
2007 r. | 2006 r. | 2005 r. | 2004 r.

PROTOKOŁ Nr XXVIII/2005r.
PROTOKOŁ Nr XXVIII/2005r.
z obrad XXVIII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią odbytej
dnia 1 kwietnia 2005. w godz .od 10.00 do 15.00
w sali Nakielskiego Ośrodka Kultury
ad.1i2/
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu P.Andrzej Kindarman o godzinie 10 .00 otworzył obrady XXVIII Sesji Rady Powiatu i po powitaniu radnych i gości oświadczył ,iż zgodnie z listą obecności aktualnie w obradach uczestniczy 20 radnych co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał i decyzji.
Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt porządku obrad sesji.
Porządek obrad XXVIII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
z dnia 1 kwietnia 2005r.
1. Otwarcie Sesji
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu XXVII Sesji Rady.
4. Wybór Przewodniczącego Rady Powiatu
- wybór Komisji Skrutacyjnej
- głosowanie tajne
- podanie wyników głosowania
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz z działalności Zarządu w
okresie międzysesyjnym.
6. Interpelacje i zapytania radnych .
7. Wybór Wicestarosty .
8. Wybór członków Zarządu Powiatu .
9. Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
10.Funkcjonowanie szkolnictwa ponadgimnazjalnego i specjalnego oraz poradnictwa
psychologiczno – pedagogicznego na terenie powiatu nakielskiego.
11. Stan dróg po okresie zimowym oraz przedstawienie przez Dyrekcję Zarządu Dróg
Wojewódzkich i przedstawiciela Marszałka Województwa informacji na temat
planowanych inwestycji na drogach wojewódzkich przebiegających przez Powiat
Nakielski.
12. Podjęcie uchwał w sprawie:
a/ zmiany uchwały w sprawie wyboru składów osobowych stałych komisji Rady
Powiatu
b/ przyjęcia sprawozdania Komisji Rewizyjnej z pracy Komisji w roku 2004
c/ zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy stałych komisji Rady
Powiatu w Nakle nad Notecią
d/ zaciągnięcia pożyczek długoterminowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na kwotę 715 .000 zł.
e/ ustalenia źródeł dochodów własnych i ich przeznaczenia oraz wskazania
jednostek budżetowych które utworzą rachunek dochodów własnych
f/ wyrażenia zgody na przyjęcie przez powiat nakielski pomocy finansowej
z budżetu Gminy Nakło oraz zawarcie w tej sprawie porozumienia pomiędzy
Powiatem Nakielskim a Gminą Nakło
2
g/ wyrażenia woli przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej w Nakle nad Notecią w niepubliczny zakład opieki zdrowotnej
h/ wyrażenia woli przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej w Szubinie w niepubliczny zakład opieki zdrowotnej
i/ zmiany w budżecie powiatu na 2005r.
13. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
14. Wnioski i oświadczenia radnych .
15. Wolne wnioski.
16. Zakończenie obrad.
Radny Pan Andrzej Jedynak wniósł o zmianę w porządku obrad XXVIII Sesji Rady Powiatu , aby w punkcie 4 umieścić wniosek w sprawie odwołania Pana Piotra Hemmerlinga z funkcji Starosty Nakielskiego. Odczytał , że na podstawie art. 31 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( Dz.U. Nr 142 , poz.1592 z późniejszymi zmianami ) radni klubu radnych Inicjatywy Samorządowej i radni niezależni wnioskują o odwołanie Pana Piotra Hemmerlinga z funkcji Starosty Nakielskiego z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium.
W uzasadnieniu wniosku zaakcentowano , że Starosta Nakielski Pan Piotr Hemmerling utracił w Radzie Powiatu Nakielskiego zaplecze polityczne niezbędne do sprawowania władzy oraz
kierowania urzędem . Ta sytuacja destabilizuje prace Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią , szczególnie od momentu złożenia rezygnacji z zajmowanych funkcji przez wszystkich członków Zarządu Powiatu z wyjątkiem Starosty.
W trosce o dobro powiatu nakielskiego proszą Wysoką Radę o poparcie przedstawionego wniosku.
Pan Piotr Hemmerling poprosił w imieniu Zarządu Powiatu o wprowadzenie do porządku obrad dzisiejszej sesji dwóch projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie: zmiany programu inwestycji wieloletnich w powiecie nakielskim oraz Planu Rozwoju Lokalnego dla Powiatu Nakielskiego i dodał , że jest to związane z aplikowaniem o środki do zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego Województwa Kujawsko Pomorskiego a także z oczekiwaniami Urzędu Marszałkowskiego który zwrócił się o uzupełnienie zapisów w tym programie niezbędnych do skutecznego aplikowania. Podkreślił również, że w związku ze zmianą sposobu finansowania w tymże programie Urząd Marszałkowski prosił także o uzupełnienie pewnych zapisów dotyczących wartości kosztorysowej inwestycji pod nazwą budowa sali gimnastycznej przy ZSP im. St. Staszica w Nakle nad Notecią.
Radny Pan Czesław Muszyński zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad sesji pkt 12 g podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia woli przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nakle nad Notecią. Poinformował , że zapoznał się z wnioskami i propozycjami kierownictwa tej placówki jak również organizacji społecznych
stąd jego wniosek.
Radny Pan Tomasz Miłowski podkreślił , że w związku z potencjalnymi zmianami w składach osobowych komisji poprosił o zdjęcie z porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyboru składów osobowych stałych komisji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią .
3
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Pan Andrzej Kinderman zaakcentował , że zostały zgłoszone cztery wnioski o zmianę w porządku obrad sesji . Poprosił radcę prawnego
P. dr Lorka o komentarz prawny do pierwszego wniosku zgłoszonego przez Pana Starostę.
Pan dr Lorek poinformował , że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym Rada Powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady Powiatu w miarę potrzeby , nie rzadziej jednak niż raz na kwartał . Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
Czyli te wszystkie uchwały które będą rozdane na sesji winny być doręczone wraz z porządkiem sesji radnym w odpowiednim terminie. Dodał , że art. 15 ust. 9 przewiduje specjalny tryb zgłaszania projektów uchwał Rady w terminie późniejszym i odczytał tekst przedmiotowego artykułu który brzmi : Na wniosek Starosty Przewodniczący Rady Powiatu jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady Powiatu projekt uchwały , jeżeli wnioskodawcą jest zarząd powiatu , a projekt wpłynął do rady powiatu
co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady. W związku z powyższym należy stwierdzić , że Przewodniczący Rady Powiatu nie jest obowiązanym wprowadzić do porządku obrad projektu uchwały który wpłynął mniej niż siedem dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.
Pan Starosta podkreślił , że nie chce się w dywagacje prawne wdawać ponieważ wykładnia prawna przedłożona przez Pana dr Lorka jest oczywista . Zaakcentował , że interes społeczny
i niezamierzona sytuacja ani przez Starostę ani przez Zarząd Powiatu ani przez beneficjenta ewentualnych korzyści z tytułu aplikowania o ośrodki unijne czyli przez Powiat Nakielski . Dodał , że tutaj sytuacja wymaga tego aby działać w warunkach takich aby ten interes przedłożyć nad surowe zapisy . Starosta zaznaczył , że żadnych ubocznych skutków prawnych wprowadzenia przedmiotowych uchwał do porządku obrad i głosowanie nad nimi nie ma . Podkreślił , że stracić w sposób oczywisty może Powiat Nakielski i w tym przypadku Gmina Mrocza ponieważ Gmina Mrocza zwróciła się o uzupełnienie Programu Rozwoju Lokalnego żeby mogła skutecznie aplikować o środki . Zaakcentował , że w tej sytuacji jeśli ktoś chce jednoosobowo decydować o odrzuceniu tych projektów uchwał to musi sobie zdawać sprawę z tego , że bierze na siebie odpowiedzialność za nieskuteczne aplikowanie o te środki.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Andrzej Kinderman podziękował za wyjaśnienie sprawy dotyczącej uchwał i przeszedł do procedury głosowania wniosków w kolejności ich zgłoszenia.
Pierwszy wniosek Klubu Radnych „Inicjatywa Samorządowa” oraz radnych niezależnych zgłoszony przez Radnego Pana Andrzeja Jedynaka który wniósł o zmianę w porządku obrad XXVIII Sesji Rady Powiatu i umieszczenie w punkcie 4 wniosku w sprawie odwołania Pana Piotra Hemmerlinga z funkcji Starosty Nakielskiego.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych przy 13 głosach „za” , 6 głosach „przeciwnych „ oraz 1 głosie „ wstrzymującym” przyjęła powyższy wniosek .
Drugi wniosek radnego Pana Czesława Muszyńskiego o zdjęcie z porządku obrad sesji pkt 12 g tj. podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia woli przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nakle nad Notecią w niepubliczny zakład opieki zdrowotnej .
Rada Powiatu w obecności 20 radnych przy 14 głosach „za” , 4 głosach „ przeciwnych” oraz 1 głosie „wstrzymującym” / 1 osoba nie głosowała / przyjęła powyższy wniosek.
4
Trzeci wniosek radnego Pana Tomasza Miłowskiego o zdjęcie z porządku obrad sesji
projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyboru składów osobowych stałych komisji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią .
Rada Powiatu w obecności 20 radnych przy 12 głosach „za” , 5 głosach „przeciwnych”
i 3 głosach „wstrzymujących” przyjęła powyższy wniosek.
Pan Starosta zaapelował do Wiceprzewodniczącego Rady o poddanie pod głosowanie wniosku zgłoszonego przez niego który zgodnie z kolejnością zgłaszania wniosków był wnioskiem drugim.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Pan Kinderman skierował pytanie do dr Lorka czy wnioski złożone przez Pana Starostę podlegają głosowaniu czy nie.
Dr Lorek odpowiedział , że z wykładni gramatycznej przepisów wynika , że wolę w tym zakresie wyraża Przewodniczący Rady i on jest adresatem tej normy .
Pan Wiceprzewodniczący Rady wprowadził do porządku obrad sesji dwa dodatkowe punkty tj. projekt uchwały w sprawie zmiany programu inwestycji wieloletnich w powiecie nakielskim na lata 2004 – 2007 oraz projekt uchwały w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego dla Powiatu Nakielskiego.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu poinformował , że w związku z tym porządek obrad będzie się przedstawiał następująco : w punkcie 4 ujęty zostanie wniosek o odwołanie Starosty Nakielskiego , wycofane zostały dwa projekty uchwał tj. projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyboru składów osobowych stałych komisji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią oraz w sprawie wyrażenia woli przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nakle nad Notecią w niepubliczny zakład opieki zdrowotnej . W punkcie 12 h/ dodany zostanie projekt uchwały w sprawie zmiany programu inwestycji wieloletnich w powiecie nakielskim na lata 2004 – 2007 a w punkcie 12 i / projekt uchwały w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego dla Powiatu Nakielskiego.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie projekt porządku obrad XXVIII Sesji Rady Powiatu z uwzględnionymi wnioskami radnych i Starosty Nakielskiego.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych przy 15 głosach „za” , 2 głosach „ przeciwnych” oraz 3 głosami „ wstrzymującymi „ przyjęła poniższy porządek obrad XXVIII Sesji Rady Powiatu / 1 osoba nie głosowała / .
Porządek obrad XXVIII Sesji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
z dnia 1 kwietnia 2005r.
1. Otwarcie sesji .
2. Stwierdzenie quorum .
3. Przyjęcie Protokołu XXVII Sesji Rady Powiatu .
4. Wniosek o odwołanie Pana Piotra Hemmerlinga z funkcji Starosty Nakielskiego
5. Wybór Przewodniczącego Rady Powiatu
- wybór Komisji Skrutacyjnej
- głosowanie tajne
- podanie wyników głosowania
6. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz z działalności Zarządu w
okresie międzysesyjnym
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów za rok 2004.
5
9. Funkcjonowanie szkolnictwa ponadgimnazjalnego i specjalnego oraz poradnictwa
Psychologiczno – pedagogicznego na terenie powiatu nakielskiego
10. Stan dróg po okresie zimowym oraz przedstawienie przez Dyrekcję Zarządu Dróg
Wojewódzkich i przedstawiciela Marszałka Województwa informacji na temat
planowanych inwestycji na drogach wojewódzkich przebiegających przez Powiat Nakielski .
11. Wybór Wicestarosty .
12. Wybór członków Zarządu Powiatu.
13. Podjęcie uchwał w sprawie :
a/ przyjęcia sprawozdania komisji Rewizyjnej z pracy komisji w roku 2004
b/ zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy stałych komisji Rady
Powiatu w Nakle nad Notecią
c/ zaciągnięcia pożyczek długoterminowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na kwotę 715.000 zł.
d/ ustalenia źródeł dochodów własnych i ich przeznaczenia oraz wskazania
jednostek budżetowych które utworzą rachunek dochodów własnych
e/ wyrażenia zgody na przyjęcie przez powiat nakielski pomocy finansowej
z budżetu Gminy Nakło oraz zawarcia w tej mierze porozumienia pomiędzy
Powiatem Nakielskim a Gminą Nakło
f/ wyrażenia woli przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej w Szubinie w niepubliczny zakład opieki zdrowotnej
g/ zmiany w budżecie powiatu na 2005 r
14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych .
15. Wnioski i oświadczenia radnych .
16. Wolne wnioski .
17. Zakończenie obrad .
ad.3/
Przyjęcie protokółu z XXVII Sesji Rady Powiatu .
Pan Andrzej Kinderman Wiceprzewodniczący Rady Powiatu poinformował Radę ,że osobiście zapoznał się z protokołem XXVII sesji Rady Powiatu i nie wnosi uwag , przypomniał ,że protokół wyłożony był w Biurze Rady Powiatu do wglądu .Rada Powiatu nie wniosła uwag do protokołu i jednogłośnie w obecności 20 radnych przyjęła go.
Radny Pan Stefan Kubicki – Przewodniczący Klubu Radnych SLD zwrócił się do Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu z prośbą o 15 minutową przerwę w obradach sesji.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu wyraził zgodę.
ad.4/
Wniosek Klubu Radnych Inicjatywy Samorządowej i radnych niezależnych w sprawie odwołania Pana Piotra Hemmerlinga z funkcji Starosty Nakielskiego .
6
Radny Pan Szymon Karolczak odczytał wniosek w sprawie jak wyżej / wniosek stanowi załącznik do niniejszego protokołu/
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu podkreślił , że przedmiotowy wniosek podpisało 8 radnych czyli jest to ponad ¼ ustawowego składu Rady Powiatu i na mocy art. 31ust.2 ustawy z 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym wniosek w formie pisemnej i z uzasadnieniem podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną. W tym miejscu przytoczył podstawę prawną art. 31 ust. 1 który mówi o tym , że Rada Powiatu może odwołać Starostę z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady.
Dodał , że jest to 6 radnych podpis złożyło 8 radnych. Zaakcentował , że z mocy ustawy wniosek jest skierowany do prac w Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu. Dodał , że rozpatrzenie tego wniosku nastąpi po upływie jednego miesiąca zgodnie z ustawą .
ad.5/
Wybór Przewodniczącego Rady Powiatu .
Pan Kinderman Wiceprzewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do radnych o składanie
kandydatur na funkcję Przewodniczącego Rady Powiatu.
Radny Pan Rusin Piotr w imieniu Klubu radnych PSL , Klubu Radnych Inicjatywy Samorządowej oraz radnych niezależnych zgłosił kandydaturę Pana Zbigniewa Sabacińskiego i przedstawił jego charakterystykę zawodową i społeczną.
Radny Pan Zbigniew Sabaciński podkreślił , że dla niego ta sprawa nie jest tak prosta i oczywista ze względu na sytuację i wydarzenia które doprowadziły do złożenia przez niego rezygnacji z funkcji Przewodniczącego Rady Powiatu . Dodał , że jako radny dalej sprawuje swój mandat zaufania społecznego i jeżeli dzisiaj radni wyrażą wolę ponownego powołania go na funkcję Przew. Rady to dla dobra trudnych spraw jakie stoją przed Radą jest do dyspozycji Rady.
W związku z powyższym Wiceprzewodniczący Rady zwrócił się do radnych o podanie kandydatur w skład Komisji Skrutacyjnej.
Radny Pan Piotr Gondek podał kandydaturę Pana Andrzeja Jedynaka
Radny Pan Ryszard Bagnerowski podał kandydaturę Pana Tomasza Miłowskiego
Radna Pani Małgorzata Waleryś – Masiak podała kandydaturę Pana Mirosława Sławińskiego
Kandydaci wyrazili zgodę.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie powyższy skład komisji skrutacyjnej.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych przy 18 głosach „za” oraz 2 głosach
„ wstrzymujących” zatwierdziła skład komisji Skrutacyjnej.
Komisja Skrutacyjna przystąpiła do pracy , ukonstytułowała się , jej Przewodniczącym został radny Pan Andrzej Jedynak. Pan Andrzej Jedynak wyjaśnił procedurę głosowania .
Radny Pan Stefan Kubicki Przewodniczący Klubu Radnych SLD poprosił Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu o 5 minut przerwy.
Wiceprzewodniczący wyraził zgodę.
7
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej wywołując radnych zgodnie z listą obecności radnych przekazał radnym karty do głosowania i wyjaśnił procedurę głosowania.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej wywołał radnych w kolejności zgodnej z listą obecności , radni oddali swe głosy do urny.
Komisja Skrutacyjna przystąpiła do pracy celem obliczenia głosów i sporządzenia protokołu.
Pan Andrzej Jedynak Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół komisji skrutacyjnej zgodnie z którym na ogólną ilość 20 radnych na Przewodniczącego Rady Powiatu zgłoszono kandydaturę P. Zbigniewa Sabacińskiego , w trakcie głosowania
Obecnych było 20 radnych . W głosowaniu tajnym za kandydaturą Pana Zbigniewa Sabacińskiego głosowało 15 radnych , przeciwko kandydaturze Pana Zbigniewa Sabacińskiego głosowało 5 radnych , wstrzmało się od głosowania 0 radnych , glosów nieważnych oddało 0 radnych. Komisja skrutacyjna stwierdziła , że bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składy w głosowaniu tajnym na stanowisko Przewodniczącego Rady Powiatu w Nakle nad Notecią wybrany zostal Pan Zbigniew Sabaciński .
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu odczytał uchwałę w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXVIII/176 /2005r.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu złożył gratulacje nowo wybranemu Przewodniczącemu Rady Panu Zbigniewowi Sabacińskiemu życząc owocnej pracy.
Pan Zbigniew Sabaciński Przewodniczący Rady Powiatu podziękował za poparcie i zaufanie Zapewnił , że dołoży wszelkich starań aby w sposób właściwy , odpowiedzialny i godny pełnić zaszczytną funkcję Przewodniczącego Rady Powiatu. Przewodniczący Rady mówił , że w sposób szczególny apeluje do wszystkich radnych o wzajemne poszanowanie . Prosił o rzeczowe dyskusje nie nacechowane arogancją. Dodał , że siła Rady Powiatu potrzebna jest naszym szpitalom , służbie zdrowia , potrzebna jest trudnym problemom które stają przed Radą . Zaakcentował , że wydaje mu się jednak , że przy wspólnym zrozumieniu dla dobra naszego Powiatu i jego mieszkańców Rada jest w stanie te trudności pokonać.
ad.6/
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady oraz z działalności Zarządu w okresie miedzysesyjnym .
Starosta złożył gratulacje Panu Zbigniewowi Sabacińskiemu z powodu ponownego wyboru na funkcję Przewodniczącego Rady Powiatu .
Starosta Nakielski podkreślił , że uchwały Rady Powiatu realizowane są zgodnie z ich przeznaczeniem oraz przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu w okresie międzysesyjnym. / sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu/
W dyskusji głos zabrał radny Pan Czesław Muszyński poprosił o przybliżeniu sytuacji budynku i działki w Izabeli / były Ośrodek Szkolno Wychowawczy /.
Pan Starosta zaakcentował , że informował wcześniej , że przedmiotowa nieruchomość tj. zespół pałacowo parkowy w Izabeli który jest mieniem Powiatu wcześniej był przeznaczony do zbycia w drodze przetargu i ta nieruchomość była wystawiona kilkakrotnie na sprzedaż , następowały znaczne obniżenia kwot zgodnie z prerogatywami jakie Zarząd Powiatu w tej materii posiada . Dodał , że nie znaleziono nabywcy nikt się nie zgłosił w związku z tym po
8
wyprowadzeniu z tego budynku dziewcząt z Ośrodka Szkolno Wychowawczego i przeniesieniu do Samostrzela budynek z parkiem i z działką około 2 ha i Zarząd Powiatu podjął decyzję o użyczeniu tego obiektu Stowarzyszeniu Judym , jest to stowarzyszenie monarowskie które prowadzi w tej chwili przytulisko dla samotnych matek z dziećmi . Zaznaczył , że postanowiono dlatego o tej formie użyczenia aby nie ponosić kosztów związanych z dozorem obiektu. Poinformował , że przez dwa miesiące płacono firmie ochroniarskiej za dozorowanie tego obiektu, a dla Zarządu Powiatu tańszym rozwiązaniem i społecznie ważnym i uzasadnionym jest użyczenie obiektu Stowarzyszeniu Judym. Podkreślił że przy przedmiotowej nieruchomości znajdują się nieużytki które ci ludzie chcą zagospodarować a żeby móc to zrobić to niezbędna jest decyzja Zarządu Powiatu.
Pan Muszyński odpowiedź uznał za wyczerpującą.
ad.7.
Interpelacje i zapytania radnych .
Nie zgłoszono .
Przewodniczący Rady Powiatu podkreślił , że wobec tego , że na sesji są również goście których zaproszono na obrady sesji, zaproponował aby w porządku obrad sesji przesunąć punkty sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów , Funkcjonowanie Szkolnictwa i stan dróg przed punktem 8 tj. Wybór Wicestarosty i punktem 9 tj. wybór członków Zarządu Powiatu. Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie zaakceptowała powyższą propozycję.
ad.8/
Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów za rok 2004.
Rada Powiatu nie wniosła uwag.
Przewodniczący Rady Powiatu Pan Zbigniew Sabaciński odczytał projekt przedmiotowej uchwały.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania powiatowego rzecznika konsumentów z działalności za rok 2004 która została wpisana w rejestrze uchwał pod Nr XXVIII/177/2005r.
ad.9/
Funkcjonowanie szkolnictwa ponadgimnazjalnego i specjalnego oraz poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego na terenie powiatu nakielskiego.
Radny Pan Sławomir Napierała podkreślił , że po zapoznaniu się z informacją powtórnie składa apel, aby przy zatwierdzaniu arkuszy organizacyjnych szkół dla których organem prowadzącym jest Powiat Nakielski poprzez utworzenie etatów świetlicowych w szkołach zapewnić uczniom możliwość skorzystania z przedmiotowych świetlic.
ad.10/
Stan dróg po okresie zimowym oraz przedstawienie przez Dyrekcję Zarządu Dróg Wojewódzkich i przedstawiciela Marszałka Województwa informacji na temat planowanych inwestycji na drogach wojewódzkich przebiegających przez Powiat Nakielski.
9
Radny Pan Stefan Kubicki Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów , Przewodniczący Klubu radnych SLD skierował pytanie do Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich dotyczące drogi wojewódzkiej Kosowo Nakło informując , że stan jej nawierzchni jest bardzo zły i kiedy Zarząd Wojewódzki będzie miał możliwość naprawienia niniejszej drogi.
Radny Pan Ryszard Bagnerowski Przewodniczący Klubu radnych PSL poprosił Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich o przedstawienie informacji na temat sieci dróg wojewódzkich, gdzie i kiedy przewidywane są naprawy bądź modernizacje na tych drogach.
Pan Zbigniew Sabaciński Przewodniczący Rady Powiatu zapytał o drogę Szubin – Nakło informując , że po tegorocznej zimie jest ona w bardzo złym stanie . Dodał , że był projekt modernizacji tej drogi .
Radny Pan Miłowski Tomasz przedstawił sytuację na odcinku drogi Wojewódzkiej Nr 241 między Nakłem i Paterkiem . Dodał , że wystosowany był w tej sprawie do Przew. Sejmiku apel i dodał , że otrzymana odpowiedź była bardzo ogólna. Prosił także o wyjaśnienie kwestii dotyczącej budowy ścieżki rowerowo pieszej z Nakła do Paterka. Nadmienił , że jest to newralgiczny odcinek na drogach wojewódzkich przebiegających przez Powiat Nakielski a jest tam największe nasilenie ruchu i cała społeczność Powiatowa a zwłaszcza mieszkańcy Gminy Kcynia ,Szubin i mieszkańcy tej części Gminy Nakło są żywotnie zainteresowani zdecydowaną i szybką poprawą bezpieczeństwa na tej drodze wojewódzkiej 241 na odcinku Nakło Paterek i również prosił o wypowiedź na temat wlotu do Nakła i wlotu do Paterka.
Pan Jagodziński Dyrektor Departamentu Infrastruktury i ..........Urzędu Marszałkowskiego podziękował za zaproszenie na sesję i dodał , że miał okazję z Panem Dyrektorem Radeckim być na spotkaniu które zainicjował Pan Starosta w ubiegłym roku i o problemach które dzisiaj zostały zasygnalizowane mówiono już wcześniej i one zostały w jakiś sposób również przyjęte w planach . Podkreślił , że województwo kujawsko pomorskie w swym zarządzie posiada 1700 km dróg i szereg dróg przebiega również przez Powiat Nakielski . Zaakcentował , że z tego spotkania które się odbyło pojawiły się pewne działania które mogą satysfakcjonować choć rozłożone są one w czasie. Dodał , że wśród zadań które przyjął Sejmik Wojewódzki a jest ich 16 wszystkie drogi prowadzące przez Powiat Nakielski są uwzględnione . Nadmienił , że 23 lutego na Zarządzie Województwa podjęto uchwałę z której wynika , że w tym roku przewiduje się możliwość realizacji inwestycji na drodze nr 246 Paterek Dąbrowa Biskupia odcinek Wieszki – Samoklęski Małe – Szubin. Poinformował , że wartość tej inwestycji to kwota 26 mln zł na długości 14,4 km. Zaznaczył , że budżet województwa zaangażuje w to 6,5 mln zł i jest nadzieja , że to zadanie będzie przyjęte przez komisję.
Zaakcentował , że niezależnie od tego również w tym dniu Zarząd Województwa upoważnił Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich do działań związanych z tworzeniem dokumentacji która umożliwi dalsze działania i pozyskania środków strukturalnych. Dodał , że wśród tych ośmiu zadań które Zarząd Województwa przyjął są drogi : 247 Kcynia – Szubin dł 13,6 km , droga nr 246 Paterek – Dąbrowa Biskupia odcinek Szubin Łabiszyn , droga 241 Tuchola – Rogoźno odcinek Tuchola - Sępólno Krajeńskie . Pan Jagodziński stwierdził , że ten rok jest bardzo specyficzny i wyjątkowy , że zima spowodowała , że budżet województwa kujawsko
10
pomorskiego się uszczuplił niezależnie od tego , że skierowane były dodatkowe środki na utrzymanie dróg to również muszą być skierowane środki na naprawę dróg. Dodał , że dzisiaj miał możliwość przejechania drogą z Szubina do Nakła i wie jak ona wygląda i tak wyglądają
wszystkie drogi w całym województwie i przykro bardzo , że tak się stało ale to czynniki atmosferyczne to spowodowały. Podkreślił , że główny wysiłek i główne działania kierowane będą pod takim kątem żeby doprowadzić do stanu używalności te wszystkie drogi które leżą w kompetencji Zarządu Dróg Wojewódzkich a co za tym idzie Samorządu Województwa.
Pan Jagodziński podkreślił , że poprosi Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich który odpowie na te szczegółowe pytania które padły . Dodał ponownie , że powiat nakielski jest potraktowany w tym roku w budżecie i następnych budżetach priorytetowo.
Pan Chojnacki Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich podkreślił , że Dyrektor Departamentu przedstawił zamierzenia i plany które będą realizowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich na drogach wojewódzkich przebiegających przez Powiat Nakielski. Zaakcentował , że jest to część wojewódzkiego planu inwestycyjnego . Pan Chojnacki ustosunkował się do pytań i dodał , że między innymi odcinek drogi 241 Mrocza - Nakło który na odcinku z Kosowa do obwodnicy jest faktycznie w stanie fatalnym jest objęty tym programem i w ramach tego zadania ten odcinek będzie także projektowany. Odcinek od Nakła do Paterka w tym skrzyżowanie drogi 241 i 246 w samym Paterku ,to skrzyżowanie które budzi wiele kontrowersji ,co tam się uda wmontować to projektanci rozstrzygną. Dodał że droga 241 odcinki które nie były w poprzednich latach zmodernizowane zostaną w ramach tego zadania objęte projektowaniem i później aplikacją .
Podkreślił , że same remonty będą prowadzone sukcesywnie aby te drogi doprowadzić do stanu używalności i zakłada się , że zrealizuje się to zadanie do końca kwietnia br. Pan Chojnacki stwierdził , że jeśli chodzi o drogę Paterek – Szubin jest ona zaplanowana w najbliższej perspektywie do przebudowy w okresie aplikowania które rozpocznie się już w tym miesiącu i to po pozytywnej ocenie proceduralnej jaka wynika z Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego jest szansa uruchomienia tego zadania w roku od 1 stycznia 2006 r. W tej chwili są określone niedogodności ta droga w latach poprzednich podlegała również sukcesywnym remontom niestety zima spowodowała stan jaki jest obecnie. Pan Chojnacki dodał , że we wszystkich przypadkach dotyczy to nie tylko dróg wojewódzkich ale całej sieci dróg ,zaniedbania na sieci wielofalowe i brak cyklicznych odnów , napraw i remontów w okresach między remontowych tj. między osiem a dziesięć lat spowodowało to , że po zimie jest taki zły stan dróg. Nadmienił , że środki które dotrą z Unii i wesprą środki krajowe to może ten obraz szybciej ulec zmianie do tego trzeba mieć przygotowane konkretne projekty i taka furtka jest utworzona na terenie województwa samorządowego i ona będzie kontynuowana. Dodał ,że na obszarze Powiatu Nakielskiego w latach działania 1999-2004 r. na łączną długość sieci która jest na terenie powiatu nakielskiego 91 km odnowiono 22 km tj. 24 % sieci . Zapewnił , że będą czynione starania żeby remonty w czasie jak najkrótszym zrealizować. Poinformował , że planują w tym sezonie w ramach odnów na drodze 241 zrobić 0,5 km na odcinku tej drogi od rynku w Kcyni w kierunku stacji CPN-u .
Radny Pan Tomasz Miłowski podziękował przedmówcy za deklarację która pojawiła się w wypowiedzi .Dodał , że Dyrektor Chojnacki wspomniał o tworzeniu dokumentacji i w związku z tym poprosił o podanie przybliżonej perspektywy czasowej kiedy mogą się rozpocząć konkretne prace na tym odcinku drogi jeśli chodzi nawierzchnię . Wrócił do sprawy ścieżki rowerowo pieszej i zaakcentował , że różnica między nimi jest taka , że Dyrektor Chojnacki zajmuje się tysiącem siedemset kilometrów dróg a dla niego i mieszkańców za Notecią najważniejszy jest dwukilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej
11
dlatego to my niestety będziemy mieli największe wyrzuty sumienia jak dojdzie do wypadku na tej drodze bo jest to specyficzny odcinek. Dlatego spytał , czy jest szansa na to by Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy doszedł do kompromisu z Gminą Nakło gdyż wie , że rozwiązanie projektowe przedstawione przez Gminę Nakło zostało zanegowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich i poprosił aby Dyrektor Chojnacki w tej kwestii się wypowiedział , jakie są przeszkody żeby budować tą ścieżkę na którą w Gminie Nakło są pewne pieniądze i na którą jest zadeklarowana kwota 50 tys.zł w budżecie Powiatu.
Dyrektor Chojnacki odpowiedział , że jeśli chodzi o odcinek drogi między Nakłem a Paterkiem i sprawę związaną z realizacją ciągu pieszego temat jest aktualny i kontynuowany . Dodał , że projektanci rozstrzygną poprawność lokalizacji tej ścieżki i nadmienił , że te wszystkie dokumenty są na etapie ukończenia i realizacja tej ścieżki może być całkowicie niezależnym elementem od realizacji nawierzchni i programu o którym się mówi . Podkreślił , że ten program nie jest taki odległy gdyż zakłada się , że opracowanie projektowe drogi 241 byłoby gotowe w połowie roku 2006 i jeśli będzie dostęp do środków i możliwości to nic nie stoi na przeszkodzie aby składać wniosek w drugiej połowie roku 2006 i można rozpoczynać realizację całej drogi jeszcze w sezonie roku 2006 jesienią lub na początku roku 2007. Poinformował , że sprawa ścieżki może być realizowana na układzie takim jaki został na uzgodnieniach wcześniej przedstawiony i jeśli będą przygotowania dokumentacyjne pozwolenia na budowie to mogą być realizowane uzgodnienia dotyczące środków finansowych i przystąpić można do realizacji.
Przewodniczący Rady podziękował Dyrektorowi Jagodzińskiemu i Dyrektorowi Chojnackiemu za wyjaśnienia i dodał , że ma taką nadzieję , że te wszystkie zamierzenia doczekają się realizacji a mieszkańcy będą mogli bezpiecznie poruszać się po naszych drogach .
ad.11/
Wybór Wicestarosty
Pan Starosta przypomniał , że na ostatniej sesji Rady Powiatu deklarował , że wobec sytuacji w której złożone zostały przez dotychczasowego koalicjanta rezygnacje z funkcji członków Zarządu ,którzy wcześniej takiej woli nie deklarował Starosta podkreślił , że podejmie próby stworzenia ponadpartyjnego gremium , ponadpartyjnego Zarządu Powiatu i z propozycjami wyjdzie do przedstawicieli wszystkich ugrupowań które w Radzie Powiatu funkcjonują. Dodał , że po konsultacjach i rozmowach z tymi przedstawicielami nie uzyskał stosownej akceptacji , wobec powyższego korzystając ze swoich ustawowych statutowych prerogatyw , wypełniając statutowy obowiązek podejmuje próbę stworzenia Zarządu w oparciu o kandydatury które przedstawił .W pierwszym punkcie dzisiejszego porządku obrad dotyczącego wyborów znajduje się próba wyłonienia Wicestarosty Nakielskiego i na to stanowisko Starosta zaproponował kandydaturę Pani Iwony Gołata Arndt Sekretarza Powiatu osobę wszystkim bardzo dobrze znaną uczestniczącą od początku funkcjonowania Powiatu w dziele jego tworzenia , tworzenia struktur , tworzenia jednostek organizacyjnych , odpowiedzialnej do tej pory jako Sekretarz Powiatu za przygotowywanie aktów normatywnych , za właściwą organizację Urzędu Starostwa . Podkreślił , że jest to kandydatura jak najbardziej odpowiednia na to stanowisko. Zaproponował rozwiązanie które niesie za sobą bardzo duże oszczędności wymierne finansowe tj. połączenie funkcji Sekretarza i Wicestarosty. Zaakcentował , że rozwiązanie takie jest już stosowane w innych samorządach i przypomniał ,
12
że w sąsiedniej Gminie Kcynia również funkcje Wiceburmistrza i Sekretarza pełni ta sama osoba. Dodał , że przymioty którymi dysponuje Pani Sekretarz w pełni uzasadniają zaproponowanie jej na to stanowisko zwłaszcza , że Pani Iwona Gołata Arndt jest z wykształcenia prawnikiem dlatego będzie to właściwa kandydatura i poprosił Wysoką Radę o akceptację tej kandydatury.
Pani Iwona Gołata Arndt wyraziła zgodę na kandydowanie.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej wyjaśnił procedurę głosowania.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej wywołał radnych w kolejności zgodnej z listą obecności , radni oddali swe głosy do urny.
Pan Andrzej Jedynak Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej zgodnie z którym w sesji brało udział 20 radnych , Starosta Nakielski zgłosił kandydaturę P. Iwony Gołata Arndt na Wicestarostę Nakielskiego . W trakcie głosowania obecnych było 20 radnych . W głosowaniu tajnym za kandydaturą Pani Iwony Gołata Arndt głosowało 7 radnych . Przeciwko kandydaturze Pani Iwony Gołata Arndt głosowało 13 radnych . Komisja Skrutacyjna stwierdziła , że zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego skłau Rady w głosowaniu tajnym na stanowisko Wicestarosty nie została wybrana P. Iwona Gołata – Arndt.
ad.12/
Wybór członków Zarządu Powiatu .
Pan Starosta powtórzył ponownie , że wypełniając statutowy obowiązek zgodnie z wcześniej złożoną deklaracją , zdając sobie sprawę , że wynik głosowania może być negatywny tak jak w przypadku kandydatury na Wicestarostę .
Podał poniższe kandydatury na członków Zarządu Powiatu :
1/ Pana Sławomira Napierałę , dotychczasowego członka Zarządu który w trakcie pracy Zarządu sprawdził się , posiada przymioty które gwarantują , wiedzę , fachowość , umiejętności w tym zakresie potrzebne do realizacji ciężkich ,trudnych i odpowiedzialnych zadań. Jest z zawodu nauczycielem pracuje w szkole .
2/ Pani dr Irena Kolesińska , lekarza medycyny , dr nauk medycznych , Pani Kolesińska pełni funkcję w Radzie Powiatu Przewodniczącej Komisji Zdrowia , Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska , jest ordynatorem oddziału ginekologiczno położniczego w SP ZOZ w Szubinie.
3. Pana Stefana Kubickiego urodzonego samorządowca pełniącego wiele funkcji i w tej radzie powiatu i w poprzedniej kadencji pełnił funkcję Przewodniczącego Rady Powiatu , z zawodu związany jest z pracą samorządową , pełni funkcję Sekretarza Urzędu Gminy Mrocza z wykształcenia jest inżynierem rolnikiem , pełni wiele zaszczytnych funkcji społecznych między innymi jest prezesem Zarządu Powiatowego Ochotniczej Straży Pożarnej . Dodał , że jego doświadczenie ,wiedza, umiejętności w sposób jednoznaczny predystynują do kandydowania na to stanowisko.
Kandydaci wyrazili zgodę.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej wyjaśnił procedurę głosowania.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej wywołał radnych w kolejności zgodnej z listą obecności , radni oddali swe głosy do urny.
Pan Andrzej Jedynak Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej zgodnie z którym w sesji brało udział 20 radnych , Starosta Nakielski zgłosił kandydaturę na członka Zarządu Powiatu P. Sławomira Napierałę . W trakcie głosowania obecnych było 20 radnych . W głosowaniu tajnym za kandydaturą Pana Sławomira Napierały
13
głosowało 8 radnych . Przeciwko kandydaturze Pana Sławomira Napierały głosowało 12 radnych . Komisja Skrutacyjna stwierdziła , że zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym na członka Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią Pan Sławomir Napierała nie został wybrany.
Pan Andrzej Jedynak Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej zgodnie z którym w sesji brało udział 20 radnych , Starosta Nakielski zgłosił kandydaturę na członka Zarządu Powiatu Pani Ireny Kolesińskiej . W trakcie głosowania obecnych było 20 radnych . W głosowaniu tajnym za kandydaturą Pani Ireny Kolesińskiej
głosowało 7 radnych . Przeciwko kandydaturze Pana Sławomira Napierały głosowało 13 radnych . Komisja Skrutacyjna stwierdziła , że zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym na członka Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią Pani Irena Kolesińska nie została wybrana.
Pan Andrzej Jedynak Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej zgodnie z którym w sesji brało udział 20 radnych , Starosta Nakielski zgłosił kandydaturę na członka Zarządu Powiatu P. Stefana Kubickiego .W trakcie głosowania obecnych było 20 radnych . W głosowaniu tajnym za kandydaturą Pana Stefana Kubickiego
głosowało 8 radnych . Przeciwko kandydaturze Pana Stefana Kubickiego głosowało 12 radnych . Komisja Skrutacyjna stwierdziła , że zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym na członka Zarządu Powiatu w Nakle nad Notecią Pan Stefan Kubicki nie został wybrany.
Pan Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Pana mecenasa o krótki komentarz do zaistniałej sytuacji.
Dr Lorek podkreślił , że zaistniała sytuacja jest nietypowa i nie w pełni została uregulowana
przepisami ustawy o samorządzie powiatowym. Dodał , że art. 31 b ustawy o samorządzie powiatowym mówi , że w przypadku odwołania albo rezygnacji całego zarządu rada powiatu dokonuje wyboru nowego zarządu w trybie , o którym mowa w art.27, odpowiednio , w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania wyboru nowego zarządu w terminie miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji , przepisy art.29 stosuje się odpowiednio. Zaakcentował , że sytuacja jest nieuregulowana , doszło do stanu faktycznego . W takiej sytuacji zgodnie z art. 31 b ust.3 ustawy o samorządzie powiatowym odwołany Zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych jego członków . Podobnie powinno być gdy złoży rezygnację cały Zarząd . Mamy sytuację nieuregulowaną w tym przepisie , doszło do stanu faktycznego takiego , że zrezygnowało z pełnionych funkcji 4 członków Zarządu, został tylko Pan Przewodniczący Zarządu Starosta Nakielski mówił Pan Lorek. Dodał , że w tej sytuacji zastosowanie będzie mieć art. 31 c/ między innymi ust. 3 tego przepisu który stanowi , że w przypadku złożenia rezygnacji przez członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym , starosta obowiązany jest najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu , o którym mowa w ust 2, przedstawić radzie powiatu nową kandydaturę na członka zarządu . Zaakcentował , że Pan Starosta to uczynił co nie wyklucza jego zdaniem złożenie na najbliższej sesji ponownego wniosku o wybór członków Zarządu w składzie jak dzisiaj. Od dnia dzisiejszego członkowie zarządu przestają pełnić swoje obowiązki , Starosta posiłkować będzie się musiał art.34 ust.2 ustawy o samorządzie powiatowym który mówi , że w sprawach niecierpiących zwłoki
14
związanych z zagrożeniem interesu publicznego , zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości zarządu powiatu. Nie dotyczy to wydawania przepisów porządkowych w przypadku , o którym mowa w art.42 ust.2. Pan Lorek podkreślił , że na marginesie jego wyjaśnienia o zaistniałej sytuacji Pan Starosta powinien powiadomić biuro nadzoru prawnego wojewody kujawsko pomorskiego.
ad.13/
Podjęcie uchwał w sprawie :
a/ przyjęcia sprawozdania komisji rewizyjnej z pracy komisji w roku 2004.
Pan Piotr Różański Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił powyższe sprawozdanie które stanowi załącznik do niniejszego protokołu/ .
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał powyższy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie jak wyżej.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania komisji rewizyjnej z pracy komisji w roku 2004 która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXVIII/182/2005.
b/ zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy stałych komisji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał projekt uchwały w sprawie jak wyżej.
Rada powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia planów pracy stałych komisji Rady Powiatu w Nakle nad Notecią która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXVIII/183/2005r.
c/ zaciągnięcie pożyczek długoterminowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na kwotę 715.000 zł.
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał projekt uchwały w sprawie jak wyżej .
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczek długoterminowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na kwotę 715.000 zł. która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXVIII/184/2005r.
d/ ustalenia źródeł dochodów własnych i ich przeznaczenia oraz wskazania jednostek budżetowych które utworzą rachunek dochodów własnych
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał projekt uchwały w sprawie jak wyżej.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia źródeł dochodów własnych i ich przeznaczenia oraz wskazania jednostek budżetowych które utworzą rachunek dochodów własnych która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXVIII/185/2005r.
e/ wyrażenia zgody na przyjęcie przez Powiat nakielski pomocy finansowej z budżetu Gminy Nakło oraz zawarcie w tej sprawie porozumienia pomiędzy Powiatem Nakielskim a Gminą Nakło.
15
f/ wyrażenia woli przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Szubinie w niepubliczny zakład opieki zdrowotnej.
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał projekt uchwały w sprawie jak wyżej .
W dyskusji głos zabrali :
Pan Piotr Hemmerling Starosta Nakielski podkreślił , że po otrzymaniu wyników pracy Komisji Wnioskowej powołanej na poprzedniej sesji Rady na wniosek radnego Pana Stefana Kubickiego Zarząd Powiatu po konsultacji prawnej przedkłada Radzie Powiatu dwa projekty uchwał które zawierają w sobie 79 % wszystkich głosów jakie pojawiły się w tej sprawie na XXVII Sesji Rady Powiatu Dodał , że w międzyczasie brał udział w szeregu spotkaniach , w posiedzeniach Rad Społecznych obu placówek i zaakcentował , że w obu zakładach przedstawia się to różnie , że Pan Domżała Dyrektor SP ZOZ w Szubinie apelował o jak najszybsze przekształcenie w spółkę prawa handlowego , Pan Kimber Dyrektor SP ZOZ w Nakle twierdził , że takiej woli nie ma. Zaznaczył, że nie Zarządowi Powiatu jest dane te kwestie rozstrzygać a Rada Powiatu rozstrzygać to będzie w sposób intencyjny. Pan Starosta dodał , że jest odpowiedzialny za właściwą realizację budżetu i podkreślił , że po dokonaniu analizy finansowej może powiedzieć , że z wielkim trudem Powiat byłby w stanie udźwignąć zobowiązania obydwu placówek. Ponownie zaznaczył , że przejęcie zobowiązania przez organ założycielski to wydatek około 6 mln Szubin a ponad 3 mln SP ZOZ w Nakle. Przekształcenie w spółkę prawa handlowego obu placówek będzie wiązało się z tym , że Powiat zadłuży się i zostaną powstrzymane jego możliwości inwestycyjne .
Radny Pan Janusz Hanasz podziękował Dyrekcji szpitala szubińskiego za obranie właściwej drogi i życzył sukcesu.
Radny Pan Czesław Muszyński skierował pytanie do Dyrekcji SP ZOZ Szubin w sprawie zgody załogi na przekształcenie placówki i prosił o podanie kierunku przekształcenia placówki.
Pan Bogdan Wiśniewski Z-ca Dyrektora ds. ekonomicznych w SP ZOZ Szubin odpowiedział że jest zgoda Rady Społecznej , Związków Zawodowych Lekarzy , nie ma zgody pielęgniarek i administracji. Dodał , że wykorzystanych zostanie część zaleceń audytu
że dopasowana być musi część ekonomiczna do struktur organizacyjnych ,a z tym wiążą się zwolnienia choć nie będą to duże.
Radny Pan Czesław Muszyński spytał jak rozwiązany zostanie ten problem jeśli nie ma zgody na przekształcenie grupy pielęgniarek i położnych .
Pan Wiśniewski odpowiedział , że są na etapie negocjowania , że jeśli zostanie podjęta dzisiaj przedmiotowa uchwała a za nią pozostałe da to możliwość uratowania zakładu.
Pan Starosta włączył się do dyskusji i podkreślił , że konsultacje jeszcze w tej chwili nie mają mocy prawnej .
Radny Pan Napierała zaakcentował , że ta uchwała o niczym nie przesądza , że jest ona uchwałą intencyjną , że trzeba szukać dróg wyjścia a bardzo ważnym elementem są uzgodnienia z załogą. Uważa , że dzisiaj nic nie stoi na przeszkodzie aby tę uchwałę podjąć.
Więcej uwag i pytań nie zgłoszono w związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Szubinie w niepubliczny zakład opieki zdrowotnej.
16
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia woli przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Szubinie w niepubliczny zakład opieki zdrowotnej która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXVIII/187/2005r.
ad.g/
Zmiany w uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu na 2005 r.
Starosta zgłosił autopoprawkę Zarządu Powiatu którą radni otrzymali przed sesją w związku z tym nie zachodziła potrzeba jej przedstawiania przez Starostę / autopoprawka stanowi załącznik do protokołu/
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał projekt powyższej uchwały .
Rada Powiatu w obecności 19 radnych / 1 osoba nie głosowała/ jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany w uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu na 2005 r. która została zapisana w rejestrze uchwał pod NR XXVIII/188/2005r.
ad.h/
Zmiany programu inwestycji wieloletnich w powiecie nakielskim na lata 2004-2007
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał projekt uchwały w sprawie jak wyżej .
Rada Powiatu w obecności 19 radnych / 1 osoba nie głosowała/ jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany programu inwestycji wieloletnich w powiecie nakielskim na lata 2004-2007 która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXVIII189/2005r.
ad.i/
Zmiany Planu Rozwoju Lokalnego dla Powiatu Nakielskiego .
Przewodniczący Rady Powiatu odczytał projekt uchwały w sprawie jak wyżej.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego dla Powiatu Nakielskiego która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXVIII/190/2005r.
ad.14/
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych .
Nie zgłoszono .
ad.15./
Wnioski i oświadczenia radnych .
Radny Pan Piotr Gondek wnioskował o poprawienie rozdanego radnym przed dzisiejszą sesją dokumentu pn.,,wnioski komisji wnioskowej powołanej na XXVII sesji Rady Powiatu dnia 23 lutego 2005r.dotyczące stanu służby zdrowia w powiecie nakielskiej „ w części jego wypowiedzi w której komisja zapisała, iż optuje on za wariantem audytu W4 opcja 1 . Pan Gondek zarzucił komisji nie wsłuchiwanie się w dyskusję która odbyła się na poprzedniej sesji Rady w temacie dotyczącym służby zdrowia w powiecie nakielskim .
Radny Pan Stefan Kubicki zwrócił się do Komisji wnioskowej o dokonanie sprostowania , komisja umieściła wniosek który jej zdaniem zgłosił Klub Radnych SLD .Pan Kubicki podkreślił , że Klub radnych SLD takiego wniosku nie składał .
Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do członków Komisji Wnioskowej aby ta jeszcze raz przeanalizowała wnioski .
17
ad.16.
Wolne wnioski .
Przedstawicielka Ogólnopolskiego Związku Zawodowego pielęgniarek i położnych
Zakładowej Organizacji Związkowej przy SP ZOZ w Nakle oraz Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” pracowników służby zdrowia przy SP ZOZ w Nakle odczytała oświadczenie dotyczące wystąpienia radnego Andrzeja Jedynaka na XXVII Sesji Rady Powiatu.
/ oświadczenie stanowi załącznik do niniejszego protokołu /
Radny Pan Andrzej Jedynak podkreślił , że dzisiaj chciał wystąpić odnośnie oświadczenia
Związków Zawodowych które wcześniej okazało się w lokalnej prasie, a redakcje tych gazet usiłowały go nakłonić do polemiki ze związkami zawodowymi przy SP ZOZ-ie . Zaakcentował , że nie ma zamiaru polemizować chciałby jednak wytłumaczyć dwie kwestie. Przypomniał , że związki zawodowe zarzucają mu , że zmarnował pieniądze na utworzenie oddziału dziecięcego i zmarnował pieniądze na utworzenie krótko działającego rejestru usług.
Dodał ,że w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej o dokumentacjach nadal istnieją druki RUM , rejestry usług medycznych nadal w Polsce funkcjonują a przykładem jest dawne województwo gdańskie gdzie nadal są biura i one funkcjonują . Nie przeze mnie zostało zlikwidowane biuro w Nakle , nadal Państwo korzystacie z budynku dawnego szpitala który został zrobiony z środków ministerialnych , nie były to środki przeznaczone na usługi medyczne z ówczesnym Wojewodą podpisywane umowy , tylko były to odrębne środki na utworzenie biura. Dodał , że to biuro zostało bardzo szybko po jego odejściu z zarządzania tym szpitalem zlikwidowane , meble zostały rozgrabione do innych pomieszczeń to samo się dzieje z komputerami . Jeśli chodzi o kwestie utworzenia oddziału dziecięcego podkreślił , że był on utworzony i był gotowy. Zaakcentował , że nie otrzymał pozwolenia na jego uruchomienie od istniejącej wówczas Nakielskiej Miejskiej Strefy Usług Publicznych i ma na to wszystko dokumenty zostawione . Stwierdził , że spodziewał się , że będzie taka a nie inna kiedyż wypowiedź . Nadmienił , że tak samo ma dokumenty na to ,że zakład posiadał wtedy zadłużenie ponad 4 mln 800 zł. Dodał , że oddawał zakład z zadłużeniem które było tylko i wyłącznie zadłużeniem Nakielskiej Miejskiej Strefy Usług Publicznych. Zaakcentował , że jako radny ma prawo wypowiadać się na temat palący nasze społeczeństwo a tym tematem aktualnie jest służba zdrowia i o restrukturyzacji tych zakładów było napisane bardzo szeroko w audycie który był zlecony przez Pana Starostę.
Przewodniczący Rady przedstawił Wysokiej Radzie ponownie skargę mieszkańca Nakła Pana Czesława Idikowskiego w sprawie nie przyznania przez PUP dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej . Poinformował , że skarga została przesłana przez Pana Idzikowskiego do Marszałka Województwa Kujawsko Pomorskiego który stosownie do postanowień zawartych w art.231 i zgodnie z art.229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego organem właściwym do rozpatrzenia skargi na Starostę jest Rada Powiatu . Pan Przewodniczący zaproponował przekazanie skargi do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu i wydania opinii przez Komisję.
18
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej podkreślił , że sprawę zbadała już komisja Rewizyjna ale skarga była na Urząd Pracy w tej chwili słyszy , że skarga jest na Pana Starostę .
Dlatego trzeba ponownie ją rozpatrzyć powiedział Pan Przewodniczący Rady Powiatu.
Pan Starosta podkreślił , że istotnie sprawa jest ta sama , to jest skarga na okoliczności które spowodowały , że Panu Idzikowskiemu nie została przyznana dotacja. Dodał , że różnica między tym co rozpatrywała komisja Rewizyjna a tym co w tej chwili jest wynika z tego , że Starosta podpisał odpowiedź przygotowaną Panu Idzikowskiemu i stąd jest skarga na niego . Pan Starosta dodał , że taką odpowiedź w uzgodnieniu z Panem Przewodniczącym Rady Powiatu przekazał. Stwierdził , że to jest sytuacja patowa i myśli , żeby zadość stało się procedurze to Komisja Rewizyjna powinna się tą sprawą zająć bo nie ma wyjścia innego z tej sytuacji.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej spytał Pana Przewodniczącego Rady Powiatu w jakim czasie mieliby to zrobić .
Pan Przewodniczący poinformował , że rozmawiał z Panem Idzikowskim który zapewniał , że sprawę skieruje do Sądu w związku z powyższym należy skargę rozpatrzyć jak najszybciej.
Pan Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przypomniał , że Komisja ma aż trzy dodatkowe posiedzenia.
Pan Przewodniczący Rady podkreślił , że sprawa winna być przez komisję Rewizyjną rozpatrzona .
Przewodniczący Rady Powiatu Ponowił pytanie do Rady , czy radni są za skierowaniem tej sprawy do Komisji Rewizyjnej.
Rada Powiatu w obecności 20 radnych przy 19 głosach „za” / 1 osoba nie głosowała / skierowała skargę Pana Czesława Idzikowskiego do rozpatrzenia przez komisję Rewizyjną.
Pan Przewodniczący Rady Powiatu podkreślił , że dzisiejsza sesja Rady Powiatu odbywa się w szczególnych okolicznościach ,oczy świata szczególnie Polski są skierowane na Watykan na Najdostojniejszego Obywatela Świata , Najdostojniejszego Obywatela Polaka. Jesteśmy myślą wszyscy razem z Ojcem Świętym duchowo wspieramy go w cierpieniu , chorobie , jesteśmy przekonani , że jego siła i upór zwycięży nad tymi wszystkimi dolegliwościami , życzymy Papieżowi aby dalej pełnił Swoją Piotrową Posługę jako orędownik pokoju , pojednania mówił Pan Przewodniczący Rady .
ad.17.
Przewodniczący Rady Powiatu podziękował radnym oraz zaproszonym gościom za aktywny udział w XXVIII Sesji Rady Powiatu i zakończył jej obrady.
PRZEWODNICZĄCY RADY
ZBIGNIEW SABACIŃSKI
Protokołowała : Renata Gozdek
WYPIS Z PROTOKOŁU XXVIII SESJI RADY POWIATU
W NAKLE NAD NOTECIĄ Z DNIA 27 KWIETNIA 2005R.
Wybór Przewodniczącego Rady Powiatu .
Pan Kinderman Wiceprzewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do radnych o składanie
kandydatur na funkcję Przewodniczącego Rady Powiatu.
Radny Pan Rusin Piotr w imieniu Klubu radnych PSL , Klubu Radnych Inicjatywy Samorządowej oraz radnych niezależnych zgłosił kandydaturę Pana Zbigniewa Sabacińskiego i przedstawił jego charakterystykę zawodową i społeczną.
Radny Pan Zbigniew Sabaciński podkreślił , że dla niego ta sprawa nie jest tak prosta i oczywista ze względu na sytuację i wydarzenia które doprowadziły do złożenia przez niego rezygnacji z funkcji Przewodniczącego Rady Powiatu . Dodał , że jako radny dalej sprawuje swój mandat zaufania społecznego i jeżeli dzisiaj radni wyrażą wolę ponownego powołania go na funkcję Przewodniczącego Rady Powiatu to dla dobra trudnych spraw jakie stoją przed Radą jest do dyspozycji Rady.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu odczytał uchwałę w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu która została zapisana w rejestrze uchwał pod Nr XXVIII/176 /2005r.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu złożył gratulacje nowo wybranemu Przewodniczącemu Rady Panu Zbigniewowi Sabacińskiemu życząc owocnej pracy.
Pan Zbigniew Sabaciński Przewodniczący Rady Powiatu podziękował za poparcie i zaufanie Zapewnił , że dołoży wszelkich starań aby w sposób właściwy , odpowiedzialny i godny pełnić zaszczytną funkcję Przewodniczącego Rady Powiatu. Przewodniczący Rady mówił , że w sposób szczególny apeluje do wszystkich radnych o wzajemne poszanowanie . Prosił o rzeczowe dyskusje nie nacechowane arogancją. Dodał , że siła Rady Powiatu potrzebna jest naszym szpitalom , służbie zdrowia , potrzebna jest trudnym problemom które stają przed Radą . Zaakcentował , że wydaje mu się jednak , że przy wspólnym zrozumieniu dla dobra naszego Powiatu i jego mieszkańców Rada jest w stanie te trudności pokonać.
Wytworzył: Renata Gozdek (17 października 2005)
Opublikował: Robert Światłowski (17 października 2005, 12:31:43)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1266