Strona archiwalna

Starostwo Powiatowe w Nakle nad Notecią informuje, że niniejsza strona nie jest już aktualnie obowiązującym Biuletynem Informacji Publicznej Starostwa, a stanowi jedynie archiwum dotychczasowych informacji.

Jeśli szukają Państwa aktualnych informacji zapraszamy do aktualnie obowiązującej strony Biuletynu Informacji Publicznej pod adresem:

pow-nakielski.rbip.mojregion.info

PROTOKOŁ Nr XXXI/2005r.

 
PROTOKOŁ  Nr XXXI/2005r.
z obrad XXXI Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią odbytej
dnia  15 czerwca 2005r. w godz .od 10.00 do 13.30
w Nakielskim Ośrodku Kultury.


ad.1i2/
    Przewodniczący Rady Powiatu P.Zbigniew Sabaciński o godzinie 10 .00 otworzył obrady XXXI Sesji Rady Powiatu i po powitaniu radnych i gości oświadczył ,iż zgodnie z listą obecności aktualnie w obradach uczestniczy  19  radnych co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał i decyzji.
        Przewodniczący Rady odczytał projekt porządku obrad sesji.
 
                Porządek obrad XX XI Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
                                                   z dnia 15 czerwca 2005r.
 
1. Otwarcie Sesji
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu z XXIX i XXX Sesji Rady Powiatu .
 4. Interpelacje i zapytania radnych .
             5. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych .
             6. Informacja Starosty z działalności Starosty w okresie międzysesyjnym oraz
                 informacja z realizacji uchwał podjętych na XXIX Sesji Rady Powiatu .
             7. Wybór Wicestarosty :
-         Wybór Komisji Skrutacyjnej
-         głosowanie tajne
-         podanie wyników głosowania
             8. Wybór członków Zarządu Powiatu .
             9. Podjęcie uchwał w sprawie :
                 a/ likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Szubinie
                 b/ wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej
                     z budżetu Gminy Nakło oraz zwarcia w tej mierze porozumienia pomiędzy
                     Powiatem Nakielskim a Gminą Nakło
                 c/ zmiany Planu Rozwoju Lokalnego dla Powiatu Nakielskiego 
                 d/ powołania doraźnej komisji do opracowania zmian Statutu Powiatu
                     Nakielskiego
            10. Wnioski i oświadczenia radnych .
11.  Wolne wnioski .
12.  Zakończenie obrad .
 
Pan Szymon Karolczak Przewodniczący Klubu Radnych „ Inicjatywa Samorządowa „ zgłosił wniosek o skreślenie z porządku obrad punktu 9 d z uwagi na brak Zarządu Powiatu i niepewną sytuację Rady Powiatu oraz zbliżający się koniec kadencji. Dodał , że zmiany w Statucie Rady Powiatu powinny odbywać się w stabilnej atmosferze.
 
Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie powyższy wniosek .
                                                                                                                                              2
 
 
 
Rada Powiatu w obecności 19 radnych przy 12 głosach „za” 5 głosach „przeciw” oraz 2 głosach „ wstrzymujących”  wniosek przyjęła. 
 
W związku z powyższym porządek obrad XXXI Sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco :
1. Otwarcie Sesji
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu z XXIX i XXX Sesji Rady Powiatu .
 4. Interpelacje i zapytania radnych .
             5. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych .
             6. Informacja Starosty z działalności Starosty w okresie międzysesyjnym oraz
                 informacja z realizacji uchwał podjętych na XXIX Sesji Rady Powiatu .
             7. Wybór Wicestarosty :
-         Wybór Komisji Skrutacyjnej
-         głosowanie tajne
-         podanie wyników głosowania
             8. Wybór członków Zarządu Powiatu .
             9. Podjęcie uchwał w sprawie :
                 a/ likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Szubinie
                 b/ wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej
                     z budżetu Gminy Nakło oraz zwarcia w tej mierze porozumienia pomiędzy
                     Powiatem Nakielskim a Gminą Nakło
                 c/ zmiany Planu Rozwoju Lokalnego dla Powiatu Nakielskiego 
            10. Wnioski i oświadczenia radnych .
            11. Wolne wnioski .
12.  Zakończenie obrad .
 
ad.3.
Przyjęcie protokołu z XXIX i XXX Sesji Rady Powiatu.
Przewodniczący Rady poinformował Radę ,że osobiście zapoznał się z protokołami XXIX i XXX sesji Rady Powiatu i nie wnosi uwag , przypomniał ,że protokoły wyłożone były w Biurze Rady Powiatu do wglądu .Rada Powiatu nie wniosła uwag do protokołów i jednogłośnie w obecności 19 radnych przyjęła je.  
 
ad.4.
Interpelacje i zapytania radnych .
Radny Pan Ryszard Bagnerowski zaakcentował , że Rzeczpospolita w jednym swoim wydaniu podała stwierdzenie które wstrząsnęło niektórymi władzami samorządowymi powiatu i województwa . Dodał , że artykuł ten mówił o tym , że ze statystyki wynika, iż coraz gorzej żyje się w wojewódzkie kujawsko pomorskim . Stwierdził , że na te sondaże w Rzeczpospolitej wypowiedział się Marszałek Sejmiku Wojewódzkiego Pan Achramowicz
który na pytanie redaktora jak się żyje społeczeństwu w województwie kujawsko - pomorskim odpowiedział różnie, posiadający pracę mieszkańcy żyją jak na nasze warunki dobrze naprawdę żyje się źle ludziom w tych częściach regionów w których bezrobocie sięga 30 % i w tym miejscu Pan Marszałek stwierdził , że obejmowane one są szczególną troską.  
 
                                                                                                                                             3
 
Jak obejmuje się szczególną troską chciałbym się ustosunkować się do pisma które wystosował Burmistrz bo aby żyć w powiecie Nakielskim nie zawsze można mieć pracę na miejscu mówił Pan Bagnerowski. Dodał , że chodziło o uruchomienie i wsparcie dotacją linii kolejowej między Nakłem a Kcynią. Nadmienił , że funkcjonuje na tej trasie linia towarowa.
Podkreślił , że Pan Marszałek w odpowiedzi na pismo w przedmiotowej sprawie napisał , że w Sejmiku brakuje pieniędzy , że na wszystkie przewozy  nie starcza środków . Pan Bagnerowski przytoczył treść odpowiedzi Pana Marszałka w której napisał , że niezależnie od powyższych uwarunkowań Zarząd Województwa Kujawsko Pomorskiego jest gotowy podjąć działania zmierzające do wznowienia przewozów kolejowych na odcinku Nakło Kcynia. Z uwagi na ograniczoną niewystarczającą kwotę dotacji przeznaczono na dofinansowanie  kolejowych przewozów regionalnych w stosunku do aktualnych potrzeb jest to możliwe tylko pod warunkiem partycypowania samorządów lokalnych w celu zrealizowania przewozów. Pan Bagnerowski zaakcentował ,że jakoś dziwnie się dzieje , że w regionie toruńskim z którego wywodzi się Pan Marszałek mogą być dofinansowane przewozy regionalne i rozumie się tych mieszkańców , że oni jako bezrobotni nie mają gdzie pracować natomiast w nakielskim powiecie gdzie rejon południowy tego powiatu nie ma możliwości dojazdu . Mówił , że chciałby prosić nowy Zarząd Powiatu który będzie na dzisiejszej sesji powołany aby zrobić takie spotkanie i pomyśleć o uruchomieniu przedmiotowej linii kolejowej.      
 
Radny Pan Piotr Gondek skierował pytanie do Pana Starosty i zaakcentował , że śledząc lokalne informacje na jednym z poczytnych portali internetowych uzyskał informacje na temat Samostrzela . Przypomniał , że kiedyś Pan Starosta zapowiadał , że ruszy tam inwestycja i powstanie ośrodek NATO-wski a w przedmiotowej informacji jest takie stwierdzenie , że jedyne co się rozwija to trawa się rozwija. Dodał , że chciałby wiedzieć czy ta inwestycja jest realna , czy jest szansa , że ona powstanie.
 
ad.5. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych .
 
Pan Piotr Hemmerling Starosta Nakielski zaakcentował , że Pan radny Bagnerowski bardziej w formie apelu te słowa skierował do przyszłego Zarządu Powiatu aby podjąć starania o rewitalizacje tej linii kolejowej . Dodał , że możliwości w tym zakresie są ograniczone , Rada stanowiła budżet Powiatu na 2005 rok takiej pozycji tam nie ma co nie przeszkadza aby przewidzieć środki na przewozy lokalne w następnych budżetach i spróbować porozumieć się. Podkreślił , że musi to być inicjatywa wspólna i jeśli otrzyma sygnał z Gminy Kcynia i z Gminy Nakło , że jest taka wola aby zorganizować spotkanie aby spróbować interpelować do Marszałka to absolutnie się nie zastrzega i nie wyklucza takiej ewentulaności .         
 
Odpowiadając radnemu Panu Piotrowi Gondkowi podkreślił , że wyraża swoje zdziwienie ponieważ on również na nakielskiej oficjalnej stronie Urzędu Gminy w Nakle przeczytał informację z aktualności dotyczącą kwestii przyszłości pałacu w Samostrzelu. Zaznaczył , że się bardzo cieszy , że władze Gminy Nakło są żywotnie zainteresowane tym żeby pałac w Samostrzelu został reaktywowany . Nadmienił , że odebrał tą informację jako pewną złośliwość bo nie wiedząc czemu akurat w tym momencie pojawiającą się. Poinformował , że w dniu jutrzejszym według informacji uzyskanych z Ministerstwa Obrony Narodowej będzie podpisana umowa spółki celowej która będzie wykonywała remont pałacu w Samostrzelu. Zaakcentował , że nic z tych planów się nie zmieniło ,umowa spółki celowej podpisywana ze
                                                                                                                                             4
 
Skarbem Państwa a drugim elementem tej umowy będzie przedsiębiorstwo hotelarskie Gromada które wygrało przetarg na wykonywanie nie tylko remontu pałacu w Samostrzelu
ale również budowę hotelu na ulicy Szubińskiej w Bydgoszczy . Dodał ,że ta spółka celowa powstanie dla zrealizowania konkretnego przedsięwzięcia . Poinformował ,że na 10 września jest przewidziane rozpoczęcie prac związanych z dostosowaniem tego obiektu do oczekiwań pod konkretne sytuacje. Zapewnił , że nic się w tej kwestii nie zmieniło i podkreślił , że na dzień dzisiejszy Starostwo Powiatowe nie ma absolutnie żadnych uprawnień do tego aby w ogóle na teren tego pałacu z jakimiś pracami wchodzić. Dodał , że on jako przedstawiciel Skarbu Państwa do momentu w którym z mocy prawa był odpowiedzialny za administrowanie tym obiektem te czynności porządkowe , właścicielskie w postaci opłacania pracownika który nadzorował ten obiekt wykonywał. Stwierdził , że od momentu kiedy przekazane zostały te uprawnienia Departamentowi Infrastruktury później Agencji Mienia Wojskowego jego czynności jako nadzorcy się zakończyły. Pan Starosta zaakcentował , że informację umieszczoną na nakielskiej oficjalnej stronie Urzędu Gminy w Nakle nad Notecią odbiera jako wyraźną złośliwość. Podkreślił , że uważa ,że ten problem nie stanowi dla Gminy Nakło dla Pana Burmistrza jakiegoś momentu w którym musiałby się martwić o to przedsięwzięcie. Dodał , że każdemu zależy na tym a by w tym Powiecie powstał obiekt reprezentacyjny który służyłby całej społeczności.
 
Radny Pan Antoni Zbylut podkreślił , że jest odpowiedzialny w pewnym zakresie za sporządzenie samej umowy spółki i podziękował Dyrektorowi Wydziału Budownictwa i Architektury oraz Dyrektorowi Wydziału Geodezji,Kartografii ,Katastru i Gospodarki Nieruchomościami  za sporządzenie w ciągu jednego dnia dokumentów geodezyjno budowlanych koniecznych do sporządzenia umowy spółki.       
 
Radny Piotr Gondek spytał czy są znane terminy zakończenia realizacji tej inwestycji .
 
Pan Starosta odpowiedział , że według jego wiedzy wstępnie planowana adaptacja tego budynku miała zakończyć się w lipcu 2006 roku . Dodał , ze nie jest w stanie na dzień dzisiejszy odpowiedzieć czy termin ten zostanie dochowany . Zaakcentował , że się tym interesuje bo bardzo mu zależy , był autorem pomysłu z wykorzystaniem tego obiektu ale pilotował te kwestie do momentu w którym sprawy zostały przekazane Ministerstwu Obrony Narodowej. Zapewnił , że będzie Radę na bieżąco informował  w miarę jak będzie dysponował większą wiedzą w tym zakresie.
Radny Pan Ryszard Bagnerowski podkreślił , że nie wyciągałem rąk po pieniądze budżetowe Powiatu swoją interpelacją. Powtórzył , że rolą samorządu powiatowego jest też koordynowanie i ściąganie pewnych środków i w związku z tym prosił o wysłanie pisma do Marszałka Sejmiku Województwa i poprosił o przekazanie mu odpowiedzi Pana Marszałka na piśmie. Dodał , że jego interpelacja miała na celu aby uruchomić środki na przewozy regionalne które są uruchamiane w innej części województwa .
Pan Starosta podkreślił , że doskonale zrozumiał intencje przedmówcy i dodał , że nie mówił o wyciąganiu środków tylko o dalszych krokach ponieważ ,Pan Bagnerowski wspominał w swoim wystąpieniu o możliwości partycypowania samorządów lokalnych przy realizacji tych  przedsięwzięć i przypomniał , że wspominał o tegorocznych możliwościach budżetowych. Zaakcentował , że Pan Bagnerowski w tej chwili przedstawił konkretną sytuację ,                                                                                                                                                                                                                                    5     wystosowania pisma i jeśli to pismo ma być wysłane i jeśli prosi o odpowiedź na piśmie winien sformułować konkretne tezy które miałby w tym piśmie Starosta  poruszyć. Uważa , że to nie czas żeby to na sesji formułować i jeśli pan radny jest w dalszym ciągu zainteresowany aby podjąć tego typu kroki to prosi o przedstawienie na piśmie ewentualnych  spraw które miałyby być w tym piśmie sformułowane. Na powyższej wypowiedzi zakończony został punkt 5 porządku obrad sesji.   ad.6. Informacja Starosty z działalności Starosty w okresie międzysesyjnym oraz informacja z realizacji uchwał podjętych na XXIX Sesji Rady Powiatu.   Pan Starosta poinformował , że wszystkie uchwały podjęte przez Radę Powiatu realizowane są zgodnie z ich merytorycznym przeznaczeniem. Dodał , że radni otrzymali wykaz z realizacji uchwał podjętych na XXIX sesji Rady Powiatu. Zaakcentował , że w okresie miedzysesyjnym nie korzystał z uprawnień przysługujących na taką ewentualność , nie podejmował decyzji jednoosobowo w zakresie spraw realizowanych. Dodał , że odbywał czynności administracyjne , uczestniczył w przedsięwzięciach reprezentacyjnych . Skupił się w tym momencie na informacji dotyczącej działań podejmowanych przez niego w okresie międzysesyjnym a związanymi z podjętą uchwałą intencyjną na XXIX Sesji Rady Powiatu w sprawie likwidacji SP ZOZ w Szubinie i czynności związane z przekształcaniem szubińskiej lecznicy. Starosta poinformował , że w ślad za uchwałą intencyjną 25 kwietnia 2005r. wysłane zostało pismo do Wojewody Kujawsko Pomorskiego , następne pismo wysłano 25 maja br. z prośbą o przesłanie informacji i to był rozstrzygający moment ponieważ projekt przedmiotowej uchwały musiał przejść procedurę zaakceptowania przez służby prawne Wojewody . Dodał , że dopiero w momencie kiedy przesłane zostało od Wojewody pismo informujące o akceptacji prawie w 100 % treści niniejszej uchwały z niewielkimi poprawkami można było wysyłać pismo z prośbą o wyrażenie opinii do instytucji związkowych. Podkreślił , że radni otrzymali zgodnie z życzeniem  Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu Pana Kindermana wykaz i kserokopie opinii. Nie zgłoszono pytań .   ad.7/   Wybór Wicestarosty          
Pan Zbigniew Sabaciński Przewodniczący Rady Powiatu poinformował , że wpłynęły na jego ręce dwa stanowiska jedno Klubu Radnych „Inicjatywa Samorządowa” , drugie Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Przewodniczący Rady odczytał niniejsze oświadczenia.
Radni Klubu Radnych „Inicjatywy Samorządowej Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z głębokim niepokojem przyjmują przedłużający się kryzys organu wykonawczego powiatu wynikający z faktu , że Starosta Nakielski utracił zaplecze polityczne potrzebne do sformułowania Zarządu Powiatu . W tej sytuacji nie są realizowane zadania ustawowo przypisane zarządowi Powiatu. Rada Powiatu chce podjąć ważne i strategiczne decyzje , między innymi w służbie zdrowia . Biorąc odpowiedzialność za umożliwienie realizacji zadań organu wykonawczego powiatu radni Inicjatywy Samorządowej widzą potrzebę szybkiego powołania nowego zarządu Powiatu. Jednocześnie oświadczamy, że nie będziemy
                                                                                                                                             6
 
uczestniczyć w jego składzie osobowym. Podpisał Przewodniczący Klubu Radnych Inicjatywy Samorządowej Szymon Karolczak .
             Radni Klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego w Nakle nad Notecią odnosząc się do aktualnej sytuacji dotyczącej władz powiatu informują ,iż nadal podtrzymują swoje dotychczasowe stanowisko , które zostało wyrażone w sposób jednoznaczny na ostatniej sesji Rady Powiatu , poprzez nie udzielenie wotum zaufania Staroście Nakielskiemu.
            Nie chcąc jednak komplikować wypełnienia ustawowych zadań powiatu , mając również na względzie trudną sytuację w służbie zdrowia , radni PSL udzielą poparcia Zarządowi , który zaproponuje Starosta Nakielski.
            Jednocześnie oświadczamy , że nie będziemy uczestniczyć personalnie w składzie tego Zarządu . Podpisał Przewodniczący Klubu Radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego Pan Ryszard Bagnerowski.
 
Pan Przewodniczący Rady Powiatu odczytał oświadczenia Pana Janusza Hanasza w którym Pan Hanasz informuje, że w związku z niemożliwością wzięcia udziału w sesji Rady Powiatu w dniu 15 czerwca br. z powodu pilnego wyjazdu służbowego i zaproponowaną mi przez Starostę Nakielskiego funkcję członka Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią oświadcza , ze wyraża zgodę na kandydowanie na tą funkcję.
 
Przystąpiono do wyboru Komisji Skrutacyjnej . Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów.   
Radny Pan Andrzej Jedynak zgłosił kandydaturę Pana Szymona Karolczaka
Radny Pan Waldemar Kaczmarek zgłosił kandydaturę Pana Piotra Rusina
Radny Pan Stefan Kubicki zgłosił kandydaturę Pana Antoniego Zbyluta
Radni zgłoszeni w skład Komisji Skrutacyjnej wyrazili zgodę.
Pan Gondek Piotr postawił wniosek o zamknięcie listy kandydatów.
Przewodniczący Rady Powiatu spytał kto jest za wnioskiem postawionym przez przedmówcę i podanym składem Komisji Skrutacyjnej.
Rada Powiatu w obecności 19 radnych przyjęła wniosek Pana P.Gondka oraz jednogłośnie zaakceptowała podany wyżej skład Komisji Skrutacyjnej. 
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił komisję skrutacyjną o ukonstytuowanie się.  
Pan Starosta podkreślił , że zanim poda kandydaturę chciałby kilka słów powiedzieć o sytuacji która miała miejsce przed tymi faktami które za chwilę będą miały miejsce. Zaznaczył , że w myśl tego co proponował podczas sesji na której nieskutecznie podjęta była próba odwołania jego osoby z funkcji Starosty podjął rozmowy i złożył propozycje przedstawicielom wszystkich ugrupowań które funkcjonują w Radzie Powiatu w Nakle nad Notecią . Dodał , że nie chce mówić o personaliach gdyż nie wie czy te osoby życzyły by sobie aby o tym mówił. Powiedział , że spektrum jego propozycji było bardzo szerokie , jego propozycja wzięcia na siebie współodpowiedzialności za decyzje trudne które będą podejmowane, wymagające sporej wiedzy ,umiejętności i determinacji i bardzo dużego poczucia odpowiedzialności skończyła się niczym. Starosta zaakcentował , że z jednej strony  słyszał ze zdziwieniem , że jest przedłużający się kryzys we władzach wykonawczych Powiatu , z drugiej strony ten problem jest dostrzegany , za moment jednak padają odpowiedzi , że nie bardzo przejawiana jest ochota wzięcia na siebie tej części  współodpowiedzialności. Dodał , że nie chce tego komentować i myśli , że ocena wyborców będzie właściwa bo to wyborcy są tym elementem o którym najbardziej powinno się pamiętać. Stwierdził , że szanuje stanowisko Klubu Radnych Polskiego Stronnictwa
 
                                                                                                                                                7
 
Ludowego , rozumie tą sytuację i wobec powyższego zaproponował na funkcję Wicestarosty Nakielskiego Pana  mgr inż. Sławomira Napierałę. Pan Starosta przedstawił jego charakterystykę zawodową i społeczną.
Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił swój komentarz do sytuacji jaka miała miejsce a dotyczyła rozmów Pana Starosty w sprawie kandydatury na stanowisko Wicestarosty z przedstawicielami klubów radnych Rady Powiatu w Nakle nad Notecią. Dodał , że sam był inicjatorem spotkania Przewodniczącego Rady Powiatu , Starosty i przedstawicieli członków Klubów Radnych wchodzących w skład Rady Powiatu . Nadmienił , że stanowiska które czytał są obrazem tego spotkania . Podkreślił , że dzisiaj nie należy dzielić radnych na lepszych gorszych , każdy radny ponosi taką samą odpowiedzialność . Ktoś musi tworzyć te struktury które są przyjęte więc je tworzymy ale nie mówmy , że ci radni którzy nie chcą wejść w skład Zarządu Powiatu są nieodpowiedzialni albo nie chcą odpowiedzialności wziąć za losy Powiatu  albo za to co się dzieje i za to co robi się dla społeczeństwa mówił  Przewodniczący Rady Powiatu. Dodał , że ta sytuacja która zaistniała ona się sama nie stała, a to co dzisiaj jest ,jest efektem pewnych sytuacji i pewnych wydarzeń. Zaakcentował , że dzisiaj do tego nie należy wracać , należy iść ku przyszłości .
 
Przewodniczący Rady Powiatu spytał Pana Napierałę czy wyraża zgodę na kandydowanie na funkcję Wicestarosty.
 
Pan Napierała taką zgodę wyraził.        
 
Pan Starosta odniósł się do komentarza Pana Przewodniczącego Rady Powiatu i zaakcentował że nie był on potrzebny. Dodał , że wyraził swoją opinię, a komentował to co wykonał w okresie międzysesyjnym ,uważa , że ma prawo do własnej oceny i myśli , że stwierdzenie nie „mówmy” w tym momencie chyba było nie na miejscu.  
 
Pan Przewodniczący Rady Powiatu podkreślił , że jego zdaniem było na miejscu i ma takie samo prawo jak i Pan Starosta, natomiast jako Przewodniczący Rady występuje w imieniu radnych i ma taki obowiązek .
 
Radny Pan Andrzej Jedynak zwrócił się do Pana Starosty i przypomniał  , że Pan Starosta miał podać swego kandydata na stanowisko Wicestarosty a zamiast tego skomentował pisma jakie złożyła Inicjatywa Samorządowa i Polskie Stronnictwo Ludowe. Dodał , że mają prawo odpowiadać jeżeli Pan Starosta zabrał głos w niewłaściwym miejscu i doprowadził do tej sytuacji jaka istnieje od pół roku w Powiecie Nakielskim.
 
Pan Stefan Kubicki zwrócił się do Przewodniczącego Rady Powiatu o zamknięcie tej dyskusji i powiedział , że niepotrzebne były komentarze zarówno z jednej jak i drugiej strony.
 
Radny Pan Andrzej Kinderman zaakcentował , że niedobrze się stało , że Pan Starosta dokonał komentarza.
 
Przewodniczący Rady Powiatu przerwał wypowiedź przedmówcy , zamknął dyskusję  i poprosił komisję Skrutacyjną o wykonywanie swoich czynności.  
 
Pan Szymon Karolczk Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej stwierdził  ,że na 21 radnych obecnych na obradach sesji jest 20 radnych .
                                                                                                                                              8
 
Komisja przystąpiła do rozdania ponumerowanych i opieczętowanych kartek do głosowania oraz pokazała pustą urnę do głosowania. 
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej poinformował , że na ponumerowanych i opieczętowanych kartkach umieszczone jest imię i nazwisko kandydata na Wicestarostę Dodał , że głosowanie odbywa się w taki sposób , że kto chce oddać głos za kandydatem nie skreśla nic ,kto jest przeciwny wyborowi skreśla imie i nazwisko kandydata. Nadmienił , że wszelkie dopiski na kartce , przedarcia spowodują , że głos stanie się nie ważny. Zaakcentował , że zachowana jest tajność głosowania , jest przygotowana kabina do głosowania .
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej wyczytywał radnych w kolejności zgodnej z listą obecności , radni oddali swe głosy do urny.
Przewodniczący Rady Powiatu ogłosił 10 minut przerwy.
Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej zgodnie z którym na ogólną ilość 21 radnych na sesji wg. listy obecności obecnych było 20 radnych  . W trakcie głosowania obecnych było 20 radnych . W głosowaniu tajnym za kandydaturą Pana Sławomira Napierały głosowało 13 radnych , przeciwko kandydaturze Pana Sławomira Napierały głosowało 6 radnych , wstrzymało się od głosowania 0 radnych , głosów nieważnych oddało 1 radnych. Komisja Skrutacyjna stwierdziła , że zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym na stanowisko Wicestarosty wybrany został Pan Sławomir Napierała.  
Przewodniczący Rady Powiatu złożył gratulacje Panu Sł. Napierale .
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał uchwałę w sprawie wyboru Wicestarosty
która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXI/206/2005r.
Pan Sławomir Napierała podziękował za okazane mu zaufanie , dodał , że postara się radnych nie zawieźć i w pracy samorządowej starał się będzie wykonywać swoje obowiązki najlepiej jak potrafi.
 
Pan Starosta zgłosił poniższych kandydatów w skład Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią w osobach :
1/ Pani Urszula Stachowiak  - przedstawił charakterystykę zawodową i społeczną
2/ Pan Stefan Kubicki                                                 „ 
3/ Pan Janusz Hanasz                                                 „
 
W pierwszej kolejności przystąpiono do głosowania kandydatury Pani Urszuli Stachowiak .
Komisja Skrutacyjna rozdała radnym ponumerowane i opieczętowane karty do głosowania .
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał w kolejności zgodnej z listą obecności nazwiska radnych którzy oddali swe głosy do urny.
 
Przewodniczący Rady Powiatu ogłosił 5 minutową przerwę.
 
Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół komisji Skrutacyjnej zgodnie z którym w trakcie głosowania obecnych było 20 radnych . W głosowaniu tajnym za kandydaturą Pani Urszuli Stachowiak głosowało 6 radnych , wstrzymało się od głosowania 0 radnych , głos nieważny oddała 1 osoba. Komisja Skrutacyjna stwierdza, że zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym na członka Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią wybrana została Pani Urszula Stachowiak.    
                                                                                                                                              9
 
 
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał uchwałę w sprawie wyboru członka Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXX/207/2005r.
 
Rada Powiatu przystąpiła do głosowania kandydatury Pana Stefana Kubickiego .
Komisja Skrutacyjna rozdała radnym karty do głosowania .Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej w kolejności zgodnej z listą obecności odczytał nazwiska radnych którzy oddali swe głosy do urny.
 
Przewodniczący Rady Powiatu ogłosił 5 minutową przerwę.
 
Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół komisji Skrutacyjnej zgodnie z którym w trakcie głosowania obecnych było 20 radnych. W głosowaniu tajnym za kandydaturą Pana Stefana Kubickiego głosowało 15 radnych , przeciwko kandydaturze głosowało 5 radnych , wstrzymało się od głosowania 0 radnych  głosów nieważnych oddało 0 radnych . Komisja Skrutacyjna stwierdziła , że zwykłą większością głosów w obecności conajmniej połowy ustawowego składy Rady w głosowaniu tajnym na członka Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią wybrany został Pan Stefan Kubicki.   
 
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał uchwałę w sprawie wyboru członka Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXI/208/2005r.
 
Rada Powiatu przystąpiła do głosowania kandydatury Pana Janusza Hanasza. 
Komisja Skrutacyjna rozdała radnym karty do głosowania . Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej w kolejności zgodnej z listą obecności odczytał nazwiska radnych którzy oddali swe głosy do urny.
 
Przewodniczący Rady ogłosił 5 minutową przerwę.
Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół komisji Skrutacyjnej zgodnie z którym w trakcie głosowania obecnych było 20 radnych. W głosowaniu tajnym za kandydaturą Pana Janusza Hanasza głosowało 12 radnych , przeciwko kandydaturze głosowało 7 radnych , wstrzymało się od głosowania 0 radnych  głos nieważny oddała 1 osoba . Komisja Skrutacyjna stwierdziła , że zwykłą większością głosów w obecności conajmniej połowy ustawowego składy Rady w głosowaniu tajnym na członka Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią wybrany został Pan Janusz Hanasz .
 
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał uchwałę w sprawie wyboru członka zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXI/209/2005r.    
 
Przewodniczący Rady Powiatu podziękował Przewodniczącemu komisji Skrutacyjnej za sprawne przeprowadzenie głosowań.
 
 
 
                                                                                                                                              10
 
 
ad.9a/
projekt uchwały w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Szubinie 
 
Pan Piotr Hemmerling Starosta Nakielski podkreślił , że ten projekt uchwały jest naturalną konsekwencją wcześniej podjętej uchwały intencyjnej co do zamiaru przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Szubinie w spółkę działającą według przepisów kodeksu spółek prawa handlowego. Zaznaczył , że naturalnym elementem przejścia w inną strukturę organizacyjną jest podjęcie procesu likwidacji zakładu działającego w strukturach SP ZOZ w Szubinie. Przedkładamy Państwu radnym projekt uchwały który uzyskał pozytywne opinie zarówno nadzoru prawnego Wojewody Kujawsko Pomorskiego jak i 3 samorządów Gminnych / Szubina , Nakła nad Notecią , Kcyni/ Dodał , że opinie instancji związkowych do których zwrócono się o wyrażenie swojego poglądu w przedmiocie dzisiejszych obrad są różne akcentując , że opinie te radni otrzymali wraz z materiałami sesyjnymi. Poinformował , że opinia związków nie jest jednoznaczna i różne przesłanki kierują gremiami  do których zawracano się o opinie które są wyrazem subiektywnej oceny każdego gremium . Do nas Wysoka Rado należy podjęcie ostatecznej uchwały która będzie wyznacznikiem dalszych działań bo to jest dopiero początek bardzo ciernistej drogi którą mamy zamiar przebyć mówił Pan Starosta. Zaakcentował , że zdaje sobie sprawę z tego , że te opinie nie będą wszystkie pozytywne i z uwagą wsłuchuje się w każdy głos który jest kierowany do organu przekształcającego czyli do Rady Powiatu która jest władna podjąć tą bardzo trudną decyzję. Zaznaczył , że zanim będzie mowa o samej procedurze rozpoczęcia procesu likwidacji jest zobowiązany przekazać pewien zasób informacji który posiadł ostatnimi czasy aby świadomie tą uchwałę podjąć. Poinformował , że ustawa o restrukturyzacji ZOZ-ów i pomocy publicznej dla tych ZOZ-ów  zakłada częściową pomoc w formie pożyczki dla tych ZOZ-ów po zaakceptowaniu przez Wojewodę przez organ założycielski jakim jest Rada Powiatu programu restrukturyzacji który zostanie zatwierdzony przez wojewodę i wtedy możliwe jest uruchomienie środków w przypadku szpitala Szubińskiego jak i Nakielskiego i jest to kwota około 1 mln 300 tys. zł. w formie pożyczki na 10 lat , możliwe jest umorzenie tych środków do kwoty 50 % zaciągniętego zobowiązania . Podkreślił , że jest cała procedura którą trzeba przejść . Pan Starosta podkreślił , że uzyskał informacje podczas konferencji organizowanej przez Związek Powiatów Polskich , że przyjęcie uchwały o likwidacji jest jednoznacznie określane jako czynnik uniemożliwiający uzyskanie tej pomocy publicznej. Dodał , że przekonany o tym , że przekształcenie w szubińskim szpitalu jest bardzo potrzebne musi o tej ewentualności drugiej poinformować bo podejmując uchwałę automatycznie rezygnujemy z możliwości ubiegania się o tą pomoc w formie pożyczki częściowo umarzalnej. Dodał , że to , że mówi w tej chwili o tym nie znaczy że zmienił pogląd co do przekształcenia , jest nadal za przekształceniem. Nadmienił ,że o modelu funkcjonowania spółki to o tym wszystkim może powiedzieć Pan Dyrektor który przygotowuje program funkcjonowania tej lecznicy w ramach spółki.
Radny Pan Piotr Gondek skierował pytanie do Pana Dyrektora Domżały i zaakcentował , że wiadomo ,iż ta ustawa o pomocy publicznej i restrukturyzacji SP ZOZ-ów daje określone możliwości w związku z tym czy nie warto się zastanowić żeby wykorzystać szansę które daje ta ustawa i to by było związane z odsunięciem procesu przekształcenia o czas niezbędny do skorzystania z pożyczki. Zaznaczył , że chciałby poznać opinię  Dyrektora Domżały opinię w tym zakresie i czy ewentualnie takie możliwości są ,czy można z nich                                                                                                                                                                                         11     skorzystać jeżeli Dyrektor ma inna koncepcję to prosił o informację. Wysunął także pytanie do Dyrektora Kimbera jak on przygotowuje SP ZOZ w Nakle do przyjęcia pomocy określonej w ustawie i czy rozpoczął już prace w tym zakresie.   Pan Marek Domżała Dyrektor SP ZOZ w Szubinie stwierdził , że tą drogę przekształcenia  poprzez likwidację wybierali jeszcze przed podjęciem tej ustawy przez Parlament . Zaakcentował , że analizując możliwość uzyskania tej pożyczki która może być w 50 % umorzona nie ma 100 % gwarancji , że SP ZOZ w Szubinie tą pożyczkę dostanie. Jeśli dostanie jest to  kwota około 600 tys. bo pierwsza transza tej pożyczki jest 50 % , następna transza za dwa , trzy miesiące 25 % w następnym roku 25 %. Dodał , że ten proces jest jeszcze długi . Poinformował , że do 21 sierpnia br. jest czas składania wniosku o tę pomoc , można zrobić to wcześniej  i wówczas Bank Gospodarstwa Komunalnego tej kwoty pożyczki o oprocentowaniu 3- 4 % może udzielić na spłatę zobowiązań pracowniczych , wierzytelności publiczno prawne i cywilno prawne . Zaakcentował , że ta kwota nie zaspakaja wszystkich wierzytelności pracowniczych , zostaje jeszcze kwota główna należności cywilno prawnych i publiczno prawnych , ona częściowo daje oddech na parę miesięcy ale nie załatwia sprawy funkcjonowania szpitala w Szubinie radykalnie. Podkreślił , że wybierając drogę przekształcenia chcą radykalnie podjąć działania restrukturyzacyjne jeśli chodzi o zatrudnienie , alokację pomieszczeń , kosztów stałych aby problem w nowym podmiocie gdzie nie będzie tych zobowiązań przychody równoważyły się z kosztami żeby nie przynosić strat.  
Radny Pan Piotr Gondek zaakcentował , że z wypowiedzi przedmówcy wynika , że rekomenduje on podjęcie dzisiaj uchwały o likwidacji SP ZOZ w Szubinie.
 
Pan Domżała odpowiedział , że w dzisiejszych realiach uważa , że jest to działanie słuszne.
 
Pan Napierała Sławomir Wicestarosta spytał czy szpital podjął już działania aby ubiegać się o te środki . Zaakcentował , że mówi się że szpital zostanie zlikwidowany i będzie dobrze ale nie ma jeszcze projektu nowo powstałej spółki zatem w jaki sposób w tej nowej spółce zostanie uzyskana  równowaga finansowa jeśli chodzi o świadczenia medyczne.
 
Pan Marek Domżała Dyrektor SP ZOZ w Szubinie podkreślił , że jeśli chodzi o pożyczkę przygotowywane są już dokumenty , są już rozesłane do wierzycieli projekty ugód z pracownikami , z wierzycielami cywilno publiczno – prawnymi i do tego załączony być musi program restrukturyzacyjny który też jest prawie w całości przygotowany . Dodał , że nie jest on sporządzony w formie pisemnej ale jest w jakiś sposób ułożony na” brudno” i można go w każdej chwili złożyć do zaopiniowania przez Zarząd Powiatu i Radę Powiatu. Zapewnił , że do 4 lipca br. jest w stanie przedłożyć gotowe dokumenty na pierwszą transzę pożyczki w wysokości 50 % uzyskanej pożyczki. Dodał , że to jednak nie rozwiązuje problemu radykalnie . Poinformował , że od momentu złożenia dokumentów o pożyczkę jeszcze się czas wydłuża ponieważ w miesiącu październiku bądź listopadzie br. mogą wpłynąć te środki. 
    Dyrektor mówił na temat restrukturyzacji zatrudnienia w swojej placówce medycznej i podkreślił , że będzie to około 10 % załogi około 30 – 35 osób. Dodał , że myśli się o przemieszczeniach oddziałów ,o otworzeniu nowego oddziału.     
 
                                                                                                                                           12
 
 
 
Pani Bożena Adamska – członek Zarządu Regionu Bydgoskiego NSZZ „Solidarność” od niedawna pełnomocnik Zarządu Regionu na Powiat Nakielski NSZZ „ Solidarność”
zajęła stanowisko w związku z likwidacją Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Szubinie. Poinformowała , że wczoraj zostało złożone faksem, a dzisiaj osobiście pismo do Starostwa o stanowisku Zarządu Regionu które odczytała. W piśmie NSZZ „Solidarność” wnosi o przedstawienie pisemnej informacji dotyczącej spraw pracowniczych związanych z ewentualnymi zwolnieniami i terminami dotyczącymi zmian organizacyjnych oraz sytuację finansową na dzień dzisiejszy . Zaakcentowała , że po uzyskaniu informacji Zarząd Regionu Bydgoskiego NSZZ „Solidarność” przedstawi swoją opinię o powyższej sprawie. Dodała , że Pan Starosta raczył przysłać projekt uchwały Powiatu Nakielskiego a w piśmie przewodnim pisze , że ze względu na ważny interes społeczny prosi o potraktowanie sprawy jako bardzo pilnej . Zaznaczyła , że to jest bardzo ważny interes społeczny , że dzisiaj na sesji cały czas mówi się o pieniądzach , o pożyczce , deficycie ,przekształceniu, a ani słowa o człowieku ,o osobach pracujących w tym szpitalu.  Zdaniem Pani Adamskiej zajęto się głównie w tej propozycji uchwały przeprowadzeniem inwentaryzacji majątku ,przeprowadzeniem bilansu otwarcia , dokonaniem czynności prawnych wynikających z kodeksu pracy wobec pracowników likwidowanego zakładu a bardzo enigmatycznie pracownikiem mówiła Pani Adamska. Zaakcentowała ,że praca jest głównym kluczem do rozwiązywania problemów społecznych , jeżeli nie zostanie zapewniona praca i nie zostaną określone jasno warunki w jakich będzie ten zakład przekształcany to na razie nie ma o czym mówić. Dodała , że zgodnie z konsultacją społeczną w wyniku przedłożonego projektu uchwały związki zawodowe mają 30 dni na przeprowadzenie tej konsultacji społecznej. Zaznaczyła , że oczekują od Pana Starosty spotkania i rozmów na temat osób tam pracujących na temat warunków finansowych które w tej chwili są w szpitalu . Stwierdziła , że związki zawodowe interesują przede wszystkim osoby tam zatrudnione , sprzęt , doposażenie , warunki w jakich się pracuje. Nie wolno nam w żaden sposób w tym momencie zapomnieć o człowieku , bo to człowiek który ma prace , ma swoją godność zapewnia warunki bezpieczne swojej rodzinie , to wtedy rodzina może funkcjonować normalnie . Poinformowała , że rozmawiała z pielęgniarkami tegoż szpitala które podkreśliły , że nikt z nimi nie rozmawiał a tak nie można postępować z ludźmi , z ludźmi trzeba rozmawiać bo to łączy ludzi , będzie otwarta sytuacja .
 
Radny Pan Stefan Kubicki podkreślił , że naturalną rolą związków zawodowych jest troska   o pracowników. Zaznaczył , że SP ZOZ ma spełniać rolę świadczenia usług zdrowotnych i nasi wyborcy w których imieniu Rada Powiatu ma podejmować decyzje to nie będzie obchodziło ile pracowało będzie osób w SP ZOZ tylko  jakie świadczenia zdrowotne będzie w postaci tych usług wykonywał SP ZOZ . Dodał , że nigdy nie było i pewno nie będzie jakiejkolwiek ugody między pracodawcą jakim jest SP ZOZ a pracownikiem . Zaakcentował , że potrzebny będzie jakiś kompromis i w związku z tym ma pytanie czy w przekształceniu się w postaci likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Szubinie         
i utworzenie na to miejsce spółki ,a przeprowadzenie restrukturyzacji które by spowodowało wygenerowanie z ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji 600 tys. zł ile to spowoduje zwolnień poprzez jedno działanie, a ile poprzez drugie działanie.
 
 
 
                                                                                                                                                   13
 
Starosta Nakielski zaakcentował , że Pani Pełnomocnik patrzy również subiektywnie na sprawy i ma do tego prawo ponieważ reprezentuje środowiska pracownicze . Stwierdził , że w żadnym momencie o czynniku ludzkim  nie zapomina się. Dodał , że proponowane jest rozwiązanie które będzie skutkowało tym , że 90 % pracownikom SP ZOZ w Szubinie będzie zagwarantowane stabilne miejsce pracy i to jest wyraz odpowiedzialności za przyszłość tej lecznicy . Nadmienił , że pewna formuła się wyczerpała i wszyscy sobie z tego zdają sprawę. Starosta podkreślił , że przyrost tego zadłużenia będzie systematyczny i dojdzie do momentu w którym już żadnego ruchu jako organ założycielski wykonać nie będzie można ponieważ zadłużenie przekroczy pewną barierę której udźwignąć się nie da. Poinformował , że rozmawiał z pielęgniarkami , rozmowy były trudne bo trudno jest o takich sprawach mówić . Dodał , że nie jest tak , że na dzień dzisiejszy jest gotowa formuła , że zwolnionych będzie określona liczba pracowników, przygotowywany jest program restrukturyzacji który będzie musiał być zaakceptowany i ten program buduje się tylko i wyłącznie po to żeby po wejściu w spółkę nie generować straty bo to będzie nie możliwe . Podkreślił , że należy mówić o liczbach , o ekonomii chociaż w przypadku szpitala jest to drażliwy temat gdyż nastręcza problem etyczno moralny. Starosta podkreślił , że o tym trzeba mówić bo to jest wyrazem odpowiedzialności natomiast jest tak , że i w tym procesie restrukturyzacji gdzie jest możliwe uzyskanie pomocy publicznej to też musi być założona pewna restrukturyzacja bo Wojewoda zatwierdzi program restrukturyzacji kiedy będzie widział , że się bilansują przychody z rozchodami . Ponownie dodał , że w żadnym momencie nie zapomina się o pracownikach. Pan Starosta zwrócił się do Pani Pełnomocnik i zaakcentował , że na dzień dzisiejszy Starosta nie powinien być adresatem  pytań ile osób będzie pracowało na jakich warunkach ponieważ on tego nie wie. Stwierdził , że na te pytania to Pan Dyrektor odpowie ponieważ przygotowuje ten cały program i tam pewna formuła już musi być zawarta .
 
Pan Domżała zwrócił się do Pani Pełnomocnik i podkreślił , że gdyby w jego zakładzie były struktury Związków Zawodowych Solidarność to Pani Pełnomocnik dużo więcej wiedziałaby
na temat warunków pracy w szpitalu i więcej wiedziałaby od pracowników . Zaakcentował , że Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych reprezentowany przez Region przez Panią
Banachowicz przez Panią Peplińską które były na spotkaniu wiedzą jaka jest sytuacja i mogą w każdej chwili się komunikować . Zaznaczył , że na ten temat z pracownikami rozmawia, pracownicy znają sytuację finansową . Dodał , że groźba zablokowania finansowego zakładu może się skończyć tym , że może 50 % osób utracić pracę. Powiat Nakielski posiada dwa szpitale a zadaniem Starosty jest wskazanie miejsca dostępu do leczenia opieki stacjonarnej  
ale patrząc na takie wysokie bezrobocie robimy wszystko żeby jednak ta druga lecznica była mówił Pan Domżała . Pan Domżała podkreślił , że wybrana zostanie ta droga która będzie jak najbardziej oszczędną jeśli chodzi o stanowiska pracy.
 
Radny Pan Andrzej Jedynak podkreślił , że rozumie obawy związków zawodowych lub grup społecznych i Pani pełnomocnik dlatego , że faktycznie stawiany jest w stan likwidacji zakład opieki zdrowotnej. Przypomniał ,że Pan Napierała wyraźnie pytał jaki będzie plan w przyszłości . Dodał , że przy likwidacji likwidowane są wszystkie stanowiska pracy , likwidowane jest wszystko co jest związane z tym zakładem . Zaznaczył , że następnym krokiem który będzie wykonywał Zarząd Powiatu będzie powoływanie nowej spółki , spółka powoła nowy zakład który zapisze w swoim statucie jakie oddziały będzie miał , w jakich oddziałach ile będzie pracowało pracowników i nie należy się łudzić  , że będą zwolnienia 10% % i , że ludzie tam pracujący dostaną te same zarobki. Dodał , że od 5 lat pracuje w zakładzie niepublicznym i wie , że wszystkie zakłady które ruszają i zaczynają na wysokości
                                                                                                                                   14
 
 
zarobków poprzednich zakładów ulegają likwidacji , nie wytrzymują tego pręgierza jakim jest NFZ  który zmienia w trakcie istnienia umów wszelkiego rodzaju kryteria i zdaniem Pana Jedynaka wszystkie niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej są dyskryminowane. Zaakcentował ,że rozumie pracowników a przede wszystkim pielęgniarki o położne które w większości przypadków są jedynymi żywicielami w rodzinie i zdają sobie sprawę z tego , że w jedynym zakładzie który jeszcze istnieje w Szubinie mogą nie pracować. Zaznaczył , że to trzeba dokładnie mówić i to trzeba przedstawiać załodze bo to jest najcięższa sytuacja.
Nadmienił, że w tym kraju jak pracuje 25 lat w służbie zdrowia nikt nie zajmował się służbą zdrowia a przeszedł wszystkie szczebla od sanitariusza do maksymalnego stanowiska .
Jest ustawa która praktycznie zacznie być konsumowana po wyborach w nowym parlamencie i uważa , że ta ustawa nie wejdzie w życie a ta pieniądze które są przeznaczone nie ratują szpitali . Podejrzewam , że te 2,2 miliarda złotych skonsumują szpitale duże w dużych ośrodkach a do szpitali powiatowych nie przejdzie nic poza tym co to jest , jest to tylko i wyłącznie pożyczka i znowu pracownicy służby zdrowia będą musieli spłacić ją po raz któryś z rzędu swoją ciężką pracą mówił Pan Jedynak. Dodał , że obawia się tego , że będą duże zgrzyty ale jeśli podjęta została taka decyzja aby zaistniała taka spółka to po prostu należy dalej ta drogą iść ale zastanawiać się w jaki sposób Powiat będzie mógł udźwignąć ten wielki ciężar bo oprócz tego jeszcze jest SP ZOZ w Nakle w którym też się mogą nagle pojawić sprawy komornicze i co wówczas.
 
Przewodniczący Rady Powiatu zaakcentował , że jako mieszkaniec Gminy Szubin bardzo mu zależy na tym aby ten szpital został w Szubinie i aby mógł świadczyć usługi na dotychczasowym poziomie medycznym . Przypomniał ,że jest to wysoki poziom usług medycznych a jest to zasługa dyrekcji i pracowników tegoż szpitala . Zaakcentował , że najlepiej wiedzą mieszkańcy Gminy Szubin jakie przechodził koleje losu szpital , że był zagrożony nie raz , mówiło się o likwidacji ale mimo wszystko w tych trudnych czasach szpital się rozwijał i jest na wysokim poziomie i społeczeństwo może się tą placówką poszczycić. Dodał , że jest też za tym aby pracownicy tego szpitala mogli spokojnie patrzeć w przyszłość. Zaznaczył , że należy rozmawiać i szeroko konsultować , ratować szpital choć nie ma idealnych rozwiązań , trzeba będzie z innych rzeczy zrezygnować. Dzisiaj trzeba dojrzale i odpowiedzialnie podejść do tego tematu.
 
Radny Pan Stefan Kubicki wnioskował do Przewodniczącego Rady Powiatu o zarządzenie kilkuminutowej przerwy.             
 
Radny Pan Piotr Gondek poprosił o odpowiedź na pytanie jakie skierował wcześniej do Dyrektora Kimbera dotyczące przygotowania SP ZOZ w Nakle do przyjęcia pomocy określonej w ustawie i czy rozpoczął już prace w tym zakresie.  
 
Pan Kimber poprosił o zwolnienie go dzisiaj z udzielenia odpowiedzi na przedmiotowe pytanie i podkreślił , że zwróci się do Przewodniczącego Rady Powiatu o ujęcie w porządku obrad XXXII Sesji Rady Powiatu projektu uchwały w sprawie opinii o projekcie programu restrukturyzacji SP ZOZ w Nakle nad Notecią. 
 
 
 
 
                                                                                                                                                15
 
 
Pan Piotr Gondek nie wyraził sprzeciwu.
 
Głos zabrała Pani Marzena Wiatrowska Przewodnicząca Związku Zawodowego Pielęgniarek
i Położnych działającego przy SP ZOZ w Szubinie która w imieniu Związku odczytała opinię Związku odnoszącą się do projektu uchwały w sprawie likwidacji SP ZOZ w Szubinie. W opinii zwrócono się do Rady Powiatu o dokładne przeanalizowanie „Programu Przekształcenia SP ZOZ w Szubinie w spółkę ZO.O. w celu wykonywania świadczeń medycznych przed podjęciem ostatecznej decyzji co do dalszych losów zakładu. Zdaniem Związku wymieniony wyżej program stanowi kolejny przykład działań , które w rzeczywistości mają charakter pozorny, zmierzający wyłącznie do przesunięcia na czas późniejszy problemów wiążących się z trudną sytuacją finansową placówki. Efektem tego stanu rzeczy jest próba wyjścia z sytuacji poprzez przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w jednostkę niepubliczną. Dodają , że tego rodzaju założenie jest mylne. Sama zmiana formy organizacyjnej placówki służby zdrowia , nie jest gwarantem jej dalszego funkcjonowania , bez kolejnego wystąpienia zagrożeń istniejących obecnie. Jedynym plusem tego rodzaju działania jest przejęcie jej zadłużenia przez organ założycielski. Niemniej taka sytuacja nie daje żadnej gwarancji, iż w krótkim czasie nowopowstała jednostka nie popadnie w kłopoty finansowe, z tych samych powodów z jakich popadł obecny szpital. Faktu tego nie ukrywają autorzy projektu , który w końcowym podsumowaniu stwierdzają, iż opracowany program nie daje żadnej gwarancji , że powołana spółka będzie mogła w przyszłości funkcjonować o ile nie zostanie ona dofinansowana. W tymże podsumowaniu znajduje się też zapis ,iż nieodzowne staje się opracowanie wiarygodnego programu gwarantującego zbilansowanie budżetu spółki przy czym brak takiego programu utrudni pozyskanie udziałowców zewnętrznych . Z wcześniejszych części programu wynika zaś , iż w chwili obecnej nie ma żadnego zainteresowania ze strony osób trzecich , gdy chodzi o zainwestowanie w przyszłą spółkę . Tego rodzaju fakty pozwalają stwierdzić , iż obecne złożenia programu przekształceniowego są typowym przykładem „ pisania palcem po wodzie” w tej sytuacji podjęcie przez władze samorządowe decyzji  likwidacji szpitala i powołaniu spółki może być wielkim błędem. Nie można bowiem podejmować działań o tak wielkim znaczeniu społecznym , opierając się na jakiś mglistych założeniach , z których nic nie wynika. Cały bowiem program dotyczący przyszłego działania spółki opiera się na tego rodzaju założeniach jak „ poprawa efektywności zarządzania „, „pozyskanie inwestorów zewnętrznych „ , „ racjonalizację kosztów „ itp. co w efekcie nic nie znaczy , o ile nie idą za tym konkretne działania. Po zapoznaniu się z treścią projektu zwracamy uwagę , że zagrożeniem projektu uchwały jest brak zawarcia uregulowań kwestii pracowniczej , tym bardziej iż w świetle aktualnego orzecznictwa sądowego przejęcie przez nową jednostkę służby zdrowia chociażby części dotychczasowych zadań jednostki likwidowanej oraz mienia , stanowi faktyczne przejecie części zakładu na zasadach art. 23-1 kp co uprawnia pracowników likwidowanej jednostki do zatrudnienia ich przez nowego pracodawcę na zasadach wspomnianego artykułu. Należy więc dążyć do sytuacji , aby sprawa kontynuacji pracy przez pracowników SPZOZ była odpowiednio uregulowana w uchwale. Bra stosownych zapisów dotyczących losu załogi może doprowadzić do powstania konfliktu społecznego o nieprzewidywalnych skutkach , tym bardziej  że szpital w Szubinie jest miejscem pracy wielu obywateli społeczności lokalnej , dla której jest to jedyne źródło utrzymania. W ocenie Związku brak stosownego zapisu , może także stać się pretekstem do nie zatrudnienia w nowym podmiocie niewygodnej dla decydentów części załogi , mającej prawo do kontynuacji zatrudnienia w nowoutworzonej jednostce. Związek wnosi o uregulowanie te sprawy w uchwale dotyczącej zamierzonej restrukturyzacji oraz przeprowadzenia rzetelnej konsultacji społecznej z przedstawicielami załogi tj. związkami zawodowymi działającymi w SP ZOZ Szubie , gdyż w przedstawionych materiałach sprawy te nie znalazły odzwierciedlenia . Związek ze swej strony deklaruje pełną współpracę w tym przedmiocie , w szeroko pojętym interesie obu stron.
 
Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono w związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Szubinie.
                                                                                                                                                               16   
 
Rada Powiatu w obecności 20 radnych przy 19 glosach „za” oraz 1 głosie „ wstrzymującym” podjęła uchwałę w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego zakładu Opieki Zdrowotnej w Szubinie która została zapisana w rejestrze uchwal pod Nr XXXI/210/2005r.
 
Głos zabrała Pani Bożena Adamska członek Zarządu Regionu Bydgoskiego NSZZ „Solidarność”pełnomocnik Zarządu Regionu na Powiat Nakielski NSZZ „Solidarność „która poinformowała , że 22 czerwca br. odbędzie się komisja dialogu społecznego na której będą poruszane sprawy likwidacji szpitala Szubińskiego. Podkreśliła , że będą wnosili do Wojewody Kujawsko  Pomorskiego o uchylenie przedmiotowej uchwały z uwagi na niedotrzymanie 30 dniowego terminu przekazania uchwały do zaopiniowania przez Związek Zawodowy.
 
Przewodniczący Rady Powiatu zarządził 10 minutową przerwę.
 
Po przerwie Pan Starosta podkreślił, że projekt uchwały intencyjnej przesłany został Wojewodzie Kujawsko Pomorskiemu do zaopiniowania ,a po otrzymaniu opinii od Wojewody zwrócono się o opinie w przedmiotowej sprawie do Związków Zawodowych. Pan Starosta poprosił o ustosunkowanie się do niniejszej kwestii radcę prawnego Pana dr Lorka. Radca prawny przytoczył art. 19 ust 2 ustawy o związkach zawodowych który mówi o tym , iż organy samorządu terytorialnego są zobowiązane do
Podkreślił , że w dniu dzisiejszym już powinniśmy mieć projekt tej uchwały i trzeba by rozważyć czy dana uchwała pozostaje w przedmiocie zainteresowania związku zawodowego czy winna być skierowana do związków i po 3o dniach od związków przesłana zostałaby opinia , później zbierają się komisje , ewentualne pytania jednak rzeczywistość samorządowa jest inna. Zaakcentował , że wiele razy podejmowane są uchwały zgłoszone na siedem dni przed sesją . Zaakcentował , że ustawa o samorządzie powiatowym , wojewódzkim, gminnym nie przystaje do przepisów ustawy o związkach zawodowych . Dodał , że w razie podjęcia przez Wojewodę decyzji o nieważności uchwały będą podniesione te argumenty które przedstawił. Ponownie zaznaczył , że ustawa o związkach zawodowych szczególnie art. 19 ust 2 ni jak nie przystają do realiów samorządowej rzeczywistości.
 
ad.9b/
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej z budżetu Gminy Nakło oraz zawarcia w tej mierze porozumienia pomiędzy Powiatem Nakielskim a Gminą Nakło.
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał projekt powyższej uchwały.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat Nakielski pomocy finansowej z budżetu Gminy Nakło oraz zawarcia w tej mierze porozumienia pomiędzy Powiatem Nakielskim a Gminą Nakło która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXI/211/2005r. 
   
ad.9c/
Projekt uchwały w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego dla Powiatu Nakielskiego. 
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał projekt powyższej uchwały.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego dla Powiatu Nakielskiego która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXXII/212/2005r.
 
ad.10/
Wnioski i oświadczenia radnych.
 
Pan Szymon Karolczak Przewodniczący Klubu Radnych Inicjatywa Samorządowa poinformował Radę , że do Klubu Radnych „Inicjatywa Samorządowa” przystąpiło dwóch członków Pan Czesław Muszyński i Pan Piotr Różański w związku z tym Klub liczy sześć osób.
 
                                                                                                                                                              17
 
 
Przewodniczący Rady Powiatu poinformował , że na jego ręce wpłynął apel Rady Miejskiej w Kcyni do Rady Powiatu w Nakle nad Notecią w sprawie utworzenia i prowadzenia szkół ponadgimnazjalnych w Gminie Kcynia.Zaakcentował, że odbyło się jego spotkanie z Przewodniczącym Rady Miejskiej w Kcyni i przedstawicielem radnych Rady Miejskiej . Zaznaczył, że Rada Miejska w Kcyni przyjęła takie stanowisko aby jeszcze raz zwrócić się do Rady Powiatu o podjęcie uchwały w sprawie utworzenia na bazie Liceum Ogólnokształcącego Zespołu Szkół. Myślę , że do tej sprawy powrócimy , jest wybrany Zarząd , natomiast Przewodniczący Rady jak również przedstawiciele radnych liczą na poparcie i utworzenie takiego Zespołu Szkół na bazie Liceum mówił Przewodniczący Rady Powiatu.   
 
Pan Napierała Sławomir Wicestarosta Powiatu zaakcentował, że tą sprawą winna się zająć merytoryczna komisja niestety wszyscy wiedzą, że na razie nie ma Przewodniczącego tej komisji.
 
Przewodniczący Rady podkreślił , że jest to słuszna uwaga dodał , że na najbliższej sesji skompletowane zostaną składy komisji .
 
W związku z tym , że więcej uwag i pytań nie zgłoszono Przewodniczący Rady Powiatu obrady XXXII sesji Rady Powiatu uznał za zakończone.
 
 
                                                                                             PRZEWODNICZĄCY RADY
 
                                                                                              ZBIGNIEW SABACIŃSKI
 
 
 
Protokołowała : Renata Gozdek


Wytworzył: Renata Gozdek (17 października 2005)
Opublikował: Robert Światłowski (17 października 2005, 13:04:06)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1649

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij