazują generalnie gdzie jest nasz region na mapie kraju, jeżeli chodzi o rynek pracy, a także gdzie jest powiat nakielski na tle regionu i jakie są główne tendencje, jeżeli chodzi o strukturę rynku pracy oraz środki, jakimi dysponują. Zaznaczył, iż jest też kilka informacji dotyczących prognoz. Pan Dyrektor powiedział, że od jesieni 2008 roku mają do czynienia ze zwiększeniem bezrobocia (związane to jest z globalnym kryzysem finansowym – w Polsce jest to nazywane spowolnieniem gospodarczym). Stwierdził, iż zjawisko to charakteryzuje się dość dużą dynamiką, ponieważ w stosunkowo krótkim czasie w naszym regionie przybyło około 20 000 osób bezrobotnych (pod koniec października ubiegłego roku było ponad 90 000). Tak więc teraz jest już około 120 000 osób bezrobotnych. Stwierdził jednak, że jeżeli spojrzy się na grafikę, gdzie jest wskazany udział osób zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy w stosunku do całej populacji osób bezrobotnych w porównaniu do sytuacji, jaka jest w skali całego kraju, to okazuje się, że w naszym regionie jest to udział o blisko połowę mniejszy, niż na terenie całego kraju (w kraju przeciętnie udział osób zwolnionych z pracy na skutek kryzysu wynosi około 3,5% w całej populacji; jeżeli chodzi o województwo kujawsko-pomorskie, to udział ten wynosi tylko 1,6%; w przypadku powiatu nakielskiego praktycznie takich zwolnień nie ma). Pan Dyrektor powiedział, iż może być tak, że kryzys dotknął najpierw wszystkich globalnie, tj. wszystkie globalne organizmy gospodarcze. Następnie objął wszystkie najsilniejsze organizmy gospodarcze w poszczególnych krajach (w tym w Polsce). W związku z tym, te województwa, które nie stanowią centrum gospodarki w Polsce (chodzi m.in. o województwo kujawsko-pomorskie) zagrożone są jeszcze zwolnieniami – jest to opóźniony efekt kryzysu. Wyjaśnił, iż może być tak, że w innych województwach, np. w mazowieckim i wielkopolskim będą już przyjmować do pracy, a w województwie kujawsko-pomorskim będą jeszcze zwalniać lub jeszcze nie będą przyjmować do pracy. Stwierdził jednak, że nie powinno być tragedii, ponieważ posiadają na kilka lat „poduszkę” w postaci funduszy strukturalnych. Pan Dyrektor powiedział, że nie chodzi tutaj tylko o programy związane z inwestycjami, ponieważ mają również tzw. programy „miękkie” (chodzi głównie o szkolenia dla osób bezrobotnych). Zwrócił uwagę, że jednocześnie oznacza to pracę dla tych, którzy zajmują się danym projektem. Stwierdził jednak, że Polska w stosunku do starych, silnych gospodarek, takich jak: Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone, ma do nadrobienia kwestie wydajności pracy. Pan Dyrektor wyjaśnił na czym to polega (chodzi o to, że przy starych maszynach musi pracować więcej osób, niż przy nowszych, którymi dysponują „na zachodzie”). Stwierdził, że jeżeli chce się wypracować spory zysk, to myśli się o tym, aby wyposażyć zakład pracy w jak najlepsze maszyny (zysk inwestuje się w maszyny, ale aby ten zysk był, to musi być duży wzrost gospodarczy, żeby nadrobić miejsca pracy). Zaznaczył, że Polska jako jedyna ma wzrost gospodarczy, ale żeby nie tracić stanowisk pracy, to wzrost gospodarczy musiałby być długotrwały i osiągnąć co najmniej 5%. Pan Dyrektor powiedział, że Urzędy Pracy mają więcej pieniędzy i wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie te pieniądze będą (jest to konsekwencja niezłej sytuacji gospodarczej w roku 2008) – Fundusz Pracy daje około 1,25% środków więcej do dyspozycji. Wyjaśnił, że to się przekłada na zakres liczby osób, które obejmują różnego rodzaju programami – po prostu większej liczbie osób mogą pomóc. Zaznaczył, że w przypadku Europejskiego Funduszu Społecznego udzielanie pomocy jest możliwe w daleko szerszym zakresie. Pojawiają się bowiem programy w obszarze wykluczenia społecznego z czego korzystają m.in. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie oraz Gminne Ośrodki Społeczne (włączane są w projekty systemowe). Są również projekty organizowane na rzecz osób bezrobotnych (czynią to nie tylko Powiatowe Urzędy Pracy, ale inne jednostki, których działania są ukierunkowane na pomoc osobom biernym zawodowo, np. realizacja przedsięwzięć w obszarze oświaty – projekty w zakresie priorytetu IX, które wdrażane są przez Urząd Marszałkowski). Pan Dyrektor powiedział, że są też takie problemy, których nie udaje się im rozwiązać. Wskazał na grafikę dotyczącą dynamiki zmiany stopy bezrobocia wg powiatów. Stwierdził, iż w naszym regionie największy spadek bezrobocia (mierzony stopą) w ciągu ostatnich 10 lat nastąpił w powiecie nakielskim. Mimo wszystko nadal powiat nakielski ma wysoką stopę bezrobocia. Jednak kiedyś powiat nakielski był „w czołówce” w regionie pod tym względem – stopa bezrobocia w pewnym momencie przekraczała 34%. W związku z powyższym spadek stopy bezrobocia w powiecie nakielskim był najbardziej dynamiczny na tle reszty powiatów w regionie. Stwierdził, że niewątpliwie bez aktywności lokalnej nie udałoby się osiągnąć takiego efektu. Zasugerował, iż trzeba byłoby przyjrzeć się temu zjawisku bliżej i zobaczyć, czy nie miały na to wpływ jakieś inne czynniki. Pan Dyrektor powiedział, że jest problem, nad którym cały czas pracują na poziomie Zarządu Województwa i Sejmiku Województwa. Chodzi o kwestię różnic sytuacji wewnątrz regionu. Oświadczył, iż w województwie jest metropolia Bydgoszcz – Toruń i tzw. „reszta świata”. Stwierdził, że jeżeli chodzi o Metropolię Bydgoszcz – Toruń, to stopa bezrobocia wynosi 6-7%. W przypadku „reszty świata” ta stopa wynosi albo blisko 20% albo grubo powyżej 20%. Powiedział, iż mimo tego, że od wielu lat środki Funduszu Pracy dzielone są w ten sposób, że ten, który ma gorszą sytuację (gorszą strukturę bezrobotnych) dostaje więcej, to i tak rozpiętość stóp miedzy powiatem o najwyższej i najniższej stopie bezrobocia praktycznie się nie zmieniła. Wniosek jest następujący: nie jest prosto zredukować tzw. lukę rozwojową. Pan Dyrektor powiedział, że środki, jakimi w tej chwili dysponują Urzędy Pracy, środki związane z systemem edukacji są jeszcze za słabe (zaznaczył, iż na przestrzeni lat są to dziesiątki milionów). Stwierdził, iż tymi środkami nie są wstanie znacząco wpłynąć na różnicę sytuacji wewnątrz regionu. Nawet za pomocą interwencji w postaci funduszy strukturalnych takich jak: Fundusz Rozwoju Regionalnego czy Fundusz Spójności ciężko jest dokonywać zmniejszenia tych różnic. Chodzi o tzw. ścianę wschodnią w Polsce. Porównał tą sytuację do skutków polityki strukturalnej we Włoszech (podział na bogatą północ kraju i biedną Kalabrię). Pan Dyrektor powiedział, iż będzie trzeba nadal bardzo intensywnie pracować nad tym, aby spróbować zmniejszyć lukę rozwojową wewnątrz naszego regionu. Wyjaśnił, iż w na dzień dzisiejszy dzięki środkom z Funduszu Pracy i Europejskiego Funduszu Społecznego na rynku pracy funkcjonuje 25 000 osób, co stanowi ponad 3% wszystkich czynnych zawodowo, tj. osób pracujących i osób, które chciałyby pracować (osoby bezrobotne). W związku z powyższym oznajmił, że ich skala interwencji wynosi maksymalnie około 3% na całym rynku. Resztę musi wykonać gospodarka. Podkreślił, iż trzeba o tym pamiętać, kiedy adresuje się oczekiwania w stosunku do Powiatowego Urzędu Pracy. Pan Dyrektor powiedział, że jeżeli chodzi o przyszłość, to wyzwaniem będzie przede wszystkim pracodawca. Jest to związane ze wzrostem dynamiki zdarzeń na rynku pracy. Zaznaczył, iż nie chodzi tutaj tylko o redukcję. Stwierdził, że już niedługo globalna gospodarka zacznie „odbijać”, co nie oznacza jednak, że od razu nastąpi powrót do świetnej sytuacji na rynku pracy. Pan Dyrektor powiedział, iż wydaje mu się, że czasy po kryzysie będą bardziej dynamiczne, bardziej konkurencyjne niż są obecnie w dobie kryzysu. Stwierdził, iż pomyślne jest to, że na skutek procesów demograficznych będzie zmniejszona podaż młodych ludzi na rynek pracy. W związku z tym, kiedy gospodarka „ruszy”, to być może za 5-7 lat będą braki siły roboczej. Zaznaczył, iż minusem tej sytuacji jest to, że w tym czasie będzie bardzo dużo osób starszych. Sytuacja ta spowoduje bardzo duże obciążenie nie tylko dla budżetu, ale również dla pracujących nielicznych młodych ludzi (chodzi o podatek). Rozwiązanie tego problemu stanowi z pewnością duże wyzwanie. Pan Dyrektor powiedział, że następny problem stanowi edukacja. Stwierdził, iż cały świat uczy się i nie ma innego sposobu, by być gotowym na zmiany. W związku z powyższym rozwój edukacji, w szczególności w małych miastach i na obszarach wiejskich jest kluczowy. Zaznaczył, że to, czego teraz jest w nadmiarze (chodzi o siłę roboczą), za 7-8 lat będzie stanowić deficyt. Wówczas będzie można w większym stopniu wykorzystać „nadwyżkę” siły roboczej z obszarów wiejskich (tutaj demografia jest na dobrym poziomie). Oświadczył, iż edukacja jest tym, co otworzy miejsca pracy ludziom obszarów wiejskich. Pan Dyrektor poruszył również kwestię równości szans. W szczególności chodzi o sytuację kobiet na rynku pracy. Zaznaczył, iż problem w tym zakresie jest ogromny, zwłaszcza jeżeli chodzi o perspektywę braku siły roboczej w przyszłości. Powiedział, że bez stworzenia warunków do większego uczestnictwa kobiet na rynku pracy mogą wystąpić poważne problemy – gospodarka nie poradzi sobie bez tego „zasobu”. Wyjaśnił, iż łączy się to z infrastrukturą – chodzi głównie o opiekę w okresie ciąży, macierzyństwa itp. Pan Dyrektor wspomniał jeszcze o tym, że szansą na przyszłość jest elastyczność we wszystkich obszarach. Stwierdził, że rynek będzie coraz bardziej dynamiczny, wymagający. W związku z powyższym, zarówno ludzie, jaki i instytucje będą musieli być bardziej elastyczni, aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami. Pan Dyrektor wspomniał również o kwestii konkurencji z innymi krajami. Powiedział, że w dzisiejszych czasach jest to zjawisko jak najbardziej realne i z pewnością przyjdzie się z nim zetknąć. Chodzi głównie o konkurencję państw europejskich z państwami takimi jak: Chiny itp. Stwierdził, iż takie rzeczy trzeba mieć na uwadze. Na koniec powiedział, że do materiału dołączyli książeczkę odnośnie rozwoju lokalnego. Oświadczył, iż ważną rzeczą jest to, aby nie liczyć tylko na to, że ktoś z zewnątrz rozwiąże pewne problemy. Trzeba bazować na zdolności społeczności lokalnej do podejmowania pewnych problemów, ich diagnozowania i podejmowania odpowiednich działań.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, powiedział, że wskazane byłoby, aby radni te materiały otrzymali jeszcze przed sesją. Wyjaśnił, że jeżeli byłaby taka możliwość, to mogliby je sobie spokojnie przeanalizować już na komisjach. Stwierdził, iż dałoby to możliwość zadawania szerszych pytań w tym zakresie. Poprosił, aby w przyszłości przy omawianiu tematu bezrobocia w powiecie nakielskim pamiętać o tym.
Pan Artur Janas, Wicedyrektor ds. Rynku Pracy, powiedział, że Wojewódzki Urząd Pracy – tj. jego pracownicy – są do dyspozycji Rady. Jeżeli zaistnieje taka potrzeba, to pracownik Wojewódzkiego Urzędu Pracy przyjedzie na posiedzenie komisji. Pan Dyrektor powiedział, iż w takim wypadku przygotują tematyczny materiał, np. odnośnie zagadnienia rynku pracy na obszarach wiejskich. Taki materiał zostanie następnie na komisji zreferowany przez pracownika Wojewódzkiego Urzędu Pracy.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, wypowiedział się w kwestii materiału przygotowanego przez Pana Przemysława Ulatowskiego, Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy. Powiedział, że jedną z istotnych ról, jaką pełnią doradcy zawodowi w Urzędzie Pracy, są szkolenia. Zaznaczył, że w ciągu kilku lat szkolenia te przyniosły wymierne efekty. Pan Dyrektor Ulatowski poinformował przecież radnych, że w powiecie nakielskim bezrobocie uległo zmniejszeniu (w tej chwili jest tendencja zwyżkowa w tym zakresie). Pan Radny Bagnerowski powiedział, iż efektem tych szkoleń jest również to, że osoby bezrobotne uwierzyły w siebie, podjęły działalność gospodarczą lub wyjechali za granicę i po powrocie utworzyli firmę albo związali się z jakąś firmą. Oświadczył, że ma informację z samorządu kcyńskiego (potwierdza to również Pan Dyrektor Ulatowski), że w gminie Kcynia bezrobocie uległo zmniejszeniu o około 70 osób. Pan Radny powiedział, iż należałoby sprawdzić, jaka jest przyczyna takiego stanu rzeczy. Wiedza w tym zakresie może się przyczynić do zwalczania bezrobocia w innych gminach na terenie powiatu nakielskiego.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, ogłosiła 20 minut przerwy.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, po przewie wznowiła obrady XL Sesji Rady Powiatu w dniu 23 września 2009r.
Ad. 6/
Podjęcie uchwał w sprawie:
a) wyrażenia woli przystąpienia przez Powiat Nakielski do „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011”
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia woli przystąpienia przez Powiat Nakielski do „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011”, która została zapisana w rejestrze uchwał pod
Nr XL/352/2009.
b) zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą Rodzinny Dom Dziecka w Paulinie
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą Rodzinny Dom Dziecka w Paulinie, która została zapisana w rejestrze uchwał pod
Nr XL/353/2009.
c) zmieniająca uchwałę w sprawie nadania statutu dla Rodzinnego Domu Dziecka
w Paulinie
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie nadania statutu dla Rodzinnego Domu Dziecka w Paulinie, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XL/354/2009.
d) zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia źródeł dochodów własnych i ich przeznaczeniu oraz wskazaniu jednostek budżetowych, które tworzą rachunek dochodów własnych
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia źródeł dochodów własnych i ich przeznaczeniu oraz wskazaniu jednostek budżetowych, które tworzą rachunek dochodów własnych, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XL/355/2009.
e) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2009
Pan Tomasz Miłowski, Starosta Nakielski, powiadomił, iż Zarząd Powiatu w Nakle nad Notecią wniósł autopoprawkę do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2009. Poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie celowości przedmiotowej autopoprawki.
Pani Edyta Mulik, Skarbnik Powiatu, poinformowała, iż treść autopoprawki omawiała na posiedzeniach stałych komisji Rady Powiatu. Wspomniała, iż korekta dotyczy załącznika inwestycyjnego (wiersz 38), rozpisania źródeł inwestycji „Budowa szybu, instalacja windy dla Środowiskowego Domu Samopomocy w Nakle nad Notecią” na kwotę ze 187.000 zł ogółem na 112.000 zł i 75.000 zł ze środków Wojewody.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu nakielskiego na rok 2009, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XL/356/2009.
f) ustalenia wynagrodzenia Starosty Nakielskiego
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych przy 10 głosach „za” i 9 głosach „przeciw” (1 radny nie głosował) podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty Nakielskiego, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XL/357/2009.
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, poprosił o zabranie głosu.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, udzieliła głosu Radnemu Panu Zbigniewowi Sabacińskiego.
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, stwierdził, iż są winni opinii publicznej wyjaśnienia, dlaczego ta uchwała o wynagrodzeniu Starosty została podjęta. Poprosił Pana Mecenasa o wykładnię prawną.
Pan Zdzisław Lorek, Radca Prawny, przypomniał, iż w miesiącu czerwcu Rada Powiatu dokonała wyboru nowego Starosty Nakielskiego. Nawiązano nowy stosunek pracy na podstawie wyboru. Przypomniał, że stosunek pracy może być nawiązany na podstawie umowy o pracę, mianowania, powołania, spółdzielczej umowy o pracę, a w tym wypadku na podstawie wyboru. Cechą istotną stosunku pracy jest to, że jest on wykonywany w określonym czasie, w określonym miejscu pod przewodnictwem czyimś i za wynagrodzeniem. Także zdaniem Mecenasa, co również przedstawił w opinii na ostatniej sesji podjęcie uchwały o wyborze Starosty Nakielskiego w miesiącu czerwcu wiązało się z ustaleniem wynagrodzenia jako niezbędnego elementu nowego stosunku pracy. Podkreślił, iż swoje stanowisko podtrzymuje. Pan Mecenas uważa, że jego stanowisko zostało także poparte w piśmie Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, skierowane do Pani Przewodniczącej. Stąd podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty Nakielskiego uważa za w pełni uzasadnione.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, podkreśliła, iż Pan Starosta nie głosował. Pani Przewodnicząca przytoczyła fragment pisma od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego Nr WNK.IV.0910-185/09 z dnia 8 września 2009r. (pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu):
„Rada Powiatu w Nakle nad Notecią w czerwcu br. odwołała dotychczasowego Starostę i powołała z wyboru nowego Starostę Nakielskiego.
W związku z powyższym właściwym byłoby podjęcie przez Radę Powiatu w Nakle nad Notecią uchwały ustalającej wynagrodzenie dla nowo wybranego Starosty.”
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, odniósł się do wypowiedzi Pana Mecenasa, mówiąc, iż przedmiotowa uchwała jest takim zabiegiem formalno-prawnym, ponieważ wynagrodzenie Starosty się nie zmieniło, obowiązuje wysokość tego wynagrodzenia taka jaka była poprzednio. Jest to zabieg formalno-prawny, którego jako Rada Powiatu musieli dokonać.
Pan Sławomir Napierała, Radny Rady Powiatu, zapytanie skierował do Pana Radnego Sabacińskiego – czy pan się z czegoś tłumaczy w tej chwili.
Pan Tadeusz Sobol, Radny Rady Powiatu, podkreślił, iż nie chciał w ogóle zajmować głosu w temacie wynagrodzenia Starosty Nakielskiego, ale Radny Pan Zbigniew Sabaciński wywołał tą dyskusję, dlatego postanowił się wypowiedzieć.
Pan Ryszard Bagnerowski, Radny Rady Powiatu, stwierdził, iż uchwała została podjęta. Przypomniał, iż jest punkt Wolne wnioski.
Pan Tadeusz Sobol, Radny Rady Powiatu, uznał, iż wypowie się w punkcie Wolne wnioski.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, podkreśliła, iż skoro na ten temat trwa dyskusja, to należy ją zakończyć w tym punkcie. Udzieliła głosu Panu Radnemu Sobolowi, by już nie wracać do tego tematu.
Pan Tadeusz Sobol, Radny Rady Powiatu, stwierdził, iż Pani Przewodnicząca ma rację. Powiedział: „Czy to są formalno-prawne zabiegi czy nie zabiegi, nie musieliście, jeżeli uważaliście, że są to formalno-prawne zabiegi, wnosić pod obrady projektu uchwały w sprawie wynagrodzenia Starosty.” Zwrócił uwagę na podstawę prawną w dzisiejszej uchwale, która jest praktycznie identyczna jak w uchwale, którą radni złożyli miesiąc temu. Wspomniał, iż wnioskował dwukrotnie o wprowadzenie projektu uchwały do porządku obrad. Przypomniał, iż na ostatniej sesji mówił, o tym, że złoży skargę do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, co uczynił 3 dni po sesji. Otrzymał również odpowiedź. Ukazała się ta uchwała. Nie znaczy, to, że oni dzisiaj głosując przeciw tej uchwale są w ogóle przeciwko tej uchwale, ale ich nie satysfakcjonuje wysokość wynagrodzenia, dlatego byli przeciwni.
g) wyrażenia woli współpracy z Gminą Kcynia w zakresie realizacji inwestycji drogowej
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, zapytała o uwagi i pytania.
Nie było uwag ani pytań.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia woli współpracy z Gminą Kcynia w zakresie realizacji inwestycji drogowej, która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XL/358/2009.
Ad. 7/
Interpelacje i zapytania radnych.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, powiedział, że w dniu 26 sierpnia 2009r. złożył wniosek do Zarządu Powiatu o remont odcinka drogi powiatowej 1950, a w szczególności skrzyżowania ulic Bydgoskiej i Strażackiej w miejscowości Rynarzewo. Stwierdził, iż na złożony wniosek otrzymał odpowiedź Starosty – w tym miejscu przytoczył fragment pisma: „W odpowiedzi na złożoną interpelację dotyczącą przeznaczenia oszczędności po przetargach na remont skrzyżowania w ciągu drogi powiatowej nr 1950 Rynarzewo – Łabiszyn w miejscowości Rynarzewo informuję, iż ze względu na liczne wnioski samorządów wiejskich i gminnych, Zarząd Powiatu w Nakle nad Notecią postanowił wnikliwie rozpatrzyć zawarte w nich propozycje. Mając na względzie ważność sprawy i bezpieczeństwo mieszkańców Zarząd Powiatu w Nakle nad Notecią podejmie ostateczną decyzję w przedmiotowej sprawie na posiedzeniu w dniu 14 września 2009 roku.” Pan Radny Michalak powiedział, iż dzisiaj w sprawozdaniu Pana Starosty taj odpowiedzi nie było. Wobec powyższego zapytał, dlaczego nie podjęto decyzji w tym zakresie. Następnie Pan Radny złożył interpelację w sprawie odcinka drogi powiatowej 1950 znajdującego się naprzeciwko Zespołu Szkół w Rynarzewie. Poinformował, że w dniu 21 września 2009r. na posiedzeniu Komisji Edukacji, Promocji i Sportu uzyskał odpowiedź od Pana Dyrektora Bartosza Lamprechta, że odcinek drogi od Małych Rud do Rynarzewa zostanie wyremontowany jeszcze w tym roku z oszczędności po przetargach. Pan Radny podziękował za podjęcie tej decyzji. Poprosił jednak, aby na odcinek naprzeciwko Zespołu Szkół przygotować już projekt uwzględniający wysokość jezdni. Zaznaczył, iż jest świadom tego, że nie ma środków na to, aby można było ten odcinek drogi wyremontować w roku bieżącym. Wyjaśnił, iż zależy mu na tym, aby wykonano projekt uwzględniający wysokość jezdni, ponieważ jest to jedyna przeszkoda dla Urzędu Miejskiego w Szubinie, aby przygotować właściwy projekt miejsca parkingowego przed tą szkołą. Przypomniał, iż inwestycja ta będzie przeprowadzana wspólnie.
Ad. 8/
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Pan Tomasz Miłowski, Starosta Nakielski, stwierdził, iż właściwie Pan Radny Michalak już sam udzielił sobie odpowiedzi, ponieważ rzeczywiście Pan Dyrektor Lamprecht poinformował o tym, jak rozdysponowano środki, które zostały po przetargach. Poinformował, iż w dniu, o którym wspomniał Pan Radny, nie byli jeszcze po wszystkich przetargach (chodziło o to, aby była znana globalna kwota środków, jakie zostają na inwestycje, które będą mogły być realizowane jesienią bieżącego roku). Pan Starosta powiedział, iż Pan Dyrektor Lamprecht poinformował, że ten podcinek, o który mocno zabiegał Pan Buczkowski, Sołtys reprezentujący społeczność Małych Rud, będzie zrobiony. Podkreślił, iż informowali już o tym, jakie jeszcze odcinki dróg będą z tych oszczędności wykonane.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, powiedział, iż jego pytanie nie dotyczyło tego odcinka, o którym mówi Pan Starosta. Podkreślił, iż zna sytuację w tym zakresie (zaznaczył, że to nie tylko Sołtys Małych Rud, ale także Sołtys Rynarzewa i Rada Sołecka interpelowali w tej sprawie). Wyjaśnił, iż chodzi mu konkretnie o skrzyżowanie ulic Bydgoskiej i Strażackiej. Stwierdził, iż we wniosku do Zarządu Powiatu dokładnie określił lokalizację tego skrzyżowania. Dodał, że jest to naprzeciwko Domu Kultury.
Pan Tomasz Miłowski, Starosta Nakielski, uzupełniając informację stwierdził, że środki na tej drodze zostają (chodzi o remontowany odcinek od strony Małych Rud). Jeżeli zaś chodzi o skrzyżowanie, o którym mówi Pan Radny Michalak, to odbyło się spotkanie, gdzie Etatowy Członek Zarządu, Pan Zbigniew Sabaciński, prowadził m.in. rozmowy z burmistrzem Szubina, Panem Ignacym Pogodzińskim. W związku z powyższym poprosił, aby to on udzielił odpowiedzi na pytanie Pana Radnego Michalaka. Jeżeli zaś chodzi o drugą sprawę, tj. interpelację Pana Radnego Michalaka w sprawie odcinka drogi naprzeciwko Zespołu Szkół w Rynarzewie, to cały czas myślą o tym, aby poprawiać warunki bezpieczeństwa uczniów szkół. Z tego względu budowane są m.in. zatoczki autobusowe. Pan Starosta powiedział, iż na pewno do tego tematu wrócą, ale będzie to w kontekście budżetu na 2010 rok. Zapewnił, iż odbędzie się to również w uzgodnieniu z Gminą Szubin.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, powiedział, że jemu chodzi tylko o projekt wysokości jezdni. Zaznaczył, iż w planie wieloletnim ta droga jest przeznaczona do remontu (jest ona remontowana już od trzech lat). Jeszcze raz poprosił, aby już teraz wskazać wysokości tej jezdni, żeby Gmina Szubin mogła przystąpić do projektowania miejsca parkingowego naprzeciwko gminnej szkoły (zaznaczył, iż koszty w tym zakresie nie są wysokie).
Pan Tomasz Miłowski, Starosta Nakielski, poprosił, aby odpowiedzi w tym zakresie udzielił Pan Bartosz Lamprecht, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych. O odpowiedź na pierwsze pytanie Pana Radnego Michalaka poprosił Pana Radnego Zbigniewa Sabacińskiego.
Pan Zbigniew Sabaciński, Radny Rady Powiatu, powiedział, że te inwestycje drogowe chcą realizować przy współpracy z gminami (przy opiniowaniu przez samorządy gminne). Stwierdził, iż tak właśnie dzieje się w gminie Szubin. Poinformował, że spotkał się z Panem Burmistrzem, a także z Panią Sołtys i Panią Radną Radny Miejskiej w Szubinie. Pan Radny powiedział, iż ustalili, że te sprawy będą omawiane na spotkaniu w Rynarzewie pod koniec września. Stwierdził, iż rozmowy będą dotyczyły właśnie tego odcinka drogi, o którym mówił Pan Radny Michalak oraz parkingu przy szkole w Rynarzewie. Nadmienił, iż już wie, że są tam problemy z odwodnieniem ulic itp. Jeszcze raz zaznaczył, iż szczegółowo porozmawiają i ustalą te sprawy. Pan Radny powiedział, iż takie będą działania Zarządu Powiatu w kwestii projektowania (planowania) inwestycji w Rynarzewie na 2010r.
Pan Bartosz Lamprecht, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, powiedział, że jest gotowy przygotować takie pomiary (chodzi o ustalenie wysokości jezdni) w nawiązaniu do parkingu, jaki miałby być ewentualnie budowany przy szkole w Rynarzewie. Stwierdził, iż tak jak już wcześniej wskazał Pan Radny Sabaciński, są już prowadzone konsultacje z samorządem gminnym Szubina, aby to spięć i podejść do tego projektu kompleksowo (chodzi o to, aby było to wykonane za jednym razem – nie chcą tego zadania dzielić na dwie różne sprawy).
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, zapytał, czy oznacza to, że taki projekt może być wykonany i przekazany do Urzędu Miejskiego w Szubinie.
Pan Bartosz Lamprecht, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, powiedział, że nie widzi w tym najmniejszego problemu. Stwierdził, iż może to być zrobione bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, potwierdził, że jest to projekt bezkosztowy.
Ad. 9/
Wnioski i oświadczenia radnych.
Pan Artur Michalak, Radny Rady Powiatu, odczytał Oświadczenie Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej RP Rady Powiatu w Nakle nad Notecią /oświadczenie stanowi załącznik do protokołu/.
Ad. 10/
Wolne wnioski.
Nie było.
Ad. 11/
Zakończenie obrad.
Pani Małgorzata Waleryś-Masiak, Przewodnicząca Rady Powiatu, podziękowała radnym i zaproszonym gościom za udział w sesji i zakończyła obrady.
PRZEWODNICZĄCY RADY
MAŁGORZATA WALERYŚ-MASIAK
Protokołowały:
Iwona Lewandowska
Katarzyna Stałowska
Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu (23 września 2009)
Opublikował: Iwona Lewandowska (28 października 2009, 15:12:11)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 685